Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
Moderator: Beheerdersteam
Zo, de 2e is klaar, op de voet na.
Ik heb 50hz en 77hz op 0db laten staan en al de andere frequenties 20db lager gezet. Dan is de bas op de receiver ook 10dB geboost. Dat geeft een redelijk goed laag, maar niet veel dynamiek meer. Je kan op normaal spraakniveau luisteren. Dus met 32 drivers per kant ga je weer meer dynamiek creeëren. Maar het is wel grappig om zoveel laag te horen uit zon speakertjes
. Zou stiekem wel graag een meting kunnen doen.
Ik heb 50hz en 77hz op 0db laten staan en al de andere frequenties 20db lager gezet. Dan is de bas op de receiver ook 10dB geboost. Dat geeft een redelijk goed laag, maar niet veel dynamiek meer. Je kan op normaal spraakniveau luisteren. Dus met 32 drivers per kant ga je weer meer dynamiek creeëren. Maar het is wel grappig om zoveel laag te horen uit zon speakertjes
De vraag is of dat 'erg' is toch? Als je maar laag genoeg kan gaan met de line array, dan zal een ander afstraalgedrag van de sub nauwelijks te merken zijn. En de enige mogelijkheid die ik zie om een gelijk (wel, zo gelijk mogelijk) afstraalgedrag te krijgen van laag en de rest (er van uitgaande dat de breedbanders ondersteuning nodig hebben in het laag) van het spectrum, is om naast de breedbanders een lijn met woofers te zetten. Dan wordt het a) duur b) lelijk (zegt mijn vrouw).richard schreef:Ziet er leuk uit maar het afstraalpatroon van midden en hoog is niet dezelfde als het afstraalpatroon van het laag.
Persoonlijk zou ik liever iets hebben waarbij alle toonhoogten hetzelfde patroon volgen.
Ik sta overigens geheel open om mijn bovenstaand gezwets de grond geboort in te zien worden.
-
bunky
1 enkele woofer als sub zal veel te traag blijken te zijn.
Ga voor het laag met een line van vloer tot plafond.
En die Westra`tjes, daar kan je beter iets mee in de auto doen.
Op de afgelopen VAD show stonden gasten met een line-array met magnetostaten of bandtweeters voor het midden en hoog en een rij 6 Inch woofertjes als midlaag.
Zelden zo een mooi strak en snel laag gehoord! Dipool!!
Welke units dat waren was niet zichtbaar want alles was aan de achterzijde met doek afgedekt.
Maar deze lieden hadden wel mooi het fraaiste geluid van het evenement.
Uit de Griffin-papers en een artikel in de HiFi+ heb ik begrepen dat zo`n line-array niet naar onder en/of boven afstraalt maar het komt je horizontaal tegemoed.
Ga voor het laag met een line van vloer tot plafond.
En die Westra`tjes, daar kan je beter iets mee in de auto doen.
Op de afgelopen VAD show stonden gasten met een line-array met magnetostaten of bandtweeters voor het midden en hoog en een rij 6 Inch woofertjes als midlaag.
Zelden zo een mooi strak en snel laag gehoord! Dipool!!
Welke units dat waren was niet zichtbaar want alles was aan de achterzijde met doek afgedekt.
Maar deze lieden hadden wel mooi het fraaiste geluid van het evenement.
Uit de Griffin-papers en een artikel in de HiFi+ heb ik begrepen dat zo`n line-array niet naar onder en/of boven afstraalt maar het komt je horizontaal tegemoed.
Juist. Maar nu gooi je wel een hele boel pret in het vuilnisvat, namelijk de fun om met spotgoedkope breedbandertjes en beperkte middelen iets leuks in elkaar proberen te flansen. Als ik een kapitaal wil uitgeven aan lelijke speakers ... uhm, wel, dan kijk ik gewoon naar m'n LaScala's : )bunky schreef:1 enkele woofer als sub zal veel te traag blijken te zijn.
Ga voor het laag met een line van vloer tot plafond.
En die Westra`tjes, daar kan je beter iets mee in de auto doen.
Op de afgelopen VAD show stonden gasten met een line-array met magnetostaten of bandtweeters voor het midden en hoog en een rij 6 Inch woofertjes als midlaag.
Niettemin, je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat het laag niet denderend zal zijn. Aan de andere kant heb je het nu zelf over een zwik 6 inch woofertjes, en in een flinke line met de Westraatjes heb je 16 4 inchers, misschien komt dat nog aardig in de buurt? Afijn, misschien kan onze Flup binnenkort wat meten.
Heb vorig jaar ook de door Bunky genoemde line arrays van Sonore soundsystems gehoord tijdens de VAD-show
Begreep tijdens de demonstratie dat men voor voor een goede laagweergave de spiders van de luidsprekers verwijderd heeft. De spoel zou slechts door de conus op z'n plaats gehouden worden en toch niet uitzakken! Men pleegde deze exercitie om zo een flinke verlaging van de fs te krijgen.
In combinatie met het grote luidspreker oppervlak van alle midwoofers bij elkaar zou dit een lager doorlopende bas op moeten leveren.
Ben niet in bezit van een meetssysteem of voldoende theoretische kennis van de interactie van diverse luidsprekeronderdelen op de totale output van de luidspreker. Ik heb dus eigenlijk geen idee of de verwijdering van de spider voordelen oplevert, maar och, wat zou het mooi zijn....
groeten,
Aat
Begreep tijdens de demonstratie dat men voor voor een goede laagweergave de spiders van de luidsprekers verwijderd heeft. De spoel zou slechts door de conus op z'n plaats gehouden worden en toch niet uitzakken! Men pleegde deze exercitie om zo een flinke verlaging van de fs te krijgen.
In combinatie met het grote luidspreker oppervlak van alle midwoofers bij elkaar zou dit een lager doorlopende bas op moeten leveren.
Ben niet in bezit van een meetssysteem of voldoende theoretische kennis van de interactie van diverse luidsprekeronderdelen op de totale output van de luidspreker. Ik heb dus eigenlijk geen idee of de verwijdering van de spider voordelen oplevert, maar och, wat zou het mooi zijn....
groeten,
Aat
-
bunky
Geen spider? Dat is onmogelijk.Zonder spider blijft de coilspool n.l. absoluut niet gecentreerd.AatV schreef:Begreep tijdens de demonstratie dat men voor voor een goede laagweergave de spiders van de luidsprekers verwijderd heeft. De spoel zou slechts door de conus op z'n plaats gehouden worden en toch niet uitzakken! Men pleegde deze exercitie om zo een flinke verlaging van de fs te krijgen.
groeten,
Aat
Wat ik wel gezien heb is dat de foam surroundrand voor ca. de helft er was uit geknipt.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ja zucht... die derde ben ik waarswchijnlijk dan.
Denk je dat je flink kunt opruimen komt er weer zoiets op je pad.
óf deze units voor hifi worden gebruikt weet ik nog niet. ik zit namelijk met een nogal extreem mid-hoog hoorn idee te worstelen. (8 drivers per hoorn)
OF nog steeds die eerste stappen zetten met deze drivertjes een tapped horn te maken, hmm verdikke.
Denk je dat je flink kunt opruimen komt er weer zoiets op je pad.
óf deze units voor hifi worden gebruikt weet ik nog niet. ik zit namelijk met een nogal extreem mid-hoog hoorn idee te worstelen. (8 drivers per hoorn)
OF nog steeds die eerste stappen zetten met deze drivertjes een tapped horn te maken, hmm verdikke.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Wilde plannen beginnen altijd ergens...
Ik heb afgelopen paar dagen geluisterd naar een volkomen on-hifi-achtige setup. Althans de boxjes dan.
Die westra's hebben best potentie!
Open u framplje van karton , beetje fiegelen met de treble en bas, en verrek er kan nog best naar geluisterd worden...
snel schakelen tussen de TV speakertjes en deze wastra's laat nu al de tv ver achter zich.
Wie is nog meer met deze units bezig nu ?
Ik ga eens kijken wat er in een GHP kastje mogelijk is....
PS, niet lachen
Ik heb afgelopen paar dagen geluisterd naar een volkomen on-hifi-achtige setup. Althans de boxjes dan.
Die westra's hebben best potentie!
Open u framplje van karton , beetje fiegelen met de treble en bas, en verrek er kan nog best naar geluisterd worden...
snel schakelen tussen de TV speakertjes en deze wastra's laat nu al de tv ver achter zich.
Wie is nog meer met deze units bezig nu ?
Ik ga eens kijken wat er in een GHP kastje mogelijk is....
PS, niet lachen
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
Hey Bart,
Nog verder ermee gekomen?
Groeten,
Mischa
Nog verder ermee gekomen?
Groeten,
Mischa
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
Ik heb alle units weer verkocht....
Ik heb wel 2 leuke tangbandjes overgekocht van B_Force, dus daar wil ik iets leuks mee maken! (hoorntje oid)
Ik heb wel 2 leuke tangbandjes overgekocht van B_Force, dus daar wil ik iets leuks mee maken! (hoorntje oid)
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
Ga ik ook doen met de mijne en vervolgens lekker met die 2 kleine Fostexen verder. Lijkt me wel aardig met jouw Conrad woofer ertussen voor de ondersteuning.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
FF offtopic, maar die ALU conrad woofer, heb je die al eens doorgemeten (parameters?)
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
nope, heb de meetversterker nog niet klaar
Hoezo, zoek je nog oefenmateriaal?
Groeten,
Mischa
Hoezo, zoek je nog oefenmateriaal?
Groeten,
Mischa
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
mijne liggen nog in de doos te wachten op tijd... doel: line array met AS2.100 voor in de bios (dat is dan de proof of concept, is t wat dan krijgt t een vervolg met betere units, is t nix dan zien we ze terug in "de grollen van marktplaats"
)
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
Wie is er nog verder aan de gang gegaan met de gokautomaat speakertjes 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
en dat is nog steeds zo...ik schreef:mijne liggen nog in de doos te wachten op tijd... doel: line array met AS2.100 voor in de bios (dat is dan de proof of concept, is t wat dan krijgt t een vervolg met betere units, is t nix dan zien we ze terug in "de grollen van marktplaats")
Re: Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander
Hier ook. Het idee voor een line array is er, het wachten is tot er weer tijd vrij komt voor een nieuw project.

