Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
De top-kasten worden bedraad met verzilverd koper in PTFE. 22AWG voor de tweeter en 16AWG voor de middentoner.
De middentoner behuizing is door de inwendige vorm al redelijk gedempt, als aanvulling wordt het geheel nog losjes gevuld (dus niet aangedrukt) met sythetisch wol. Dit is niet het standaard BAF of Sonofil spul, maar vergelijkbaar met iets als echt wol of watten met als voordeel dat het niet inzakt.
De 16AWG bedrading is redelijk stijf, dus worden de kabels d.m.v. tie-raps vastgemaakt aan het chassis zodat er geen trek zit aan de soldeerlipjes.
De drivers worden met zwarte inbusbouten vastgezet en klaar zijn de topkasten.
De middentoner behuizing is door de inwendige vorm al redelijk gedempt, als aanvulling wordt het geheel nog losjes gevuld (dus niet aangedrukt) met sythetisch wol. Dit is niet het standaard BAF of Sonofil spul, maar vergelijkbaar met iets als echt wol of watten met als voordeel dat het niet inzakt.
De 16AWG bedrading is redelijk stijf, dus worden de kabels d.m.v. tie-raps vastgemaakt aan het chassis zodat er geen trek zit aan de soldeerlipjes.
De drivers worden met zwarte inbusbouten vastgezet en klaar zijn de topkasten.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
......en zo zien ze er van achteren uit. De topkast en baskast worden straks met elkaar verbonden d.m.v. 4-polige Neutrik Speakon stekkers. Onderaan de baskasten zitten de aansluitingen voor de 3-weg en een aparte aansluitingen voor de 15" subwoofer zodat die apart aangestuurd kan worden door bijvoorbeeld de LFE-uitgang van een receiver.
Ziet er stoer uit Tony!
Die afwerking doet me denken aan de lak die ik gebruikt heb voor mijn speakers die ik op de DDIY-2006 bij me had. De meesten vonden het wel apart.
viewtopic.php?t=6155
Mijn laatste ontwerp (VIDA) krijgt ook diezelfde afwerking, alleen ga ik ze helemaal wit maken.
viewtopic.php?t=5737
Die afwerking doet me denken aan de lak die ik gebruikt heb voor mijn speakers die ik op de DDIY-2006 bij me had. De meesten vonden het wel apart.
viewtopic.php?t=6155
Mijn laatste ontwerp (VIDA) krijgt ook diezelfde afwerking, alleen ga ik ze helemaal wit maken.
viewtopic.php?t=5737
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Sinds een uur spelen ze! Nog niet alles, de 15" subwoofers moeten er nog in en de mids heb ik nog niet aangesloten, maar er komt geluid uit! En het rare is dat de 12" midwoofer ongefilterd is en de tweeter slechts een enkele Clarity Cap MR van 4,7uF voor zich heeft, geen weerstanden, verder niks. Toch klinkt het al héél lekker. Ik had het even zo aangesloten om ze alvast wat te laten inspelen maar toevalligerwijs is een interessant 2-weg onstaan. 
Reviewer Mode aan:
De nieuwe cd "Time and Time Again" van Paul Motion / Bill Frisell / Joe Lovano draait in de Moon CD-1 / Moon I-1 combo met elkaar verbonden door een Duelund zilver in katoen en olie interlink. De Moon versterker is verbonden met de speakers via een zelfbouw CAT-6 kabel. Ik hoor een groot beeld met veel ruimte-informatie, je hoort duidelijk de acoustiek van de Avatar Studio in New York, alles klinkt heel natuurlijk en vanzelfsprekend.
Tijd voor wat klassiek: Beethoven's 1ste en 3de symfonie uitgevoerd door de Koninklijke Vlaamse Philharmonie o.l.v. Philippe Herrewege, een hele fraaie DSD-opname uit 2007 op Pentatone Classics. De eerste tonen zetten in, de spanning stijgt en dan de explosie van dynamiek. Het beeld blijft staan en wordt groter, het timbre en de textuur van de oude instrumenten komt heel duidelijk over. Indrukwekkend!
Reviewer Mode uit:
Okay, er kan misschien nog wat hier en daar geschaafd worden, maar is was erg verrast dat deze simpele opzet zo voortreffelijk zou klinken. Het wordt natuurlijk allemaal wat lastiger als straks nog twee drivers erbij gemengd moeten worden.
Reviewer Mode aan:
De nieuwe cd "Time and Time Again" van Paul Motion / Bill Frisell / Joe Lovano draait in de Moon CD-1 / Moon I-1 combo met elkaar verbonden door een Duelund zilver in katoen en olie interlink. De Moon versterker is verbonden met de speakers via een zelfbouw CAT-6 kabel. Ik hoor een groot beeld met veel ruimte-informatie, je hoort duidelijk de acoustiek van de Avatar Studio in New York, alles klinkt heel natuurlijk en vanzelfsprekend.
Tijd voor wat klassiek: Beethoven's 1ste en 3de symfonie uitgevoerd door de Koninklijke Vlaamse Philharmonie o.l.v. Philippe Herrewege, een hele fraaie DSD-opname uit 2007 op Pentatone Classics. De eerste tonen zetten in, de spanning stijgt en dan de explosie van dynamiek. Het beeld blijft staan en wordt groter, het timbre en de textuur van de oude instrumenten komt heel duidelijk over. Indrukwekkend!
Reviewer Mode uit:
Okay, er kan misschien nog wat hier en daar geschaafd worden, maar is was erg verrast dat deze simpele opzet zo voortreffelijk zou klinken. Het wordt natuurlijk allemaal wat lastiger als straks nog twee drivers erbij gemengd moeten worden.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Opvallend dat je nu de apparatuur benoemd. Het is toch geen plug van je winkelGeenius schreef:Sinds een uur spelen ze! Nog niet alles, de 15" subwoofers moeten er nog in en de mids heb ik nog niet aangesloten, maar er komt geluid uit! En het rare is dat de 12" midwoofer ongefilterd is en de tweeter slechts een enkele Clarity Cap MR van 4,7uF voor zich heeft, geen weerstanden, verder niks. Toch klinkt het al héél lekker. Ik had het even zo aangesloten om ze alvast wat te laten inspelen maar toevalligerwijs is een interessant 2-weg onstaan.
Reviewer Mode aan:
De nieuwe cd "Time and Time Again" van Paul Motion / Bill Frisell / Joe Lovano draait in de Moon CD-1 / Moon I-1 combo met elkaar verbonden door een Duelund zilver in katoen en olie interlink. De Moon versterker is verbonden met de speakers via een zelfbouw CAT-6 kabel. Ik hoor een groot beeld met veel ruimte-informatie, je hoort duidelijk de acoustiek van de Avatar Studio in New York, alles klinkt heel natuurlijk en vanzelfsprekend.
Tijd voor wat klassiek: Beethoven's 1ste en 3de symfonie uitgevoerd door de Koninklijke Vlaamse Philharmonie o.l.v. Philippe Herrewege, een hele fraaie DSD-opname uit 2007 op Pentatone Classics. De eerste tonen zetten in, de spanning stijgt en dan de explosie van dynamiek. Het beeld blijft staan en wordt groter, het timbre en de textuur van de oude instrumenten komt heel duidelijk over. Indrukwekkend!
Reviewer Mode uit:
Okay, er kan misschien nog wat hier en daar geschaafd worden, maar is was erg verrast dat deze simpele opzet zo voortreffelijk zou klinken. Het wordt natuurlijk allemaal wat lastiger als straks nog twee drivers erbij gemengd moeten worden.
Trouwens leuk dat het als 2-weg al klinkt, maar komt het niet doordat alles zo moeiteloos uit de speaker komt rollen (dikke woofer)?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ze hangen nu aan de Moon, maar ik ga ze ook testen op ander spul.nlmb schreef:
Opvallend dat je nu de apparatuur benoemd. Het is toch geen plug van je winkel![]()
Trouwens leuk dat het als 2-weg al klinkt, maar komt het niet doordat alles zo moeiteloos uit de speaker komt rollen (dikke woofer)?
Het komt denk ik voor een deel doordat die drivers van zichzelf al heel mooi aflopen en hele lage vervorming hebben. En een beetje toeval dat het rendement aansluit.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Trimite heet dat spul.ToTo schreef:Nee, spetterlak.SSassen schreef:Hamerslag? Aparte afwerking in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Veel gebruikt in PAafwerking.
Eindelijk staan ze bij Tony.
Gebruiken we inderdaad erg veel op PA speakers.
Voordeel is dat het perfect hecht op rauw hout. Afwerking is snel goed.
Worden waanzinnig mooie kasten!
En bij mij komen ze aan de Parasound of aan de JK monoblokken
Voor de 15 inch moet ik nog iets aanschaffen.
Voor de 15 inch moet ik nog iets aanschaffen.
Geenius schreef:Ze hangen nu aan de Moon, maar ik ga ze ook testen op ander spul.nlmb schreef:
Opvallend dat je nu de apparatuur benoemd. Het is toch geen plug van je winkel![]()
Trouwens leuk dat het als 2-weg al klinkt, maar komt het niet doordat alles zo moeiteloos uit de speaker komt rollen (dikke woofer)?![]()
Het komt denk ik voor een deel doordat die drivers van zichzelf al heel mooi aflopen en hele lage vervorming hebben. En een beetje toeval dat het rendement aansluit.
Daar wacht ik ook nog even mee (jij kon toch ook leveren), maar als er mensen zijn welke van plan zijn iets moois weg te doen, dan kan ik hier alvast rekening mee houden.Geenius schreef:Wacht nog even met de aanschaf, ik wil ook nog kijken wat er gebeurt als ik de 15"-ers passief filter zodat er een 3,5-weg onstaat. Als dat niet werkt dan kan altijd nog voor actief gecorrigeerd laag worden gekozen.ToTo schreef:Voor de 15 inch moet ik nog iets aanschaffen.
Of: een tweeweg met alletwee de woofers aktief????
Ik roep maar wat hoor, je weet dat ik jou oordeel zwaar laat meewegen.
Grt R
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Om de filtertakken goed hun werk te laten doen, moeten er eerst wat impedantiepieken vlak getrokken worden. Zowel de woofer als de mid hebben bij fb pieken van tientallen ohms. Als deze niet gecorrigeerd zouden worden, dan zouden de laagdoorlaat voor de woofer en de hoogdoorlaat voor de mid een bult in het verloop tonen omdat door de hoge impedantie van die pieken de filterwerking wordt tegen gewerkt. Voor beide drivers heb ik een LCR-netwerk ontworpen. Nu kan het echt filteren beginnen. 
