ik begin er nu een beetje uit te komen. Buiten het calibreren moet je ook een beetje spelen met de windowsmixer lijkt wel. Als je de mic te veel versterkt of de speakers niet hard genoeg zet krijg je geen goede metingen.....
Ken het Velleman ampje niet maar heb er ook zo mijn twijfels over. Ga iig nu een meettkastje knutselen met de Dantimax spullen Zo'n LM3875 ampje samen met het micampje van Dantimax. Was je nog een zelffbouw mic ampje verschuldigd weet je nog
Als het zover is open ik er wel een apart topic over.
Ik meet zelf ook altijd met dat Velleman ampje, waarmee ik niet wil zeggen dat de LM3875 geen goed idee is. Je moet er alleen geen vervormingsmetingen mee willen uitvoeren, met dat Velleman kitje, daarvoor komt ie net te kort. Dat ie wat afloopt in het uiterste hoog mag geen probleem zijn. Als het goed is kan je je meetsysteem daarvoor calibreren. Ik mag toch aannemen dat ARTA zo professioneel is dat dat daar ook mee kan?
Dat ie wat afloopt in het uiterste hoog mag geen probleem zijn. Als het goed is kan je je meetsysteem daarvoor calibreren. Ik mag toch aannemen dat ARTA zo professioneel is dat dat daar ook mee kan?
Hoi Jeroen,
Ja dat kan. Dat doe je door een 2-channel meting te doen. 1 Kanaal gebruik je dan als referentie --> zie het manual van ARTA.
Maar als je nu voor de keuze staat voor een ampje zou ik voor een LM-kitje van Dantimax gaan ipv de Velleman kit. Heeft duidelijk meer puf en veel lagere vervorming.
Het Velleman-ampje daarentegen is erg goedkoop en zeer eenvoudig in elkaar te zetten. Het dantimax lijkt me toch een redelijk kostbaar gebeuren, of valt dat misschien mee?
Ach, direct vanuit je sound kaart gaat het sowieso niet
Het Dantimax versterkertje kost iets van 30 eu (zonder verzendkosten). Maar dan heb je wel een 20W - 50W vesterker zodat je ook wat luider kunt meten.
Het Velleman versterkertje zal ook wel goed gaan Meer dan 2W - 3W schoon aan de haak levert het dan niet. Maar dat is in eerste instantie wel voldoende. Vervorming kun je er dan niet echt mee meten.
Wel als je niet gelijktijdig de in en uitgang gebruikt. Full duplex werkt alleen bij max. 24-bits/48kHz. Daar ben je dus op aangewezen als je ermee wilt meten, maar voor dat doel zou dat genoeg moeten zijn.
Ik ben bezig met wat impedantie metingen. Ik volg dan de methodes uit het boek van d'Appolito. Nu moet ik de box afstemmen, maar ik krijg de lek verliezen niet hoger dan ongeveer 5.9, waar kan dit aan liggen?
Ik gebruik en boxje van 3,7 liter met slechts wat dempmateriaal tegen de achterste wand. Een klein Br pijpje van D: 3.2 cm. Le verliezen kunnen er bijna niet zijn, alle naden zijn afgekit!!
Het bepalen van de TS parameters via de closed box methode, dat is een vergelijking tussen de impedantie in vrijveld en in closed box? Ik kan dat nergens vinden, misschien lees ik er over heen...?