Solderen Neutrik connectoren aan Tasker microfoon kabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
lijsselstein
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 11:02
Locatie: Woubrugge

Solderen Neutrik connectoren aan Tasker microfoon kabel

Bericht door lijsselstein »

Hoi allemaal,

Na veel lezen op oa dit forum de stoute schoenen aangetrokken en besloten om eens mijn eigen analoge en digitale interlinks te maken :).
De analoge kabels wilde ik maken van Tasker C208 microfoon kabel met Neutrik NYS373 RCA pluggen.

Ik heb op de LTS en MTS redelijk veel moeten solderen (al is dat alweer een tijd geleden). Dus dacht ik dat het solderen zou moeten lukken. Tot ik de Neutrik pluggen in mijn handen had :( . De soldeer aansluitingen van de pin en nul zitten dicht bij elkaar. Dat wordt nogal een gepriegel met het solderen :?.

Nu heb ik een aantal vragen.
1. In het dit artikel wordt gezegd dat er maar 1 ader (de witte danwel de blauwe ) moet worden gebruikt als signaalkabel. Nu wilde ik beide aders twisten en vervolgens solderen. Zijn hier bezwaren tegen? Kan dit tot storing in het audiosignaal leiden?
En als dit tot problemen kan leiden wat is dan het beste alternatief?
- tweede signaal inderdaad met de kabelshield mee twisten en meesolderen aan de nul,
of
- tweede signaal ader gewoon afknippen omdat deze niet nodig is.

2. Moet het afschermingskoper (de shield) inderdaad aan de nul worden gesoldeerd of kan die gewoon door de behuizing van de plug tegen de nul aan worden geklemd?

3. Is een regelbare soldeerstation aan te bevelen voor het solderen of voldoet een standaard 60W soldeerbout van de bouwmarkt ook prima?

4. Wat vinden jullie van de soldeer wijze van dit artikel (zie afbeelding)? Is dit de beste manier? (Het ziet er redelijk bewerkerlijk uit :? ).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Lennard.
Bijlagen
soldering_nys373.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Met een 60W soldeerbout moet je heel snel werken.
Een lichtere bout met een dunne punt werkt op dit gebied lekkerder.
Wanneer je zo'n zware bout gebruikt, dan loop je het risico dat je heel snel de isolatie van de signaaladers laat smelten.

De enige goede methode is volgens mij het gebruiken van één van de gekleurde aders voor het signaal.
De andere ader gebruik je voor de retour (ook wel nul)

Leg de afscherming slechts aan één kant van je kabel aan de nul.

Markeer de zijde waar je de afscherming en de nul met elkaar hebt verbonden. Dat wordt de zijde van de bron. De andere zijde gaat naar je versterker. (Op dure audio kabels zie je vaak een pijl voor de signaal richting, dit is daar de reden van).
lijsselstein
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 11:02
Locatie: Woubrugge

Bericht door lijsselstein »

RobertD schreef:
Met een 60W soldeerbout moet je heel snel werken.
Een lichtere bout met een dunne punt werkt op dit gebied lekkerder.
Wanneer je zo'n zware bout gebruikt, dan loop je het risico dat je heel snel de isolatie van de signaaladers laat smelten.
Ok, ga ik binnenkort gelijk in huis halen.
RobertD schreef:
De andere ader gebruik je voor de retour (ook wel nul)
Hmmm, wat is dan de retour bij een digitale interlink? De standaard 75 ohm coax kabels (RG59) heeft volgens mij maar 1 signaal draad. Of moet je bij digitale interlinks de afscherming aan beide zijden van de kabel mee solderen :roll: ?

Groeten,

Lennard.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11060
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

lijsselstein schreef:
Hmmm, wat is dan de retour bij een digitale interlink? De standaard 75 ohm coax kabels (RG59) heeft volgens mij maar 1 signaal draad.
De mantel is de retour. De (karakteristieke) impedantie tussen mantel en ader is dan 75 Ohm.
Of moet je bij digitale interlinks de afscherming aan beide zijden van de kabel mee solderen :roll: ?
Ja dus.
lijsselstein
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 11:02
Locatie: Woubrugge

Bericht door lijsselstein »

Na weer wat gegoogle de volgende discussie gevonden.

Samengevat komt het hier op neer:
Bij gebruik van 2 aderig microfoon kabel:
- 1 ader als signaal draad gebruiken (maar das logisch)
- 1 ader als nul draad gebruiken
- de afscherming aan 1 zijde mee solderen met de nul draad. Hiermee voorkom je dat er signaal doorheen loopt. (zoals al aangegeven door RobertD).

Bij gebruik van RG59 (75 ohm) coax kabel wordt de afscherming aan beide kanten gesoldeerd zodat deze het nul signaal kan vervoeren.
lijsselstein
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 11:02
Locatie: Woubrugge

Bericht door lijsselstein »

richard schreef:
lijsselstein schreef:
Hmmm, wat is dan de retour bij een digitale interlink? De standaard 75 ohm coax kabels (RG59) heeft volgens mij maar 1 signaal draad.
De mantel is de retour. De (karakteristieke) impedantie tussen mantel en ader is dan 75 Ohm.
Of moet je bij digitale interlinks de afscherming aan beide zijden van de kabel mee solderen :roll: ?
Ja dus.
Super :D. Bedankt voor de antwoorden.
Ga dit weekend aan de knutsel.

Groeten,

Lennard.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ben benieuwd naar je bevindingen... Woubrugge Alphen is op de fiets af te leggen ...
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Die Neutriks kun je redelijk heet stoken zonder dat ze beschadigen of smelten. Sterker nog, om de massa te solderen moet je aardig stoken.

Het makkelijkste (mijn mening) is het strippen van de kabel volgens de achterkant van de verpakking van de Neutriks. Vervolgens leg je de plug met het massa contact onder (de plaat). Soldeer eerst die vast en dan de ader.

Als je 2 aderige kabel hebt: aan 1 kant de afscherming van de kabel vastsolderen aan de massa (samen met 1 ader) en aan de andere kant alleen de ader en de afscherming los laten hangen. Dat is semi gebalanceerd, gebruik ik voor mijn analoge interlinks. Alles wat beeld of digitaal is, soldeer ik met de afscherming en 1 ader (de andere ader gebruik ik dan niet).

Het is niet echt pielen met die pluggen, maar goed strippen scheelt een hoop ellende.


Groeten Mark
lijsselstein
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 11:02
Locatie: Woubrugge

Bericht door lijsselstein »

Ik heb zowel een 60W bouwmarkt soldeerbout als zo'n soldeerstation (niet zo'n profi Weller, maar een budget apparaatje), dus zal het met beide proberen.

De neutrik pluggen zijn trouwens niet in de reguliere fabrieks verpakking geleverd maar in bulkverpakking. Dus geen voorbeelden op de verpakking :? .
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Microfoon kabel is gebalanceerd. Dus in principe zijn allebei de aders signaal aders. Maar als je RCA pluggen gebruikt kun je alles wat geen signaal is bijelkaar solderen. Voor ongebalanceerd zou ik liever niet allebei de signaal aders aan het signaal solderen.
lijsselstein
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 11:02
Locatie: Woubrugge

Kabeltjes zijn gemaakt!

Bericht door lijsselstein »

Hoi allemaal,

Mede dankzij jullie hulp is het gelukt om de analoge en digitale interconnects te maken. Redelijk veel werk (toch wel 30 tot 45 minuten per kabel met 2 pluggen), maar het is het zeker waard geweest. Als je ziet wat in de winkel gevraagd wordt voor een paar interconnects!

Nu heb ik redelijk professioneel uitziende interconnects voor relatief weinig geld! In totaal heb ik 6 setjes van analoge interconnects (75 cm, 1 digitale interlink (1 m) en 1 setje component kabel (1,5 m) gemaakt. Ga in de toekomst zeker nog een aantal kabeltjes maken, maar dan misschien met de profi uitvoering van de Neutrik pluggen (NF2C)

Mijn ervaring is dat de neutrik pluggen met wat handigheid prima zijn te solderen. Enige nadeel die ik heb ervaren is dat de Tasker microfoon kabel net iets te dik lijkt (6,2mm) voor de Neutrik pluggen. Met name de veer aan de achterzijde van de plug is soms lastig over te kabel te krijgen zonder dat er visuele schade ontstaat aan de isolatie van de kabel. Bij de digitale interconnects (met coax kabel) is hiervan geen sprake.

Voor wat betreft de kwaliteit. Dat moet in de toekomst duidelijker gaan worden. De kabel wilde ik in de eerste plaats sowieso maken uit ergernis van de belachelijke prijzen die winkels durven te vragen voor dit soort accessoires. En bladen als What Hifi? en AVT doen hier vrolijk aan mee! Ben zelf behoorlijk terughoudend als het om de kwaliteit van kabels aangaat. Koper is koper. Smaakt wijn beter als je het uit een kristallen glas drinkt :roll: ?

Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp :D !

Groeten,

Lennard.

PS. Voor de leuk nog een aantal plaatjes toegevoegd.
Zoals jullie kunnen zien heb ik de analoge interconnects aan de zijde waar de kabelscherm is meegesoldeerd gemarkeerd met witte tape.
Bijlagen
IMG_0836.JPG
IMG_0835.JPG
IMG_0834.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ziet er fraai uit. Ik ben benieuwd naar je luisterervaringen.

Zelf ben ik ook altijd erg sceptisch wat interlinks betreft, maar bij het wisselen van mijn koperen luidspreker kabel met koper/zilver van Oelbach hoorde ik wel verschil, in positieve zin.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik gebruik ook het systeem van robertd maar dan met profiebuskabel van siemens(overschotjes van een installatie op het werk)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11060
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kabeltjes zijn gemaakt!

Bericht door richard »

lijsselstein schreef:
Smaakt wijn beter als je het uit een kristallen glas drinkt :roll: ?
Ja.
Maar als je zelf de glazen hebt kunnen blazen heb je naast de optimale smaak ook de voldoening dat je hieraan zelf hebt bijgedragen.

(ik moet niet denken aan wijn uit een plastic bekertje)
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Hoe bevallen deze kabels? Heb voor doorzetten van (analoge) dolby prologic vanaf mijn dvd 3 sets kabels nodig. Heb al wel naar een iets hogere neutrik zitten kijken. Geen idee meer welke -> de locking versie zeg maar.
lijsselstein
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 11:02
Locatie: Woubrugge

Bericht door lijsselstein »

Tazzy schreef:
Hoe bevallen deze kabels? Heb voor doorzetten van (analoge) dolby prologic vanaf mijn dvd 3 sets kabels nodig. Heb al wel naar een iets hogere neutrik zitten kijken. Geen idee meer welke -> de locking versie zeg maar.
Kabels bevallen prima :) .
Heb zelf ook 3 setjes van de DVD naar de receiver lopen en werkt prima!
Ze klemmen erg goed om de aansluitingen heen, bijna te goed.

De locking versie? Bedoel je deze?
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Die inderdaad... Ongeduldig als ik ben heb ik inmiddels dezelfde als jij gebruikt besteld. 12stuks via ebay voor 24 pond

Dankzij dezelfde ongeduldigheid heb ik ook 12meter zilverkabel 0,8mm gekocht... Lijkt me zat voor 6x 75cm interlink :)
amcron
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 14:34

Re: Solderen Neutrik connectoren aan Tasker microfoon kabel

Bericht door amcron »

Hoi,

Bravo volgens mij zijn dit prima interlinks
Ik gebruik ook microfoonkabel de KLOTZ MY206 of PREFER voor mijn interlinks
Alsook met Neutrik pluggen deze solderen bijzonder gemakkelijk vind ik
Heb ooit dure Monster en Kimber gebruikt nooit meer de Klotz doet het beter!!!!
Kost ongeveer 1,25€ de meter dus spotgoedkoop en in alle kleuren te krijgen
bij http://www.musicallin.nl
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Solderen Neutrik connectoren aan Tasker microfoon kabel

Bericht door the cosmic gate »

ik gebruik voor mijn analoge interlinks : MGK18 en ben daar zeeeeer te spreken over !
Plaats reactie