RelaiXed voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
RelaiXed voorversterker
Hallo Forumleden,
Mijn naam is John en ben nieuw op het forum.
Ik moet wel zeggen dat ik al een paar weken mee kijk en ben van plan om ook actief te gaan posten.
Nu heb ik al een tijdje de print van Jos en Sander liggen en ga vandaag voor het eerst beginnen. Relais ontvangen van Erik B. en een kast besteld via Cees van Valkenburg dus moet het nu maar gaan doen. Ik heb er dus zin in maar dit is voor mij m'n eerste printplaat en gelijk al zo'n mooie.
Ik heb alvast een paar foto's.
Mijn vraag is, soldeer ik goed? Ik heb in het verleden alleen wat hardwire gedaan. Ik soldeer met Stannol HS10 (Sn95,5 Ag3,8Cu0,7) en met een soldeerstation van 50 W op 180 graden.
Graag jullie advies.
John
Mijn naam is John en ben nieuw op het forum.
Ik moet wel zeggen dat ik al een paar weken mee kijk en ben van plan om ook actief te gaan posten.
Nu heb ik al een tijdje de print van Jos en Sander liggen en ga vandaag voor het eerst beginnen. Relais ontvangen van Erik B. en een kast besteld via Cees van Valkenburg dus moet het nu maar gaan doen. Ik heb er dus zin in maar dit is voor mij m'n eerste printplaat en gelijk al zo'n mooie.
Ik heb alvast een paar foto's.
Mijn vraag is, soldeer ik goed? Ik heb in het verleden alleen wat hardwire gedaan. Ik soldeer met Stannol HS10 (Sn95,5 Ag3,8Cu0,7) en met een soldeerstation van 50 W op 180 graden.
Graag jullie advies.
John
Laatst gewijzigd door gervenja op do 26 jun 2008, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom John,
De juiste temperatuur voor de tin staat meestal op de verpakking en is anders wel te vinden op de site van Stannol. Op de onderzijde van je print zijn het niet echt mooie "bergjes". Oefen anders even op wat oude printjes.
Co
De juiste temperatuur voor de tin staat meestal op de verpakking en is anders wel te vinden op de site van Stannol. Op de onderzijde van je print zijn het niet echt mooie "bergjes". Oefen anders even op wat oude printjes.
Co
- Bijlagen
-
- How_to_solder.pdf
- (912.95 KiB) 273 keer gedownload
Je mag iets meer soldeer gebruiken. Handige tip is om wanneer je vlakje netjes gevuld hebt je soldeerbout vrij rap horizontaal omhoog te trekken. Zo krijg je mooie bultjes. Probeer je soldeerbout even wat hoger te zetten. Gebruik eens 230/250 graden. Hierdoor zit je meer in de smelttemparatuur van je soldeer. Helaas is namelijk het lood uit het soldeer tegenwoordig geweerd waardoor de smelttemperatuur flink omhoog is gegaan. Hou nu wel rekening mee dat je je onderdelen niet te hoog stookt.
Stannol HS10, de loodvrije met zilver word gesoldeerd rond de 350° ( en das aangeraden temperatuur ) , persoonlijk soldeer ik hem op 390°, let wel op het is vrij verstandig met loodvrij om eerst je pad en component een secondje te verwarmen en dan pas je solduur toe te voegen, daar de tijd dat de flux deftig werkt in loodvrij vrij kort van duur is.
Trouwens loodhoudende begint pas te vloeien op 180°C, loodvrije begint niet eens vloeibaar te worden onder de 220°C, laat staan solderen.
mvg Rudy
Trouwens loodhoudende begint pas te vloeien op 180°C, loodvrije begint niet eens vloeibaar te worden onder de 220°C, laat staan solderen.
mvg Rudy
Gewoon solderen rond de 350 graden, of het nu loodhoudend is of loodvrij. Zo soldeer ik al bijna 20 jaar en dat gaat prima. Als je iets wil solderen, doe dan een klein beetje soldeer op de punt van je bout, hou die tegen de draad aan het component dat je wil solderen op de plek waar die door de print gaat en voer langzaam tin toe totdat het hele eiland gevuld is en je het tin rondom de draad langs de draad omhoog ziet kruipen. Haal nu rustig de bout weg en laat het soldeer in zichzelf afkoelen, NOOIT BLAZEN. Zo komt het wel goed met je soldeeractiviteiten.
Mischa
Mischa
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
vandaag klaar met solderen, was eerst begonnen met loodvrij soldeer maar dat was toch minder gemakkelijk als dan dat er in mijn herinnering zat. Natuurlijk nog even de schuur in gedoken en nog een buisje met 40/60 gevonden (schiedam)
, nou dat ging toch een stuk gemakkelijker.
Na het solderen heb ik de amplimo trafotjes aangesloten wat een mooie dingetjes zijn dat toch
. Alle metingen gedaan en gelukkig geen fouten ontdekt. De volgende stap was het inbouwen van de pic's en weer meten en yes de displays en relais werken. De ampjes zitten er inmiddels ook in, nu is het wachten op de kast het is een mooie van HIFI2000 met een 10mm dik front, kan haast niet wachten om te beginnen.
Hier zijn alvast wat foto's van wat half fabrikaat.
groeten John
Na het solderen heb ik de amplimo trafotjes aangesloten wat een mooie dingetjes zijn dat toch
Hier zijn alvast wat foto's van wat half fabrikaat.
groeten John
Ik ben toch benieuwd naar het resultaat nu.
Welke uitvoering heb je nu eigenlijk en waarom heb je deze gekozen? Ik twijfel nog altijd een beetje of ik voor mijn Bi-amp Gainclone een buizen voortrap zal zetten of een voortrap als die van Jos. Het grote voordeel van een niet-buizen voortrap is het aanwezig zijn van een afstandsbediening, wat tijdens het luisteren ook wel eens handig kan zijn.
Mischa
Welke uitvoering heb je nu eigenlijk en waarom heb je deze gekozen? Ik twijfel nog altijd een beetje of ik voor mijn Bi-amp Gainclone een buizen voortrap zal zetten of een voortrap als die van Jos. Het grote voordeel van een niet-buizen voortrap is het aanwezig zijn van een afstandsbediening, wat tijdens het luisteren ook wel eens handig kan zijn.
Mischa
Ik heb net bericht gekregen dat de kasten in nederland zijn en dat het front gefreest gaat worden. Ik weet niet wat je bedoeld met welke het nou gaat worden
Ik denk dat je de kast bedoeld? Nou dit is hem dan.
Deze heb ik gekozen omdat er genoeg extra ruimte in zit voor de ringkern trafo's en omdat hij straks mooi past bij mijn volgende project en huidige installatie.
John
Deze heb ik gekozen omdat er genoeg extra ruimte in zit voor de ringkern trafo's en omdat hij straks mooi past bij mijn volgende project en huidige installatie.
John
- Bijlagen
-
- maagdelijke kast
- Kast.JPG (14.17 KiB) 10156 keer bekeken
Het heeft een tijdje geduurd, ik ben inmiddels getrouwd en een maand op vakantie geweest. Heb de kast opgehaald bij Cees van Valkenburg die ook geregeld heeft dat het front gefreesd werd. Ik vind het er zelf mooi uit zien. Het venster is op maat geschuurd met fijn schuurpapier en het aluminium achter het venster heb ik met grijze grondverf gespoten zodat je de banen van de frees niet meer ziet. De achterkant heb ik in duitsland bij Schaeffer laten maken. Nu zit ik nog met de vraag met welke kabel ik het beste de rca connectoren met de print kan verbinden en of ik elk van de vier ingangspanningen moet gaan zekeren of doe ik alleen de 230 volt ingang?
Ik soldeer zelf eigenlijk al het audiospul intern met een dunne, soepele coaxkabel (H121 dacht ik). Die is iets van 3mm dik en gewoon erg soepel en kwalitatief ook goed.
Ik zou alleen de 230 zekeren, eventueel beide trafo's apart. Er kan niet veel mis gaan, dus zekeren is alleen nodig voor een dikke sluiting en dan knalt ie toch wel.
Groeten Mark
Ik zou alleen de 230 zekeren, eventueel beide trafo's apart. Er kan niet veel mis gaan, dus zekeren is alleen nodig voor een dikke sluiting en dan knalt ie toch wel.
Groeten Mark
Dank voor de complimenten,
@Barry Die grote knop vind ik nog wat aan de grote kant, iets minder hoog mag wel. Dit is dus de volumeknop en als je de knop indrukt schakelt hij naar een andere ingang.
Ik moet alleen nog een printje hebben voor de zekeringhouders en het relais, als ik het ontwerp is er dan iemand die het kan maken en met welk pakket moet dit dan gemaakt worden?
John
@Barry Die grote knop vind ik nog wat aan de grote kant, iets minder hoog mag wel. Dit is dus de volumeknop en als je de knop indrukt schakelt hij naar een andere ingang.
Ik moet alleen nog een printje hebben voor de zekeringhouders en het relais, als ik het ontwerp is er dan iemand die het kan maken en met welk pakket moet dit dan gemaakt worden?
John
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Die knop past prima bij die kast.
Mooi metaal werk, kun je dat zó bestellen?
Ik zou die twee zekeringen en een relais gewoon op een stukje gaatjesprint zetten. Netjes solderen met draad ipv printsporen.
Voldoende onderlinge afstand houden tussen de sporen (220V !)
Plastic plaatje erover voor de veiligheid.
Doet echt geen afbreuk aan je mooie voorversterker.
Mooi metaal werk, kun je dat zó bestellen?
Ik zou die twee zekeringen en een relais gewoon op een stukje gaatjesprint zetten. Netjes solderen met draad ipv printsporen.
Voldoende onderlinge afstand houden tussen de sporen (220V !)
Plastic plaatje erover voor de veiligheid.
Doet echt geen afbreuk aan je mooie voorversterker.
@RobertD
Die knop komt uit Hong Kong via Ebay
http://myworld.ebay.nl/8audio/,
Ik ga gewoon nog eens een knop proberen het heeft geen prioriteit.
Je tip van je print ga ik wel proberen.
John
Die knop komt uit Hong Kong via Ebay
http://myworld.ebay.nl/8audio/,
Ik ga gewoon nog eens een knop proberen het heeft geen prioriteit.
Je tip van je print ga ik wel proberen.
John
Voor je zekeringen zou je de zekeringhouders kunnen gebruiken die knuisje ook op zijn UcD-voeding heeft zitten. Dat zijn in wezen 2 houders, met daaroverheen een kapje om het geheel aanrakingsveilig te maken. Ziet er ook nog eens geweldig uit.
Een foto van deze houders staat in onderstaande link:
download.php?id=10294
Ze staan dus helemaal op de bovenrand van de print.
Groeten,
Mischa
Een foto van deze houders staat in onderstaande link:
download.php?id=10294
Ze staan dus helemaal op de bovenrand van de print.
Groeten,
Mischa
