Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Lampucera

Bericht door Wowly »

Hallo mannen!

Ik ben net begonnen met het samenstellen van de lampucera.

Nou hebben we dus ook een groupsbuy gedaan voor de Lampucera. Voor de duidelijkheid:

Lampizator = tube output stage voor een willekeurige dac
Lampucera = de tube output stage voor de HK-dac

en over die laatste gaat het dus. Nou geeft lukasz aan dat de cathode follower triode het beste is voor de lampucera. Hebben we ook met mario de spullen ingekocht hiervoor? of voor een andere variant (ik zie soms door de bomen het bos niet meer..

Jan
Bijlagen
lampucera cathode follower triode.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

oja, ik stelde hem de vraag mbt tot mijn 110v trafo van 115 VA.

Dit waren zijn antwoorden:

"Yes, the transformer will be very good.
For heaters just use a 12 V type for halogens.

Sometimes people use two transformers back to back. Like 220/12 and this connected to second one - like 24/220 which gives 110 at the output. Or even second 12/220 to get 220 secondary. Just decrease the current a little to meet the operating point of the tube."

Kwam nog een mailtje achteraan:

"One more thing - this much oversized transformer may sound much better. It is large, okay, but if size is not an issue - the sound ov oversize is better.
I use smallones to be able to fit them inside CD players.
The tubes draw circa 5 mA maximum so two of them draw 10 mA. You have 1000 mA available. 100 x oversize ;-)"

Nou snap ik niet helemaal wat ie met zijn eerste reply bedoeld.

jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Lampucera

Bericht door Marp »

We hebben onderdelen voor het onderste schema op pagina 17 van de handleiding (zie: Lampizator.doc). RobertD gaf aan dat hij daarmee aan de slag ging, dus als buizenleek heb ik dat schema maar aangehouden. Ik geloof trouwens dat Lukasz Fikus dat schema ook heeft gebruikt bij zijn uiteindelijke versie.

Wat Fikus in zijn 1e mail bedoelt, is hetzelfde als RobertD destijds als mogelijkheid noemde, maar dan met andere verhoudingen. Eén trafo gebruik je dus om laagspanning te krijgen, en de andere keer plaats je er omgekeerd achter om er weer hoogspanning van te maken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet wat voor elco's Lukasz Fikus gebruikt, maar als ik ze zo aansluit zeggen ze onherroepelijk "PLOF" en wordt het in het gunstigste geval inderdaad een "SILENT VERSION".......

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Hij zal wel Negative Bang's gebruiken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:?:

Wat is er dan niet goed?

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mario, je bedoeld in deze reply?

jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
:?:

Wat is er dan niet goed?
Kleinigheidje (mits je het niet echt zo aansluit): de elco's staan met een omgekeerde polariteit in het schema.
Wowly schreef:
Mario, je bedoeld in deze reply?
Ehm, wat bedoel je met wat ik bedoel, Jan? Ik gaf een link naar de post waarin RobertD aangaf welk schema hij gaat gebruiken, een link naar de post waarin hij dezelfde mogelijkheid met 2 trafo's noemt, en een link naar de handleiding. Zoek je nog iets anders?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Weet iemand wat de stukslijst is van de Lampucera. Ik zie een hoop staan op het blaadje van Lukaz (zie piccie boven), maar lang niet alles staat erbij (of stel ik nu weer een stomme vraag?)

Dan ga ik vanmiddag ook die onderdelen halen bij eph....

Ziet er weer naar uit dat er een nieuwe PB moet worden gestart voor die HK-dacjes :P

jan

EDIT/;

tot nu oe weet ik de volgende zaken:

C1 = ??
C2 = ??
C3 = ??
RG = 200K tot 400K 1/4 W
RK = 330 tot 700 Ohm (géén Kilo-ohm) voor de 6h6. Wat is dit voor de 6h1
R1 = 1K 1/4W

Wat bedoeld ie met die aantekening van 2,5 volt en -4,5 volt? Is dit een anwijzing wat de waarde moet zijn van de condensator

Even voor de duidelijkheid, die condensatoren, het dikke deel is de plus (anode), en deze moet gemonteerd worden op zo'n manier dat die plus aan de voedingsrail zit? de manier waarop lukasz ze tekent betekent dat het grotere plaatje (het rechthoekje) de plus is?

Jan
Bijlagen
Kondensator.png
Kondensator.png (959 Bytes) 6002 keer bekeken
Elco's.jpg
Elco's.jpg (8.02 KiB) 6002 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wowly op za 06 sep 2008, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Jan,in de electronica bestaat er zoiets als domme vragen niet :lol: :lol: :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Jan,

Even bij de plaatjes:

De rechter in het onderste plaatje betekent hetzelfde als de linker in het bovenste plaatje. De dikke "balk" ven de "-" aansluiting uit het bovenste plaatje wordt vaak afgebeeld als een streepje.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar je bevindingen kwa klank.

Hoe kom je bij je opmerking over de nieuwe PB ? Als er voldoende interesse is, wil ik wel een nieuwe PB organiseren, ook al hoef ik er zelf geen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

PB voor nog een DAC?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah, da's dan duidelijk. Ik heb nog een dacje nodig om te kunnen vergelijken. Ik ga ook mijn Rotel ombouwen en eens kijken hoe die zich houd tov een klasse speler als de vrds20

Weet jij toevallig welke waarden lukasz bedoeld in zijn lampucera?

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Welke waarden bedoel je? Die van de componenten die je hierboven noemt?

Heb jij het Word-bestand niet van zijn pagina? Daarin staat de opbouw van de tube-stage met foto´s beschreven.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het tekeningetje wat ie heeft gemaakt van zijn lampucera, daar staan soms geen waarden bij (de vraagtekentjes in een post hierboven van mij)

Zouden die C1, C2 en C2 overeen komen met de lampizator-document?

Het lijkt wel of de lampizator een iets andere opbouw heeft dan de lampucera?

jan

edit: een van de veranderingen is bijvoorbeld dat er maar één buisje wordt gebruikt in de lampucera, waar er 2 worden gebruikt in de lampizator. Ook de volgorde van de elco en de weerstand in het voedingsgedeelte van de anode is anders. Ook staat erbij, heater 6,3 Vac, no dc-heater. Wat bedoeld ie daarmee?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

C2 en C3 zitten als het ware in de hoogspanningsvoeding. Deze zijn niet echt kritisch en zul je waarschijnlijk kunnen overnemen uit het schema van de Lampizator.

C1 is een koppel-C die tussen de uitgang van je DAC en de output stage komt. Ook die kun je uit het schema van de Lampizator overnemen.

Mocht je nog vragen hebben, kan ik daar over een uurtje op terugkomen, ga nu eerst even de auto wassen (lekker burgerlijk :D ).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah, okay! Ik zal vanavond een tekeningetje maken, als jullie willen kunnen jullie het controleren :) ?

Ik ben aan het zoeken hoe de pinlayouts zijn van die tube's. Iemand een tip?

jan :)
seraph1nia
Berichten: 58
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
Locatie: Utrecht

Bericht door seraph1nia »

C2 en C3 moeten 220 uf zijn.

C1 moet 0,47-2 uf zijn, en de C voor de rca rond de 2 geloof ik.

Deze worden voor zowel C1 als de C voor de rca aangeraden:

http://www.diyhifisupply.com/?q=node/32



De lampucera is de de gehele DAC, niet de buizenuitgang van deze DAC.

Met '6,3 Vac, no dc-heater' bedoelt hij dat het 6,3V wisselspanning mag zijn, niet per see gelijkspanning. Gelijkspanning is ook prima trouwens.
Laatst gewijzigd door seraph1nia op za 06 sep 2008, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

seraph1nia schreef:
Met '6,3 Vac, no dc-heater' bedoelt hij dat het 6,3V wisselspanning mag zijn, niet per see gelijkspanning. Gelijkspanning is ook prima trouwens.
Ik begrijp de rest, maar wat bedoel je met het gedeelte dat ik nu van je heb gequote? (ben een noob in buizen.... :oops: )

jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Daarmee bedoelt hij dat je de gloeispanning van de buizen eventueel rechtstreeks van een 6,3V wikkeling van de trafo af zou kunnen halen zonder hem eerst gelijk te richten en af te vlakken.

Normaal gesproken wordt er in zo´n situatie evengoed even een gelijkspanning gemaakt, eventueel met een regelaar erachter om exact 6,3V te kunnen maken.

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

die man bedoelt:waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan
groetjes en veel suc6 jan en aanverwanten
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waarom doe je in die andere gevallen de boel dan wel gelijkrichten? We hebben het over een gloeispanning, en die hoeft dus niet AC of DC persé te zijn?

Ben me nu aan het inlezen over buizen en hun werking 8) iemand een erg goede site hiervoor?

jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

in zeer (brom)gevoelige versterkertrappen zoals riaa versterkers(platendraaier)
gebruik ik altijd DC
maar in een buffer op dit niveau is dit niet nodig om bromvrij te werken
kijk eens op de sit van triodedick-is zeer leerzaam
mvg
audioot
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Jan,

Er is ook een type buis dat direct verhit wordt. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik ook niet (ben ook pas met buizen bezig), maar daarbij moet altijd met DC gegloeid worden.

Ach, en wat kost nou die gelijkrichting en afvlakking? In totaal ben je geen 5 euro extra kwijt.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”