Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik woon een beetje ver.. Maar al ik ooit in de gelegenheid ben....

Kees
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Tijd om de soldeerbout op te stoken. :)
Eerst maar de connectoren achterop de top-kasten.
Bijlagen
DSCF5277a.jpg
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De top-kasten worden bedraad met verzilverd koper in PTFE. 22AWG voor de tweeter en 16AWG voor de middentoner.

De middentoner behuizing is door de inwendige vorm al redelijk gedempt, als aanvulling wordt het geheel nog losjes gevuld (dus niet aangedrukt) met sythetisch wol. Dit is niet het standaard BAF of Sonofil spul, maar vergelijkbaar met iets als echt wol of watten met als voordeel dat het niet inzakt.

De 16AWG bedrading is redelijk stijf, dus worden de kabels d.m.v. tie-raps vastgemaakt aan het chassis zodat er geen trek zit aan de soldeerlipjes.

De drivers worden met zwarte inbusbouten vastgezet en klaar zijn de topkasten. 8)
Bijlagen
DSCF5283a.jpg
DSCF5282a.jpg
DSCF5280a.jpg
DSCF5279a.jpg
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Beide volumes van de baskasten worden gedempt met Intertechnik Damping-30. Drie hele platen hiervan worden gelijkmatig verdeeld over de in totaal vier volumes. Toen ik de kasten ontving waren de wanden van binnen al netjes bekleedt met 4mm loodbitumen. De baspoorten zijn inmiddels ook geplaatst.
Bijlagen
DSCF5284a.jpg
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

......en zo zien ze er van achteren uit. De topkast en baskast worden straks met elkaar verbonden d.m.v. 4-polige Neutrik Speakon stekkers. Onderaan de baskasten zitten de aansluitingen voor de 3-weg en een aparte aansluitingen voor de 15" subwoofer zodat die apart aangestuurd kan worden door bijvoorbeeld de LFE-uitgang van een receiver.
Bijlagen
DSCF5299a.jpg
arjank

Bericht door arjank »

Ziet er stoer uit Tony!
Die afwerking doet me denken aan de lak die ik gebruikt heb voor mijn speakers die ik op de DDIY-2006 bij me had. De meesten vonden het wel apart.

viewtopic.php?t=6155

Mijn laatste ontwerp (VIDA) krijgt ook diezelfde afwerking, alleen ga ik ze helemaal wit maken.

viewtopic.php?t=5737
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Sinds een uur spelen ze! Nog niet alles, de 15" subwoofers moeten er nog in en de mids heb ik nog niet aangesloten, maar er komt geluid uit! En het rare is dat de 12" midwoofer ongefilterd is en de tweeter slechts een enkele Clarity Cap MR van 4,7uF voor zich heeft, geen weerstanden, verder niks. Toch klinkt het al héél lekker. Ik had het even zo aangesloten om ze alvast wat te laten inspelen maar toevalligerwijs is een interessant 2-weg onstaan. :shock:

Reviewer Mode aan:

De nieuwe cd "Time and Time Again" van Paul Motion / Bill Frisell / Joe Lovano draait in de Moon CD-1 / Moon I-1 combo met elkaar verbonden door een Duelund zilver in katoen en olie interlink. De Moon versterker is verbonden met de speakers via een zelfbouw CAT-6 kabel. Ik hoor een groot beeld met veel ruimte-informatie, je hoort duidelijk de acoustiek van de Avatar Studio in New York, alles klinkt heel natuurlijk en vanzelfsprekend.

Tijd voor wat klassiek: Beethoven's 1ste en 3de symfonie uitgevoerd door de Koninklijke Vlaamse Philharmonie o.l.v. Philippe Herrewege, een hele fraaie DSD-opname uit 2007 op Pentatone Classics. De eerste tonen zetten in, de spanning stijgt en dan de explosie van dynamiek. Het beeld blijft staan en wordt groter, het timbre en de textuur van de oude instrumenten komt heel duidelijk over. Indrukwekkend!

Reviewer Mode uit:

Okay, er kan misschien nog wat hier en daar geschaafd worden, maar is was erg verrast dat deze simpele opzet zo voortreffelijk zou klinken. Het wordt natuurlijk allemaal wat lastiger als straks nog twee drivers erbij gemengd moeten worden. :wink:
Bijlagen
DSCF5308a.jpg
ToTo

Bericht door ToTo »

Hoera er komt geluid uit,
Ben heel benieuwd, kan bijna niet wachten.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

't zijn ech-wel joekels geworden, als ik dat menneke zo zie zitten..

Kees
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Geenius schreef:
En het rare is dat de 12" midwoofer ongefilterd is en de tweeter slechts een enkele Clarity Cap MR van 4,7uF voor zich heeft, geen weerstanden, verder niks. Toch klinkt het al héél lekker. :shock:
Het lijkt Appelscha wel! 8) Indrukwekkend setje hoor!
nlmb

Bericht door nlmb »

Geenius schreef:
Sinds een uur spelen ze! Nog niet alles, de 15" subwoofers moeten er nog in en de mids heb ik nog niet aangesloten, maar er komt geluid uit! En het rare is dat de 12" midwoofer ongefilterd is en de tweeter slechts een enkele Clarity Cap MR van 4,7uF voor zich heeft, geen weerstanden, verder niks. Toch klinkt het al héél lekker. Ik had het even zo aangesloten om ze alvast wat te laten inspelen maar toevalligerwijs is een interessant 2-weg onstaan. :shock:

Reviewer Mode aan:

De nieuwe cd "Time and Time Again" van Paul Motion / Bill Frisell / Joe Lovano draait in de Moon CD-1 / Moon I-1 combo met elkaar verbonden door een Duelund zilver in katoen en olie interlink. De Moon versterker is verbonden met de speakers via een zelfbouw CAT-6 kabel. Ik hoor een groot beeld met veel ruimte-informatie, je hoort duidelijk de acoustiek van de Avatar Studio in New York, alles klinkt heel natuurlijk en vanzelfsprekend.

Tijd voor wat klassiek: Beethoven's 1ste en 3de symfonie uitgevoerd door de Koninklijke Vlaamse Philharmonie o.l.v. Philippe Herrewege, een hele fraaie DSD-opname uit 2007 op Pentatone Classics. De eerste tonen zetten in, de spanning stijgt en dan de explosie van dynamiek. Het beeld blijft staan en wordt groter, het timbre en de textuur van de oude instrumenten komt heel duidelijk over. Indrukwekkend!

Reviewer Mode uit:

Okay, er kan misschien nog wat hier en daar geschaafd worden, maar is was erg verrast dat deze simpele opzet zo voortreffelijk zou klinken. Het wordt natuurlijk allemaal wat lastiger als straks nog twee drivers erbij gemengd moeten worden. :wink:
Opvallend dat je nu de apparatuur benoemd. Het is toch geen plug van je winkel :lol:

Trouwens leuk dat het als 2-weg al klinkt, maar komt het niet doordat alles zo moeiteloos uit de speaker komt rollen (dikke woofer)?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

nlmb schreef:

Opvallend dat je nu de apparatuur benoemd. Het is toch geen plug van je winkel :lol:

Trouwens leuk dat het als 2-weg al klinkt, maar komt het niet doordat alles zo moeiteloos uit de speaker komt rollen (dikke woofer)?
Ze hangen nu aan de Moon, maar ik ga ze ook testen op ander spul. :wink:

Het komt denk ik voor een deel doordat die drivers van zichzelf al heel mooi aflopen en hele lage vervorming hebben. En een beetje toeval dat het rendement aansluit.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

ToTo schreef:
SSassen schreef:
Hamerslag? Aparte afwerking in ieder geval.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, spetterlak.
Veel gebruikt in PAafwerking.

Eindelijk staan ze bij Tony.
Trimite heet dat spul.
Gebruiken we inderdaad erg veel op PA speakers.
Voordeel is dat het perfect hecht op rauw hout. Afwerking is snel goed.

Worden waanzinnig mooie kasten!
ToTo

Bericht door ToTo »

En bij mij komen ze aan de Parasound of aan de JK monoblokken

Voor de 15 inch moet ik nog iets aanschaffen.

Geenius schreef:
nlmb schreef:

Ze hangen nu aan de Moon, maar ik ga ze ook testen op ander spul. :wink:

Het komt denk ik voor een deel doordat die drivers van zichzelf al heel mooi aflopen en hele lage vervorming hebben. En een beetje toeval dat het rendement aansluit.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

ToTo schreef:
Wacht nog even met de aanschaf, ik wil ook nog kijken wat er gebeurt als ik de 15"-ers passief filter zodat er een 3,5-weg onstaat. Als dat niet werkt dan kan altijd nog voor actief gecorrigeerd laag worden gekozen.
ToTo

Bericht door ToTo »

Geenius schreef:
ToTo schreef:
Wacht nog even met de aanschaf, ik wil ook nog kijken wat er gebeurt als ik de 15"-ers passief filter zodat er een 3,5-weg onstaat. Als dat niet werkt dan kan altijd nog voor actief gecorrigeerd laag worden gekozen.
Daar wacht ik ook nog even mee (jij kon toch ook leveren), maar als er mensen zijn welke van plan zijn iets moois weg te doen, dan kan ik hier alvast rekening mee houden.

Of: een tweeweg met alletwee de woofers aktief????
Ik roep maar wat hoor, je weet dat ik jou oordeel zwaar laat meewegen.

Grt R
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De middentoner is pas inzetbaar vanaf zo een 300-400Hz, dus het moet een 3-weg worden met subwoofer.
ToTo

Bericht door ToTo »

Geenius schreef:
De middentoner is pas inzetbaar vanaf zo een 300-400Hz, dus het moet een 3-weg worden met subwoofer.
Tot 3-400Hz of vanaf en lager?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Simulaties op dit moment:

PHL 4531: 45-280Hz
PHL 1130: 280-2600Hz
Seas T29-CF001: 2600-25.000Hz.
Bijlagen
SIM_01_02.jpg
SIM_01_01.jpg
nlmb

Bericht door nlmb »

Dat ziet er al goed uit. Hoe hoog is het rendement van dit systeem, gaat dat richting de 93 dB? M.a.w. is de schaal op de grafieken accuraat?
Bukem

Bericht door Bukem »

Leuk en geslaagd project wat mij betreft, vooral ook omdat er voor de drivers eens wat verder wordt gekeken dan het standaard Thiel&Partner of Scanspeak spul.

Ik ben benieuwd naar het verdere verloop (pun intended) - leuke mid driver trouwens!

Gr,

Bukem
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

nlmb schreef:
Dat ziet er al goed uit. Hoe hoog is het rendement van dit systeem, gaat dat richting de 93 dB? M.a.w. is de schaal op de grafieken accuraat?
92dB/2,83V. De horizontale schaalverdeling is 5dB. De simulatie is nog even zonder de 15". Die ga ik er pas bij mengen als de rest klaar is.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Om de filtertakken goed hun werk te laten doen, moeten er eerst wat impedantiepieken vlak getrokken worden. Zowel de woofer als de mid hebben bij fb pieken van tientallen ohms. Als deze niet gecorrigeerd zouden worden, dan zouden de laagdoorlaat voor de woofer en de hoogdoorlaat voor de mid een bult in het verloop tonen omdat door de hoge impedantie van die pieken de filterwerking wordt tegen gewerkt. Voor beide drivers heb ik een LCR-netwerk ontworpen. Nu kan het echt filteren beginnen. :)
Bijlagen
DSCF5416a.jpg
DSCF5415a.jpg
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gisteren de subwoofers binnen gekregen, de Ciare NDH 15-4S........... 8)
Bijlagen
DSCF5668 modified.jpg
DSCF5666 modified.jpg
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Dat is grappig, die wilde ik misschien voor mijn dipool gebruiken!

Succes met het vervolg! 8)
Gesloten