Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vanmiddag een setje samengelijmd.
Dat ging best vlot en foutloos.
Inox stangen geleiden de schijven.
Binnen de 10 minuten zitten de middenkamerschijven op elkaar. 3 grote spanklemmen brengen het geheel mooi tegen elkaar.

Nu moet de plexi plaat er nog in. Ben aan het overwegen welke lijm daar best in het concept past. Een MS polymeer lijkt me de beste keuze.

Alvorens die plexi scheidingsplaat erin gaat moeten de hoorns nog met wol worden gevult en de aansluitingsdraden worden voorzien, want dat raakt er nadien niet meer in!
Bijlagen
028 [800x600].JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Om de driver gaten goed te maken zou je eventueel ook een tweede bevestigingsplaat kunnen maken en bij deze plaat maak je dan alleen de bevestigingsgaten en kleine center gaten van de drivers.

Als je beide aan je kast monteert dan kun je het kleine centergat gebruiken om een gaatje precies in het midden van je driver gat in de kast te maken. Met een cirkelgeleider kun je zo goed uitgelijnde gaten maken.

Ik weet niet precies hoe je die andere methode wilt uitvoeren, maar zo zou je toch een preciesie van twee tiende moeten kunnen halen lijkt me.

gr
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deze manier is zo eenvoudig en zeker dat ik ze in mijn volgende ontwerpen nog ga gebruiken.

Ik zal proberen de praktijk in beeld te brengen.
Het vraagt een andere denkwijze, maar ook meer mogelijkheden.

De basis is een dunne voorplaat die net even dik is als de drivers moeten worden verzonken.
Dat gat gaan we eerst maken met een sjabloon die er net zo uitziet als de gaten moeten worden.
Ik maak deze sjabloon net zo groot als de frontplaat die erachter aan komt. Daardoor zit ze zowel in de hoogte als de breedte reeds op de juiste plaats.

De sjabloon wordt in mijn voorbeeld verankert door enkele steunen die tussen de sjabloon en de kast worden geklemd.

2 gaten worden geboord om de frees erin te laten. In de toekomst voorzie ik een uitsparing, net zoals nu te zien is bij het tweetergat. dat zorgt ervoor dat het hout niet uit elkaar kan rafelen. Tenslotte is het mdf op die plaats slechts enkele mm dik.
Bijlagen
P1010335 [800x600].JPG
P1010334 [800x600].JPG
P1010333 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ik zet nu een deksel op de kast zodat alle freestroep mooi in de kast blijft. Tevens is op deze manier de sjabloon ook in de hoogte gefixeerd en het MDF zit stabieler wanneer de frees bij de uiteinden komt.

Zoals je in het voorbeeld kunt zien mag het resultaat er zijn. Heel deze handeling heeft nog geen 5 minuten geduurd en er was geen enkel risico dat er iets fout kon lopen, in tegenstelling tot de meeste freeswerken. Ikea Foolproef!

wordt vervolgd
Bijlagen
P1010344 [800x600].JPG
P1010343 [800x600].JPG
P1010342 [800x600].JPG
P1010340 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mooi werk Ed. Ziet er netjes uit.
Leuk om zo alles te volgen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Ben aan het overwegen welke lijm daar best in het concept past.
Als de lijm niet meer zichtbaar is, adviseer ik je om daar zgn. carrosseriekit voor te gebruiken.. Ik meen dat het goedje wat ik gebruik 3M 8137 heet. Het is zwart.. maar dat tubetje zit nog ergens verstopt in een doos.. dus de juiste benaming moet ik je, vooralsnog, schuldig blijven..
Na uitharden geeft dat, zelfs op het gladde plexiglas, een verschrikkelijke sterke hechting.. het blijft echter nog een heel klein beetje flexibel dus trillingen en verschillen in uitzetting worden daarmee goed opgevangen.

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

asterduc schreef:
deze manier is zo eenvoudig en zeker dat ik ze in mijn volgende ontwerpen nog ga gebruiken.....
Als ik het goed heb, komt het er op neer van de freesmal langst de binnenzijde van de kast te plaatsen, en de drivers zelf te monteren op een frontplaat die in de kast komt te zitten?
.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Nils_vn schreef:
Als ik het goed heb, komt het er op neer van de freesmal langst de binnenzijde van de kast te plaatsen, en de drivers zelf te monteren op een frontplaat die in de kast komt te zitten?
.
Precies! de montage van de frontplaat zal ik ook nog in beeld brengen ... als mijn Plexiboer terug uit verlof is :(
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
Ben aan het overwegen welke lijm daar best in het concept past.
Als de lijm niet meer zichtbaar is, adviseer ik je om daar zgn. carrosseriekit voor te gebruiken.. Ik meen dat het goedje wat ik gebruik 3M 8137 heet.
één van deze Kees?
Bijlagen
3M.JPG
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Het moet niet gekker worden!! Geweldige manier om die gaten uit te freezen. Ziet er mooi uit hoor
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

asterduc schreef:
Nu moet de plexi plaat er nog in. Ben aan het overwegen welke lijm daar best in het concept past. Een MS polymeer lijkt me de beste keuze.
Sluit ik me geheel bij aan.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

asterduc schreef:
Nu gaat Kees wel zeggen dat het wel kan als er ... , maar dat is voor mij te ingewikkeld. Ik doe alleen simpele dingen!
Niet liegen Ed, dat is niet netjes...

P.S. Ik kan wel weer WOW! zeggen, maar dat is niet zo vernieuwend. Toch: WOW again!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

[quote="asterduc] één van deze Kees?[/quote]
Nee geen van alle.. het is gewoon een tube als van de tandpasta, zeg maar (of die moeten ze in Belgie ook hebben in het formaat kitspuit..dan gaat dit vergelijk niet op..)
Zodra ik wat gevonden heb kom ik er op terug..
Bij ons wordt het verkocht bij Brezan. Dat is een bedrijf waar je auto-onderdelen en verwante zaken kunt kopen. misschien in Belgie ook wel Brezan?

Kees
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb deze setjes bij ed in levende lijve mogen aanschouwen en het is op zijn ed's...... AF
mvg
audioot
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Voor de ruimte achter de driver wordt, zoals reeds eerder getest, Pritex gebruikt.
2 stukken van 13cm x 8cm worden in verstek gesneden, haaks op elkaar gelijmd met contactlijmspray en tenslotte op hun plaats gebracht en nogmaals met spray tegen de wand gekleefd.
Bijlagen
045 [800x600].JPG
048 [800x600].JPG
040 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Moet eerlijk zijn... dit is één van de indrukwekkendste creaties ooit die ik op dit forum heb gezien !
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ga `m nou niet aanmoedigen :roll:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
[quote="asterduc] één van deze Kees?
Nee geen van alle.. het is gewoon een tube als van de tandpasta, zeg maar (of die moeten ze in Belgie ook hebben in het formaat kitspuit..dan gaat dit vergelijk niet op..)
Zodra ik wat gevonden heb kom ik er op terug..
Bij ons wordt het verkocht bij Brezan. Dat is een bedrijf waar je auto-onderdelen en verwante zaken kunt kopen. misschien in Belgie ook wel Brezan?

Kees[/quote][/quote]


nope, geen tandpasta kit spuiten hier...

wél brezan :D


Prachtig Ed!!!!

sjonge sjonge... waar moet 'n mens nú nog mee afkomen om wat bewondering te krijgen :roll:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ach kom jongens, nu niet overdrijven zeg, een stukje pritex in een kastje kleven is iets wa iedereen toch al heeft gedaan.
Alleen hebben ze er misschien geen foto van genomen!!

Maar, ... 'k vind het wel leuk hoor, zo'n beetje ego streling :wink:

Na de pritex, de schapenwol aangebracht.
20 gram voor 1 kast, waarvan 10 gr in één hoorn en ... gram in de andere :roll:

Die wol los in een kanaaltje krijgen van 6 mm breed en 130 mm diep is geen pretje. Hier heb ik lange saté stokjes gebruikt, dat lukt wel min of meer.
Bijlagen
013 [800x600].JPG
008 [800x600].JPG
017 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Als ik zie hoeveel tijd je erin stopt en toch weer van alles probeert... heb ik het geduld niet voor. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

originele idee was toch om geen wol/pritex nodig te hebben? :roll: :wink: :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
originele idee was toch om geen wol/pritex nodig te hebben? :roll: :wink: :lol:
niet in de kast nee, maar wel in de hoorn, anders heeft de hoorn geen zin!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

TubeHead schreef:
Als ik zie hoeveel tijd je erin stopt
ach, het posten vraagt meer tijd als het werk zelf! ... en de input van andere forumleden maken dat die tijd nuttig is. Zo leren beide partijen ervan want zonder deze postings was de Concaeve niet geworden wat hij nu is.

In deze wereld krijg je niets voor niets. Als je wilt krijgen moet je ook kunnen geven zei een geleerde mij ooit.

... en geduld? dat komt met de jaren :lol:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ed

Ik neem aan dat je al getest hebt wat het klankverschil is tussen wol en pritex?
Mijn ervaring is dat pritex achter de unit een stuk minder klinkt als wol.
Dus lijkt het mij zonde om daar pritex te plakken.
Verder zoals altijd ziet het er weer super uit.
Verwacht eigenlijk van jou ook niets anders meer.

Rob
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

In welke zin "minder goed klinken" ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”