Newbie's and Noob's questions here

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

:D

Ik merk het wel - fijn van je.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bij de calibratieprocedure heeft Ivo het steeds over een "voltmeter". Bedoeld hij hiermee een multimeter met voltage-gelijkstroomstand mee?

Want als ik daarmee meet zie ik heel even een aantal nummers staan die daarna ook weer weggaan.

Jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Jan,

Ja, daar bedoelt een voltmeter mee. Maar dan wel een wisselspanningsvoltmeter (3x woordwaarde :D ). Je meter moet dus op AC staan.

De meeste universeelmeters meten minder nauwkeurig op hogere frequenties. Beste kun je daarom de uitgangspanning meten bij xa 100 Hz.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

okiedokie,

Ik heb de MM in standje V~ 200 en het display geeft aan 1.3. is dit dan 1300 Mv RMS
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jah :D ;)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Muchas gracias felizidas!!

ik begin er nu een beetje uit te komen. Buiten het calibreren moet je ook een beetje spelen met de windowsmixer lijkt wel. Als je de mic te veel versterkt of de speakers niet hard genoeg zet krijg je geen goede metingen.....

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Hoi Hopsa,

Ken het Velleman ampje niet maar heb er ook zo mijn twijfels over. Ga iig nu een meettkastje knutselen met de Dantimax spullen Zo'n LM3875 ampje samen met het micampje van Dantimax. Was je nog een zelffbouw mic ampje verschuldigd weet je nog :D

Als het zover is open ik er wel een apart topic over.
Ik meet zelf ook altijd met dat Velleman ampje, waarmee ik niet wil zeggen dat de LM3875 geen goed idee is. Je moet er alleen geen vervormingsmetingen mee willen uitvoeren, met dat Velleman kitje, daarvoor komt ie net te kort. Dat ie wat afloopt in het uiterste hoog mag geen probleem zijn. Als het goed is kan je je meetsysteem daarvoor calibreren. Ik mag toch aannemen dat ARTA zo professioneel is dat dat daar ook mee kan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:

...............

Dat ie wat afloopt in het uiterste hoog mag geen probleem zijn. Als het goed is kan je je meetsysteem daarvoor calibreren. Ik mag toch aannemen dat ARTA zo professioneel is dat dat daar ook mee kan?
Hoi Jeroen,

Ja dat kan. Dat doe je door een 2-channel meting te doen. 1 Kanaal gebruik je dan als referentie --> zie het manual van ARTA.

Maar als je nu voor de keuze staat voor een ampje zou ik voor een LM-kitje van Dantimax gaan ipv de Velleman kit. Heeft duidelijk meer puf en veel lagere vervorming.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het Velleman-ampje daarentegen is erg goedkoop en zeer eenvoudig in elkaar te zetten. Het dantimax lijkt me toch een redelijk kostbaar gebeuren, of valt dat misschien mee?

Jan
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Waarom geen oude hifi versterker gebruiken? Meestal heb je zoiets nog liggen of anders kan je het bijna gratis kopen in 2dehands.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ach, direct vanuit je sound kaart gaat het sowieso niet :P

Het Dantimax versterkertje kost iets van 30 eu (zonder verzendkosten). Maar dan heb je wel een 20W - 50W vesterker zodat je ook wat luider kunt meten.

Het Velleman versterkertje zal ook wel goed gaan Meer dan 2W - 3W schoon aan de haak levert het dan niet. Maar dat is in eerste instantie wel voldoende. Vervorming kun je er dan niet echt mee meten.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Nog even een vraagje mijnerzijds,
in dit al weer wat oudere topic :)

Is die M-Audio Transit nu goed te combineren met de IBF MP-1r-KIT (geverifieerde mic + bijbehorende preamp) ?

Ik lees dat de Transit al een spanninkje op de input heeft staan, dan kan misschien conflicteren ?


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, in principe moet dat goed gaan, het is tenslotte ook de line ingang.

Bij een loop back meting, met in een out van het kaartje met elkaar verbonden, gaat het i.i.g. goed. En ook als ik een CD speler o.i.d. aansluit.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Heeft iemand overigens al die mic + preamp van IBF aangeschaft zodat er uit eerste hand ervaringen kunnen worden gegeven ?

Peet,

heb jij die geinkloon van Dantax al gebouwd ? Jij had er toch in het verleden al een aantal gebouwd ?

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoezo Paul? Nee ligt nog in onderdelen, nog geen tijd voor gehad.

Het Dantimax ding is niet anders dan welk ander LM3875 versterkertje.
bigrick
Berichten: 53
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 23:03

Bericht door bigrick »

hoe kan ik er achter komen hoeveel rms mijn versterker is ? is niks over op internet te vinden.
miss met spannings meter meten wat hij geeft? ofzo ?


rick
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Weet iemand trouwens of het een bezwaar is dat de laptop in combinatie met de M-Audio Transit slechts een "oude" USb-1 aansluiting heeft ?

Wordt hiermee de maximaal te gebruiken sample frequentie of bitdiepte niet beperkt ?

De website van M-Audio geeft hierover geen uitsluitsel.

Paul.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo uit m'n hoofd: bij CD samplefreq en bitdiepte niet, wil je 192k/24bit dan is usb2 nodig
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik ga tot 24/96, lukt dat met USB-1 ?


Paul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wel als je niet gelijktijdig de in en uitgang gebruikt. Full duplex werkt alleen bij max. 24-bits/48kHz. Daar ben je dus op aangewezen als je ermee wilt meten, maar voor dat doel zou dat genoeg moeten zijn.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dat is voor mij voldoende.

Maar noem jij daar overigens niet een beperking van de Transit kaart, niet zozeer van het USB1 protocol.


Paul.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Noob vraag:

Ik ben bezig met wat impedantie metingen. Ik volg dan de methodes uit het boek van d'Appolito. Nu moet ik de box afstemmen, maar ik krijg de lek verliezen niet hoger dan ongeveer 5.9, waar kan dit aan liggen?

Ik gebruik en boxje van 3,7 liter met slechts wat dempmateriaal tegen de achterste wand. Een klein Br pijpje van D: 3.2 cm. Le verliezen kunnen er bijna niet zijn, alle naden zijn afgekit!!

Het bepalen van de TS parameters via de closed box methode, dat is een vergelijking tussen de impedantie in vrijveld en in closed box? Ik kan dat nergens vinden, misschien lees ik er over heen...?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

@Paul: ik dacht dat de data transfer rate van USB1 de bottleneck is

@Apax: "lekverliezen" kunnen ook komen door buigingen van de wand...
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Maar Henk,

éénweg" op 24/96 zal USB-1 geen problemen geven ?


Paul.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan ik zo uit m'n hoofd ff geen antwoord op geven, sollie
Plaats reactie