RelaiXed voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

RelaiXed voorversterker

Bericht door gervenja »

Hallo Forumleden,

Mijn naam is John en ben nieuw op het forum.
Ik moet wel zeggen dat ik al een paar weken mee kijk en ben van plan om ook actief te gaan posten.
Nu heb ik al een tijdje de print van Jos en Sander liggen en ga vandaag voor het eerst beginnen. Relais ontvangen van Erik B. en een kast besteld via Cees van Valkenburg dus moet het nu maar gaan doen. Ik heb er dus zin in maar dit is voor mij m'n eerste printplaat en gelijk al zo'n mooie.
Ik heb alvast een paar foto's.
Mijn vraag is, soldeer ik goed? Ik heb in het verleden alleen wat hardwire gedaan. Ik soldeer met Stannol HS10 (Sn95,5 Ag3,8Cu0,7) en met een soldeerstation van 50 W op 180 graden.
Graag jullie advies.

John
Bijlagen
DSC01494.JPG
DSC01493.JPG
Laatst gewijzigd door gervenja op do 26 jun 2008, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Welkom John,

De juiste temperatuur voor de tin staat meestal op de verpakking en is anders wel te vinden op de site van Stannol. Op de onderzijde van je print zijn het niet echt mooie "bergjes". Oefen anders even op wat oude printjes.

Co
Bijlagen
How_to_solder.pdf
(912.95 KiB) 273 keer gedownload
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Je mag iets meer soldeer gebruiken. Handige tip is om wanneer je vlakje netjes gevuld hebt je soldeerbout vrij rap horizontaal omhoog te trekken. Zo krijg je mooie bultjes. Probeer je soldeerbout even wat hoger te zetten. Gebruik eens 230/250 graden. Hierdoor zit je meer in de smelttemparatuur van je soldeer. Helaas is namelijk het lood uit het soldeer tegenwoordig geweerd waardoor de smelttemperatuur flink omhoog is gegaan. Hou nu wel rekening mee dat je je onderdelen niet te hoog stookt.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Als de componentjes hitte gevoelig zijn, neem dan een croco bekje en klem dit in de buurt van, of beter nog tussen het componentje en je soldeerpunt. Dan doet dat dienst als heatsink.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Stannol HS10, de loodvrije met zilver word gesoldeerd rond de 350° ( en das aangeraden temperatuur ) , persoonlijk soldeer ik hem op 390°, let wel op het is vrij verstandig met loodvrij om eerst je pad en component een secondje te verwarmen en dan pas je solduur toe te voegen, daar de tijd dat de flux deftig werkt in loodvrij vrij kort van duur is.

Trouwens loodhoudende begint pas te vloeien op 180°C, loodvrije begint niet eens vloeibaar te worden onder de 220°C, laat staan solderen.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

hartelijk dank voor jullie tips, had even niet opgelet en een typfout gemaakt had 380 moeten zijn inplaats van 180 :oops: . ik heb het op 360 geprobeerd maar dan vloeit het ook nog niet lekker. Ik ga langzaam de temp opvoeren, tot het wel lekker gaat.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gewoon solderen rond de 350 graden, of het nu loodhoudend is of loodvrij. Zo soldeer ik al bijna 20 jaar en dat gaat prima. Als je iets wil solderen, doe dan een klein beetje soldeer op de punt van je bout, hou die tegen de draad aan het component dat je wil solderen op de plek waar die door de print gaat en voer langzaam tin toe totdat het hele eiland gevuld is en je het tin rondom de draad langs de draad omhoog ziet kruipen. Haal nu rustig de bout weg en laat het soldeer in zichzelf afkoelen, NOOIT BLAZEN. Zo komt het wel goed met je soldeeractiviteiten.

Mischa
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

En probeer eens om aan een klosje loodhoudende tin te komen.. die loodvrije bagger soldeert veel lastiger.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb gelukkig door de jaren heen ingeslagen. Ik schat dat ik nog een kilootje of 3 hier heb liggen :D

Mischa
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Het is gelukkig nog volop te krijgen. Zelf (in noodgevallen) gewoon bij de bouwmarkt.
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

loodvrije tin is ook nog niet verboden :) alleen bedrijven mogen het niet meer gebruiken. Voor hobby of reparaties mag het nog gewoon
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dus voor de zekerheid nog maar wat inslaan voor het geval dat. :D
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

vandaag klaar met solderen, was eerst begonnen met loodvrij soldeer maar dat was toch minder gemakkelijk als dan dat er in mijn herinnering zat. Natuurlijk nog even de schuur in gedoken en nog een buisje met 40/60 gevonden (schiedam) :D , nou dat ging toch een stuk gemakkelijker.
Na het solderen heb ik de amplimo trafotjes aangesloten wat een mooie dingetjes zijn dat toch :lol: . Alle metingen gedaan en gelukkig geen fouten ontdekt. De volgende stap was het inbouwen van de pic's en weer meten en yes de displays en relais werken. De ampjes zitten er inmiddels ook in, nu is het wachten op de kast het is een mooie van HIFI2000 met een 10mm dik front, kan haast niet wachten om te beginnen.
Hier zijn alvast wat foto's van wat half fabrikaat.

groeten John
Bijlagen
krijg er geen genoeg van
krijg er geen genoeg van
andere hoek
andere hoek
beauty
beauty
strakke lijn
strakke lijn
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ben toch benieuwd naar het resultaat nu.

Welke uitvoering heb je nu eigenlijk en waarom heb je deze gekozen? Ik twijfel nog altijd een beetje of ik voor mijn Bi-amp Gainclone een buizen voortrap zal zetten of een voortrap als die van Jos. Het grote voordeel van een niet-buizen voortrap is het aanwezig zijn van een afstandsbediening, wat tijdens het luisteren ook wel eens handig kan zijn.

Mischa
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Ik heb net bericht gekregen dat de kasten in nederland zijn en dat het front gefreest gaat worden. Ik weet niet wat je bedoeld met welke het nou gaat worden :? Ik denk dat je de kast bedoeld? Nou dit is hem dan.
Deze heb ik gekozen omdat er genoeg extra ruimte in zit voor de ringkern trafo's en omdat hij straks mooi past bij mijn volgende project en huidige installatie.

John
Bijlagen
maagdelijke kast
maagdelijke kast
Kast.JPG (14.17 KiB) 10169 keer bekeken
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Het heeft een tijdje geduurd, ik ben inmiddels getrouwd en een maand op vakantie geweest. Heb de kast opgehaald bij Cees van Valkenburg die ook geregeld heeft dat het front gefreesd werd. Ik vind het er zelf mooi uit zien. Het venster is op maat geschuurd met fijn schuurpapier en het aluminium achter het venster heb ik met grijze grondverf gespoten zodat je de banen van de frees niet meer ziet. De achterkant heb ik in duitsland bij Schaeffer laten maken. Nu zit ik nog met de vraag met welke kabel ik het beste de rca connectoren met de print kan verbinden en of ik elk van de vier ingangspanningen moet gaan zekeren of doe ik alleen de 230 volt ingang?
Bijlagen
0,08 A aan de primaire zekeren, of toch aan de secundaire
0,08 A aan de primaire zekeren, of toch aan de secundaire
front 2
front 2
Front
Front
Hier heb ik dus kabel voor nodig
Hier heb ik dus kabel voor nodig
rca en netentree
rca en netentree
Nieuwe achterkant
Nieuwe achterkant
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Kwijl! :shock:
Zonder te twijfelen het mooiste project dat ik ook gezien heb!

Hier kan Lexicon nog een puntje aan zuigen 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd heel erg netjes. Zo zou ik het ook wel willen 8)

Wowly
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Wat voor knop is dat eigenlijk?
Ik zit nu alweer 20 minuten naar je foto's te staren.. Ik ga het na de vakantie ook zo aanpakken, zowel voor plus eind :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Knap stukje werk.

Ik wou dat ik al zover was :? :? :?

Mischa
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik soldeer zelf eigenlijk al het audiospul intern met een dunne, soepele coaxkabel (H121 dacht ik). Die is iets van 3mm dik en gewoon erg soepel en kwalitatief ook goed.

Ik zou alleen de 230 zekeren, eventueel beide trafo's apart. Er kan niet veel mis gaan, dus zekeren is alleen nodig voor een dikke sluiting en dan knalt ie toch wel.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Dank voor de complimenten,

@Barry Die grote knop vind ik nog wat aan de grote kant, iets minder hoog mag wel. Dit is dus de volumeknop en als je de knop indrukt schakelt hij naar een andere ingang.

Ik moet alleen nog een printje hebben voor de zekeringhouders en het relais, als ik het ontwerp is er dan iemand die het kan maken en met welk pakket moet dit dan gemaakt worden?

John
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die knop past prima bij die kast.
Mooi metaal werk, kun je dat zó bestellen?

Ik zou die twee zekeringen en een relais gewoon op een stukje gaatjesprint zetten. Netjes solderen met draad ipv printsporen.
Voldoende onderlinge afstand houden tussen de sporen (220V !)

Plastic plaatje erover voor de veiligheid.

Doet echt geen afbreuk aan je mooie voorversterker.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

@RobertD
Die knop komt uit Hong Kong via Ebay
http://myworld.ebay.nl/8audio/,
Ik ga gewoon nog eens een knop proberen het heeft geen prioriteit.
Je tip van je print ga ik wel proberen.

John
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Voor je zekeringen zou je de zekeringhouders kunnen gebruiken die knuisje ook op zijn UcD-voeding heeft zitten. Dat zijn in wezen 2 houders, met daaroverheen een kapje om het geheel aanrakingsveilig te maken. Ziet er ook nog eens geweldig uit.

Een foto van deze houders staat in onderstaande link:
download.php?id=10294

Ze staan dus helemaal op de bovenrand van de print.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie