kan iemand me zeggen welke caps ik moet kopen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

kan iemand me zeggen welke caps ik moet kopen?

Bericht door psygarden »

Ik ben enkele b&w's van 1975 aan het opmaken en zou de elco's willen vervangen, kan iemand me helpen zodat ik zeker de juiste bestel? mijn kennis van electronica is nogal... "roestig" om het bescheiden uit te drukken...

Hier zijn de gegevens die ik ter beschikking heb, close-ups van alle onderdelen kan ik morgenvoormiddag maken indien nodig!

Bedankt voor alle hulp!
Rik

ps. tips waar ik deze online of in Gent kan kopen zijn ook welkom!
Bijlagen
attachment.jpg
IMG_5841.jpg
IMG_5840.jpg
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Probeer het schema even van dichterbij op de kiek te zetten, of liever nog: in te scannen.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Ik heb nog een betere afbeelding van de documentatie teruggevonden:
Bijlagen
handleiding.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je nog serieus regelmatig naar deze speakers luistert zou ik direct de hele mikmak vervangen (als je het er voor over hebt).

De spoel voor contour wordt wat lastig. De rest is wel te doen.

Neem voor C1 en C2 gewoon bipolaire elco's. 82uF moet volgens mij prima kunnen op die plek. Neem anders 47uF + 33 uF parallel (is samen 80uF)

Voor C4 kun je dat ook doen, maar MKP's van die lage waarden zijn ook niet duur. Twee maal 1,5uF MKP parallel wil hier wel werken.

Voor C3 kun je even kijken of je een MKP wil of een bipolaire elco. In feite maakt het niet veel uit, maar een bipolaire elco kan wel ietsjes meer dempen. 35uF is echter een beetje merkwaardige waarde. Je zou 33uF kunnen proberen, zoveel scheelt het nmlk allemaal niet. Anders iets van 10+10+15uF. Heb je er drie parallel, dan kun je zeker gewoon voor bipolaire gaan.

Sja voor C5 + C6 en C7 + C8 verwacht is hetzelfde. Je kunt daar de waardes overnemen, of 4,7uF nemen ipv 4,4uF en 6,8uF nemen ipv 6.6uF.

Voor de spoelen kan het ietsjes lastiger worden ivm de DC weerstand. Soms wil men nog weleens spoelen met een hogere weerstand nemen om zo bv wat extra te dempen etc. Dat hangt een beetje van het design af. Lukraak spoelen plaatsen met een heel erg lage weerstandswaarde tov het origineel kan om die reden soms compleet averechts werken.

Echter hebben hier de meesten spelen een kern, dus zullen ze ook wel een niet al te hoge weerstand hebben. Kijkend naar de leeftijd van de speaker zou ik gewoon gaan voor simpele kern spoeltjes (L1 en L2)
L3 wordt wat lastiger, 0,6mH is geen standaard waarde. Je zult een 0,68mH moeten (laten) afwikkelen oid (een HQR32 kun je hier wel gebruiken). Voor L4 kun je gewoon een 0,71mm luchtspoeltje nemen.

Ook de weerstanden zou je dan kunnen vervangen.

Maargoed je moet zelf even bekijken in hoeverre de spoelen ook toe zijn aan vervanging.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

bedankt voor de uiteenzetting, 't helpt me al een heel stuk verder!

Enkele vragen die in me opkomen:

* moet ik op het voltage letten?
* welke reeks/merk/type van caps zouden moeten voldoen voor deze b&w's ? budget is niet onbeperkt (gezien ik nog een tweede set heb moeten kopen om de originele tweeters te bemachtigen :( )
* kan ik dit makkelijk ergens online bestellen?

Mvg,
Rik

ps. ik heb overwogen om een volledig nieuw filter in de speakers te plaatsen, maar zag er het nut minder van in (ik ga er nu vanuit dat spoelen en weerstanden hun eigenschappen niet verliezen, verbeter me zeker als dit wel het geval is!)
Bijlagen
IMG_6802.jpg
IMG_5784.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De waardes van spoelen blijven redelijk goed. soms willen ze wel iets oxideren, maar over het algemeen valt het wel mee.
Spanningen boeien eigenlijk niet. De meesten bipolaire elco's en MKP's die te koop zijn voldoen.

Ik weet niet waar je woont, maar een goede zaak is bv Speaker en Co of Speakerland.

Voor de rest kun je ook een kijkje nemen bij bmm-electronics of caps and coils.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

b_force schreef:
Als je nog serieus regelmatig naar deze speakers luistert zou ik direct de hele mikmak vervangen (als je het er voor over hebt).

De spoel voor contour wordt wat lastig. De rest is wel te doen.

Neem voor C1 en C2 gewoon bipolaire elco's. 82uF moet volgens mij prima kunnen op die plek. Neem anders 47uF + 33 uF parallel (is samen 80uF)

Voor C4 kun je dat ook doen, maar MKP's van die lage waarden zijn ook niet duur. Twee maal 1,5uF MKP parallel wil hier wel werken.

Voor C3 kun je even kijken of je een MKP wil of een bipolaire elco. In feite maakt het niet veel uit, maar een bipolaire elco kan wel ietsjes meer dempen. 35uF is echter een beetje merkwaardige waarde. Je zou 33uF kunnen proberen, zoveel scheelt het nmlk allemaal niet. Anders iets van 10+10+15uF. Heb je er drie parallel, dan kun je zeker gewoon voor bipolaire gaan.

Sja voor C5 + C6 en C7 + C8 verwacht is hetzelfde. Je kunt daar de waardes overnemen, of 4,7uF nemen ipv 4,4uF en 6,8uF nemen ipv 6.6uF.

Voor de spoelen kan het ietsjes lastiger worden ivm de DC weerstand. Soms wil men nog weleens spoelen met een hogere weerstand nemen om zo bv wat extra te dempen etc. Dat hangt een beetje van het design af. Lukraak spoelen plaatsen met een heel erg lage weerstandswaarde tov het origineel kan om die reden soms compleet averechts werken.

Echter hebben hier de meesten spelen een kern, dus zullen ze ook wel een niet al te hoge weerstand hebben. Kijkend naar de leeftijd van de speaker zou ik gewoon gaan voor simpele kern spoeltjes (L1 en L2)
L3 wordt wat lastiger, 0,6mH is geen standaard waarde. Je zult een 0,68mH moeten (laten) afwikkelen oid (een HQR32 kun je hier wel gebruiken). Voor L4 kun je gewoon een 0,71mm luchtspoeltje nemen.

Ook de weerstanden zou je dan kunnen vervangen.

Maargoed je moet zelf even bekijken in hoeverre de spoelen ook toe zijn aan vervanging.
Mee eens; C3-C8 vervangen door MKP's (bv interntechnik audyn cap; zijn erg betaalbaar), rest van de caps bipolaire elco's nemen en voor L3 kan je een tritec spoeltje nemen. is iets duurder maar werken erg goed in deze opzet. kijk ook even hoe je de spoelen ten opzichte van elkaar plaatst. Zoals op de foto's moet het dus eigenlijk niet.

In dit soort gevallen kies ik zelf meestal liever voor een spoel met een zo laag mogelijke weerstand en dan een losse weerstand erachter om weer op dezelfde waarde te komen. Maar is ook een kosten-kwestie. Zeker bij koperfolie spoelen kan dat aardig prijzig worden. De speaker moet het wel waard zijn.

Voor de weerstanden kan je MOX-weerstanden nemen of als je iets meer wil uitgeven non-inductieve weerstanden van Dale.

Scanspeakman
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

vraagje: wat bedoelen jullie juist met MKP?

Dus even samenvatten:

* C1 50 mdf
* C2 30 mfd
=> 47uF + 33 uF parallel

ClarityCap PX 33.0 uF + ClarityCap PX 47.0 uF = 32.5€
of
Bipolaire elco 33.0 uF + Bipolaire elco 47.0 uF = 2.70€

* C3 35 mfd
=> 33uF MKP

ClarityCap PX 33.0 uF = 13.80€

* C4 3-0 mfd
=> 2x 1,5uF MKP parallel
2 x ClarityCap PX 1.50 uF = 4€

* C5 2-2 mfd
* C6 2-2 mfd
=> 4.4 uF MKP/bipolair
ClarityCap PX 4.70 uF = 3.15€

* C7 3-3 mfd
* C8 3-3 mfd
=> 6.6uF MKP/bipolair
ClarityCap PX 6.80 uF = 4€

Dit zou neerkomen op 57.45€ per speaker voor alle condensatoren, iets wat ik er nog net voor over zou hebben ('t is randje boordje)

Moesten er zaken zijn die jullie zeker niet zouden doen, budgetvriendelijkere oplossingen die even goed zouden zijn, of ander advies / correcties (best mogelijk gezien mijn beperkte kennis), laat het me zeker weten!

mvg (en bedankt voor alle hulp)
Rik
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Neem de APW die is veel goedkoper.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

b_force schreef:
Neem de APW die is veel goedkoper.
welke bedoel je dan juist? kan je een link posten aub?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

psygarden schreef:
welke bedoel je dan juist?
b_force zal bedoelen dat je de Claritycap PX kan vervangen door de goedkopere Claritycap APW, eveneens een MKP* condensator.

*) Metallisierter Kunststoff Polypropylen
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Hetzelfde filter met de "Claritycap APW" reeks komt idd wat goedkoper uit:

* C1 50 mdf
* C2 30 mfd
ClarityCap APW 33.0 uF + ClarityCap APW 47.0 uF = 19.20€

* C3 35 mfd
ClarityCap APW 33.0 uF = 8.10€

* C4 3-0 mfd
2 x ClarityCap APW 1.50 uF = 2.90€

* C5 2-2 mfd
* C6 2-2 mfd
ClarityCap APW 4.70 uF = 2.10€

* C7 3-3 mfd
* C8 3-3 mfd
ClarityCap APW 6.80 uF = 2.60€

==>> 34.9€ totaal per filter

Klinkt me betaalbaar in de oren, is dit nu een compromis kwa componenten of is het nog steeds van behoorlijke kwaliteit?

Bestel ik dit zo of heeft er nog iemand bedenkingen/suggesties?
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

zou iemand me even wille bevestigen dat ik het goed begrepen heb en de bovenstaande lijst kan bestellen?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik denk dat je het inderdaad goed hebt begrepen. je kunt er wel super high end onderdelen in gaan zetten, maar om heel eerlijk te zijn zijn deze luidsprekers dat niet helemaal waard. met deze onderdelen heb je een bijzonder goed werkend alternatief.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Bedankt allemaal voor de assistentie, ik ga bestellen en kan volgende week beginnen solderen!
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Leuk project!!

Ik heb ook nog een paar staan, maar ik wou het iets extremer aanpakken.
Helaas moet dat nog even wachten door afgescheurde bicep pezen (mogelijk tot eind 2010).

Persoonlijk zou ik de HF en Contour schakelaar alsook de zekeringen er tussen uit halen.

De handleiding en brochure zijn hier te downloaden in PDF formaat (mocht je die nog niet hebben).

Op Audiogon staat ook wat info van gebruikers, misschien kun je daar ook nog wat mee.

Ik lees dat je een 2de set hebt gekocht voor de tweeters, hoe staat het met de woofers en mids van die set? en wil je ze evt verkopen?
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

>> Persoonlijk zou ik de HF en Contour schakelaar alsook de zekeringen er tussen uit halen.

Dit overweeg ik nog, dit zou betekenen dat ik 1 van de weerstanden laat steken en al de rest er tussenuit haal juist? (ik ga er dan vanuit dat de nulstand van de schakelaar 1 van de 2 weerstanden inschakeld.

>>De handleiding en brochure zijn hier te downloaden in PDF
formaat (mocht je die nog niet hebben).

Die kende ik reeds, maar ze kunnen maar handig zijn voor andere mensen die deze thread ooit bezoeken ;)

>> Ik lees dat je een 2de set hebt gekocht voor de tweeters, hoe staat het met de woofers en mids van die set? en wil je ze evt verkopen?

De tweede set die ik kocht is een DM5, niet DM6. Deze bevatten enkel de juiste tweeters voor zover ik weet, de andere onderdelen hebben nog geen definitieve bestemming, al heeft er wel iemand een optie genomen op de woofers via marktplaats (al komt de persoon nogal twijfelachtig over)

Dus als je iets kan doen met andere onderdelen van een DM5 laat je me maar iets weten, dan hou ik je op de hoogte, van de DM6 heb ik spijtig genoeg geen onderdelen over.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

psygarden schreef:
Hetzelfde filter met de "Claritycap APW" reeks komt idd wat goedkoper uit:

* C1 50 mdf
* C2 30 mfd
ClarityCap APW 33.0 uF + ClarityCap APW 47.0 uF = 19.20€

* C3 35 mfd
ClarityCap APW 33.0 uF = 8.10€

* C4 3-0 mfd
2 x ClarityCap APW 1.50 uF = 2.90€

* C5 2-2 mfd
* C6 2-2 mfd
ClarityCap APW 4.70 uF = 2.10€

* C7 3-3 mfd
* C8 3-3 mfd
ClarityCap APW 6.80 uF = 2.60€

==>> 34.9€ totaal per filter

Klinkt me betaalbaar in de oren, is dit nu een compromis kwa componenten of is het nog steeds van behoorlijke kwaliteit?

Bestel ik dit zo of heeft er nog iemand bedenkingen/suggesties?
In dit geval gaat meer dan de helft van het geld dat je uitgeeft naar de condensatoren voor het laag aangezien dat vrij grote waarden betreft. Het zijn ook ook nog eens parallel geschakelde condensatoren die het geluid relatief weinig beinvloeden. Wil je een verbetering dat kan je het best beginnen met de onderdelen die in serie met de drivers staan. En dan ook nog eens in de volgorde Hoog, Mid, Laag.

Het heeft dus veel meer zin om L3 (zit in serie met je mid) te vervangen door bv een tritec spoel dan om C1 en C2 (parallel aan je woofer) te vervangen. C1 en C2 gewoon bipolaire elco's laten.

Scanspeakman
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

scanspeakman schreef:
Het heeft dus veel meer zin om L3 (zit in serie met je mid) te vervangen door bv een tritec spoel dan om C1 en C2 (parallel aan je woofer) te vervangen. C1 en C2 gewoon bipolaire elco's laten.

Scanspeakman
Interessant, ik dacht de spoelen niet te vervangen aangezien deze volgens wat ik lees "niet echt verouderen", kan je me vertellen welke ik juist zou nodig heb zodat ik de kostprijs van deze upgrade kan inschatten?

een link is meer dan welkom!

eigenschappen: 0-6 mH - cored

Als de weerstand van de spoel verschilt moet hier ook nog een weerstandje bij juist?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

psygarden schreef:
scanspeakman schreef:
Het heeft dus veel meer zin om L3 (zit in serie met je mid) te vervangen door bv een tritec spoel dan om C1 en C2 (parallel aan je woofer) te vervangen. C1 en C2 gewoon bipolaire elco's laten.

Scanspeakman
Interessant, ik dacht de spoelen niet te vervangen aangezien deze volgens wat ik lees "niet echt verouderen", kan je me vertellen welke ik juist zou nodig heb zodat ik de kostprijs van deze upgrade kan inschatten?

een link is meer dan welkom!

eigenschappen: 0-6 mH - cored

Als de weerstand van de spoel verschilt moet hier ook nog een weerstandje bij juist?
Heeft niet zozeer met verouderen te maken alswel dat er (naar mijn mening) gehoormatige verschillen tussen verschillende producten zitten. Laatst heb ik bij de Dali luidsprekers van mijn vriendin een soortgelijk upgrade gedaan en bas is mid/laag is net wat strakker en minder wollig.

0.6mH is geen standaardwaarde volgens mij. Ik zou zelf gewoon de dichtsbijzijnde waarde nemen (0,56mH) of je kan ook één waarde daarboven nemen (0,68mH) en dan afwikkelen tot 0,6mH. Ik denk dat je huidige spoel een redelijke weerstand heeft dus een nieuwe spoel met het dunste draad (en dus hoogste weestand) zal daar vast en zeker heel dicht bij in de buurt komt.

Ik zou dus voor zoiets gaan:

http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=337

Scanspeakman
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

klopt het wel dat je hier een kernspoel zou vervangen door een luchtspoel?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

psygarden schreef:
klopt het wel dat je hier een kernspoel zou vervangen door een luchtspoel?
Ja. geen enkel probleem. Huidige spoel op je filter is meer gekozen op inkoopkosten en ruimte dan op de briljante eigenschappen (of het gebrek daaraan).

Scanspeakman
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

scanspeakman schreef:
psygarden schreef:
klopt het wel dat je hier een kernspoel zou vervangen door een luchtspoel?
Ja. geen enkel probleem. Huidige spoel op je filter is meer gekozen op inkoopkosten en ruimte dan op de briljante eigenschappen (of het gebrek daaraan).

Scanspeakman
vreemde redenering, de B&W DM6 kosten destijds toch menig maandloon hoor... (en ruimte is er in de kast méér dan voldoende)

MSRP: $1,400.00 in 1976 ;)
$1,400.00 in 1976 had about the same buying power as $5,303.10 in 2009.

Annual inflation over this period was about 4.12%.
Ik ga denk ik eerst de condensatoren alvast vervangen, de kasten afwerken, en eens luisteren... daarna kan ik eventueel nog verder onderdelen vervangen.

De kostprijs is immers al behoorlijk hoog aan het oplopen (170e voor de speakers, 166 voor de extra set met de tweeters, 70€ voor de condensatoren, en dan zwijg ik nog over verf en ander materiaal voor het opknapwerk aan de kasten)
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Matthias »

Heee,

die speakers komen mij bekend voor!
Ik draai iedere dag met ze met veel plezier.
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Afbeelding

Ook ik heb onderdelen van het filter vervangen, de condensatoren om precies te zijn, de spoelen heb ik laten zitten.
Overigens hebben die van jou een niet-originele tweeter!
En de zekeringen zitten bij jou voorop en bij mij aan de achterkant. Dan heb jij waarschijnlijk de schakelaar voor de bass contour nog achterop zitten? Deze bedient de spoel met aftakkingen. Bij mijn versie (een latere versie, kwam het jaartal 1976 tegen in de speaker) zit deze schakelaar er niet meer op en is de bas spoel vervangen door een vaste waarde.

Edit: Een detail wat mij opvalt aa die van jou is dat het front niet de kenmerkende 'ribbel' heeft. Is het wel van kunststof net als bij mij?

Groet,
Matthias.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Matthias schreef:
Overigens hebben die van jou een niet-originele tweeter!
Klopt, die is besteld en onderweg van duitsland ;)

>>En de zekeringen zitten bij jou voorop en bij mij aan de achterkant. Dan heb jij waarschijnlijk de schakelaar voor de bass contour nog achterop zitten?

Inderdaad!

>>Deze bedient de spoel met aftakkingen. Bij mijn versie (een latere versie, kwam het jaartal 1976 tegen in de speaker) zit deze schakelaar er niet meer op en is de bas spoel vervangen door een vaste waarde.

Ik heb gelezen dat er zelfs 3 versies bestaan van deze luidsprekers, wat je verteld klopt ook.

>> Edit: Een detail wat mij opvalt aa die van jou is dat het front niet de kenmerkende 'ribbel' heeft. Is het wel van kunststof net als bij mij?

Nee, deze reeks was nog een simpel houten front. De interne bracing is ook anders aangebracht in jou reeks.

ps. hoe heb jij de speaker-grils herbekleed?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”