Concaeve SATelite
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
vanmiddag een setje samengelijmd.
Dat ging best vlot en foutloos.
Inox stangen geleiden de schijven.
Binnen de 10 minuten zitten de middenkamerschijven op elkaar. 3 grote spanklemmen brengen het geheel mooi tegen elkaar.
Nu moet de plexi plaat er nog in. Ben aan het overwegen welke lijm daar best in het concept past. Een MS polymeer lijkt me de beste keuze.
Alvorens die plexi scheidingsplaat erin gaat moeten de hoorns nog met wol worden gevult en de aansluitingsdraden worden voorzien, want dat raakt er nadien niet meer in!
Dat ging best vlot en foutloos.
Inox stangen geleiden de schijven.
Binnen de 10 minuten zitten de middenkamerschijven op elkaar. 3 grote spanklemmen brengen het geheel mooi tegen elkaar.
Nu moet de plexi plaat er nog in. Ben aan het overwegen welke lijm daar best in het concept past. Een MS polymeer lijkt me de beste keuze.
Alvorens die plexi scheidingsplaat erin gaat moeten de hoorns nog met wol worden gevult en de aansluitingsdraden worden voorzien, want dat raakt er nadien niet meer in!
Om de driver gaten goed te maken zou je eventueel ook een tweede bevestigingsplaat kunnen maken en bij deze plaat maak je dan alleen de bevestigingsgaten en kleine center gaten van de drivers.
Als je beide aan je kast monteert dan kun je het kleine centergat gebruiken om een gaatje precies in het midden van je driver gat in de kast te maken. Met een cirkelgeleider kun je zo goed uitgelijnde gaten maken.
Ik weet niet precies hoe je die andere methode wilt uitvoeren, maar zo zou je toch een preciesie van twee tiende moeten kunnen halen lijkt me.
gr
Als je beide aan je kast monteert dan kun je het kleine centergat gebruiken om een gaatje precies in het midden van je driver gat in de kast te maken. Met een cirkelgeleider kun je zo goed uitgelijnde gaten maken.
Ik weet niet precies hoe je die andere methode wilt uitvoeren, maar zo zou je toch een preciesie van twee tiende moeten kunnen halen lijkt me.
gr
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
deze manier is zo eenvoudig en zeker dat ik ze in mijn volgende ontwerpen nog ga gebruiken.
Ik zal proberen de praktijk in beeld te brengen.
Het vraagt een andere denkwijze, maar ook meer mogelijkheden.
De basis is een dunne voorplaat die net even dik is als de drivers moeten worden verzonken.
Dat gat gaan we eerst maken met een sjabloon die er net zo uitziet als de gaten moeten worden.
Ik maak deze sjabloon net zo groot als de frontplaat die erachter aan komt. Daardoor zit ze zowel in de hoogte als de breedte reeds op de juiste plaats.
De sjabloon wordt in mijn voorbeeld verankert door enkele steunen die tussen de sjabloon en de kast worden geklemd.
2 gaten worden geboord om de frees erin te laten. In de toekomst voorzie ik een uitsparing, net zoals nu te zien is bij het tweetergat. dat zorgt ervoor dat het hout niet uit elkaar kan rafelen. Tenslotte is het mdf op die plaats slechts enkele mm dik.
Ik zal proberen de praktijk in beeld te brengen.
Het vraagt een andere denkwijze, maar ook meer mogelijkheden.
De basis is een dunne voorplaat die net even dik is als de drivers moeten worden verzonken.
Dat gat gaan we eerst maken met een sjabloon die er net zo uitziet als de gaten moeten worden.
Ik maak deze sjabloon net zo groot als de frontplaat die erachter aan komt. Daardoor zit ze zowel in de hoogte als de breedte reeds op de juiste plaats.
De sjabloon wordt in mijn voorbeeld verankert door enkele steunen die tussen de sjabloon en de kast worden geklemd.
2 gaten worden geboord om de frees erin te laten. In de toekomst voorzie ik een uitsparing, net zoals nu te zien is bij het tweetergat. dat zorgt ervoor dat het hout niet uit elkaar kan rafelen. Tenslotte is het mdf op die plaats slechts enkele mm dik.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Ik zet nu een deksel op de kast zodat alle freestroep mooi in de kast blijft. Tevens is op deze manier de sjabloon ook in de hoogte gefixeerd en het MDF zit stabieler wanneer de frees bij de uiteinden komt.
Zoals je in het voorbeeld kunt zien mag het resultaat er zijn. Heel deze handeling heeft nog geen 5 minuten geduurd en er was geen enkel risico dat er iets fout kon lopen, in tegenstelling tot de meeste freeswerken. Ikea Foolproef!
wordt vervolgd
Zoals je in het voorbeeld kunt zien mag het resultaat er zijn. Heel deze handeling heeft nog geen 5 minuten geduurd en er was geen enkel risico dat er iets fout kon lopen, in tegenstelling tot de meeste freeswerken. Ikea Foolproef!
wordt vervolgd
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Als de lijm niet meer zichtbaar is, adviseer ik je om daar zgn. carrosseriekit voor te gebruiken.. Ik meen dat het goedje wat ik gebruik 3M 8137 heet. Het is zwart.. maar dat tubetje zit nog ergens verstopt in een doos.. dus de juiste benaming moet ik je, vooralsnog, schuldig blijven..asterduc schreef:Ben aan het overwegen welke lijm daar best in het concept past.
Na uitharden geeft dat, zelfs op het gladde plexiglas, een verschrikkelijke sterke hechting.. het blijft echter nog een heel klein beetje flexibel dus trillingen en verschillen in uitzetting worden daarmee goed opgevangen.
Kees
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Precies! de montage van de frontplaat zal ik ook nog in beeld brengen ... als mijn Plexiboer terug uit verlof isNils_vn schreef:Als ik het goed heb, komt het er op neer van de freesmal langst de binnenzijde van de kast te plaatsen, en de drivers zelf te monteren op een frontplaat die in de kast komt te zitten?
.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
[quote="asterduc] één van deze Kees?[/quote]
Nee geen van alle.. het is gewoon een tube als van de tandpasta, zeg maar (of die moeten ze in Belgie ook hebben in het formaat kitspuit..dan gaat dit vergelijk niet op..)
Zodra ik wat gevonden heb kom ik er op terug..
Bij ons wordt het verkocht bij Brezan. Dat is een bedrijf waar je auto-onderdelen en verwante zaken kunt kopen. misschien in Belgie ook wel Brezan?
Kees
Nee geen van alle.. het is gewoon een tube als van de tandpasta, zeg maar (of die moeten ze in Belgie ook hebben in het formaat kitspuit..dan gaat dit vergelijk niet op..)
Zodra ik wat gevonden heb kom ik er op terug..
Bij ons wordt het verkocht bij Brezan. Dat is een bedrijf waar je auto-onderdelen en verwante zaken kunt kopen. misschien in Belgie ook wel Brezan?
Kees
Nee geen van alle.. het is gewoon een tube als van de tandpasta, zeg maar (of die moeten ze in Belgie ook hebben in het formaat kitspuit..dan gaat dit vergelijk niet op..)audiomanics schreef:[quote="asterduc] één van deze Kees?
Zodra ik wat gevonden heb kom ik er op terug..
Bij ons wordt het verkocht bij Brezan. Dat is een bedrijf waar je auto-onderdelen en verwante zaken kunt kopen. misschien in Belgie ook wel Brezan?
Kees[/quote][/quote]
nope, geen tandpasta kit spuiten hier...
wél brezan
Prachtig Ed!!!!
sjonge sjonge... waar moet 'n mens nú nog mee afkomen om wat bewondering te krijgen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ach kom jongens, nu niet overdrijven zeg, een stukje pritex in een kastje kleven is iets wa iedereen toch al heeft gedaan.
Alleen hebben ze er misschien geen foto van genomen!!
Maar, ... 'k vind het wel leuk hoor, zo'n beetje ego streling
Na de pritex, de schapenwol aangebracht.
20 gram voor 1 kast, waarvan 10 gr in één hoorn en ... gram in de andere
Die wol los in een kanaaltje krijgen van 6 mm breed en 130 mm diep is geen pretje. Hier heb ik lange saté stokjes gebruikt, dat lukt wel min of meer.
Alleen hebben ze er misschien geen foto van genomen!!
Maar, ... 'k vind het wel leuk hoor, zo'n beetje ego streling
Na de pritex, de schapenwol aangebracht.
20 gram voor 1 kast, waarvan 10 gr in één hoorn en ... gram in de andere
Die wol los in een kanaaltje krijgen van 6 mm breed en 130 mm diep is geen pretje. Hier heb ik lange saté stokjes gebruikt, dat lukt wel min of meer.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ach, het posten vraagt meer tijd als het werk zelf! ... en de input van andere forumleden maken dat die tijd nuttig is. Zo leren beide partijen ervan want zonder deze postings was de Concaeve niet geworden wat hij nu is.TubeHead schreef:Als ik zie hoeveel tijd je erin stopt
In deze wereld krijg je niets voor niets. Als je wilt krijgen moet je ook kunnen geven zei een geleerde mij ooit.
... en geduld? dat komt met de jaren
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Hoi Ed
Ik neem aan dat je al getest hebt wat het klankverschil is tussen wol en pritex?
Mijn ervaring is dat pritex achter de unit een stuk minder klinkt als wol.
Dus lijkt het mij zonde om daar pritex te plakken.
Verder zoals altijd ziet het er weer super uit.
Verwacht eigenlijk van jou ook niets anders meer.
Rob
Ik neem aan dat je al getest hebt wat het klankverschil is tussen wol en pritex?
Mijn ervaring is dat pritex achter de unit een stuk minder klinkt als wol.
Dus lijkt het mij zonde om daar pritex te plakken.
Verder zoals altijd ziet het er weer super uit.
Verwacht eigenlijk van jou ook niets anders meer.
Rob
