Het is later tijd genoeg om een kostenperfecte speaker te bouwen!
Ik wil die super-duper-concave zien!!!
Jan
Moderator: Beheerdersteam
Ed, die L15 is dus veel vlakker. Je moet letten op een zo glad mogelijke curve, de MCA toont een golvend landschap en is dus niet glad. Met een recht-toe-recht-aan filter is de L15 supervlak te krijgen.asterduc schreef:ja, dat zou ook kunnen want er kwam het getal 22 in.jeroen_d schreef:Ik weet niet of zij die bedoelen. Ik heb de H1283 gehoord
oei Jeroen, die L15 kan daar niet tegenop. Ik denk niet dat je de W150 hebt gezien. Dat is een plaatje van een curve. Kijk maar eensjeroen_d schreef:Wat mid betreft, als je extreem vlak wilt zou je voor de L15RLY/P moeten gaan.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=124
En hij geeft ook genoeg output om met de 2 woofers mee te spelen. Ook niet onbelangrijk.
1. toegankelijker te maken voor ieders budgetPaul schreef:Wat voor doel zou je bereikt hebben als het met veel goedkopere units bijna net zo goed klinkt?
Precies, dus de Mk2 gaat als experiment verder waaruit we kunnen leren. Als we eenzelfde resultaat kunnen bekomen, of zelfs beter, met prijsgunstigere units, dan is dat toch een vooruitgang, of niet?Walt schreef:superkast + superunits = super Concave
dat is ook wel zo Jeroen,jeroen_d schreef:Ed, die L15 is dus veel vlakker. Je moet letten op een zo glad mogelijke curve, de MCA toont een golvend landschap en is dus niet glad. Met een recht-toe-recht-aan filter is de L15 supervlak te krijgen.
b_force schreef:Overigens ken ik ook geen enkele breedbander die op midden gebied evengoed presteerd als SS, Excel, Accuton of wat dan ook.
als ik in het concave topic lees dat een flinke dip komt door de mid, en ik dan de onderstaande curves er bij pak, dan denk ik daar toch anders over...Martijn M schreef:Wat mij aan breedbanders opvalt, is juist dat ze vaak een betrekkelijk rommelige curve laten zien.

In de 1e 0.1 ms is de Jordan wel 2 keer zo snel met afvallan dan de seas over zo'n beetje het hele spectrum. Na 1 ms tussen 1 en 2 kHz op zo'n -10 dB is de seas beter ja, maar zoals Henkjan al zegt, ziet de Jorden er daarbuiten buitengewoon goed uit.jeroen_d schreef:De waterval is niet zo goed van de Jordan. Dit zie je al aan onregelmatigheden in de curve tussen 1000 en 2000Hz. De veel goedkopere SEAS CA15 wint hier met gemak.
Why not? Om je eerlijk te zeggen, vind ik dat er in dit topic nogal generiek over materiaalsoorten en merken gesproken wordt, zonder op basis van luister ervaring en ontwerp ervaring te kiezen. Iedere unit heeft zijn sterke en zwakke kanten, en het is de kunst om uit te vinden hoe je ermee moet ontwerpen.asterduc schreef:Marc gaat ook geen Milestone met papiermembraan willen bouwen vrees ik
Zo, dat is opmerkelijk! Ik vind de M15CH001 (poly conus voor de meelezers) een van de meest natuurlijk klinkende midunits die ik ooit gehoord heb, ondanks de wat hogere vervorming dan andere 'spitzenklasse' units. Ik had dus high hopes voor de CH002. Dat geeft te denken, ik weet alleen nog niet welke kant op...Rudy schreef:Rendementsproblemen zul je trouwens niet zo snel hebben, of je moet de unit gaan inzetten op de plek waar je nog wat baffle compensate moet doen, maar dan kom je er met geen enkele mid vrees ik. Je rendement word trouwens met 1 a 2 dB omhoog geduwd in een 3weg dankzij de overlappende units.
Dat gezegd hebbende ben ik dus NIET onder de indruk van die unit, de distortie is groter dan zen voorganger,
<knip>
de M15CH002 uiteraard