heb vandaag nog wat zitten nadenken over de Concave Mk2.
De Concave is, voor mij althans, maar ik vermoed ook voor andere forumleden, een test- en leerproject geworden.
Dit doel zou ik met de Mk2 eigenlijk toch nog willen verder zetten.
Als we nu in tegenstelling tot mijn eerdere bedoeling, toch wel eens met prijsgunstigere drivers zouden gaan werken en die drivers zelf proberen te verbeteren. Zou daar iets inzitten?
Stel, we nemen de Seas Prestige drivers.
Volgens Rob en Marc is er een nieuwe alutweeter die ongehoord goed is. 'k heb zo'n licht vermoeden dat het de H1322 is. Mooie rechte weergave, loopt naar onder toe mooi door, groot membraan van 8cm², en dat alles voor 47 euro!
Als middentoner voel ik een sterke aantrekkingskracht voor de W150. Mooie rechte weergave, licht membraan, lage mechanische weerstand, mooie korf, goede ventilatie, relatief weinig bundeling na 2000 hz. Voor minder dan 60 euro niet verkeerd zou ik denken. De nieuwe ER15 met bamboestokjes

spreekt ook aan, maar is toch minder vlak en Marc's voorkeur ging vooral naar een zeer vlakke middentoner!
Voor de basunits heeft Seas in hetzelfde rijtje de CA22 en CA22. Met 80 en 90 euro ook goed betaalbaar. Eventueel zou tweelmaal de CA22 kunnen worden gekozen waarbij één unit extra gecoat wordt voor de BR behuizing. Tony wil echter een hard membraan zien, de CA22 heeft een ontzettend licht membraan en dezelfde motor als de zwaardere alumembranen. Die moet dan wel te tweaken zijn dacht ik.
Tot slot is er nog het passief membraan. Dat heeft Seas ook, maar met 110 euro is dat onverantwoord duur in verhouding tot de andere units. Dan maar een derde woofer bijkopen en slopen na de membraanbehandelingstesten
Eenzelfde mogelijkheid biedt ook Peerless aan met de Nomex / HDS reeks, maar persoonlijk denk ik dat de Seas een betere keuze is.
Eens kijken hoe 'de anderen' hierover denken!