stereo versterker met sub-out ?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tijdens het speuren naar mogelijkheden kwam ik 2 jumpers tegen, waarvan 1 exemplaar definitief in de signaalweg zat die wij moesten hebben. In het enthousiasme meteen beide jumpers weggeknipt, bleek er 1 een andere functie te hebben. :P Snel een nieuwe jumper erin en ook het andere kanaal omgeleidt. Helaas voor het 2e kanaal een pootje van de signaalelco moeten lichten, anders was de mod helemaal op de sporenkant uitgevoerd en aan de bovenkant dus onzichtbaar gebleven.

Ik ben in elk geval benieuwd naar het resultaat (of de output voldoende is). Anders moeten we de setup van de buffer gewoon een keertje aanpassen. Ook dit komt wel goed. De opamp staat als ik mij niet vergis ingesteld als pure buffer, dus 1x versterking.

Groeten,
Mischa
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Problems....

Zojuist versterker en tuner aangesloten. De Pré out nog ff niet aangesloten.
Blijkt dat de versterker na een x aantal seconden het signaal dichtknijpt, zowel links als rechts tegelijkertijd. dus van normaal luistervolume naar "met je oor op de speaker net wat horen" volume.
we hebben dus ergens een foutje gemaakt :?

Ik heb geen kortsluiting in de LS kabels overigens.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Oeps, we hebben ook niet kunnen testen he? Zal ik hem gewoon even oppikken?

Veel kan het niet zijn, want we hebben niet veel veranderd. Geen paniek.

Laat maar even weten.

Groeten,
Mischa
bartsegers

Ik ben erachter gekomen dat hij in de war raakt als ik het volume terug draai. (en wel te weten precies tot -50dB) dan slaat hij ineens naar "uit"
Zet ik hem harder gaat alles goed, echt raar, denk dat we misschien het IC-tje geraakt hebben ofzo.

Hadden idd ff moeten testen...

Morgen moet ik weer aan de kooi blijven voor de keuken. (GRR keukenboeren met slechte lever afspraken).
Bel maar als je een x in de buurt bent anders... En andersom doe ik hetzelfde.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kan hem morgenvroeg wel even bij je oppikken. Stuur me maar even je adres via een PB.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mm typisch.

Kan zijn dat de uitgang waar hij eerst op stond nu problemen heeft, maar eerlijk gezegd vind ik dat nogal onlogisch als je naar de datasheet kijkt.
Ik zal dadelijk weer even in het schema duiken. Eerst even eten :P
bartsegers

Hij stopt er ook mee nu na een 15 minuutjes luisteren, dus als ik nergens aankom.
Lijkt een of andere protection, maar wist helemaal niet dat dat erop zat...?

Als Mischa hem morgen niet oppikt probeer ik zelf te achterhalen wat er nu los/vast gesoldeerd is....
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Als je in het schema kijkt, zie je een elco tussen 2 pennen zitten. Dit lijkt een soort feedback lus, die zit ook in het schema dat in de datasheet staat.

Als je morgenochtend tijd hebt, kom ik hem wel even ophalen.

In het meest ongunstige geval krijg je hem in originele staat weer terug....

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klopt, daarom lijkt het me helemaal in orde.

Kan zijn dat er toch iets anders vreemd zit, of dat bij het terug monteren iets los is geraakt. Bij een dergelijke beveiliging zit ik eigenlijk direct te denken aan een kortsluiting ergens.

Vreemde is dat het pas na 15min is. Ik kan me ook niet voorstellen dat die 100k teveel is voor de uitgang van die PT2314.

Het lijkt me trouwens slim om even de output spanning van 6 en 18 te meten en die te vergelijken met pin 23 en 24. Aangezien je toch een scope hebt (1khz sinusje en klaar :) )

edit:
trouwens, uit de manual begrijp ik dat de line-out standaard al functioneert met volume ???
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Klopt, daarom lijkt het me helemaal in orde.

Kan zijn dat er toch iets anders vreemd zit, of dat bij het terug monteren iets los is geraakt. Bij een dergelijke beveiliging zit ik eigenlijk direct te denken aan een kortsluiting ergens.

Vreemde is dat het pas na 15min is. Ik kan me ook niet voorstellen dat die 100k teveel is voor de uitgang van die PT2314.

Het lijkt me trouwens slim om even de output spanning van 6 en 18 te meten en die te vergelijken met pin 23 en 24. Aangezien je toch een scope hebt (1khz sinusje en klaar :) )

edit:
trouwens, uit de manual begrijp ik dat de line-out standaard al functioneert met volume ???
Zo, de chirurg is klaar. De versterker is in originele staat hersteld en speelt als vanouds. Gelukkig was het geen fout van mijzelf, maar het leek me al heel sterk, we hadden immers alles goed gecontroleerd.

Storingsdiagnose:
Tijdens het afspelen op een laag niveau viel de versterker uit. Raak je vervolgens R104 en/of R105 aan, komt het singnaal weer terug. Zet je de versterker dan harder, blijft het signaal. Komt er een rustige passage, plop, uit (maar dan zonder plopgeluid). Heel ver op de achtergrond kun je dan nog 1 kanaal horen spelen. Het lijkt er toch echt op dat de uitgang van het ic niet in staat is om de zaak draaiende te houden.

Tijdens het telefoongesprek met Bart om hem hiervan op de hoogte te brengen, schoot mij ineens het idee te binnen om het eens via de hoofdtelefoonuitgang te proberen. Werkt dit, maken we een paar mooie bussen in de achterkant en komt alles toch weer goed.

Groeten,
Dr. Mischa :P :P
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 12 jul 2009, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat raar, want je stuurt nmlk een opamp aan.

Wat je kan doen is R2 en R4 (van het schema) verwijderen. Maybe teveel, maargoed wel bizar met 100k. Daarna nog een keer testen.
Dan stuur de uitgang direct de opamp aan. (desnoods haal je zelf nog even de elcotjes van 2,2uF weg om te testen). Dat moet gewoon goed gaan, zo niet dan is er iets anders vreemds aan de hand. Zeker omdat de PT2314 wel gemakkelijk een versterker trap aan kan sturen.

Wat zijn R104/R105 in het schema?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
edit:
Als je hiermee bedoelt dat je standaard het volle onverzwakte lijnsignaal naar buiten stuurt heb je gelijk. In elk geval heb je geen tekort aan basssss.

Komende week gaat de versterker retour naar Bart en kan hij eens proberen hoe een en ander werkt via de koptelefoonuitgang. Als dit goed gaat, fabrieken we de lijnuitgang om naar een koptelefoonuitgang met Cinch-bussen.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee ik begreep eigenlijk dat dus line-out ook in volume mee gaat.

Ik snap nog steeds niet waarom dat omleggen niet werkt. Er moet iets zijn wat niet klopt.

Je koptelefoon uit KAN ook, maar dan moet je wel weer opletten dat de output en belasting hetzelfde zijn. Die zijn meestal bij koptelefoon uitgangen anders dan bij pre-out uitgangen wat evt problemen kan opleveren.

Mischa, ik neem aan dat je zelf wel wat "spare-parts" thuis hebt liggen.
Probeer anders even snel een buffertje te maken (op een gaatjes print, hoewel dat neit een hoeft met een buffer :lol: ) en kijk hoe die reageert op de uitgang van de volume ic. (dus met line-out circuit normaal aangesloten).
Voedingspanning kun je voor dat buffertje wel ergens vandaan halen.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik zag op hifi.nl een versterker met sub out: http://www.hifi.nl/recensies/3903/Produ ... I_200.html
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Je koptelefoon uit KAN ook, maar dan moet je wel weer opletten dat de output en belasting hetzelfde zijn. Die zijn meestal bij koptelefoon uitgangen anders dan bij pre-out uitgangen wat evt problemen kan opleveren.
Klopt, maar als je een uitgang voor 600ohm gaat belasten met 47kohm verwacht ik niet zoveel problemen eigenlijk. Als jij daar anders over denkt hoor ik graag waar het mij ontbreekt aan kennis. Ik weet dat het niet ideaal is, maar of het kwaad kan durf ik te betwijfelen.
b_force schreef:
Mischa, ik neem aan dat je zelf wel wat "spare-parts" thuis hebt liggen.
Probeer anders even snel een buffertje te maken (op een gaatjes print, hoewel dat neit een hoeft met een buffer :lol: ) en kijk hoe die reageert op de uitgang van de volume ic. (dus met line-out circuit normaal aangesloten).
Voedingspanning kun je voor dat buffertje wel ergens vandaan halen.
Helaas ontbreekt het mij voor dit soort experimenten op dit moment aan tijd. Dat zouden we op een later tijdstip eens kunnen proberen.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aan tijd ?

Pin 1 en 2 + 6 en 7 even aan elkaar knopen :wink: (voor een dual opamp uiteraard). Dat kan zelfs zonder printje :P

Maargoed, ik ben erg benieuwd of jullie het geheel werkend krijgen.
bartsegers

Klote, weer slecht nieuws...
Mischa en ik dachten de Headphones uitgang te gebruiken als signaal voor de plate amp.
Gevolg van een kabeltje aanknopen is dat de speakers uitgeschakeld worden :wink: :evil:

Ziet ernaar uit dat het toch lastiger wordt dan aanvankelijk gedacht werd helaas.

(Sparen voor de amp-200 :?: )
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Schakelaar er uit slopen en signaal door trekken :wink:
Laatst gewijzigd door b_force op di 21 jul 2009, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Schakelaar er uit slopen :wink:
Of de mod gewoon niet via de schakelaar laten lopen.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waar zit die headphone eigenlijk, ik kan hem nmlk niet vinden in het schema.
bartsegers

Pfoe, weer alles uit elkaar halen :)

headphone zit op front

Zal eens kijken of er iets van een schakelaartje zichtbaar is.
Hij stuurt iig het relais aan, dat hoor ik.
Signaal wegpakken vóór die schakelaar is een optie nog dus.

ff voor een leek, is het een mechanische schakelaar, of elektrisch ?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarschijnlijk mechanisch.

Als we een paar cinch pluggen parallel aan de HP-uitgangen solderen die van de hoofdprint naar het front lopen, kunnen we testen of dat gaat. We kunnen ook eerst even kijken in hoeverre er nog een HP-versterker(tje) in het front verwerkt zit. Ik verwacht het niet eigenlijk, er zullen waarschijnlijk een paar weerstanden voor de verzwakking van het uitgangssignaal voor de speakers zorgen.

Ik heb de HP-aansluiting ook niet kunnen vinden in het schema.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Trouwens, een aantal weerstand staat ook niet in het schema die wel op je print zitten:

viewtopic.php?p=172245#172245

(R104 en R105)
Laatst gewijzigd door b_force op di 21 jul 2009, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

oké de manual in dit topic gaat over model:
Type: 11050, 11073

Ikke misschien andere hebben...

Heb de 11050.19
Laatst gewijzigd door bartsegers op di 21 jul 2009, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Andere revisie maybe, niet heel boeiend.

Hebben jullie trouwens vorige keer met de scope gecheked of er daadwerkelijk ook signaal stond op de pinnen waar jullie het eea hadden gesoldeerd?
Plaats reactie