Herbouwen van een UCD180HG met HxR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Jah, maar wie zet nu nog zo'n achterhaald apparaat op het podium wat dateert uit eind jaren 80 of begin jaren 90?
Euuh iedereen :) leve de DN 360.
Maar ik heb ook liever een EQ station of een soundweb.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Één voedingsprintje is al gesoldeerd ! Enkel ontbreken nog de 680ohm/1W weerstanden ( die waren in backorder bij Farnell :? ). Dan was ik ook nog een BC547B vergeten te bestellen. Dus die moet ik ook nog monteren. Relais en Elco's zijn nog niet gesoldeerd. Enkel erin gezet ter demonstratie. Morgen ( vandaag ) de 2e in elkaar zetten. Alsook de originele gainweerstanden terug op de UcD's gesoldeerd, wat een prutswerkje is me dat ! Maar goed, eind goed al goed !
Bijlagen
mini-IMG_4715.JPG
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

fluppie007 schreef:
Zo Schuro heeft geleverd:

4x Slitfoil 10000µF / 63V
8x RHRP 1560

Alsook de printjes die Knuisje heeft gemaakt zijn hier al een tijdje :).
Tijd om bij Farnell wat te gaan bestellen !
Effe offtopic,fluppie hoe doe je dat?Ik heb 4 maand geleden trafo's besteld en ik heb ze nog niet en ook niks gehoord wat het moet kosten. :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ziet er strak uit. :wink:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

meanman64 schreef:
fluppie007 schreef:
Zo Schuro heeft geleverd:

4x Slitfoil 10000µF / 63V
8x RHRP 1560

Alsook de printjes die Knuisje heeft gemaakt zijn hier al een tijdje :).
Tijd om bij Farnell wat te gaan bestellen !
Effe offtopic,fluppie hoe doe je dat?Ik heb 4 maand geleden trafo's besteld en ik heb ze nog niet en ook niks gehoord wat het moet kosten. :evil: :evil: :evil:
Via ebay.de, dan zijn ze wel verplicht van goed te leveren. Anders krijgt hij een dikke negatieve feedback en hij heeft nu mooi 100% positief.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Na 1 komt... 2 ! Ik heb bewust de relais nog niet gemonteerd, anders kan ik niet meer goed bij die serieweerstanden om de relaisspoel heel te laten :).
Bijlagen
mini-IMG_4718.JPG
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo kasten van Modu zijn onderweg. Een slimline 2U black 10mm front voor de Ucd + voeding + trafo's. En voor de JvE + dac ( + toonregeling ? ) een slimline 1U black 10mm front.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Die Italianen van Modu zijn extreem snel !!! Woensdag om 00h30 besteld, om 10h44 mailtje dat ze onderweg zijn en nu net afgeleverd ! Wat een topservice :) !

EDIT:

Een eerste idee voor de achterkant van de volumeregeling. Er moet nog wel een uitsparing voor de digitale toslink en evt coax van de losse DAC (groupbuy) die er ook inkomt.
Bijlagen
Achterkant volumeregeling.PNG
Laatst gewijzigd door fluppie op za 28 jun 2008, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo, ik heb even de 2U kast al een stukje opgebouwd. Ik heb de componenten er een keer in gelegd in de volgorde waarop ik de kast ga opbouwen. Op deze manier kan ik de 230V ver van de UCD en ingang weghouden. Lijkt mij een ordelijke en functionele layout. Als iemand hier nog een aanmerking op heeft, laat maar horen.

Verder ga ik in het frontpanel een 3mm gaatje boren waar de led in komt. van de led ga ik lens vlakschuren met een hele fijne korrel. Dan ga ik langs achter met 8-10mm ofzo het frontpanel dunner maken zodat ik de bi-colorled erin kan steken dat de lens gelijk komt met de voorkant. Zo krijg ik een heel strak resultaat ( tip van Soundexcel ) en hoeft het panel niet naar Schaeffer ( in ieder geval niet dit frontpanel ). Waarom ik niet voor de eerder genoemde countersunk ga is heel simpel, ik heb een zwart geanodiseerd panel. Ga ik daar in bewerken komt er blanke alu vrij. Het moet mooi zwart blijven :).

Momenteel ben ik op zoek naar:
- Een zwarte volumeknop ( +-35mm diameter ) zonder merkteken en zonder geribbelde rand.
- Hele donkerrode plexi, eerder zwart doorschijnende / "rookglas" plexi voor het display.
- Een mooie zwarte alu/rvs drukschakelaar of aan uit schakelaar, die een paneeldikte van 10mm ondersteund
- Speakerterminals die zowel banaanplug als schroefterminal zijn ( http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=091-620 maar dan ergens in europa verkrijgbaar )

Iemand een ideetje waar ik deze dingen kan vinden ?


EDIT:

Ontwerpje van de achterkant van de Ucd kast.
Bijlagen
mini-IMG_4724.JPG
achterkant ucd eindbak.PNG
Laatst gewijzigd door fluppie op za 28 jun 2008, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Als je het geheel een kwartslag draait hoef je je muzieksignaal minimaal door de kast te verplaatsen = minder kans op storing

ook zit er dan wat extra koeling bij de units door de openingen in de kast
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Ik zou de kast ook verstevigen. Ik heb dezelfde behuizing gehad en bij mij zaktje de onderkant aardig door met de trafo's.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo 3 mogelijke layouts met "bekabeling" er bij getekend. Uiteraard is het maar wat paintwerk.
Mijn doel is het strooiveld van de trafo's ( die is al erg klein bij ringkernen ) en de 230V lijn zover mogelijk bij de ucd en inputkabels weghouden. Daarom geniet layout 1 nog steeds mijn voorkeur. Vertel mij welke layout jullie voorkeur heeft en waarom. Ik hoor het graag van jullie !
Bijlagen
Layout 1
Layout 1
Layout 2
Layout 2
Layout 3
Layout 3
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Layout 3 (de eerste van boven).

Waarom:
- warmteontwikkeling verdeeld.
- gewicht verdeeld.
- modules dicht bij de outputs.
- modules ver van elkaar.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik zou ongeveer voor layout 3 gaan vanwege de kortst mogelijke bekabeling van en naar de modules. Tevens zijn de trafo's verder verwijderd van de audio bekabeling.

Speakeraansluitingen kun je kopen bij b.v. BMM electronics of Speakerenco.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

knuisje schreef:
Ik zou ongeveer voor layout 3 gaan vanwege de kortst mogelijke bekabeling van en naar de modules. Tevens zijn de trafo's verder verwijderd van de audio bekabeling.

Speakeraansluitingen kun je kopen bij b.v. BMM electronics of Speakerenco.
De 1e van boven of de laatste ? Want ze staan 3,2,1 gesorteerd. Eigenlijk moet je ze omgekeerd uploaden om de juiste volgorde te krijgen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Layout 3, eerste van boven. :mrgreen:

Je kan ook eens kijken in de topics van cve. Hij heeft ook zeer nette ucd amps gemaakt.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik bedenk net, je moet ook nog wel met je 230V binnenkomen, rechtsonder. Dan zou je bij layout 3 eigenlijk onder 1 UcD module door moeten komen met je 230V kabel. Is dat wel een goed plan ?

Voor gewicht en warmte boeit het niet zo denk ik ? UcD's worden al niet erg warm.

Modules dicht bij elkaar, geeft dat problemen dan ? Wat mij alleen niet zo "zint" is de hele lange inputkabel voor de rechtermodule. Of weegt dat niet op tegen de nadelen van 2 modules dicht op elkaar ?

Cve's amps heb ik al uitvoerig bestudeerd :). Ik heb ook voor een 65 euro krimpkous besteld bij farnell in 6 kleuren en 6 maten :D haha. 5m van elk type, 180m in het totaal :twisted:. Moet ik nog wel een leven mee voortkunnen denk ik...
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Belangrijk is het dat de elco's zo dicht mogelijk bij de UCD modulles zit met zo kort mogelijke kabel.

Rob
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Rob Dingen schreef:
Hoi

Belangrijk is het dat de elco's zo dicht mogelijk bij de UCD modulles zit met zo kort mogelijke kabel.

Rob
Dan is layout 1 ( laatste in het rijtje met foto's ) de meest interessante oplossing ?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Waarom monteer je de modules niet op de bodem van de kast?

Heb je al rekening gehouden met de 220v die binnekomt, die wil je denk ik ook zo ver mogelijk bij je signaal vandaan houden..

Ik heb het als volgt gedaan, 4 modules, 2 voedingen, 2 trafo's en een softstart past maar net...
Bijlagen
versterker.JPG
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo, de voedingen zijn volledig afgewerkt, heb mijn 10mm afstandbusjes ook ontvangen, FAST-on steekklemmen 90° en de gewone variant.
Nu nog wat gekleurde draad van 1,5mm² - 2,5mm² vinden. Iemand een leverancier waar ik dit kan kopen in 6 kleuren ? Liefst iets van een 5à10m rol. Geen rol van 100m, dat is een beetje veel.
Bijlagen
mini-IMG_4791.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ziet er netjes uit. Werken ze goed?

Conrad heeft zulk draad, b.v. 608840.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

knuisje schreef:
Ziet er netjes uit. Werken ze goed?

Conrad heeft zulk draad, b.v. 608840.
Prima, -47,6V op de V- en 47,5V op de V+, weliswaar onbelast gemeten.
Enkel ging die fotolak er zeer moeilijk of niet af met wasbenzine. Moest altijd goed heaten totdat die lak smolt en dan vloeide de tin lekker uit.
Had wasbenzine op een doekje gedaan en gewreven, is dat voldoende ? Of is er een betere/andere techniek ?
Als ik maandagavond thuis ben ga ik alles in de kasten monteren, heb daar de atelier ter beschikking. Zijn men laatste dagen op men kamer in Delft :).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik doe het altijd met alcohol of spiritus. Dan vliegt het er af.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

of je printje even terug op/onder de UV-bak en nogmaals ontwikkelen.
Plaats reactie