Oh dat valt ontzettend mee hoor, je kunt prima heel nauwkeurig meten vanaf 200-300Hz zonder kamerinvloeden erbij te betrekken (hoe groter de kamer hoe beter).Theduboracle schreef:Hetzelfde verhaal vind ik ook een beetje gelden voor het meten gelden, het lijkt zo profesioneel, maar dat wordt al anders als je een foto ziet van iemand die in de huiskamer aan het meten is, mooie grafiek ed er bij.
Alleen meet je dan wel de resonanties in de kamer er bij, en dan komt ook nog erbij dat de bas ook verkeert gemeten kan worden, het hangt ook weer van de grote van de kamer af, en de plaatsing van de microfoon.
Dit gebeurt d.m.v gating, ookwel een tijdsvenster genoemd.
<200Hz is wat lastiger om te meten, maar met behulp van een grondvlak meting buiten op een grasveld of in een grote loods/parkeergarage kan je dat ook prima meten.
Niet helemaal nauwkeurig zoals in een anechoische kamer, maar het komt er heel dicht bij in de buurt.
Hoezo dom? Hoe jij muziek ervaart is toch heel persoonlijk en daar heeft niemand wat over te zeggen toch?Naar welke klank mijn voorkeur gaat is een beetje dom voor mij, dan heb je het over een aangename of een onaangename kleuring en dus over vervorming in princiepe.
Het zou wat zijn als iedereen steevast aan een bepaald kookrecept voor bijvoorbeeld pannekoeken moest houden..
Kleuring of geen kleuring, wat lekker klinkt/smaakt is goed
Het is al eerder genoemd, maar het uiterlijk van een driver zegt eigenlijk helemaal niets over hoe deze presteert en al helemaal niets over hoe deze klinkt.
Uiteraard zijn er wel kleine dingetjes die je een idee kunnen geven zoals een gegoten korf, kortsluitringen op de spreekspoel, open spider etc, maar het is het totaal ontwerp dat bepalend is.
Knikker je de harde resonantiepiek van een aluminium driver buiten het werkgebied, dan hoeft deze helemaal niet scherp te klinken bijvoorbeeld.
Om toch een idee te krijgen naar wat er allemaal op de markt is en hoe hoog je in de buidel moet tasten voor een verbetering zou ik toch even langs een zelfbouwzaak als Speaker&Co, Remo etc gaan en daar het liefst geblindoekt luisteren.
Het zal je een veel beter idee geven wat er allemaal te combineren valt en hoe dat zich uitpakt klankmatig.