Advies nieuw project zelfbouw high end monitor systheem.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Advies nieuw project zelfbouw high end monitor systheem.

Bericht door Theduboracle »

Hallo,

Ik zou graag willen weten wie mij een goed advies kan geven voor de allerbeste drivers die te krijgen zijn voor een zelfbouw high end monitor systheem.
Misschien kunnen somigen mij wel herinneren ivm de pioneer auto luidsprekers, waarvan het kast volume niet te bereken was.
Ik heb ze nog steeds, en ben er zeer tevreden over.
Toch vraag ik mij af als het nog beterder kan.
Het is heel rot dat ik geen luister vergelijk kan maken tussen andere speakers dus ik zal al zeer zeker van mijn zaak moeten zijn voordat dit nieuw project uitloopt op een financieel fiasco, en dat is niet de bedoeling.
Deze luidspreker moet echt beterder worden dan de pioneers, en ik blijf een beetje vallen over de tweeter voor deze nieuwe speaker.
Mijn pioneer tweeter is van zeer dun geperst weefsel waar je al doorheen kan kijken, de weergave is ragfijn en het frequentie berijk in de speaker is van 1800hz tot ver boven het normale spectrum, 30.000hz ofzo.
Met andere woorden kan ik hierom niet geloven dat andere softdomes ( van Seas voor 35-40 euro ) beterder zouden zijn omdat deze aan de buitenkant zichtbaar geribbelder zijn, en je er ook niet doorheen kunt kijken.
De dome is vast ook veel zwaarder dan de pioneer dome want anders was het frequentie berijk ook veel breder.
Voor hetzelfde geld heb je van Seas ook een metal dome tewijl ik nog geen enkele metal dome heb gehoort die beterder klinkt dan die softdome van pioneer, ik ben afgeknapt op alle metal domes sinds ik deze dome heb gehoort.
Dat geld ook voor alle B&W en Tannoy metal domes om aan te geven naar welk kwaliteits nivo ik wil.
Zoals je hoort denk ik er behoorlijk over na, en ik vraag mij af wat nou echt het allerbeste is in de zelfbouw luidspreker markt.
Ik zit een beetje te loeren op de Seas Magnesium Mid/Low driver met de koperen midden kop, of op een ceramische Mid/Low driver waarvan ik het merk niet zo weet.
Voor een tweeter zit ik echt met de handen in het haar want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zoals gezegt moet ik zeer zeker van mijn zaak zijn voordat ik er aan begin, mijn pioneers zijn zeer goed.
Vooral goed acoustisch opgenomen geluiden klinken zeer goed, zoals krakende deuren, rinkelend glas, het breken van hout, een telefoon, een grindpad enz.
Het geluid springt er echt in realisme uit, net alsof het in de kamer plaatsvind.
Dat licht ook aan mijn versterker en converter natuurlijk want alles speeld een rol daarin.
Ik vraag mij ook af wat de vooruitgang in geluid moet zijn want van vervorming of bijklank is geen sprake meer.
Misschien kan het ook voor een groot deel zitten in soundstage of ruimtelijkheid wat weergegeven kan worden, of de mate waarin het geluid los gaat staan van de speaker.

De nieuwe drivers zouden per stuk al 200 euro moeten kosten, want in die richting zou het al komen.
Ik weet dat dit al 2 keer zo duur is dan mijn huidige pioneers, maar ik geloof wel dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn, en het beste idee ook niet.

Afbeelding

Afbeelding

De tweeter is zomaar een voorbeeld, hij heeft ook het meeste weg van de pioneer tweeter, maar dat zegt niks natuurlijk.
Kost ook al 200 euro's
Wie heeft inzicht en advies, er is te veel keus om er zo even wegwijs uit te worden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, zoals je al zegt.. tweeters zijn er erg veel verschillenden, ook in het high end segment. Ik zou zeggen: ga eens bij Speakerland / Speaker&Co langs en ga wat luidsprekers luisteren met top tweeters. ik denk dan aan systemen als de Maxima (Speakerland; met Scan Speak) of de Thor/Odin (staat in elk geval bij S&Co, mogelijk ook bij Speakerland; is met Seas Excel). iirc staat op hun sites wel wat ze in de luisterruimte hebben staan, of anders leert een telefoontje dat wel.

ik zou in de keuze voor deze echt op je eigen oren afgaan, want de karakters kunnen erg verschillen. ik heb eens bij S&Co een vergelijk tussen 2 ScanSpeak refmons gehoord, waarbij de tweeter verschillend was (beide tweeters ongeveer even duur) en daar zat een erg fors verschil in, de ene vond ik erg mooi, de ander te aanwezig.
arjank

Bericht door arjank »

Welke pioneer speakers bedoel je?
Er zijn genoeg metal-domes die totaal niet als een metal-dome klinken, uit ervaring heb ik geleerd dat het membraan materiaal zelf niet bepalend is voor de klank. Het is de som der delen om het zo maar eens te zeggen.
Of het nou papier, kunstof, textiel of metaal is je kunt van de buitenkant niets zeggen over de klank.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

arjank schreef:
Pioneer TS-C171PRS
Theduboracle

Casper schreef:
arjank schreef:
Pioneer TS-C171PRS
Afbeelding

En zo zien ze eruit. ( wel wat scheef op de poot )

Ik heb al op de site van speaker&co zitten te neuzen maar ik begrijp dat Scanpeak wat beterder zou zijn dan Seas.
Er staat een zelfbouwkast van Scanpeak met het beste verhaal erbij.
de tweeter die daar in zit zou eventueel nog een andere kunnen zijn, iets duurder maar de vraag is of deze ook beterder is.
Als ik het ga doen doe ik het zelfde als met mijn pioneers, grotere kast met veel demping erin, en top filters.
Jammer dat ik ver weg woon van rotterdam of haarlem, anders zou ik zeker even langswippen.
Het komt toch weer op de oortjes aan, er zou een roulerende recorder moetten zijn zoals de Zoom H4, maar ja.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je huidige luidsprekers (zelfbouw, neem ik aan?) zullen ongetwijfeld heel lekker klinken. Als je gebruik maakt van standaard filters, ben ik echter bang dat ze in technische zin suboptimaal presteren. Mede gezien het feit dat je eigenlijk heel tevreden met de klank van de Pioneers bent, zou ik willen voorstellen je huidige speakers te optimaliseren. als je zoals gezegd een standaardfilter gebruikt, is sowieso het filter te verbeteren, maar wellicht kun je ook een betere kast bouwen. Ik zie dat je een poort hebt ingebouwd. Hoe ben je tot de afstemming gekomen? Door deze speaker te optimaliseren bespaar je een hoop geld en dat is fijn.

Als je dan toch zelf wilt gaan bouwen zou ik niet zo focussen op de luidsprekereenheden an sich. Het is bijvoorbeeld niet per definitie zo dat Scanspeak beter is dan Seas, of andersom. Ook zegt het uiterlijk (doorschijnendheid van het membraan) weinig tot niets over de technische prestaties. Verder bestaat er geen keihard verband tussen prijs en kwaliteit van luidsprekereenheden, net zoals een dergelijk verband niet bestaat tussen de kwaliteit van fabrieksspeakers en hun prijs.
Je bent enthousiast over je Pioneer tweeters omdat hun specificatiesheet zegt dat ze tot 30k doorlopen. Ten eerste zegt zo'n specificatie weinig. Je hebt er een niveau van afval bij nodig ten opzichte van het niveau van de rest van het frequentiespectrum, of liever nog een grafiek. Maar dan nog... mijn gehoor houdt bij ongeveer 17 khz op. Waarschijnlijk hoor jij niet veel hoger. Wat heb je dan aan luidspreker die 30 khz weergeeft, nog afgezien van het feit dat het meeste programmamateriaal zulke hoge frequenties helemaal niet bevat?
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Iemand moet het toch echt even zeggen, "beterder" is geen goed nederlands... :?
Theduboracle

Martijn M schreef:
Je huidige luidsprekers (zelfbouw, neem ik aan?) zullen ongetwijfeld heel lekker klinken. Als je gebruik maakt van standaard filters, ben ik echter bang dat ze in technische zin suboptimaal presteren. Mede gezien het feit dat je eigenlijk heel tevreden met de klank van de Pioneers bent, zou ik willen voorstellen je huidige speakers te optimaliseren. als je zoals gezegd een standaardfilter gebruikt, is sowieso het filter te verbeteren, maar wellicht kun je ook een betere kast bouwen. Ik zie dat je een poort hebt ingebouwd. Hoe ben je tot de afstemming gekomen? Door deze speaker te optimaliseren bespaar je een hoop geld en dat is fijn.

Als je dan toch zelf wilt gaan bouwen zou ik niet zo focussen op de luidsprekereenheden an sich. Het is bijvoorbeeld niet per definitie zo dat Scanspeak beter is dan Seas, of andersom. Ook zegt het uiterlijk (doorschijnendheid van het membraan) weinig tot niets over de technische prestaties. Verder bestaat er geen keihard verband tussen prijs en kwaliteit van luidsprekereenheden, net zoals een dergelijk verband niet bestaat tussen de kwaliteit van fabrieksspeakers en hun prijs.
Je bent enthousiast over je Pioneer tweeters omdat hun specificatiesheet zegt dat ze tot 30k doorlopen. Ten eerste zegt zo'n specificatie weinig. Je hebt er een niveau van afval bij nodig ten opzichte van het niveau van de rest van het frequentiespectrum, of liever nog een grafiek. Maar dan nog... mijn gehoor houdt bij ongeveer 17 khz op. Waarschijnlijk hoor jij niet veel hoger. Wat heb je dan aan luidspreker die 30 khz weergeeft, nog afgezien van het feit dat het meeste programmamateriaal zulke hoge frequenties helemaal niet bevat?
Ik heb het beste filter materiaal al gebruikt, mundorf folie spoelen en mundorf suprime silver gold condensatoren.
De kast en de BR pijp zijn ook goed.
Er zit heel veel demping in dus hij lijkt groter dan de bedoeling lijkt te zijn.
Ik vraag mij wel af als upgraden van de paralel geschakelde componenten ook een verbetering zal opleveren omdat daar immers niet actief stroom door loopt, en dus door de serie geschakelde componenten wel.
Dus alles is al gedaan wat dat betreft.
dre

Bericht door dre »

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Theduboracle,

Het is heel makkelijk om met de allerbeste luidsprekereenheden, de zwaarst gebouwde kast en de duurste filtercomponenten een extreem slechte speaker te maken - Een goede kok kan een heerlijk gerecht samenstellen van simpele ingrediënten, waar een slechte kok een walgelijke brij van truffel en kaviaar zou kunnen maken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Theduboracle

Martijn M schreef:
Theduboracle,

Het is heel makkelijk om met de allerbeste luidsprekereenheden, de zwaarst gebouwde kast en de duurste filtercomponenten een extreem slechte speaker te maken - Een goede kok kan een heerlijk gerecht samenstellen van simpele ingrediënten, waar een slechte kok een walgelijke brij van truffel en kaviaar zou kunnen maken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Dat zal mij niet gebeuren of het moet echt aan de drivers gaan liggen.
Theduboracle

dre schreef:
Deze is toch net iets anders dan de milenium tweeter ?
Kost ook even duur, waarom deze dan wel ? en de milenium tweeter niet ?
Zou je kunnen zeggen dat deze iets beterder is ?

Ik zie dat deze tweeter een krommere frequentie weergave heeft dan de millenium tweeter ( die met die koperen ring ), hij is ook gevoeliger dan de millenium tweeter.
Dat zou niet goed samengaan met het filter van een ontwerp wat ik op het oog heb, de scheidings frequentie is dan de laag en je zou ook meer weerstand aan de tweeter moeten leggen omdat hij gevoeliger is.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op ma 07 sep 2009, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Theduberacle,

Dat je nu al uitgekeken bent op jouw pioneers! Sta ervan te kijken..

Hoe wil je jouw nieuwe speaker gaan filteren straks?
Theduboracle

Montana schreef:
Theduberacle,

Dat je nu al uitgekeken bent op jouw pioneers! Sta ervan te kijken..

Hoe wil je jouw nieuwe speaker gaan filteren straks?
Je hebt gelijk, het is te gek voor woorden.
Ik ben er ook niet op mijn pioneers uitgekeken, ik zit deels ook te fantaseren over nog beter en vraag mij af wat het dan worden moet.
Het filter pluk ik van de seas site, of anders zelf aan de afstel.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Theduboracle schreef:
Martijn M schreef:
Theduboracle,

Okay, gelukkig maar. Dan valt of staat het met de keuze van je drivers en kun je het beste maar meteen beginnen met het uitzoeken van hele mooie high end drivers. Welke staan er in je 'hotlist'? Dit ga ik volgen!
Theduboracle

Martijn M schreef:
Theduboracle schreef:
Martijn M schreef:
Theduboracle,

Okay, gelukkig maar. Dan valt of staat het met de keuze van je drivers en kun je het beste maar meteen beginnen met het uitzoeken van hele mooie high end drivers. Welke staan er in je 'hotlist'? Dit ga ik volgen!
Tja, welke, er is te veel.
Scanpeak of Seas, of alsnog Vifa.
Dit zijn alle speakers die in zelfbouwpakketen (op de sites die ik gezien heb ) vaak staan en dat zullen ze dan ook wel verdient hebben.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=41

Of

http://www.speakerland.nl/paginas/luids ... uls#more40

Of

http://www.speakerland.nl/paginas/luids ... -se#more50

Of een andere combo met seas drivers.

http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... nitor.html

De Seas komen toch het best over, alleen weet ik niet of de tweeter nou direct beterder is op de laatste site dan op de eerste site
De maker zegt wel dat hij het meest te spreken is over deze luidsprekers.
Theduboracle

Martijn M schreef:
Theduboracle schreef:
Martijn M schreef:
Theduboracle,

Deze seas spreekt mij het meeste aan.
Alleen wordt het een andere kast met betere demping.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Theduboracle op ma 07 sep 2009, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Nijn

Bericht door Nijn »

Theduboracle,

Als er iets niet goed gaat in je post - stel je vergeet een afbeelding - kun je misschien beter op [wijzig] bovenaan je berichtje klikken.. anders krijg je zoals nu meerdere keren hetzelfde bericht en dat komt de leesbaarheid niet echt ten goede.

Groetjes,
Martin

P.S. Je kunt ook voordat je je berichtje plaatst eerst op voorbeeld klikken, dan kun je zien of het bericht er ook precies zo uit komt te zien als je in eerste instantie had bedacht.
dre

Bericht door dre »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2582

dit vind ik persoonlijk een heel mooi project met seas drivers.
Theduboracle

dre schreef:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2582

dit vind ik persoonlijk een heel mooi project met seas drivers.
Ik had even storing op een line output of iets dergelijks.

Op de link van de bouw van die andere speaker zie ik dezelfde tweeter die je aanbeveelde, is de mid/woofer niet een goedkopere versie ?
Morgen even verder uitpluizen.
Theduboracle

Deze melding krijg ik steeds, even opnieuw opstarten, ik had al eerder explorer problemen, misschien dat het er mee te maken heeft.

Could not connect to smtp host : 113 : No route to host

DEBUG MODE

Line : 112
File : smtp.php
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

hier kon ik ook altijd doorheen kijken

Afbeelding

Gezien je klankmatige voorkeuren lijkt me op papier een unit uitzoeken erg lastig. Zo op het plaatje afgaand zit je met Morel tweeters een beetje in de goede richting. Maar ik verwacht dat je een aantal ontwerpen moet gaan beluisteren om tot een goed oordeel te komen.
Als je daar een beetje blanco instapt kun je wel op heel andere tweeters uitkomen.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de metingen van je pioneer 2-weg. Wellicht geeft dit ook wat inzicht in de klank waar je voorkeur naar uitgaat.

De filteronderdelen zijn prachtig... maar hoe is de filtering?
Ik ben benieuwd naar wat je bedoeld met 'betere demping'. Ik lees het steeds maar heb geen idee wat je bedoeld.

Herkenbaar - dat blijven malen over hoe je volgende ontwerp beter moet worden dan het huidige. Ik bespeur wel enig optimisme...
Veel succes in ieder geval!
dre

Bericht door dre »

Op de link van de bouw van die andere speaker zie ik dezelfde tweeter die je aanbeveelde, is de mid/woofer niet een goedkopere versie ?
Morgen even verder uitpluizen.
dat is de papieren versie van de excel :wink:
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Wat betreft de Morel tweeters, ik ben er zeer tevreden over, zie mijn Mix & Match project.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=

Van de drivers staan hier grote foto's
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... sc&start=0
Theduboracle

wouter schreef:
hier kon ik ook altijd doorheen kijken

Afbeelding

Gezien je klankmatige voorkeuren lijkt me op papier een unit uitzoeken erg lastig. Zo op het plaatje afgaand zit je met Morel tweeters een beetje in de goede richting. Maar ik verwacht dat je een aantal ontwerpen moet gaan beluisteren om tot een goed oordeel te komen.
Als je daar een beetje blanco instapt kun je wel op heel andere tweeters uitkomen.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de metingen van je pioneer 2-weg. Wellicht geeft dit ook wat inzicht in de klank waar je voorkeur naar uitgaat.

De filteronderdelen zijn prachtig... maar hoe is de filtering?
Ik ben benieuwd naar wat je bedoeld met 'betere demping'. Ik lees het steeds maar heb geen idee wat je bedoeld.

Herkenbaar - dat blijven malen over hoe je volgende ontwerp beter moet worden dan het huidige. Ik bespeur wel enig optimisme...
Veel succes in ieder geval!
Het beschermings gaasje is wel een geluids obstakel, maar de tweeter kan best goed zijn is mijn indruk, in ieder geval geen metal dome al hoeft dat ook niks te zeggen, eigenlijk hoeft het hele verhaal niks te zeggen natuurlijk.
Inderdaad zeer rottig om op beeld af te gaan en ook op enkel verhalen, tenzij het om gedegen raporten en of awards gaat.
Het is nog rottiger voor de zelfbouw speakers want die worden minder vaak getest, of krijgen geen award omdat ze niet in de reguliere handel verkocht worden.

Hetzelfde verhaal vind ik ook een beetje gelden voor het meten gelden, het lijkt zo profesioneel, maar dat wordt al anders als je een foto ziet van iemand die in de huiskamer aan het meten is, mooie grafiek ed er bij.
Alleen meet je dan wel de resonanties in de kamer er bij, en dan komt ook nog erbij dat de bas ook verkeert gemeten kan worden, het hangt ook weer van de grote van de kamer af, en de plaatsing van de microfoon.
Je hoeft in princiepe al helemaal niet te meten als je ziet dat de grafiek van de driver zeer geribbeld is, dat is gewoon niet de bedoeling.
Een goed klinkende driver kan best aan de andere kant weer een zeer geribbelde grafiek hebben of omgekeerd.
Het lijkt mooi een grafiek, maar je kan er enkel een ding mee, het afregelen van het scheidings filter, meer niet.
Mijn pioneers moeten wel een redelijke rechte lijn hebben in de weergave van alle frequenties, dat staat in de gebruiksaanwijzing.
Er zit wel een piekje rond de 10khz maar daar ga je echt niet het scheidingfilter op afstellen of het moet aan het begin van de frequentie weergave zitten. ( is wel bij de mid/low driver gebuurt van de pioneer )
Maar ja, het moet ook allemaal wel een bekend verhaal zijn.

Naar welke klank mijn voorkeur gaat is een beetje dom voor mij, dan heb je het over een aangename of een onaangename kleuring en dus over vervorming in princiepe.

Met betere demping demping bedoel ik echt een volle dikte isofix van 4 cm dik.
Het kast volume was 17 liter, maar daar heb ik de dikte van het isofix bij opgeteld.
Daarna heb ik er nog wat extra isofix bij in moeten doen om de boel weer te compenseren, het kast volume werdt te groot omdat het spul toch luchtig is.
Vrijwel al het geluid wordt nu in de kast geabsorbeerd, de speaker heeft totaal geen refectie of resonantie meer aan de binnenkant.
dus totaal neutraal geluid, zonder kleuring.
Als ik de seas exel bouw zal ik hetzelfde doen, ook zal ik de wanden nog bekleden met extra blanc hout voor een mooie afwerking.
Ik zie het wel zitten, ze zijn ook mooi die mid/low drivers.
Ik zie ook wel paralellen met de nieuwste pioneer luidsprekers al zijn ze nog niet in de handel.
Die hebben ook een magnesium conus, maar wel een ceramische dome tweeter.
Ook de scheidings frequentie licht laag op de seas luidsprekers 2khz zoals bij mijn eigen pioneers.
Ceramische luidsprekers zijn er ook ( weet niet meer welk merk ), en moeten ook goed zijn maar ze zijn een stuk duurder.
Hoeft allemaal niks te zeggen maar ik vind het dan wel grappig dat deze materialen steeds weer terug komen.
Het gaat immers steeds over de juiste materialen die een speaker goed maken, en ook hoe de frequentie weergave zal zijn met of zonder pieken en dalen in de grafiek.

Van de seas die ik op het oog heb zit het er zo uit.
( maar het is maar hoe het gemeten is natuurlijk, met of zonder demping in de kast of in de testruimte )

http://www.seas.no/images/stories/diyki ... ements.pdf

Deze speaker bedoel ik op de seas site.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=41
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”