Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lijkt me zeker een goede optie om voor een aparte woofer te gaan.

Hoewel 100-125Hz passief erg vervelend crossen is.

300Hz gaat dan stukken beter.

Echter moet je wel weer een woofer hebben die ook zoveel rendement heeft.
(en niet te prijzig)
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo, de 2e is klaar, op de voet na.
Ik heb 50hz en 77hz op 0db laten staan en al de andere frequenties 20db lager gezet. Dan is de bas op de receiver ook 10dB geboost. Dat geeft een redelijk goed laag, maar niet veel dynamiek meer. Je kan op normaal spraakniveau luisteren. Dus met 32 drivers per kant ga je weer meer dynamiek creeëren. Maar het is wel grappig om zoveel laag te horen uit zon speakertjes :). Zou stiekem wel graag een meting kunnen doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Als je de lijn zo lang maakt dat hij past tussen vloer en plafond zal het laag minder steil afvallen dan bij een losse woofer. Op die manier kun je ook onder de resonantiefrequentie nog relatief veel laag overhouden.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

...of iets als dit?
Bijlagen
obla-di
obla-di
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ziet er leuk uit maar het afstraalpatroon van midden en hoog is niet dezelfde als het afstraalpatroon van het laag.

Persoonlijk zou ik liever iets hebben waarbij alle toonhoogten hetzelfde patroon volgen.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

richard schreef:
Ziet er leuk uit maar het afstraalpatroon van midden en hoog is niet dezelfde als het afstraalpatroon van het laag.

Persoonlijk zou ik liever iets hebben waarbij alle toonhoogten hetzelfde patroon volgen.
De vraag is of dat 'erg' is toch? Als je maar laag genoeg kan gaan met de line array, dan zal een ander afstraalgedrag van de sub nauwelijks te merken zijn. En de enige mogelijkheid die ik zie om een gelijk (wel, zo gelijk mogelijk) afstraalgedrag te krijgen van laag en de rest (er van uitgaande dat de breedbanders ondersteuning nodig hebben in het laag) van het spectrum, is om naast de breedbanders een lijn met woofers te zetten. Dan wordt het a) duur b) lelijk (zegt mijn vrouw).

Ik sta overigens geheel open om mijn bovenstaand gezwets de grond geboort in te zien worden.
bunky

Bericht door bunky »

1 enkele woofer als sub zal veel te traag blijken te zijn.
Ga voor het laag met een line van vloer tot plafond.
En die Westra`tjes, daar kan je beter iets mee in de auto doen.
Op de afgelopen VAD show stonden gasten met een line-array met magnetostaten of bandtweeters voor het midden en hoog en een rij 6 Inch woofertjes als midlaag.
Zelden zo een mooi strak en snel laag gehoord! Dipool!!
Welke units dat waren was niet zichtbaar want alles was aan de achterzijde met doek afgedekt.
Maar deze lieden hadden wel mooi het fraaiste geluid van het evenement.

Uit de Griffin-papers en een artikel in de HiFi+ heb ik begrepen dat zo`n line-array niet naar onder en/of boven afstraalt maar het komt je horizontaal tegemoed.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

bunky schreef:
1 enkele woofer als sub zal veel te traag blijken te zijn.
Ga voor het laag met een line van vloer tot plafond.
En die Westra`tjes, daar kan je beter iets mee in de auto doen.
Op de afgelopen VAD show stonden gasten met een line-array met magnetostaten of bandtweeters voor het midden en hoog en een rij 6 Inch woofertjes als midlaag.
Juist. Maar nu gooi je wel een hele boel pret in het vuilnisvat, namelijk de fun om met spotgoedkope breedbandertjes en beperkte middelen iets leuks in elkaar proberen te flansen. Als ik een kapitaal wil uitgeven aan lelijke speakers ... uhm, wel, dan kijk ik gewoon naar m'n LaScala's : )

Niettemin, je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat het laag niet denderend zal zijn. Aan de andere kant heb je het nu zelf over een zwik 6 inch woofertjes, en in een flinke line met de Westraatjes heb je 16 4 inchers, misschien komt dat nog aardig in de buurt? Afijn, misschien kan onze Flup binnenkort wat meten.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Heb vorig jaar ook de door Bunky genoemde line arrays van Sonore soundsystems gehoord tijdens de VAD-show :oops:

Begreep tijdens de demonstratie dat men voor voor een goede laagweergave de spiders van de luidsprekers verwijderd heeft. De spoel zou slechts door de conus op z'n plaats gehouden worden en toch niet uitzakken! Men pleegde deze exercitie om zo een flinke verlaging van de fs te krijgen.
In combinatie met het grote luidspreker oppervlak van alle midwoofers bij elkaar zou dit een lager doorlopende bas op moeten leveren.

Ben niet in bezit van een meetssysteem of voldoende theoretische kennis van de interactie van diverse luidsprekeronderdelen op de totale output van de luidspreker. Ik heb dus eigenlijk geen idee of de verwijdering van de spider voordelen oplevert, maar och, wat zou het mooi zijn....

groeten,
Aat
bunky

Bericht door bunky »

AatV schreef:
Begreep tijdens de demonstratie dat men voor voor een goede laagweergave de spiders van de luidsprekers verwijderd heeft. De spoel zou slechts door de conus op z'n plaats gehouden worden en toch niet uitzakken! Men pleegde deze exercitie om zo een flinke verlaging van de fs te krijgen.

groeten,
Aat
Geen spider? Dat is onmogelijk.Zonder spider blijft de coilspool n.l. absoluut niet gecentreerd.
Wat ik wel gezien heb is dat de foam surroundrand voor ca. de helft er was uit geknipt.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

bunky

Bericht door bunky »

Fantastisch, alleen jammer dat het slechts vanaf het middengebied functioneerd.

Dat zal dus wel heel erg mooi klinken!!!!
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Hoe gaat het met je line array Fluppie? Nog vorderingen gemaakt?

Plaatjes? Boetes van de pliesie wegens geluidsoverlast?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Flup heeft zijn line-arrays gedoneerd aan een medestudent toen hij Delft verliet.

Intussen zijn er 2 forumleden die in het bezit zijn van deze drivertjes, en als het goed is binnenkort nog een 3e :D. Dus verwacht jullie maar aan creaties met deze speeltjes :).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ja zucht... die derde ben ik waarswchijnlijk dan.
Denk je dat je flink kunt opruimen komt er weer zoiets op je pad.

óf deze units voor hifi worden gebruikt weet ik nog niet. ik zit namelijk met een nogal extreem mid-hoog hoorn idee te worstelen. (8 drivers per hoorn)
OF nog steeds die eerste stappen zetten met deze drivertjes een tapped horn te maken, hmm verdikke.
Bijlagen
1338.jpg
1337.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Wilde plannen beginnen altijd ergens...
Ik heb afgelopen paar dagen geluisterd naar een volkomen on-hifi-achtige setup. Althans de boxjes dan.
Die westra's hebben best potentie!

Open u framplje van karton , beetje fiegelen met de treble en bas, en verrek er kan nog best naar geluisterd worden...

snel schakelen tussen de TV speakertjes en deze wastra's laat nu al de tv ver achter zich.

Wie is nog meer met deze units bezig nu ?
Ik ga eens kijken wat er in een GHP kastje mogelijk is....
PS, niet lachen :wink:
Bijlagen
Sjolefest-0206.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door mischa72 »

Hey Bart,

Nog verder ermee gekomen?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door bartsegers »

Ik heb alle units weer verkocht....

Ik heb wel 2 leuke tangbandjes overgekocht van B_Force, dus daar wil ik iets leuks mee maken! (hoorntje oid)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door mischa72 »

Ga ik ook doen met de mijne en vervolgens lekker met die 2 kleine Fostexen verder. Lijkt me wel aardig met jouw Conrad woofer ertussen voor de ondersteuning.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door bartsegers »

FF offtopic, maar die ALU conrad woofer, heb je die al eens doorgemeten (parameters?)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door mischa72 »

nope, heb de meetversterker nog niet klaar

Hoezo, zoek je nog oefenmateriaal?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door Henkjan »

mijne liggen nog in de doos te wachten op tijd... doel: line array met AS2.100 voor in de bios (dat is dan de proof of concept, is t wat dan krijgt t een vervolg met betere units, is t nix dan zien we ze terug in "de grollen van marktplaats" :lol: )
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door fluppie »

Wie is er nog verder aan de gang gegaan met de gokautomaat speakertjes :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
mijne liggen nog in de doos te wachten op tijd... doel: line array met AS2.100 voor in de bios (dat is dan de proof of concept, is t wat dan krijgt t een vervolg met betere units, is t nix dan zien we ze terug in "de grollen van marktplaats" :lol: )
en dat is nog steeds zo... :oops:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door GeertM2 »

Hier ook. Het idee voor een line array is er, het wachten is tot er weer tijd vrij komt voor een nieuw project.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”