stereo versterker met sub-out ?
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
stereo versterker met sub-out ?
Oké, met het zicht op een eventuele kapotte stereoversterker, ben ik een beetje aan het rondkijken naar alternatieven.
Ik ben super tevreden over mijn huidige tangent versterker, maar er is 1 ding wat mij stoort. De versterker heeft een output signaal, (volledig) en hieraan hangt dus een actieve subwoofer. Echter dit outputsignaal is een niet regelbaar signaal. maw, dit signaal staat altijd aan met bepaalde vastgestelde amplitude.
Zet ik de muziek zachter, blijft de sub vrolijk doorknallen. Niet de bedoeling dus.
Mijn vraag, zijn er stereo versterkers, die wel een regelbare output hebben? Hoeft niet eens een sub-out te zijn, daar heb ik de plate amp voor om dat te regelen.
Of ben ik dan gedwongen een surround ding te kopen ?
Ik ben super tevreden over mijn huidige tangent versterker, maar er is 1 ding wat mij stoort. De versterker heeft een output signaal, (volledig) en hieraan hangt dus een actieve subwoofer. Echter dit outputsignaal is een niet regelbaar signaal. maw, dit signaal staat altijd aan met bepaalde vastgestelde amplitude.
Zet ik de muziek zachter, blijft de sub vrolijk doorknallen. Niet de bedoeling dus.
Mijn vraag, zijn er stereo versterkers, die wel een regelbare output hebben? Hoeft niet eens een sub-out te zijn, daar heb ik de plate amp voor om dat te regelen.
Re: stereo versterker met sub-out ?
Er zijn genoeg versterkers die een pre-out/main-in hebben. Die wordt dan overbrugd om het signaal van voor- naar eindversterker deel te voeren. Als je deze dan loshaalt, kun je het signaal splitsen voor eindversterker deel en subwoofer.bartsegers schreef:Oké, met het zicht op een eventuele kapotte stereoversterker, ben ik een beetje aan het rondkijken naar alternatieven.
- bartsegers
Ja idd, nu je het zegt.
Ik was dit al helemaal vergeten!
Mijn huidige versterker heeft dat dus niet nu.
Ik ken het alleen van oudere versterkers die ik had, die hadden dan van die brugjes achterin steken. (Dit bedoel je denk ik)
Als ik dit zelf wil "maken" moet er natuurlijk weer wat electro kennis aan te pas komen. (als het signaal van voorversterker al ergens intern te splitsen is)
Lijkt wel een leuke mod overigens. (misschien iets voor de reparateur die eventueel de tangent wilt nameten)
Ik was dit al helemaal vergeten!
Mijn huidige versterker heeft dat dus niet nu.
Ik ken het alleen van oudere versterkers die ik had, die hadden dan van die brugjes achterin steken. (Dit bedoel je denk ik)
Als ik dit zelf wil "maken" moet er natuurlijk weer wat electro kennis aan te pas komen. (als het signaal van voorversterker al ergens intern te splitsen is)
Lijkt wel een leuke mod overigens. (misschien iets voor de reparateur die eventueel de tangent wilt nameten)
- bartsegers
Oké!
Dat is wéér een projectje erbij haha!.....
* TL's afmaken
* Meetjig maken
* Sub maken
* En dan nog de versterker aanpakken.
Deze zomer wel zoet mee denk ik!
Voor wie de manual zoekt bij conrad, die vind jhe waarschijnlijk niet meer. Conrad levertd e amp-50 niet meer helaas.
Ik upload de layout en schema daarom hier even.
Dat is wéér een projectje erbij haha!.....
* TL's afmaken
* Meetjig maken
* Sub maken
* En dan nog de versterker aanpakken.
Deze zomer wel zoet mee denk ik!
Voor wie de manual zoekt bij conrad, die vind jhe waarschijnlijk niet meer. Conrad levertd e amp-50 niet meer helaas.
Ik upload de layout en schema daarom hier even.
- Bijlagen
-
- 343363-sp-01-en-ELTAX_TANGENT_AMP_50_VERSTAERKER.pdf
- (126.9 KiB) 947 keer gedownload
Versterker aanpassen zal misschien een uurtje werk zijn inclusief aanpassen van de behuizing (voor je extra uitgangen). Het ligt er dan een beetje aan of je een gebufferde uitgang wil (met een paar opamps als uitgangsbuffer) of gewoon rechtstreeks vanuit het ic naar de uitgang. Ik zou eerlijk gezegd voor de gebufferde uitgang kiezen, dat is alleen iets meer werk. Misschien heeft Conrad een buffertrapje in het bouwpakkettenprogramma dat we eenvoudig kunnen aanpassen voor jouw doel, scheelt veel werk in ontwerp en bouw van een schakeling op print.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- bartsegers
Je zou deze buffer op 2 manieren kunnen gebruiken:
1: je zou er meteen een sub-out van kunnen maken waarop je Links en Rechts alvast bij elkaar mengt tot een mono-signaal.
2: Je kunt hiermee je uitgang regelen ten opzichte van de ander speakeruitgangen van de amp.
Je weet niet of de uitgang van het voorversterker-ic in de versterker voldoende power heeft om elke versterker aan te sturen. Door er een buffer tussen te plaatsen leg je deze functie in het buffer in plaats van in het ic. Je kunt het nu zo "sterk" mogelijk maken, eventueel met een klasse-A instelling op je LF-uitgangen
. Zie het als een fiets met een (electrische) hulpmotor, normaal gesproken ben je wel in staat een bergje op te fietsen, maar als het ernstig wordt is het handig als je de ondersteuning krijgt van de motor.
Groeten,
Mischa
1: je zou er meteen een sub-out van kunnen maken waarop je Links en Rechts alvast bij elkaar mengt tot een mono-signaal.
2: Je kunt hiermee je uitgang regelen ten opzichte van de ander speakeruitgangen van de amp.
Je weet niet of de uitgang van het voorversterker-ic in de versterker voldoende power heeft om elke versterker aan te sturen. Door er een buffer tussen te plaatsen leg je deze functie in het buffer in plaats van in het ic. Je kunt het nu zo "sterk" mogelijk maken, eventueel met een klasse-A instelling op je LF-uitgangen
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik neem aan dat je dus ook naar een subwoofer versterker wilt gaan?
Wat mischa72 zegt is inderdaad prima oplossing. Hoewel de meeste subwoofer versterker al van stereo naar mono gaan. Ik zou dat dus achter wegen laten, maargoed is zo gefixt.
Wat je nodig hebt is enkel 2 opampjes en eventueel wat weerstandjes als je hem wilt laten versterken.
Nu is er enkel een "probleem" met niet-geïnverteerde opamp schakelingen. Die dingen versterken namelijk alleen
De overdracht is namelijk Vuit/Vin = (Rfeedback/R) +1
Wat dat betreft is een geïnverteerde schakeling beter:
Vuit/Vin = - Rf/ R enkel heb je het nadeel dat je signaal dus 180graden uit fase staat.
Nu is er een aantal opties. Je versterkt je signaal en daarna verzwak je hem. Enkel heb je dan ergens weer een extra weerstand parallel staan naar ground toe. Eigenlijk moet je dan nog een opamp nemen.
Of je neemt een geïnverteerde schakeling en die inverteer je weer
edit:
Nu ik iets verder lees, wil je eigenlijk gewoon je subwoofer met volume van je versterker mee laten gaan. Ik dacht dat je subwoofer iets meer sap wilde geven
Maargoed pak dan het signaal van je versterker NA de volume regeling.
2 buffer opampjes klaar (heb je niet eens weerstanden nodig
). Je hebt zelfs al ±8V tot je beschikking.
Signaal pak je dan weg tussen C1 en R1.
Wat mischa72 zegt is inderdaad prima oplossing. Hoewel de meeste subwoofer versterker al van stereo naar mono gaan. Ik zou dat dus achter wegen laten, maargoed is zo gefixt.
Wat je nodig hebt is enkel 2 opampjes en eventueel wat weerstandjes als je hem wilt laten versterken.
Nu is er enkel een "probleem" met niet-geïnverteerde opamp schakelingen. Die dingen versterken namelijk alleen
Wat dat betreft is een geïnverteerde schakeling beter:
Vuit/Vin = - Rf/ R enkel heb je het nadeel dat je signaal dus 180graden uit fase staat.
Nu is er een aantal opties. Je versterkt je signaal en daarna verzwak je hem. Enkel heb je dan ergens weer een extra weerstand parallel staan naar ground toe. Eigenlijk moet je dan nog een opamp nemen.
Of je neemt een geïnverteerde schakeling en die inverteer je weer
edit:
Nu ik iets verder lees, wil je eigenlijk gewoon je subwoofer met volume van je versterker mee laten gaan. Ik dacht dat je subwoofer iets meer sap wilde geven
Maargoed pak dan het signaal van je versterker NA de volume regeling.
2 buffer opampjes klaar (heb je niet eens weerstanden nodig
Signaal pak je dan weg tussen C1 en R1.
Alleen maar goed zou ik zeggen. Je weet namelijk het uitgangssignaal van het regel-ic niet. De versterking is gewoon met weerstanden aan te passen, neem hier goede weerstanden en een fatsoenlijke potmeter aan elke uitgang als spanningsdeler en je kunt je uitgangsniveau naar jouw wensen afregelen.b_force schreef:Wat je nodig hebt is enkel 2 opampjes en eventueel wat weerstandjes als je hem wilt laten versterken.
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Klopt, maar met je eventuele subwoofer versterker kun je ook het eea regelen. Maargoed dat is een keuze die je kunt maken. Dat geldt ook van stereo naar mono gaan.mischa72 schreef:Alleen maar goed zou ik zeggen. Je weet namelijk het uitgangssignaal van het regel-ic niet. De versterking is gewoon met weerstanden aan te passen, neem hier goede weerstanden en een fatsoenlijke potmeter aan elke uitgang als spanningsdeler en je kunt je uitgangsniveau naar jouw wensen afregelen.
Groeten,
Mischa
Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor subwoofer versterker je hebt.
- bartsegers
Ja, jullie laten het in ieder geval overkomen als een eenvoudige ingreep
!
MAar even voor de duidelijkhied, ik wil eigenlijk maar 1 ding, en dat is een pré out waar ik inderdaad een plate amp op aansluit.
deze heeft een faseschakelaar btw. en een mono uitgang voor mn subspeaker.
Ik wil in ieder geval dat de uitgang wat betreft amplitude geregeld is.
(dus zoals B-Force zegt, met de versterker mee laten gaan...)
De uitgang stereo laten is misschien wel slim, je weet maar nooit in de toekomst...
Zoals het erop lijt heb ik dus 2 opampjes nodig, en aansluitingen.
Misschien dat dan mijn eerste electronica DIY wordt
EDIT.
Ik heb de Kampo plate-amp (van conrad)
Ik zal eens héél goed naar het schema gaan kijken van de tangent. kijken of ik er zelf wijs uit wordt
MAar even voor de duidelijkhied, ik wil eigenlijk maar 1 ding, en dat is een pré out waar ik inderdaad een plate amp op aansluit.
deze heeft een faseschakelaar btw. en een mono uitgang voor mn subspeaker.
Ik wil in ieder geval dat de uitgang wat betreft amplitude geregeld is.
(dus zoals B-Force zegt, met de versterker mee laten gaan...)
De uitgang stereo laten is misschien wel slim, je weet maar nooit in de toekomst...
Zoals het erop lijt heb ik dus 2 opampjes nodig, en aansluitingen.
Misschien dat dan mijn eerste electronica DIY wordt
EDIT.
Ik heb de Kampo plate-amp (van conrad)
Ik zal eens héél goed naar het schema gaan kijken van de tangent. kijken of ik er zelf wijs uit wordt
- bartsegers
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nee hoor, kan heel goed.bartsegers schreef:Zeg ik iets heel doms als ik zeg dat de palte amp al en fasedraaier heeft?
Begreep je niet helemaal
Dus voor de duidelijkheid, je wilt enkel gewoon signaal uit je versterker, ZONDER fase draaier of andere fratsen?
(maar eventueel wel versterkt, mocht dit signaal erg laag zijn)
- bartsegers
Excuses, het is een 0-180 graden schakelaar.
Dus niet variabel...
Ik verwacht verder geen problemen daarmee. met deze twee standen is er altijd eentje die het beste presteerd. (en kan altijd met subje schuiven natuurlijk)
@ B_Force, jij hebt de versterker layout voor je liggen als je het hebt over signaal wegpakken tussen C1 en R1 ?
Dan ga ik eens kijken waar ik dat terug kan vinden namelijk (op de layout en in de versterker zelf)
En ja, alleen maar signaal... En dit moet een hogere spanning krijgen als ik aan de volumeknop draai
FF een ander hersenspinsel, de uitgang die er nu inzit, welke dus altijd volledig uitstuurt, is dat niet bruikbaar eventueel?
(al is het maar de fysieke aansluiting zelf)
Dus niet variabel...
Ik verwacht verder geen problemen daarmee. met deze twee standen is er altijd eentje die het beste presteerd. (en kan altijd met subje schuiven natuurlijk)
@ B_Force, jij hebt de versterker layout voor je liggen als je het hebt over signaal wegpakken tussen C1 en R1 ?
Dan ga ik eens kijken waar ik dat terug kan vinden namelijk (op de layout en in de versterker zelf)
En ja, alleen maar signaal... En dit moet een hogere spanning krijgen als ik aan de volumeknop draai
FF een ander hersenspinsel, de uitgang die er nu inzit, welke dus altijd volledig uitstuurt, is dat niet bruikbaar eventueel?
(al is het maar de fysieke aansluiting zelf)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Uiteraard heb ik dan het schema voor me 
De reden dat je misschien iets meer versterking wil, is puur omdat een dergelijke class a/b trap soms wordt aangestuurd met een niet heel erg hoog signaal. Kan dus zijn dat je dadelijk je subwoofer versterker vol open hebt staan en er nog nauwelijks geluid uitkomt.
Dat is een kwestie van meten. (hopelijk heb je een multimeter
)
Hoe het fysiek allemaal zit weet ik niet. Het hangt er nogal van af of de RCA pluggen op de print zitten of gewoon los.
Persoonlijk zou ik die anders vervangen en die inderdaad als uitgang nemen. Hoef je ook geen extra gaten te maken etc.
Maybe interne foto?
edit:
Ik begrijp uit het schema dat het geval links onder (waar helaas de letter onleesbaar zijn) je pre-out is.
Hier zit al een opampje (De 4558). Geen idee hoe dit op de print zit, maar die zou je ook gewoon kunnen pakken en dan wat draden omsolderen
De reden dat je misschien iets meer versterking wil, is puur omdat een dergelijke class a/b trap soms wordt aangestuurd met een niet heel erg hoog signaal. Kan dus zijn dat je dadelijk je subwoofer versterker vol open hebt staan en er nog nauwelijks geluid uitkomt.
Dat is een kwestie van meten. (hopelijk heb je een multimeter
Hoe het fysiek allemaal zit weet ik niet. Het hangt er nogal van af of de RCA pluggen op de print zitten of gewoon los.
Persoonlijk zou ik die anders vervangen en die inderdaad als uitgang nemen. Hoef je ook geen extra gaten te maken etc.
Maybe interne foto?
edit:
Ik begrijp uit het schema dat het geval links onder (waar helaas de letter onleesbaar zijn) je pre-out is.
Hier zit al een opampje (De 4558). Geen idee hoe dit op de print zit, maar die zou je ook gewoon kunnen pakken en dan wat draden omsolderen
- bartsegers
een slechte gsm pic heb ik wel.
Zal vanavond eens de versterker beter op de kiek zetten.
De rca uitgangen zitten idd vast, dus denk dat ik toch ga boren en losse pluggen erin zet.
Anyway de minimalistische foto
EDIT. links onder staat Line OUT (over elkaar heen) en die bovenste staat ook LINE en Out, én een R erbij
Zal vanavond eens de versterker beter op de kiek zetten.
De rca uitgangen zitten idd vast, dus denk dat ik toch ga boren en losse pluggen erin zet.
Anyway de minimalistische foto
EDIT. links onder staat Line OUT (over elkaar heen) en die bovenste staat ook LINE en Out, én een R erbij
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Heb nog wat gedit vorige post.
Hier de datasheet van de ic die volume etc regelt:
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... Xuyuxw.pdf
Pin nummer kloppen wel, maar schema is gewoon enigszins onduidelijk
.
Als je pin 4 en 6 pakt van connector 6, kun je die gebruiken op je subwoofer -pre-out.
Wil je het simpel houden, trek pinnetje los van C47 en C48 dat naar de volume controller gaat. (dus waar het plusje staat) en verbind die met met die pin 4 en 6.
Volgens mij moet dat al redelijk goed werken
Hoef je iet eens zelf wat te klussen
Wel belangrijk dat je die pinnen losmaakt, zodat die niet meer in contact staat met de line-out.
(Vind het wel typisch dat na de 4558 geen condensator staat, vaak willen zulk soort opampjes nog redelijk wat DC uithoesten)
Hier de datasheet van de ic die volume etc regelt:
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... Xuyuxw.pdf
Pin nummer kloppen wel, maar schema is gewoon enigszins onduidelijk
Als je pin 4 en 6 pakt van connector 6, kun je die gebruiken op je subwoofer -pre-out.
Wil je het simpel houden, trek pinnetje los van C47 en C48 dat naar de volume controller gaat. (dus waar het plusje staat) en verbind die met met die pin 4 en 6.
Volgens mij moet dat al redelijk goed werken
(Vind het wel typisch dat na de 4558 geen condensator staat, vaak willen zulk soort opampjes nog redelijk wat DC uithoesten)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hier ook nog eens een wat duidelijker foto van internet geplukt 
Je hebt nog ruimte zat over om zelfs een mooie actief filter hoogdoorlaat te maken
(ik zou het wel weten, werkt een stuk beter als je bv een subwoofer er bij gaat gebruiken)
Je hebt nog ruimte zat over om zelfs een mooie actief filter hoogdoorlaat te maken
Laatst gewijzigd door b_force op ma 29 jun 2009, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
Oké ff voor de duidelijkheid.
Pinntjes van C47 en C48, dat zijn twee condensatoren, loshalen.
Moet ik dan vóór of na de condensator alles loshalen?
En dan verbinden met pinnetje 4 en 6, die pinnetjes zitten op de PT2314 dus.
wat heb ik dan gedaan
Ik wacht trouwens zowieso hiermee tot iemand met verstand erbij is
Pinntjes van C47 en C48, dat zijn twee condensatoren, loshalen.
Moet ik dan vóór of na de condensator alles loshalen?
En dan verbinden met pinnetje 4 en 6, die pinnetjes zitten op de PT2314 dus.
wat heb ik dan gedaan
Ik wacht trouwens zowieso hiermee tot iemand met verstand erbij is
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hebben wij dan geen verstand?
Even kijken hoe ver het reizen is van Rijswijk naar Roermond, anders wil ik je best komen helpen. Denk alleen dat het een beetje ver is. Maar ik denk dat je dat zelf ook echt wel kan. Niet jezelf onderschatten!
Ik zal je proberen te helpen. Als je kijkt naar het schema, zie je dus linksonder een opampje (met nummer 4558). Daarbij dus C47 en C48.
Wat je ook ziet is dat er bij die condensators een plusje staat. Het pootje waar dat plusje bij staat haal je dus los.
Een andere manier is om de hele condensator los te halen en op het pootje waar GEEN plusje staat een draadje vast te solderen. Vervolgens verbind je dit draadje via een condensator op pin 4 en 6.
Uiteraard hoort C47 bij pin 4 en C48 op pin 6 (check maar wat links en rechts is)
Even kijken hoe ver het reizen is van Rijswijk naar Roermond, anders wil ik je best komen helpen. Denk alleen dat het een beetje ver is. Maar ik denk dat je dat zelf ook echt wel kan. Niet jezelf onderschatten!
Ik zal je proberen te helpen. Als je kijkt naar het schema, zie je dus linksonder een opampje (met nummer 4558). Daarbij dus C47 en C48.
Wat je ook ziet is dat er bij die condensators een plusje staat. Het pootje waar dat plusje bij staat haal je dus los.
Een andere manier is om de hele condensator los te halen en op het pootje waar GEEN plusje staat een draadje vast te solderen. Vervolgens verbind je dit draadje via een condensator op pin 4 en 6.
Uiteraard hoort C47 bij pin 4 en C48 op pin 6 (check maar wat links en rechts is)
Laatst gewijzigd door b_force op ma 29 jun 2009, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je op de foto kijkt zal het de draad zijn die tussen de 2 grote ptinten in loopt. Kijk maar eens op de indversterkerprint rechts onderin de hoek. (op de foto van b_force is dat linke bovenaan op de print waar het koelprofiel aan vast zit. Je hebt nog ruimte zat in die kast en je zou eventueel de voeding van de ic's kunnen gebruiken als voeding van je opamp of als dat niet voldoende is even een regelaartje tussen de voeding van de eindversterker, dan maak je de voedingsspanning zo groot als je wil. De stroom die je buffer trekt is toch niet zo heel erg groot.
Ik zou zeggen, kom gewoon langs met dat ding, dan maken we er een buffertje en een extra uitgang in.
Groeten,
Mischa
Ik zou zeggen, kom gewoon langs met dat ding, dan maken we er een buffertje en een extra uitgang in.
Groeten,
Mischa
- bartsegers
@ B_Force, dat is een héél stuk rijden!
Ik mag ook de hulp van Mischa inschakelen, die woont wat dichterbij gelukkig!
als we een avondje kunnen prikken kunnen we er samen aan prutsen.
Moeten ook nog de meetjig maken voor Arta.
Jammer dat we net weer de bestelling van conrad hebben afgerond, anders had ik meteen rca bussen meebesteld, maar die haal ik wel om de hoek...
Wat heb ik verder nodig nog, naast die bussen. jullie hebben het over opampjes en voeding daarvoor aanleggen, maar dan moet ik alweer afhaken... er zijn toch 100-en opampjes etc...
EDIT. Door al dat ge-edit mis ik steeds wat haha! Volgens mij zitten we met zn allen te refreshen...
Ik mag ook de hulp van Mischa inschakelen, die woont wat dichterbij gelukkig!
als we een avondje kunnen prikken kunnen we er samen aan prutsen.
Moeten ook nog de meetjig maken voor Arta.
Jammer dat we net weer de bestelling van conrad hebben afgerond, anders had ik meteen rca bussen meebesteld, maar die haal ik wel om de hoek...
Wat heb ik verder nodig nog, naast die bussen. jullie hebben het over opampjes en voeding daarvoor aanleggen, maar dan moet ik alweer afhaken... er zijn toch 100-en opampjes etc...
EDIT. Door al dat ge-edit mis ik steeds wat haha! Volgens mij zitten we met zn allen te refreshen...