kan iemand me zeggen welke caps ik moet kopen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Matthias »

psygarden schreef:
ps. hoe heb jij de speaker-grils herbekleed?
Ik heb speaker grill stof, dat kan je een beetje spannen, vastgelijmd met een lijmpistool, met van die smeltlijm. Dat ging prima, als kwam ik er achter toen ik overstapte op een ander setje lijmsticks dat er wel degelijk kwaliteitsverschil is wat dat betreft. Dus kies een geschikte lijmsoort.

Overigens moet je echt een beetje pielen om de hoekjes mooi strak te krijgen.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Matthias > klopt het volgens jou dat zowel het mid/hoog als laag compartiment volledig vol met dempingsmateriaal staken ?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

psygarden schreef:
scanspeakman schreef:
psygarden schreef:
klopt het wel dat je hier een kernspoel zou vervangen door een luchtspoel?
Ja. geen enkel probleem. Huidige spoel op je filter is meer gekozen op inkoopkosten en ruimte dan op de briljante eigenschappen (of het gebrek daaraan).

Scanspeakman
vreemde redenering, de B&W DM6 kosten destijds toch menig maandloon hoor... (en ruimte is er in de kast méér dan voldoende)

MSRP: $1,400.00 in 1976 ;)
$1,400.00 in 1976 had about the same buying power as $5,303.10 in 2009.

Annual inflation over this period was about 4.12%.
Ik zou zeggen, als je de kans hebt, maak eens een gemiddelde commerciële speaker in de range van € 5000 open en huiver van wat je tegenkomt qua filter. Niet heel veel anders dan jij nu hebt. Tijd geleden stonden er een paar "high-end" luidsprekers bij Correct in Rotterdam met een plexiglazen achterzijde zodat je het filter kon zien. Meerwaarde daarvan ontgaat me maar ok..... Prijs: € 9500,- . Wat zat er in: ongeveer wat jij van plan bent erin te stoppen.

De filters met heel mooie onderdelen (als je daar, net als ik, in gelooft), zoals koperfolie spoelen, mundorff silver/gold caps etc., kom je helaas pas tegen in commerciële producten van bv Magico en Avalon a raison de 25000,- per paar.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Matthias »

psygarden schreef:
Matthias > klopt het volgens jou dat zowel het mid/hoog als laag compartiment volledig vol met dempingsmateriaal staken ?
Ik kan mij inderdaad wel hereinneren dat er heel veel dempingswol uit kwam. Per speaker iets van een vuilniszak vol...
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

De claritycaps die ik heb ontvangen hebben geen polariteitsaanduiding, klopt het dan dat deze bipolair zijn? (voor zover ik begrijp wel, maar ik wil even zeker zijn)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

ClarityCap APW hebben inderdaad geen polariteit, simpelweg omdat ze niet gepolariseerd zijn. Het is gewoon een opgerold vel metaal met daartussen wat polypropyleen.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je hem verkeerd om aansluit, want dat kan niet, net zoals bij een weerstand.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

dank-u-wel!
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Interficior schreef:
Het is gewoon een opgerold vel metaal met daartussen wat polypropyleen.
en daar vragen ze dan zoveel geld voor? :)

:twisted:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

psygarden schreef:
Interficior schreef:
Het is gewoon een opgerold vel metaal met daartussen wat polypropyleen.
en daar vragen ze dan zoveel geld voor? :)

:twisted:
Tsja...ik moest ook even slikken toen ik 100 euri per duelund condensator aftikte. Maar geloof me.....als je met veel plezier naar je luidsprekers zit te luisteren ben je dat zo vergeten.

Scanspeakman
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Zie hier de voor en na foto's van de filters ;)
Bijlagen
De filters voor hun opknapbeurt
De filters voor hun opknapbeurt
De twee filters na hun opknapbeurt
De twee filters na hun opknapbeurt
De nieuwe claritycaps die erop moeten
De nieuwe claritycaps die erop moeten
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Jij verveelt je dit weekend niet. O:)
scanspeakman schreef:
.....als je met veel plezier naar je luidsprekers zit te luisteren ben je dat zo vergeten.
Dat is waar het tenslotte om draait. Als een component het uiteindelijke resultaat van de gehele keten naar een hoger niveau tilt, moet je de prijs eigenlijk niet afwegen t.o.v. dat afzondelijke component.

Het feit dat tot nog toe niémand (incl. ikzelf) een elco van een foliecondensator wist te onderscheiden a.d.h.v. de opnamen uit de condensator vergelijking, heeft voor mij voldoende aangetoond dat capitale condensatoren weggegooid geld betekenen. Meende ik desondanks verschil te horen - al wist ik dat dit misschien tussen mijn oren zat - dan is het dat misschien waard. Dan oordeelde ik niet naar de prijs van het component, maar naar de meerprijs t.o.v. van mijn gehele installatie.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Marp schreef:
Jij verveelt je dit weekend niet. O:)
nu snel wat eten, en dan nog een uur of 4 klimop verwijderen van de schuur in onze tuin...

tip van de week: Laat klimop geen 15 jaar over een dakconstructie woekeren...

Luisteren naar de nieuwe filters zal nog niet van toepassing zijn, ik moet de kasten nog 2 lagen glans-lak geven (en hiervoor moet ik nog een stof-vrij omgeving verzinnen - het sprak m'n vriendin niet echt aan om dit in de badkamer te doen), de nieuwe (oude/originele) tweeters zijn ook nog onderweg van Duitsland
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Moet ik de kleine caps eigelijk vastlijmen ? de filters liggen horizontaal in een gesloten baskast.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als ze stevig hangen hoeft dat niet persé, maar tegen trillen en lostrillende verbindingen zou ik toch liever wel even het lijmpistool o.i.d. gebruiken. Of een tie wrap door wat gaatjes ernaast trekken.
psygarden schreef:
tip van de week: Laat klimop geen 15 jaar over een dakconstructie woekeren...
Kon je die tip niet 15 jaar eerder geven? Ik worstel al een aantal dagen met hetzelfde, en had tot die tijd de weerbarstigheid van de kronkelige "takjes" eronder flink onderschat. Het lijkt wel een mangrovebos... :?
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Marp schreef:
Kon je die tip niet 15 jaar eerder geven? Ik worstel al een aantal dagen met hetzelfde, en had tot die tijd de weerbarstigheid van de kronkelige "takjes" eronder flink onderschat. Het lijkt wel een mangrovebos... :?
Deze heb ik vandaag bij 28 graden volledig van het dak van onze hobbyruimte/schuur gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

En nu ben ik van een welverdiende cocktail aan het genieten (tip van de volgende week: geniet bijtijds van een "Sunsplash" cocktail!!)
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Zou het de moeite lonen om de spoelen te heroriënteren of is de afstand ertussen voldoende om onderlinge beïnvloeding te voorkomen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk niet dat het hoorbare verschillen geeft, maar je zou op twee tegengestelde hoeken een op zijn kant kunnen draaien.
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Matthias »

Bovenstaande DM6 is uitgerust met een niet originele tweeter maar ik begrijp dat de originele onderweg zijn om het totaalplaatje weer kloppend te krijgen.
Nu ben ik op internet 2 of 3 gevallen tegen gekomen van mensen die de originele tweeter vervangen door een moderner exemplaar. In 1 geval werd dat geillustreerd met foto's maar het type tweeter en eventuele aanpassingen aan het filer worden nooit genoemd.
Ik heb zelfs een keer een DM6 paartje te koop zien staan waar door Link in Belgie een nieuwe tweeter in was gezet.

Nu kan ik mij voorstellen dat er wel wat winst behaald kan worden door er een nieuwe tweeter in te stoppen maar hoe bepaal je welke dat zou moeten zijn? Iemand hier met wat tips en of suggesties?
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Matthias schreef:
Nu kan ik mij voorstellen dat er wel wat winst behaald kan worden door er een nieuwe tweeter in te stoppen maar hoe bepaal je welke dat zou moeten zijn? Iemand hier met wat tips en of suggesties?
In het geval van mijn "substituut" tweeters betrof het een weerstand van 7watt 2.2ohm parallel met de tweeter + cap (met een opschrift 1.0k100)

De tweeters zelf waren van de autoreeks van b&w (1985) met modelnummer LXT10

Zodra ik de originele toekrijg en alles in elkaar schroef laat ik je weten wat hoe deze klinken. bij mijn eerste luister sessies vond ik het mid en hoog heel sterk aanwezig zijn in verhouding tot het laag, maar misschien speelden de 35 jaar oude elco's hier ook wel een rol in.
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Matthias »

De originele tweeters zijn beveiligd met eigen zekeringen. Misschien dat de oorspronkelijke exemplaren waren opgeblazen omdat de verkeerde zekeringen waren geplaatst. Let hier op!

Ik heb twee maal de zekeringen van de tweeters moeten vervangen, weliswaar na een feestje, met een wat hoger volume, maar toch...

Overigens lijken de vervangers mij in dit geval geen waardige vervangers, iets uit de autoreeks? Mmmm....
De vervangacties die ik ben tegen gekomen waren volgens mij vifa's.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Gisteren de DM5 eens aan't beluisteren geweest terwijl ik aan een ander project bezit was, 't is een beetje zonde om ze hiervoor op te offeren... maar 't resultaat zal er wel naar zijn hoop ik!

de zekeringen heb ik nagekeken en deze voldoen aan de originele waardes.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”