Sub voor HT op zolder

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

stevieB schreef:
Henkjan schreef:
van harte!!!

ps: die verdient wel z'n/haar eigen topic, met foto's uiteraard
Als ik dat geweten had, dan had ik foto's gemaakt van het ontwerp, de fabrikage, etc. etc. :shock: :lol:
Ach het mogen ook foto's van de proefperiode voor nummer 3 zijn. Voor zover ik weet is de productiemethode voor elk individu gelijk :D :D :D
Als er geen datum aan hangt zie je het verschil toch niet. Maar goed, een paar foto's van het eindresultaat zijn nooit weg natuurlijk, al kan ik me voorstellen dat je je nu met andere zaken bezig houdt.

Groeten,
Mischa
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

Bart_M schreef:
Geloof me, voor een HT sub bestaat de term overkill niet... :twisted:
Yes, it does! 8) Al eens (van) hoorns gehoord? :P
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Thijs666 schreef:
Bart_M schreef:
Geloof me, voor een HT sub bestaat de term overkill niet... :twisted:
Yes, it does! 8) Al eens (van) hoorns gehoord? :P
Nee, maar jij blijkbaar wel :D

Dus kom maar op met je wijsheid; ik sta overal voor open :wink:

Gr Stefan
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

stevieB schreef:
Nee, maar jij blijkbaar wel :D

Dus kom maar op met je wijsheid; ik sta overal voor open :wink:

Gr Stefan
Geen wijsheid :oops: , wel praktijkervaring 8) :lol: :twisted:

Het zal vast al een keer gezegd zijn hier, maar er zijn verschillende diy-sites met hoorn-ontwerpen. Zelf heb ik gekozen voor een aantal ontwerpen van http://www.billfitzmaurice.com. Ik heb de TT, de T48, de DR200 en de DR250 gebouwd. De T48 heeft ook al een keer in de Musicmaker gestaan (08-07), maar die is niet voor HT.

De TT is erg WAF-friendly (staat bij ons midden in de kamer :lol: , wat overigens niet de beste plaats is, maar ja, je kunt niet alles hebben, he :wink: ), gemakkelijk te bouwen en erg muzikaal. Als het groter en nog lager moet (TT gaat gemakkelijk tot 27Hz), moet je eens kijken naar de THT.

Anyway, het is zeer zeker een ander geluid dan wat uit direct radiators komt, en voor mij is dat een goeie verandering. Erg clean en strak! Ik heb ergens een omschrijving gelezen van een andere bouwer die zei dat de bas als een trein uit de speakers denderde en ik begrijp precies wat hij bedoelt :twisted:.

Veel kost het niet om het eens te proberen. BTW, als je eraan begint, laat me even weten, ik heb nog wel wat tips die niet in de plannen staan :P
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Thijs666 schreef:
stevieB schreef:
Nee, maar jij blijkbaar wel :D

Dus kom maar op met je wijsheid; ik sta overal voor open :wink:

Gr Stefan
Geen wijsheid :oops: , wel praktijkervaring 8) :lol: :twisted:

Het zal vast al een keer gezegd zijn hier, maar er zijn verschillende diy-sites met hoorn-ontwerpen. Zelf heb ik gekozen voor een aantal ontwerpen van http://www.billfitzmaurice.com. Ik heb de TT, de T48, de DR200 en de DR250 gebouwd. De T48 heeft ook al een keer in de Musicmaker gestaan (08-07), maar die is niet voor HT.

De TT is erg WAF-friendly (staat bij ons midden in de kamer :lol: , wat overigens niet de beste plaats is, maar ja, je kunt niet alles hebben, he :wink: ), gemakkelijk te bouwen en erg muzikaal. Als het groter en nog lager moet (TT gaat gemakkelijk tot 27Hz), moet je eens kijken naar de THT.

Anyway, het is zeer zeker een ander geluid dan wat uit direct radiators komt, en voor mij is dat een goeie verandering. Erg clean en strak! Ik heb ergens een omschrijving gelezen van een andere bouwer die zei dat de bas als een trein uit de speakers denderde en ik begrijp precies wat hij bedoelt :twisted:.

Veel kost het niet om het eens te proberen. BTW, als je eraan begint, laat me even weten, ik heb nog wel wat tips die niet in de plannen staan :P
Erg interessante site (voor mij althans :wink: )

De subs die je gebouwd hebt, staan die nog bij jou? zo ja, is het mogelijk deze eens te beluisteren?? Aangezien je ook ergens in het zuiden woont, zal de reisafstand beperkt zijn/blijven.

Ik mag al naar een gesloten, BR en TL ontwerp gaan luisteren en met een hoorn heb ik het rijtje vrij compleet :roll: Ben zeer benieuwd naar de verschillen :twisted:

Gr Stefan
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

stevieB schreef:
Erg interessante site (voor mij althans :wink: )

De subs die je gebouwd hebt, staan die nog bij jou? zo ja, is het mogelijk deze eens te beluisteren?? Aangezien je ook ergens in het zuiden woont, zal de reisafstand beperkt zijn/blijven.

Ik mag al naar een gesloten, BR en TL ontwerp gaan luisteren en met een hoorn heb ik het rijtje vrij compleet :roll: Ben zeer benieuwd naar de verschillen :twisted:

Gr Stefan
Ik heb alleen de TT hier staan, maar dat is waarschijnlijk ook degene die je wilt horen. Hij staat wel niet optimaal voor de luisterplek (de bank) en de kamer is k*t. Verder heb ik er geen goeie mains bij staan (wegens hond die ze omgooit :? ), maar het gaat geloof ik alleen over de bas. Allemaal niet ideaal dus, maar je kunt de potentie die hoorns hebben zeker horen :twisted: .

Ik vind het best als je langs wilt komen, maar ik zit wel in een dorpje bij Maastricht, toch een redelijk eindje nog dus...

Overigens is de T48 waarschijnlijk niet geschikt voor wat jij wil. Dit is echt een PA-sub, die meer gericht is op hard dan op laag, alhoewel 2 stuks samen geen probleem hebben met 32Hz :twisted: .
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Thijs666 schreef:
Ik vind het best als je langs wilt komen, maar ik zit wel in een dorpje bij Maastricht, toch een redelijk eindje nog dus...
Hey, nog meer extreem Zuiderlingen :D. Mogen we ook weten welk dorpje dat is?

Groeten,
Mischa
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

mischa72 schreef:
Hey, nog meer extreem Zuiderlingen :D. Mogen we ook weten welk dorpje dat is?

Groeten,
Mischa
De wereldstad Cadier en Keer :wink:
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Thijs666 schreef:
mischa72 schreef:
Hey, nog meer extreem Zuiderlingen :D. Mogen we ook weten welk dorpje dat is?

Groeten,
Mischa
De wereldstad Cadier en Keer :wink:
Grappig. Ik ben met mijn ouders een aantal jaren achtereen naar Bemelen op vakantie geweest. Hele leuke omgeving!
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

Tommy schreef:
Thijs666 schreef:
mischa72 schreef:
Hey, nog meer extreem Zuiderlingen :D. Mogen we ook weten welk dorpje dat is?

Groeten,
Mischa
De wereldstad Cadier en Keer :wink:
Grappig. Ik ben met mijn ouders een aantal jaren achtereen naar Bemelen op vakantie geweest. Hele leuke omgeving!
Dank je :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En als je het zuiden bijvoorbeeld te voet verkend, kom je helemaal op de meest fantastische plaatsen. Ik vindt het helemaal geen straf om hier te wonen.

Tot zover deze Limburg-promotie: Back On Topic !

Groeten,
Mischa
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Thijs666 schreef:
stevieB schreef:
Erg interessante site (voor mij althans :wink: )

De subs die je gebouwd hebt, staan die nog bij jou? zo ja, is het mogelijk deze eens te beluisteren?? Aangezien je ook ergens in het zuiden woont, zal de reisafstand beperkt zijn/blijven.

Ik mag al naar een gesloten, BR en TL ontwerp gaan luisteren en met een hoorn heb ik het rijtje vrij compleet :roll: Ben zeer benieuwd naar de verschillen :twisted:

Gr Stefan
Ik heb alleen de TT hier staan, maar dat is waarschijnlijk ook degene die je wilt horen. Hij staat wel niet optimaal voor de luisterplek (de bank) en de kamer is k*t. Verder heb ik er geen goeie mains bij staan (wegens hond die ze omgooit :? ), maar het gaat geloof ik alleen over de bas. Allemaal niet ideaal dus, maar je kunt de potentie die hoorns hebben zeker horen :twisted: .

Ik vind het best als je langs wilt komen, maar ik zit wel in een dorpje bij Maastricht, toch een redelijk eindje nog dus...

Overigens is de T48 waarschijnlijk niet geschikt voor wat jij wil. Dit is echt een PA-sub, die meer gericht is op hard dan op laag, alhoewel 2 stuks samen geen probleem hebben met 32Hz :twisted: .
Cadier en Keer, ligt dat niet op of aan de Mergellandroute ? Da's minder dan een uur rijden, dus helemaal geen probleem (voor mij)

PA is idd luid en "minder" laag, maar de potentie horen lijkt mij ook een hele ervaring :P

Dus ik meld me tzt om eens een afspraak te maken; alvast bedankt voor de uitnodiging!

Gr Stefan
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

mischa72 schreef:
En als je het zuiden bijvoorbeeld te voet verkend, kom je helemaal op de meest fantastische plaatsen. Ik vindt het helemaal geen straf om hier te wonen.

Tot zover deze Limburg-promotie: Back On Topic !

Groeten,
Mischa
Ik woon dan wel net in brabant (overigens ook erg mooi :wink: ), maar (zuid) limburg is helemaal mooi (of je nu te voet, met de fiets, danwel de auto neemt) Ik spreek uit ervaring 8)

Gr stefan
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Als mede limburger wil ik dan niet achterblijven... ik kom uit de metropool Hoensbroek, werk in Maastricht en moet zeggen dat het mergelheuvelland een zeer mooi gebied is.
daxie
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 09 mei 2007, 11:21

Bericht door daxie »

als je nog niet gekozen hebt, raad ik het volgende aan...

Maak gebruik van de nutteloze ruimte in je zolder. Ik heb een gelijkaardige situatie, en ga van de ruimte links en rechts onder het dak gebruik maken om mijn subwoofer daarin in te bouwen.

300l getuned met een 16cm poort op 15Hz. Levert 112dB bij 20Hz met 800Watt erop.

En daar twee stuks van...

Beste van gesloten en gepoort. En je bevindt je in de luxesituatie waar je dat kan doen...

Group delay die tot 28Hz lager is dan die van een gesloten ontwerp. Lage poortruis die bovendien in onhaarbare frequenties pas groter wordt.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wat mij nu invalt:
Bij Gamma en andere doe-het-zelf zaken zie je wel eens van die speciale opbergers voor op zolder. Zijn een soort bakken die aan één kant ca een meter hoog zijn, aan de andere ca 30cm (dus schuin aflopen). Als je de wanddikte van die dingen nu eens dubbel zo dik zou maken (of 3x voor mijn part) en de schuine kant afdekt (goed tegen de staande golven) heb je volgens mij al een behoorlijke kist klaar, die ook nog eens op wielen staat, dus gemakkelijk te verplaatsten is.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

daxie schreef:
Lage poortruis die bovendien in onhaarbare frequenties pas groter wordt.
't is natuurlijk wat goedkoop om te zeuren op een aantal goede tips, maar het gequote is toch niet correct?

Dat de poortruis op onhoorbare frequenties optreedt wil niet zeggen dat die poortruis dan ook niet hoorbaar is....
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

daxie schreef:
als je nog niet gekozen hebt, raad ik het volgende aan...

Maak gebruik van de nutteloze ruimte in je zolder. Ik heb een gelijkaardige situatie, en ga van de ruimte links en rechts onder het dak gebruik maken om mijn subwoofer daarin in te bouwen.

300l getuned met een 16cm poort op 15Hz. Levert 112dB bij 20Hz met 800Watt erop.

En daar twee stuks van...

Beste van gesloten en gepoort. En je bevindt je in de luxesituatie waar je dat kan doen...

Group delay die tot 28Hz lager is dan die van een gesloten ontwerp. Lage poortruis die bovendien in onhaarbare frequenties pas groter wordt.
WOW :shock: goed idee! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb....

Heb je wellicht meer info; welke speakers ga je bruiken, amp(s), etc, etc.

Gr Stefan
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Een groot nadeel is dat je de subs niet kan verplaatsen....
In het slechtste geval heb je een aantal enorme staande golven in de kamer...

Die grote kasten aan het dak is een heel goed idee, maar het resultaat is niet te voorspellen.
Over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dat 2 subs in de hoeken redelijk zal werken. Je krijgt wat meer diepe bassen.
Recht in het midden geeft over het algemeen iets meer slam.
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

daxie schreef:
300l getuned met een 16cm poort op 15Hz. Levert 112dB bij 20Hz met 800Watt erop.
TT corner loaded: 94dB/watt bij 20Hz ->114dB/100W :P (nou ja, theoretisch dan, power compressie en zo :? ). Even voor de duidelijkheid de TT heeft een 8" woofer(tje) :roll: , maar hij is ook te bouwen met een 10" (en ja, die versie heb ik dus :P )

THT corner loaded: 100dB/W bij 20Hz, nou ja, reken maar uit 8) . See for yourself: http://billfitzmaurice.com/phpBB2/viewt ... f=12&t=953

O ja, de THT is gemeten met een Adire Audio Tempest 15"/600 watter. Overkill, iemand?? :P :roll:
daxie
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 09 mei 2007, 11:21

Bericht door daxie »

Thijs666 schreef:
daxie schreef:
300l getuned met een 16cm poort op 15Hz. Levert 112dB bij 20Hz met 800Watt erop.
TT corner loaded: 94dB/watt bij 20Hz ->114dB/100W :P (nou ja, theoretisch dan, power compressie en zo :? ). Even voor de duidelijkheid de TT heeft een 8" woofer(tje) :roll: , maar hij is ook te bouwen met een 10" (en ja, die versie heb ik dus :P )

THT corner loaded: 100dB/W bij 20Hz, nou ja, reken maar uit 8) . See for yourself: http://billfitzmaurice.com/phpBB2/viewt ... f=12&t=953

O ja, de THT is gemeten met een Adire Audio Tempest 15"/600 watter. Overkill, iemand?? :P :roll:
hier heb ik geen ervaring mee, dus kan er weinig over zeggen... Hoe is de respons van zoiets? Group delay en zo?

Over de opmerking van de poortruis... Bij mijn simulatie komt poortruis aan max 36m/s, en dit als je er 800W tegen aan gooit. In normale luistersitutaties ga je dit noooit doen, of je wil doof worden. Als je bovendien je poorten flaret met voldoende radius, is dit een complete non-issue. Dat had ik wat moeten verduidelijken. Zoals ik het schrijf klopte het idd niet.

Wat plaatsing betreft. Inderdaad kan je niet verplaatsen. Het is dan ook belangrijk je plaatsing vooraf te bepalen. Bij 2 subs is links en rechts van de luisterplek (in een symmetrische ruimte) een zeer goede oplossing. Staande golven zijn dan geen issue, waardoor je al een vrij rechte respons krijgt. Bij een sub met dergelijke respons zou ik niet in de hoeken werken. Veel te veel kans op te veel low end room gain.

In mijn project gebruik ik 2 CSS-SDX15 drivers. Amp wordt een thomann ta2400 die bij sinus ongeveer 2x1000W levert bij 20Hz.

Dit zijn de simulaties (grijs is 300l@15HZ, geel 400l@15Hz, grijs wordt het):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op hometheatershack valt heel wat te lezen over de voordelen van LLT-ontwerpen.

sorry voor de hijack.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een LLT ontwerp kan heel leuk zijn, maar je zal een heel flinke equalizer moeten gebruiken om hem goed te laten matchen met de luisterruimte.

Als je toch twee keer 300 liter hebt zou ik kiezen voor 4 18"woofers van beyma, 18sound of BMS in stereo gesloten kast. Maar ook daar kan je niet zonder eq als je het perfect wil inregelen. Mijn ervaring is dat dat net wat fijner klinkt in het sublaag dan een br ontwerp, hoewel je met een llt makkelijker het huis kan afbreken bij het kijken naar the matrix.

Puur voor film heb je dan misschien meer aan een llt, voor een combi met muziek zou ik naar gesloten neigen.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Thijs666 schreef:
daxie schreef:
300l getuned met een 16cm poort op 15Hz. Levert 112dB bij 20Hz met 800Watt erop.
TT corner loaded: 94dB/watt bij 20Hz ->114dB/100W :P (nou ja, theoretisch dan, power compressie en zo :? ). Even voor de duidelijkheid de TT heeft een 8" woofer(tje) :roll: , maar hij is ook te bouwen met een 10" (en ja, die versie heb ik dus :P )

THT corner loaded: 100dB/W bij 20Hz, nou ja, reken maar uit 8) . See for yourself: http://billfitzmaurice.com/phpBB2/viewt ... f=12&t=953

O ja, de THT is gemeten met een Adire Audio Tempest 15"/600 watter. Overkill, iemand?? :P :roll:
Nou, als er hoorns zijn die de 20 hertz halen, dan zou dat mijn keuze zijn. Dat is veel strakker dan een BR. Dat moet je horen om het verschil te begrijpen.
daxie
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 09 mei 2007, 11:21

Bericht door daxie »

Montana schreef:
Een LLT ontwerp kan heel leuk zijn, maar je zal een heel flinke equalizer moeten gebruiken om hem goed te laten matchen met de luisterruimte.

Als je toch twee keer 300 liter hebt zou ik kiezen voor 4 18"woofers van beyma, 18sound of BMS in stereo gesloten kast. Maar ook daar kan je niet zonder eq als je het perfect wil inregelen. Mijn ervaring is dat dat net wat fijner klinkt in het sublaag dan een br ontwerp, hoewel je met een llt makkelijker het huis kan afbreken bij het kijken naar the matrix.

Puur voor film heb je dan misschien meer aan een llt, voor een combi met muziek zou ik naar gesloten neigen.
boah, gesloten is niet beter. Group delay bij een llt-ontwerp is tot 25-30Hz zelf lager dan een gesloten ontwerp. Snelheid zat lijkt me.

Eq staat los van het subwooferontwerp, enkel het gebied waar je moet gaan eq'en kan wijzigen. Met een gesloten ontwerp heb je uiteraard minder problemen bij lagere freqs aangezien daar heel wat minder output geleverd wordt.

met 4 18"'ers zou het zonde zijn gesloten te draaien. Al dat onbenut potentieel.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het mooie is dat de groupdelay van een gesloten systeem redelijk constant blijft tot zo een 15Hz. Misschien dat dat voor het homogene geluid zorgt in het laag. 15-25Hz gerommel en gedonder uit een llt klinkt gewoon minder strak als uit een gesloten subsysteem. Je hebt dan wel flinke units nodig om net zo hard te kunnen, waardoor het ook iets duurder is.

Je moet wel zeer heftige fronts en surrounds hebben als je al zo hard wil draaien trouwens. Dynamiek wordt beperkt door vervorming en met kleine units komt dat al gauw opzetten als je harder draait en kan je nooit het volle potentieel uit de sub halen.
met 4 18"'ers zou het zonde zijn gesloten te draaien. Al dat onbenut potentieel.
Zeker geen fan van dipool? :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”