Advies nieuw project zelfbouw high end monitor systheem.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Bericht door Chris_T »

Theduboracle schreef:
Hetzelfde verhaal vind ik ook een beetje gelden voor het meten gelden, het lijkt zo profesioneel, maar dat wordt al anders als je een foto ziet van iemand die in de huiskamer aan het meten is, mooie grafiek ed er bij.

Alleen meet je dan wel de resonanties in de kamer er bij, en dan komt ook nog erbij dat de bas ook verkeert gemeten kan worden, het hangt ook weer van de grote van de kamer af, en de plaatsing van de microfoon.
Oh dat valt ontzettend mee hoor, je kunt prima heel nauwkeurig meten vanaf 200-300Hz zonder kamerinvloeden erbij te betrekken (hoe groter de kamer hoe beter).
Dit gebeurt d.m.v gating, ookwel een tijdsvenster genoemd.

<200Hz is wat lastiger om te meten, maar met behulp van een grondvlak meting buiten op een grasveld of in een grote loods/parkeergarage kan je dat ook prima meten.
Niet helemaal nauwkeurig zoals in een anechoische kamer, maar het komt er heel dicht bij in de buurt.
Naar welke klank mijn voorkeur gaat is een beetje dom voor mij, dan heb je het over een aangename of een onaangename kleuring en dus over vervorming in princiepe.
Hoezo dom? Hoe jij muziek ervaart is toch heel persoonlijk en daar heeft niemand wat over te zeggen toch?
Het zou wat zijn als iedereen steevast aan een bepaald kookrecept voor bijvoorbeeld pannekoeken moest houden..
Kleuring of geen kleuring, wat lekker klinkt/smaakt is goed ;).

Het is al eerder genoemd, maar het uiterlijk van een driver zegt eigenlijk helemaal niets over hoe deze presteert en al helemaal niets over hoe deze klinkt.
Uiteraard zijn er wel kleine dingetjes die je een idee kunnen geven zoals een gegoten korf, kortsluitringen op de spreekspoel, open spider etc, maar het is het totaal ontwerp dat bepalend is.
Knikker je de harde resonantiepiek van een aluminium driver buiten het werkgebied, dan hoeft deze helemaal niet scherp te klinken bijvoorbeeld.

Om toch een idee te krijgen naar wat er allemaal op de markt is en hoe hoog je in de buidel moet tasten voor een verbetering zou ik toch even langs een zelfbouwzaak als Speaker&Co, Remo etc gaan en daar het liefst geblindoekt luisteren.
Het zal je een veel beter idee geven wat er allemaal te combineren valt en hoe dat zich uitpakt klankmatig.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 08 sep 2009, 1:28, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De trym zal ongetwijfeld een mooie luidspreker zijn. Als je met die units aan de slag gaat in dat ontwerp dan kom je aardig goed terecht denk ik.

Maar ondanks vele terechte opmerkingen ga je regelmatig ook wat kort door de bocht naar mijn mening. Het kan goed zijn dat je hier wat later genuanceerder of anders over denkt, dat heb ik ook regelmatig.

Als die pioneers in de instructie een curve laten zien voor een vrijstaande zuil met ongeveer de breedte van die van jou dan mag je er vanuit gaan dat het overeenkomt. Maar mocht het voor car-audio bedoeld zijn....

Daarbij kunnen bultjes bij 10kHz soms een klankeigenschap versterken, en spelen tweeters vanaf 2kHz nog steeds in een moeilijk overnamebereik (rond 1500 Hz wordt het echt pittig)

(Leuke) tweeters met keramiek vind je van Accuton, Visaton... en inmiddels ook tangband. Ik vind het erg mooi, mits er optimaal gefilterd wordt - en dat is niet eenvoudig.

Over goede manieren van (staande golven) dempen is erg veel moois te lezen op dit forum, een dikke laag dempmateriaal alleen is niet zaligmakend...

Een gaasje voor een tweeter kan trouwens erg noodzakelijk zijn. Soms werkt het voor de spreiding van de hogere frequenties (tegen bundeling) en het is af en toe ook een (laag)doorlaat filter tegen resonanties boven de 20kHz.

Veel succes met de zoektocht, in lezen en luisteren. Laat je niet hinderen door vooroordelen noch door kennis. Misschien ontdek je een voorkeur, misschien helemaal niet.

Enjoy
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Mischien dat ik het mis heb, verbeter me dan maar:

Is het niet beter dat je eerst een zelfbouwkit gaat na maken? Ik proef namelijk dat je nog niet zo veel ervaring hebt en nog vrij jong bent. Je hebt wel veel gelezen en je hebt een duidelijke meening wat te prijzen valt.

Groeten

Thom
bartsegers

Bericht door bartsegers »

TH0M schreef:
Mischien dat ik het mis heb, verbeter me dan maar:

Is het niet beter dat je eerst een zelfbouwkit gaat na maken? Ik proef namelijk dat je nog niet zo veel ervaring hebt en nog vrij jong bent. Je hebt wel veel gelezen en je hebt een duidelijke meening wat te prijzen valt.
Hier zit ik dus ook aan te denken. Laat je creativiteit op het houtwerk los, en tweak later eventueel nog een bestaand filter, maar neem in eerste instantie een GOED ontwerp voor de serieuzere zelfbouwer.

Je hebt geen kans gezien eens een keer naar een zelfbouwdag te gaan?

Ik ben zelf overigens wel gecharmeerd van deze monitor, met een bezetting van een magnetostatisch hoog, en een Davis woofer.
ben altijd al gefascineerd door die tweeter!

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... =showPosts

(paartje tweeters staat tevens te koop zag ik hier!)
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

wouter schreef:
en spelen tweeters vanaf 2kHz nog steeds in een moeilijk overnamebereik (rond 1500 Hz wordt het echt pittig)
Enjoy
Daar heb ik wel het een en ander over te zeggen.
Je hebt er gelijk in dat dit bij de meeste tweeters moeilijk is, en het is ook niet gebruikelijk.
De pioneer tweeter heeft een zeer breed frequentie berijk wat ver boven het hoorbare ligt.
De membraam is zeer dun en zeer flexibel, deze eigenschappen zorgen er ook voor dat het frequentie berijk ook heel laag ligt, het scheidings filter zit op 1750 hz.
Hoeft niks te zeggen over kwaliteit maar ik zie toch liver de tweeter deze frequenties doen dan de woofer.
De nieuwe pioneer auto dome tweeter heeft dit ook ( nog niet in de handel ) en ik zag het ook al bij andere tweeters.
Ook de seas Trym heeft dit.
Mijn idee is dat dit ook gaat over een zeer soepele ophanging met een zeer lichte conus, daardoor wordt het weergave berijk verbreed.
Maar ja, het zegt niks over kwaliteit natuurlijk.

Ik ben inderdaad niet zo ervaren, ik zit niet elke dag in de zelfbouw.
Ik heb wel een electro achtergrond, en ben met hifi al 20 jaar bezig.
Technisch zullen veel mij voorbij streven in termen en technische formules, maar ik besef goed dat in het luidspreker gebeuren het gaat over de juiste materialen van drivers, ook in de kastbouw.
Op die manier komt er mooi een einde aan het technische aspect.
Het mislukte kastvolume berekening voor mijn pioneers vind ik daar een mooi voorbeeld van.
Niemand kwam toen met een logisch kast volume voor een 14 cm mid/low driver.
Ze bleven volharden in de uitkomst van de berekening al was dat zelf 57 liter ( en als je dan ook nog met de weerstand van de spoel erbij betrekken wil ).
Je kunt je goed voorstellen dat de doorsnede van de speaker regelrecht verband heeft met de kast inhoud, bekijk alle bassrefelx systhemen maar eens die wel werken.
Dat niemand er mee kwam dat het niet zou werken die 57 liter, en ik maar zagen en zagen.
Ik wist dat het fout zat, maar het was te proberen voor een beter resultaat.
Tja, wat is geen technisch inzicht.

Je kunt beter naar mijn inzien een schema maken met een verband tussen kast volume en het oppervlakt van de bewegende conus.
Dan staat kastvolume en de BR pijp wel in een vaste verhouding.

Maar ja, ik snap het wel allemaal een stuk beter door jullie, dat moet ik er wel bij zeggen.
Is er trouwens echt niemand in de zaal die uitsluitsel kan geven tussen scanpeak en seas ?
Wie heeft bijde merken al eens gehoort en of gebouwt.
Zelf luisteren is het beste natuurlijk, maar ik woon zo ver weg van het westen, en heb geen auto.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Sorry om het te moeten zeggen, maar je pakt het echt volledig verkeerd aan op deze manier.

Ga eens luisteren eerst, daar zijn speakers toch voor? om naar te luisteren?
Je koopt geen auto zonder erin te rijden bijvoorbeeld...

Er zijn ZOVEEL goede zelfbouw creaties, en geen een is gelijk.
als je een middagje naar speaker&co gaat, of speakerland, en je laat je eens rustig wat vertellen door hun, weet je meer dan hier in 20 pagina's kan worden beschreven. Het blijft een smaakkwestie!
Wellicht luister je straks naar een setje speakers van 2000,€ en vind je er niks aan... kan goed!

http://www.qualityhifi.nl/Zelfbouwwinkels.html
http://lautsprechershop.de/hifi/regalboxen_en.htm
http://lautsprechershop.de/hifi/bau_kut_en.htm
Theduboracle

bartsegers schreef:
Sorry om het te moeten zeggen, maar je pakt het echt volledig verkeerd aan op deze manier.

Ga eens luisteren eerst, daar zijn speakers toch voor? om naar te luisteren?
Je koopt geen auto zonder erin te rijden bijvoorbeeld...

Er zijn ZOVEEL goede zelfbouw creaties, en geen een is gelijk.
als je een middagje naar speaker&co gaat, of speakerland, en je laat je eens rustig wat vertellen door hun, weet je meer dan hier in 20 pagina's kan worden beschreven. Het blijft een smaakkwestie!
Wellicht luister je straks naar een setje speakers van 2000,€ en vind je er niks aan... kan goed!

http://www.qualityhifi.nl/Zelfbouwwinkels.html
http://lautsprechershop.de/hifi/regalboxen_en.htm
http://lautsprechershop.de/hifi/bau_kut_en.htm
Daar heb je gelijk in.
Yannick

Bericht door Yannick »

Eigenlijk wil ik me hier niet teveel in de discussie mengen, maar ik kan me nu écht even niet meer inhouden.

TheDub, je verhaal hangt aan elkaar met allerhande on-waarheden. Een aantal dingen zijn smaak, maar het grootste gedeelte van alles dat je hier opschrijft is klinkklare onzin.

Daarnaast vind ik het érg storend dat je hier aan iedereen antwoorden op vragen verwacht die in de eerste plaats niet bestaan. (bijv: Seas of Scanspeak). En áls er dan iemand zijn mening hierover weergeeft, of een ander goed advies geeft sla je dit zonder blikken of blozen in de wind. Als je gewoon lekker wilt doen wat je zelf wilt, geen probleem, maar vraag andere dan ook niet om hulp als je deze niet wilt.

Als dit door de mods niet gewaardeerd wordt, mag dit verwijderd worden, maar ik kon mn mond niet meer houden.
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Yannick schreef:
Eigenlijk wil ik me hier niet teveel in de discussie mengen, maar ik kan me nu écht even niet meer inhouden.

.....
Als dit door de mods niet gewaardeerd wordt, mag dit verwijderd worden, maar ik kon mn mond niet meer houden.
I agree... en om het een positieve draai te geven (zoals reeds aangegeven)

Koop gewoon een leuke kit en bouw dat lekker met een mooie kast. Koop of leen wat goede lectuur om je te verdiepen in de feiten en uiteindelijk een meetset om je creaties objectief te beoordelen!
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

bartsegers schreef:
De ideale site voor mensen die hele slechte luidsprekers willen bouwen 8) .
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Yannick schreef:
je mening mag je geven evenals duidelijk maken als er iets is dat je stoort, maar noem man&paard als je zegt dat er iets niet klopt, en niet alleen maar roepen dat iets niet waar is.

en als iedereen boos zou worden als er wat beweerd werd wat niet klopt, dan was het niet gezellig meer.... de TS heeft zo z'n eigen aanpak zullen we maar zeggen, en die is anders dan die van de meeste, maar daar is het dan ook zijn hobby voor 8) niemand verplicht je om te antwoorden of zelfs maar om te lezen :idea:

zo, en dan nu weer terug on-topic
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Henkjan schreef:
niemand verplicht je om te antwoorden of zelfs maar om te lezen :idea:
Sommige posts halen het bloed onder mijn nagels vandaan, maar ik wil me er niet meer mee bemoeien. En toch blijf ik dit maar volgen, gek eigenlijk. :?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Okee,

uit het verhaal begrijp ik dat er een serieuze poging ondernomen is om met car hifi een 2-weg basreflex luidspreker in elkaar te zetten. Hierbij heb je enige ervaring opgedaan en bent tegen een en ander aangelopen.

Ik heb het project niet gevolgd, maar door te kijken naar de foto van het eindresultaat en de vraag of er metingen aan te pas gekomen zijn meen ik aardig in te kunnen schatten hoe het met de zelfbouw ervaring zit. Niets mis mee, gaan met die banaan en al doende leren.

Dat anderen 57 liter opperden, terwijl je eigenlijk al wist dat ze fout zaten, maar ja... toch maar vertrouwen en door zagen... geeft niet aan dat je op gevoel wel een aardig eind in de goede richting zat.
Een car hifiluidspreker heeft een veel stuggere ophanging, en andere parameters spelen ook mee. Meestal voorkomt alleen een open constructie (zoals auto deur of kofferbakafsluiting) dat de basweergave bonkerig wordt. Q-waarden, Thiele/Small parameters, ophanging en maximale lineaire slag, resonantiefrequentie... allemaal termen waarmee je wellicht om je oren geslagen werd.

Hoe dan ook, 57 liter voor een 17 cm komt voor. Kijk rustig maar eens bij goedkope 17 cm basmiddens van Omnes Audio of visaton. Het heeft bijvoorbeeld met de kleine magneet te maken.

Er zijn 20 cm speakers die in 11 liter BR spelen, Accuton 8" met 11Ohm zo uit mijn hoofd, en 13 cm die in 30 - 40 liter boxen spelen. Een vaste verhouding is er niet, een globale toepassing wel: gooi een 4" bas in 50 liter en het is gedaan met de belastbaarheid; een 10" bas in 8 liter en je bent meestal je bas volledig kwijt. Maar verder zal het echt per unit totaal verschillen.

Ik kwam 10 jaar geleden voor het eerst bij Speaker en Co binnen met een zelfgemaakte tabel voor overnamefrequenties en filtercomponenten. Van fasedraaiingen etc. had ik nooit gehoord, maar ik voelde me niet erg serieus genomen toen me verteld werd dat dit niet ging werken. Ik had zo op gevoel namelijk al heel wat leuke dingen in elkaar geprutst.

Dat gevoel door eindeloos klooien komt me nu vaak van pas. Ik denk soms out of the box, en kom dan soms ineens weer een stuk verder met een project.

Niemand zal je proberen het plezier te vergallen. Bedenk alleen wel dat wat jouw gevoel zegt hier niet leidend is in theorien over waarom iets wel of niet goed is. Bijvoorbeeld: dun conusmateriaal heeft weinig te maken met een groot bereik, laat staat dat het aansluit bij mijn verhaal over lage overnamepunten. Bedenk je gewoon dat een tweeter met 6 cm2 zonder hulp erg snel in de problemen komt rond 1500 Hz en daaronder. Hoe goed ook, de oppervlakte en uitslag (0,5mm bijv.) maken het fysiek gewoon erg moeilijk geleidelijk met de luchtverplaatsing van de basmidden mee te gaan. Wanneer je minimaal 1 oktaaf buiten de overnamefrequentie nog moet werken terwijl die op 1750Hz ligt wordt het gewoon pittig. Het kan wel, maar niet zomaar. Een heel dun en licht membraan zal juist een hoge resonantiefrequentie hebben, of niet sterk belastbaar zijn. Er zijn natuurlijk voorbeelden die dit weerspreken, maar het gaat me erover dat ik spreek over het bereik onderin en jij reageert over het bereik bovenin. Net of je het punt niet ziet...

Ik raad je aan een ontwerp hooguit met betere materialen te bouwen, zelf iets ontwerpen kan ik je nog niet aanraden. Een meetsetje hoeft niet veel te kosten. Je kunt dan met je pioneers nog wel leuke ervaring opdoen, ze zijn vast nog wel ergens te verbeteren mocht je daar lol in hebben.

Hoe dan ook: ik wens je heel veel plezier en uitdaging in het zelfbouwen van luidsprekers, en zal proberen mijn leerproces met je te delen waar dat gewenst is.

gr. Wouter
Theduboracle

wouter schreef:
Okee,

uit het verhaal begrijp ik dat er een serieuze poging ondernomen is om met car hifi een 2-weg basreflex luidspreker in elkaar te zetten. Hierbij heb je enige ervaring opgedaan en bent tegen een en ander aangelopen.

Ik heb het project niet gevolgd, maar door te kijken naar de foto van het eindresultaat en de vraag of er metingen aan te pas gekomen zijn meen ik aardig in te kunnen schatten hoe het met de zelfbouw ervaring zit. Niets mis mee, gaan met die banaan en al doende leren.

Dat anderen 57 liter opperden, terwijl je eigenlijk al wist dat ze fout zaten, maar ja... toch maar vertrouwen en door zagen... geeft niet aan dat je op gevoel wel een aardig eind in de goede richting zat.
Een car hifiluidspreker heeft een veel stuggere ophanging, en andere parameters spelen ook mee. Meestal voorkomt alleen een open constructie (zoals auto deur of kofferbakafsluiting) dat de basweergave bonkerig wordt. Q-waarden, Thiele/Small parameters, ophanging en maximale lineaire slag, resonantiefrequentie... allemaal termen waarmee je wellicht om je oren geslagen werd.

Hoe dan ook, 57 liter voor een 17 cm komt voor. Kijk rustig maar eens bij goedkope 17 cm basmiddens van Omnes Audio of visaton. Het heeft bijvoorbeeld met de kleine magneet te maken.

Er zijn 20 cm speakers die in 11 liter BR spelen, Accuton 8" met 11Ohm zo uit mijn hoofd, en 13 cm die in 30 - 40 liter boxen spelen. Een vaste verhouding is er niet, een globale toepassing wel: gooi een 4" bas in 50 liter en het is gedaan met de belastbaarheid; een 10" bas in 8 liter en je bent meestal je bas volledig kwijt. Maar verder zal het echt per unit totaal verschillen.

Ik kwam 10 jaar geleden voor het eerst bij Speaker en Co binnen met een zelfgemaakte tabel voor overnamefrequenties en filtercomponenten. Van fasedraaiingen etc. had ik nooit gehoord, maar ik voelde me niet erg serieus genomen toen me verteld werd dat dit niet ging werken. Ik had zo op gevoel namelijk al heel wat leuke dingen in elkaar geprutst.

Dat gevoel door eindeloos klooien komt me nu vaak van pas. Ik denk soms out of the box, en kom dan soms ineens weer een stuk verder met een project.

Niemand zal je proberen het plezier te vergallen. Bedenk alleen wel dat wat jouw gevoel zegt hier niet leidend is in theorien over waarom iets wel of niet goed is. Bijvoorbeeld: dun conusmateriaal heeft weinig te maken met een groot bereik, laat staat dat het aansluit bij mijn verhaal over lage overnamepunten. Bedenk je gewoon dat een tweeter met 6 cm2 zonder hulp erg snel in de problemen komt rond 1500 Hz en daaronder. Hoe goed ook, de oppervlakte en uitslag (0,5mm bijv.) maken het fysiek gewoon erg moeilijk geleidelijk met de luchtverplaatsing van de basmidden mee te gaan. Wanneer je minimaal 1 oktaaf buiten de overnamefrequentie nog moet werken terwijl die op 1750Hz ligt wordt het gewoon pittig. Het kan wel, maar niet zomaar. Een heel dun en licht membraan zal juist een hoge resonantiefrequentie hebben, of niet sterk belastbaar zijn. Er zijn natuurlijk voorbeelden die dit weerspreken, maar het gaat me erover dat ik spreek over het bereik onderin en jij reageert over het bereik bovenin. Net of je het punt niet ziet...

Ik raad je aan een ontwerp hooguit met betere materialen te bouwen, zelf iets ontwerpen kan ik je nog niet aanraden. Een meetsetje hoeft niet veel te kosten. Je kunt dan met je pioneers nog wel leuke ervaring opdoen, ze zijn vast nog wel ergens te verbeteren mocht je daar lol in hebben.

Hoe dan ook: ik wens je heel veel plezier en uitdaging in het zelfbouwen van luidsprekers, en zal proberen mijn leerproces met je te delen waar dat gewenst is.

gr. Wouter
Ik begrijp je verhaal, ik wil er niet tegenin.
Voor mijn pioneers liep het helemaal spaak met de profesionele berekening, dus ik moest het zelf doen, en het is mij gelukt met de kennis die ik had.
Netzo lang kloten met het kastvolume en de br pijp tot het klopte.
Ik heb ook low sweeps gedaan met een tone generator, en ze zijn nu goed.
De Qts waarde gaat niet kloppen ergens door de stijfve ophangin, dan zou de kast groter worden volgens de berekening maar dat ging duidelijk niet werken.
Mijn benadering over kastvolume in verhouding met conus diameter en br pijp ging wel werken.
Gewoon een realitische ( verstelbare ) maat nemen voor de kast die in verhouding staat met de conus diamer en daarmee netzo lang kloten samen met de br pijp totdat je de resonantie te pakken hebt, en dan fine tunen met de br pijp lengte.
Ik zal de expert wel het bloed onder de nagels vandaan halen maar dat was de enige manier waarop het wel ging werken, en het resultaat is dus helemaal ok.
Misschien kan het wel beter zoals je zegt, maar de luidsprekers zijn al af dus.
Als ik aan een volgend project begin heb ik vast wel bouwtekeningen dus dat zal het probleem niet zijn, al zal ik de kast wel vergroten voor de extra demping.

Mijn hele verhaal gaat meer om de drivers, wat is echt super spul ?
Wie heeft ervaring in het vergelijk er tussen, dus kwalitatief het beste geluid.
Het gaat ook over een eerste klas versterker en A/D converter die er op aangesloten gaan worden, die moeten de kwalteit hoorbaar gaan maken van de drivers.
Ik wil het ook niet hebben over een persoonlijke voorkeur in klank, of wat lekker klink, dan gaat het immers over kleuring.
De drivers moeten totaal neutraal zijn, geen vervorming, en een perfecte realistische weergave hebben.
Het heeft ook geen zin om daarom een goedkope denon versterker er op aan te sluiten, of een versterker van een ander merk, het gaat echt over het onderste uit de kan wat die dingen moeten gaan waarmaken.
Ik heb een Cyrus 8 v2 versterker met een CI audio vda2 A/D converter.

Dat is mijn vraag, maar zelf weer de boel beluisteren is de beste optie zeggen ze en dat is ook wel zo.
Weer terug bij af, en alles zelf uitzoeken voor het beste resultaat.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eigenlijk wilde ik me niet meer in dit topic mengen en lekker achterover leunend meelezen, maar ik doe nog een poging.

Zoals ik al zei kun je niet zomaar zeggen dat het ene merk beter is dan het andere. Ook kun je niet altijd zonder kanttekeningen zeggen dat de ene woofer beter is dan de andere, of dat de ene tweeter beter is dan een andere. Het hangt af van het soort luidspreker dat je wilt bouwen en het bereik waarin je de luidspreker inzet. Moet de speaker bijvoorbeeld ontzettend hard kunnen? Dan vallen veel hifi-eenheden al af.

Je gaf aan dat je het liefst een 2-weg bouwt met een niet al te ingewikkeld filter en een laag crossoverpunt. Dat betekent dat je sowieso een heel zwaar belastbare tweeter nodig hebt. Je hebt ook aangegeven dat Seas Excel je aanspreekt.

De W22 en de Millennium zijn beide in hun klasse uitstekende eenheden, die niet of nauwelijks kleuren. Het zou maar zo kunnen dat de Trym is wat je zoekt.
Theduboracle

Martijn M schreef:
Eigenlijk wilde ik me niet meer in dit topic mengen en lekker achterover leunend meelezen, maar ik doe nog een poging.

Zoals ik al zei kun je niet zomaar zeggen dat het ene merk beter is dan het andere. Ook kun je niet altijd zonder kanttekeningen zeggen dat de ene woofer beter is dan de andere, of dat de ene tweeter beter is dan een andere. Het hangt af van het soort luidspreker dat je wilt bouwen en het bereik waarin je de luidspreker inzet. Moet de speaker bijvoorbeeld ontzettend hard kunnen? Dan vallen veel hifi-eenheden al af.

Je gaf aan dat je het liefst een 2-weg bouwt met een niet al te ingewikkeld filter en een laag crossoverpunt. Dat betekent dat je sowieso een heel zwaar belastbare tweeter nodig hebt. Je hebt ook aangegeven dat Seas Excel je aanspreekt.

De W22 en de Millennium zijn beide in hun klasse uitstekende eenheden, die niet of nauwelijks kleuren. Het zou maar zo kunnen dat de Trym is wat je zoekt.
Je reactie doet mij een beetje denken aan de eindeloze discussie op hififorum.nl over dat er geen verschil te horen is tussen interlinks.
Dat hetzelfde geld voor drivers in dat opzicht als je het zo zegt.
Er moet toch zeker verschil te horen zijn.
Ik ga wel van de beste versterker uit natuurlijk en een goede bouw van de speaker met dezelfde filter componenten.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik denk dat de focus hier veel te veel op goede drivers ligt.

Als het een high end ontwerp moet worden, is het veel belangrijker om te letten op de vorm van de baffle, de afrondingen/facetten en de combinatie van drivers (en dan niet de kwaliteit daarvan, maar het formaat en afstraalgedrag). Diffractie en het afstraalgedrag van de combinatie van units, baffle en filters zijn vele malen belangrijker voor een goede klank dan dure units.
k.p.

Bericht door k.p. »

De beste versterker? Verschi in klank tussen interlinks? Misschien moet je je eens onderwerpen aan een dubbelblinde luistertest. Ik ben nog geen onderzoeken tegengekomen waar iemand blind verschil hoorde tussen verschillende interlinks. Misschien ben je de eerste. Ook geldt dit voor versterkers. Bij goed ontworpen moderne versterkers zit weinig klankmatig verschil. Ook hier heb ik geen onderzoeken van gevonden waarin naar voren kwam dat de beste versterker ook beter klinkt ;). Wel heb ik onderzoeken gevonden (niet wetenschappelijk maar wel dubbelblind) waar GEEN hoorbaar verschil naar voren kwam. Bij Luidsprekers zijn er over het algemeen WEL duidelijk meetbare verschillen. Zelfs tussen je linker en rechter luidspreker zal een meetbaar verschil in zitten. Met een gematched paar zal dit hoogstwaarschijnlijk minder zijn. Het opzoek gaan naar de beste luidsprekers ga je denk ik heeeeeel lang moeten zoeken. Je zult altijd ergens een compromis moeten sluiten. Om gewoon als tweede project hele dure units aan te schaffen en daar met weinig kennis iets mee in elkaar te bakken VIND IK niet heel verstandig. Het is je eigen keuze uiteraard.

succes
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Theduboracle schreef:
Je reactie doet mij een beetje denken aan de eindeloze discussie op hififorum.nl over dat er geen verschil te horen is tussen interlinks.
Dat hetzelfde geld voor drivers in dat opzicht als je het zo zegt.
Er moet toch zeker verschil te horen zijn.
Ik ga wel van de beste versterker uit natuurlijk en een goede bouw van de speaker met dezelfde filter componenten.
Hohoho, dat wordt helemaal niet beweert.
Ik citeer even uit het stukje van Martijn:
Martijn M schreef:
Waar staat in die uitspraak dat er geen verschil hoorbaar is??
Enkel dat het voornamelijk van de toepassing afhangt welke driver een betere keus is.

Ik sluit me verder helemaal aan bij Ronkel, de totale uitvoering van zo'n project bepaalt uiteindelijk je succes. Ieder onderdeel moet met zorgvuldigheid worden ontworpen.
Hier geldt maar al te waar, de ketting is net zo sterk als de zwakste schakel (ik bedoel dat in de zin van kastvorm, filtertopologie, optimale overname frequentie etc, niet het verwisselen van onderdelen voor duurdere exemplaren).
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Theduboracle,

Sinds je eerste post vraag ik me al iets af:

Wat is er in hemelsnaam te zien op de foto die je als avatar gebruikt, onder je naam? Het lijkt op een enorme luidspreker, maar dat is moeilijk te zien. Heb je er ook een grote versie van, ben wel benieuwd :D
Eddie

Bericht door Eddie »

Theduboracle schreef:
Deze seas spreekt mij het meeste aan.
Alleen wordt het een andere kast met betere demping.
Een beetje late reactie misschien maar wat bedoel je met 'betere' demping? Ik had ooit dichte baskasten die een zeer matige impulsrespons hadden. Na ombouw tot basreflex, dat sneller zou moeten zijn, bleek er helemaal geen verschil te zijn in het geluid. Een ervaren bouwer wees me op mijn fout: teveel demping! Ik had de hele kast volgepropt met dempingsmateriaal en als gevolg daarvan had de basreflexpoort geen enkele invloed meer. Na bijna al het materiaal verwijderd te hebben was het geluid een stuk beter.

Een nog moeilijker verhaal is de demping van wandresonanties. Als de de kast heel zwaar en stijf maakt dan loopt het geluid er dwars doorheen en interfereert met het directe geluid van de conus. Gevolg: vervorming die leidt tot het onnatuurlijk klinken van instrumenten. Een extreem voorbeeld hiervan is car 'hifi'. Bij alle muziek die je uit sommige auto's hoort komen klinkt hetzelfde doffe gebonk dat voor bas moet doorgaan. Vrijwel alle luidsprekers hebben dit effect in mindere mate.

Ergens op dit forum staat een heel goed verhaal over wandmaterialen. Als je serieus een goed klinkende luidspreker wilt bouwen, probeer dan deze informatie mee te nemen en ga aan het experimenteren. Luister zo veel mogelijk naar andere luidsprekers en akoustische muziekinstrumenten om te weten wat je wel en niet mooi vind. Je kunt uitspraken van anderen over de klank van luidsprekers pas beoordelen als je een behoorlijk referentiekader hebt.

Nog een laatste opmerking: luidsprekers zonder vervorming/kleuring bestaan niet. Toch is het niet alleen smaak waardoor een luidspreker wel of niet bevalt. Verschillen tussen versterkers, kabels, condensatoren etc. zijn heel goed hoorbaar als je op een goede manier test. Volgens onze pianostemmer klinkt elke piano anders en ik hoor bij een echte piano allerlei details in het geluid die ik nog nooit uit welke luidspreker dan ook gehoord heb.

Veel plezier met je zelfbouwaudio,
Eddie
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Even een andere vraag. Ik moet een nieuwe auto hebben, gewoon de beste. Budget is geen bezwaar. Welke moet ik hebben?

Geen gezeur, gewoon de beste. Nou... voel je 'em?

Je wilt vragen stellen, want er is geen passend antwoord op deze vraag.

Ga ik boodschappen doen, of moet er een kinderwagen in. Moet ik zakelijk goed overkomen, of reis ik elke dag tussen Parijs en Utrecht... Of zocht ik hem voor op circuit, voor de paardentrailer.... enz. enz.

Ik vind het lastig om je van antwoorden te voorzien (ik heb even je showcase verhaal nagelezen en had er spontaan helemaal geen zin meer in) omdat je nog al stellig bent over heel 'domme' dingen. Misschien heb je dat zelf niet door, dan hoop ik geduldig je te kunnen helpen (met 'domme' dingen bedoel ik onjuistheden die je bedacht hebt en in plaats van uitzoekt of laat corrigeren gewoon stellig volhoudt terwijl de rest je dan misschien niet meer serieus neemt)

Heb je het wel door dan vraag ik me af wat je motiveert hier actief te zoeken naar antwoorden. Tof dat je wat wilt delen, maar wanneer je het schrijft met het idee dat anderen je project al aan het nabouwen zijn dan kun je wellicht je energie beter gebruiken.

Echter, ik blijf het knap vinden dat je rustig en beleefd in gesprek blijft. Ik verwacht dan ook dat je ondanks een andere mening wel echt plezier hebt aan het (ver)bouwen van luidsprekers.

Kleuring, vervorming, neutraal... staar je er niet op blind. Sluit een en ander zeker niet uit. Vele topspeakers hebben zo hun variatie en balans hierin. TAD is misschien wel jouw ding, pioneer maar dan High End... berillium coax units enzo...
B&W's eruit spelen, alle ben je zelfs bang voor? of zelf vinden dat je nieuwe creatie beter is, das wat anders. Stel je daarin gerust wat bescheidener op. Ik ben ook altijd trots op mijn 'kindjes' maar dan kies ik de muziek er wel bij uit. En B&W heeft natuurlijk betere luidsprekers dan die je noemde. Maar wellicht vind je alle modellen niets, dat kan. Het geeft jouw tevredenheid aan, niet of B&W kan tippen aan jouw ontwerpvaardigheden.

en daarom: terug naar je vraag:

welke units; dit valt niet te beantwoorden wanneer je roept dat de speaker volledig neutraal etc. moet zijn.
Een warm geluid is dat in mijn ogen niet, die zit vaak bastens vol 2e harmonische vervorming of een mooie loudnesscurve danwel BBC dip

Lees dit stukje eens, het gaat over prima units met veel visie ingezet:
http://www.customanalogue.com/elsinore/ ... _index.htm

lees daarna eens lekker hoe dit in z'n werk ging (over hoe demping beter kan dan ff een dikke plak dempmateriaal)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8539

De refmon - reference monitor met scanspeak - doet het hier geloof ik ook goed, maar er zijn inmiddels nieuwere units

kijk eens op de ontwerpsites;
http://www.humblehomemadehifi.com

http://www.zaphaudio.com de ZD 5 is wellicht interessant

Goede units worden overal gemaakt. Met super goede units kun je eenvoudig hard onderuit gaan, en denk nu even niet te groot over je fingerspitzengefuhl - ik verwacht dat je nu de know-how mist om zelf een goed ontwerp te maken met super units. Ik heb zelf 2,5 jaar ergenis gehad met accuton units, voordat ik het lekker spelend kreeg. Dat was geen leuke periode met 3000,- aan materiaal...

Bij accuton hebben ze trouwens een tweeter en een middentoner met diamant als membraanmateriaal, dit zou wel eens het einde kunnen zijn, maar dit is giga kostbaar. En is dit dan het beste?

Een goede luidspeker maken met prima units is echt een leuk en leerzaam project. Maar dat is wat anders dan wat je zoekt geloof ik.

Lees de info van die links maar eens, tis prachtig!
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Theduboracle,
Een beter advies dan bovenstaande van Wouter zul je niet krijgen!
Theduboracle

wouter schreef:
Even een andere vraag. Ik moet een nieuwe auto hebben, gewoon de beste. Budget is geen bezwaar. Welke moet ik hebben?

Geen gezeur, gewoon de beste. Nou... voel je 'em?

Je wilt vragen stellen, want er is geen passend antwoord op deze vraag.

Ga ik boodschappen doen, of moet er een kinderwagen in. Moet ik zakelijk goed overkomen, of reis ik elke dag tussen Parijs en Utrecht... Of zocht ik hem voor op circuit, voor de paardentrailer.... enz. enz.

Ik vind het lastig om je van antwoorden te voorzien (ik heb even je showcase verhaal nagelezen en had er spontaan helemaal geen zin meer in) omdat je nog al stellig bent over heel 'domme' dingen. Misschien heb je dat zelf niet door, dan hoop ik geduldig je te kunnen helpen (met 'domme' dingen bedoel ik onjuistheden die je bedacht hebt en in plaats van uitzoekt of laat corrigeren gewoon stellig volhoudt terwijl de rest je dan misschien niet meer serieus neemt)

Heb je het wel door dan vraag ik me af wat je motiveert hier actief te zoeken naar antwoorden. Tof dat je wat wilt delen, maar wanneer je het schrijft met het idee dat anderen je project al aan het nabouwen zijn dan kun je wellicht je energie beter gebruiken.

Echter, ik blijf het knap vinden dat je rustig en beleefd in gesprek blijft. Ik verwacht dan ook dat je ondanks een andere mening wel echt plezier hebt aan het (ver)bouwen van luidsprekers.

Kleuring, vervorming, neutraal... staar je er niet op blind. Sluit een en ander zeker niet uit. Vele topspeakers hebben zo hun variatie en balans hierin. TAD is misschien wel jouw ding, pioneer maar dan High End... berillium coax units enzo...
B&W's eruit spelen, alle ben je zelfs bang voor? of zelf vinden dat je nieuwe creatie beter is, das wat anders. Stel je daarin gerust wat bescheidener op. Ik ben ook altijd trots op mijn 'kindjes' maar dan kies ik de muziek er wel bij uit. En B&W heeft natuurlijk betere luidsprekers dan die je noemde. Maar wellicht vind je alle modellen niets, dat kan. Het geeft jouw tevredenheid aan, niet of B&W kan tippen aan jouw ontwerpvaardigheden.

en daarom: terug naar je vraag:

welke units; dit valt niet te beantwoorden wanneer je roept dat de speaker volledig neutraal etc. moet zijn.
Een warm geluid is dat in mijn ogen niet, die zit vaak bastens vol 2e harmonische vervorming of een mooie loudnesscurve danwel BBC dip

Lees dit stukje eens, het gaat over prima units met veel visie ingezet:
http://www.customanalogue.com/elsinore/ ... _index.htm

lees daarna eens lekker hoe dit in z'n werk ging (over hoe demping beter kan dan ff een dikke plak dempmateriaal)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8539

De refmon - reference monitor met scanspeak - doet het hier geloof ik ook goed, maar er zijn inmiddels nieuwere units

kijk eens op de ontwerpsites;
http://www.humblehomemadehifi.com

http://www.zaphaudio.com de ZD 5 is wellicht interessant

Goede units worden overal gemaakt. Met super goede units kun je eenvoudig hard onderuit gaan, en denk nu even niet te groot over je fingerspitzengefuhl - ik verwacht dat je nu de know-how mist om zelf een goed ontwerp te maken met super units. Ik heb zelf 2,5 jaar ergenis gehad met accuton units, voordat ik het lekker spelend kreeg. Dat was geen leuke periode met 3000,- aan materiaal...

Bij accuton hebben ze trouwens een tweeter en een middentoner met diamant als membraanmateriaal, dit zou wel eens het einde kunnen zijn, maar dit is giga kostbaar. En is dit dan het beste?

Een goede luidspeker maken met prima units is echt een leuk en leerzaam project. Maar dat is wat anders dan wat je zoekt geloof ik.

Lees de info van die links maar eens, tis prachtig!
Ik heb op de site van humblemadehomehifi.com al geneuzeld, en val over dit ontwerp.
Het is van een link naar een andere site.
http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... nitor.html
Hij is zeer te spreken over deze speaker wat hij verteld op het einde van de pagina en wat hij zegt spreekt mij zeer aan.
Het is vrijwel hetzelfde ontwerp als van seas zelf ( trym ), maar met een kleinere mid/low driver en een andere tweeter.
Ik vraag mij af welke beterder is, is de andere tweeter een compromie, beter, of bezuiniging vraag ik mij af.
Welke tweeter dan weer beterder is vraag ik mij af.
Een grotere mid/low driver is voor mijn idee ook beter, voller geluid, en ook beter voor grotere ruimtes, ook meer bas.
Ook een mooi ding om te zien.

Afbeelding

En onder is de trym met seas tweeter.
Het ontwerp van seas ( onder dus ) is met de w15 driver en de John Eekels ontwerp is met de w12, als ik het goed heb.

Afbeelding
.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die kleine lijkt me een prachtige luidspreker, mooie tweeter ook.

Je hebt gelijk wat betreft de voordelen van de grotere trym. Die is trouwens met een W22 of te wel een 8" 2-weg. Voor grotere ruimtes en baspotentie lijkt me dat geschikter in jouw geval.

De tweeter van die kleine gaat in een grote 2-weg niet werken. Vanwege ontwerpkeuzes zit er in de trym een andere tweeter. Het is ook een fabrikant-ontwerp; seas met seas. Ik zou eerder naar een grote 2-weg gaan in jouw geval, dan naar een heel kleine 2-weg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”