Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Lampucera
Hallo mannen!
Ik ben net begonnen met het samenstellen van de lampucera.
Nou hebben we dus ook een groupsbuy gedaan voor de Lampucera. Voor de duidelijkheid:
Lampizator = tube output stage voor een willekeurige dac
Lampucera = de tube output stage voor de HK-dac
en over die laatste gaat het dus. Nou geeft lukasz aan dat de cathode follower triode het beste is voor de lampucera. Hebben we ook met mario de spullen ingekocht hiervoor? of voor een andere variant (ik zie soms door de bomen het bos niet meer..
Jan
Ik ben net begonnen met het samenstellen van de lampucera.
Nou hebben we dus ook een groupsbuy gedaan voor de Lampucera. Voor de duidelijkheid:
Lampizator = tube output stage voor een willekeurige dac
Lampucera = de tube output stage voor de HK-dac
en over die laatste gaat het dus. Nou geeft lukasz aan dat de cathode follower triode het beste is voor de lampucera. Hebben we ook met mario de spullen ingekocht hiervoor? of voor een andere variant (ik zie soms door de bomen het bos niet meer..
Jan
oja, ik stelde hem de vraag mbt tot mijn 110v trafo van 115 VA.
Dit waren zijn antwoorden:
"Yes, the transformer will be very good.
For heaters just use a 12 V type for halogens.
Sometimes people use two transformers back to back. Like 220/12 and this connected to second one - like 24/220 which gives 110 at the output. Or even second 12/220 to get 220 secondary. Just decrease the current a little to meet the operating point of the tube."
Kwam nog een mailtje achteraan:
"One more thing - this much oversized transformer may sound much better. It is large, okay, but if size is not an issue - the sound ov oversize is better.
I use smallones to be able to fit them inside CD players.
The tubes draw circa 5 mA maximum so two of them draw 10 mA. You have 1000 mA available. 100 x oversize
"
Nou snap ik niet helemaal wat ie met zijn eerste reply bedoeld.
jan
Dit waren zijn antwoorden:
"Yes, the transformer will be very good.
For heaters just use a 12 V type for halogens.
Sometimes people use two transformers back to back. Like 220/12 and this connected to second one - like 24/220 which gives 110 at the output. Or even second 12/220 to get 220 secondary. Just decrease the current a little to meet the operating point of the tube."
Kwam nog een mailtje achteraan:
"One more thing - this much oversized transformer may sound much better. It is large, okay, but if size is not an issue - the sound ov oversize is better.
I use smallones to be able to fit them inside CD players.
The tubes draw circa 5 mA maximum so two of them draw 10 mA. You have 1000 mA available. 100 x oversize
Nou snap ik niet helemaal wat ie met zijn eerste reply bedoeld.
jan
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Lampucera
We hebben onderdelen voor het onderste schema op pagina 17 van de handleiding (zie: Lampizator.doc). RobertD gaf aan dat hij daarmee aan de slag ging, dus als buizenleek heb ik dat schema maar aangehouden. Ik geloof trouwens dat Lukasz Fikus dat schema ook heeft gebruikt bij zijn uiteindelijke versie.
Wat Fikus in zijn 1e mail bedoelt, is hetzelfde als RobertD destijds als mogelijkheid noemde, maar dan met andere verhoudingen. Eén trafo gebruik je dus om laagspanning te krijgen, en de andere keer plaats je er omgekeerd achter om er weer hoogspanning van te maken.
Wat Fikus in zijn 1e mail bedoelt, is hetzelfde als RobertD destijds als mogelijkheid noemde, maar dan met andere verhoudingen. Eén trafo gebruik je dus om laagspanning te krijgen, en de andere keer plaats je er omgekeerd achter om er weer hoogspanning van te maken.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Kleinigheidje (mits je het niet echt zo aansluit): de elco's staan met een omgekeerde polariteit in het schema.Wowly schreef:![]()
Wat is er dan niet goed?
Ehm, wat bedoel je met wat ik bedoel, Jan? Ik gaf een link naar de post waarin RobertD aangaf welk schema hij gaat gebruiken, een link naar de post waarin hij dezelfde mogelijkheid met 2 trafo's noemt, en een link naar de handleiding. Zoek je nog iets anders?Wowly schreef:Mario, je bedoeld in deze reply?
Weet iemand wat de stukslijst is van de Lampucera. Ik zie een hoop staan op het blaadje van Lukaz (zie piccie boven), maar lang niet alles staat erbij (of stel ik nu weer een stomme vraag?)
Dan ga ik vanmiddag ook die onderdelen halen bij eph....
Ziet er weer naar uit dat er een nieuwe PB moet worden gestart voor die HK-dacjes
jan
EDIT/;
tot nu oe weet ik de volgende zaken:
C1 = ??
C2 = ??
C3 = ??
RG = 200K tot 400K 1/4 W
RK = 330 tot 700 Ohm (géén Kilo-ohm) voor de 6h6. Wat is dit voor de 6h1
R1 = 1K 1/4W
Wat bedoeld ie met die aantekening van 2,5 volt en -4,5 volt? Is dit een anwijzing wat de waarde moet zijn van de condensator
Even voor de duidelijkheid, die condensatoren, het dikke deel is de plus (anode), en deze moet gemonteerd worden op zo'n manier dat die plus aan de voedingsrail zit? de manier waarop lukasz ze tekent betekent dat het grotere plaatje (het rechthoekje) de plus is?
Jan
Dan ga ik vanmiddag ook die onderdelen halen bij eph....
Ziet er weer naar uit dat er een nieuwe PB moet worden gestart voor die HK-dacjes
jan
EDIT/;
tot nu oe weet ik de volgende zaken:
C1 = ??
C2 = ??
C3 = ??
RG = 200K tot 400K 1/4 W
RK = 330 tot 700 Ohm (géén Kilo-ohm) voor de 6h6. Wat is dit voor de 6h1
R1 = 1K 1/4W
Wat bedoeld ie met die aantekening van 2,5 volt en -4,5 volt? Is dit een anwijzing wat de waarde moet zijn van de condensator
Even voor de duidelijkheid, die condensatoren, het dikke deel is de plus (anode), en deze moet gemonteerd worden op zo'n manier dat die plus aan de voedingsrail zit? de manier waarop lukasz ze tekent betekent dat het grotere plaatje (het rechthoekje) de plus is?
Jan
- Bijlagen
-
- Kondensator.png (959 Bytes) 5995 keer bekeken
-
- Elco's.jpg (8.02 KiB) 5995 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wowly op za 06 sep 2008, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Jan,
Even bij de plaatjes:
De rechter in het onderste plaatje betekent hetzelfde als de linker in het bovenste plaatje. De dikke "balk" ven de "-" aansluiting uit het bovenste plaatje wordt vaak afgebeeld als een streepje.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar je bevindingen kwa klank.
Hoe kom je bij je opmerking over de nieuwe PB ? Als er voldoende interesse is, wil ik wel een nieuwe PB organiseren, ook al hoef ik er zelf geen.
Groeten,
Mischa
Even bij de plaatjes:
De rechter in het onderste plaatje betekent hetzelfde als de linker in het bovenste plaatje. De dikke "balk" ven de "-" aansluiting uit het bovenste plaatje wordt vaak afgebeeld als een streepje.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar je bevindingen kwa klank.
Hoe kom je bij je opmerking over de nieuwe PB ? Als er voldoende interesse is, wil ik wel een nieuwe PB organiseren, ook al hoef ik er zelf geen.
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Het tekeningetje wat ie heeft gemaakt van zijn lampucera, daar staan soms geen waarden bij (de vraagtekentjes in een post hierboven van mij)
Zouden die C1, C2 en C2 overeen komen met de lampizator-document?
Het lijkt wel of de lampizator een iets andere opbouw heeft dan de lampucera?
jan
edit: een van de veranderingen is bijvoorbeld dat er maar één buisje wordt gebruikt in de lampucera, waar er 2 worden gebruikt in de lampizator. Ook de volgorde van de elco en de weerstand in het voedingsgedeelte van de anode is anders. Ook staat erbij, heater 6,3 Vac, no dc-heater. Wat bedoeld ie daarmee?
Zouden die C1, C2 en C2 overeen komen met de lampizator-document?
Het lijkt wel of de lampizator een iets andere opbouw heeft dan de lampucera?
jan
edit: een van de veranderingen is bijvoorbeld dat er maar één buisje wordt gebruikt in de lampucera, waar er 2 worden gebruikt in de lampizator. Ook de volgorde van de elco en de weerstand in het voedingsgedeelte van de anode is anders. Ook staat erbij, heater 6,3 Vac, no dc-heater. Wat bedoeld ie daarmee?
C2 en C3 zitten als het ware in de hoogspanningsvoeding. Deze zijn niet echt kritisch en zul je waarschijnlijk kunnen overnemen uit het schema van de Lampizator.
C1 is een koppel-C die tussen de uitgang van je DAC en de output stage komt. Ook die kun je uit het schema van de Lampizator overnemen.
Mocht je nog vragen hebben, kan ik daar over een uurtje op terugkomen, ga nu eerst even de auto wassen (lekker burgerlijk
).
Groeten,
Mischa
C1 is een koppel-C die tussen de uitgang van je DAC en de output stage komt. Ook die kun je uit het schema van de Lampizator overnemen.
Mocht je nog vragen hebben, kan ik daar over een uurtje op terugkomen, ga nu eerst even de auto wassen (lekker burgerlijk
Groeten,
Mischa
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
C2 en C3 moeten 220 uf zijn.
C1 moet 0,47-2 uf zijn, en de C voor de rca rond de 2 geloof ik.
Deze worden voor zowel C1 als de C voor de rca aangeraden:
http://www.diyhifisupply.com/?q=node/32
De lampucera is de de gehele DAC, niet de buizenuitgang van deze DAC.
Met '6,3 Vac, no dc-heater' bedoelt hij dat het 6,3V wisselspanning mag zijn, niet per see gelijkspanning. Gelijkspanning is ook prima trouwens.
C1 moet 0,47-2 uf zijn, en de C voor de rca rond de 2 geloof ik.
Deze worden voor zowel C1 als de C voor de rca aangeraden:
http://www.diyhifisupply.com/?q=node/32
De lampucera is de de gehele DAC, niet de buizenuitgang van deze DAC.
Met '6,3 Vac, no dc-heater' bedoelt hij dat het 6,3V wisselspanning mag zijn, niet per see gelijkspanning. Gelijkspanning is ook prima trouwens.
Laatst gewijzigd door seraph1nia op za 06 sep 2008, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Daarmee bedoelt hij dat je de gloeispanning van de buizen eventueel rechtstreeks van een 6,3V wikkeling van de trafo af zou kunnen halen zonder hem eerst gelijk te richten en af te vlakken.
Normaal gesproken wordt er in zo´n situatie evengoed even een gelijkspanning gemaakt, eventueel met een regelaar erachter om exact 6,3V te kunnen maken.
Groeten,
Mischa
Normaal gesproken wordt er in zo´n situatie evengoed even een gelijkspanning gemaakt, eventueel met een regelaar erachter om exact 6,3V te kunnen maken.
Groeten,
Mischa
Hallo Jan,
Er is ook een type buis dat direct verhit wordt. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik ook niet (ben ook pas met buizen bezig), maar daarbij moet altijd met DC gegloeid worden.
Ach, en wat kost nou die gelijkrichting en afvlakking? In totaal ben je geen 5 euro extra kwijt.
Groeten,
Mischa
Er is ook een type buis dat direct verhit wordt. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik ook niet (ben ook pas met buizen bezig), maar daarbij moet altijd met DC gegloeid worden.
Ach, en wat kost nou die gelijkrichting en afvlakking? In totaal ben je geen 5 euro extra kwijt.
Groeten,
Mischa
