Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk persoonlijk dat je zelfs met andere drivers, een nog veel beter systeem kan maken.
(kan dat nog dan ? :shock: :lol: :wink: )

Persoonlijk zou ik het beste van alles pakken. Kijken welke woofers het beste presteren, welke mid het beste doet en dat geldt ook voor de tweeter.
SS is overall goed, maar er zijn er bij die hier en daar nog een tikkeltje beter presteren. (echter zijn deze merken vaak niet overall goed, maar moet je echt op zoek gaan)

Wat het alleen lastig maakt, is dat het voor het oog ook een beetje moet kloppen.

De Morels presteren volgens de testen echt heel fraai, kunnen er glaag gecrossed worden en kunnen flink hard.
Mij verbaast het ook wel dat ze weinig toegepast en zelfs ook weinig getest worden.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

asterduc schreef:
oei, da's sterke praat, Camiel!
Nu, je weet dat ik jouw systeem met de Eton tweeter ...
Welnu, ik had er speciaal bijgezet over de vervormingscijfers. Die kan je hier bekijken: http://www.audioheuristics.org/measurem ... essHDS.htm

en

http://www.audioheuristics.org/measurem ... eme110.htm

En de prijzen zijn dan 190 euro tegen 110 euro. Derhalve snap ik dan ook niet - bij deze veelal meetgeoriënteerde club - dat er vrijwel een Morel tweeter wordt aangeraden. Heerst er een taboe over Israëlische spullen? Is het de reputatie van de woofers die ze achterna zit? Ik weet het niet.

Bovendien, waar je bij 'gewone' merken gewoon een tweeter koopt mag je bij Morel zelf kiezen of je een grijze of zwarte frontplaat wilt in 110 of 104 millimeter of zelfs 72 mm! En dan kun je de domes ook nog eens los nabestellen.

Ik zie helemaal geen nare dingen aan Morel tweeters. Wellicht een beetje offtopic maar tot zo ver mijn ongenoegen denk ik dan maar.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Bforce
b_force schreef:
Persoonlijk zou ik het beste van alles pakken. Kijken welke woofers het beste presteren, welke mid het beste doet en dat geldt ook voor de tweeter.
Ben het daar totaal niet mee eens.
Ten eerste noem hier even de beste woofer mid en tweeter.
En dan zit je nog met het probleem dat de intergratie van de units ook nog eens niet goed kan zijn en er met geen mogelijkheid iets moois van te maken is.

Interficior
Zie dat je nog steeds die verschrikkelijke foto hebt :wink:
Maar ik ben het voledig met je eens over het Morel verhaal verschrikkelijk veel waar voor je geld en een hele mooie soft dome.

Rob
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb de vervormingen van de SS mid gezien in HH (en vergelijkbare andere SS mids) en ook op andere sites.
Ze presteren goed !
Maar zeker niet uitzonderlijk goed, ik noem maar even Accuton bijvoorbeeld.
Maar ook drivers die minder "high-end" zijn. (Al130 of Peerless drivers)

Dit geldt zeker ook voor de R2904 tweeter. Is ook een goede tweeter, maar is absoluut niet uniek in zijn soort.

Dus om het de beste woofer en tweeter te noemen, vind ik nogal een heftige uitspraak.
Ik bazeer mijn keuze puur op prestaties en metingen en mijn oog ziet dan andere dingen.

Maargoed, misschien vind jij het de beste woofer en tweeter, daar kan ik natuurlijk niet over oordelen. :)
Een slechte keuze is het sowieso niet :D

Of bedoel je dat ik de beste woofer en mid moet noemen ?
Sja dat hangt bogal van de eisen af. In feit eheb je geen ideale speaker en heeft elk zijn eigen voors en tegens.
Ik bedoel enkel te zeggen dat er naast de SS mid nog meer evengoede/betere mids zijn,

Waar bazeer je de stelling op dat speakers van een merk altijd goed integreren met elkaar ?
Dat hangt volkomen af van de respons, impedantie, opbreken, waterfall en vervorming. Dat hoeft zeker niet altijd te kloppen bij een bepaald merk.

Zo heeft heeft bijvoorbeelde de SS mid nogal wat (nare) bultjes boven de 2kHz en loopt de vervorming bij 1kHz flink hoog op.

Ik zie dus absoluut niet waarom je de zekerheid zou hebben als je bij een bepaald merk blijft.
Zie bv de OB van Jeroen of die van Montana. Allemaal top drivers die prima bij elkaar passend te maken zijn, maar wel van volkomen andere merken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Ik heb de vervormingen van de SS mid gezien in HH (en vergelijkbare andere SS mids) en ook op andere sites.
Ze presteren goed !
Maar zeker niet uitzonderlijk goed, ik noem maar even Accuton bijvoorbeeld.
Maar ook drivers die minder "high-end" zijn. (Al130 of Peerless drivers)

Dit geldt zeker ook voor de R2904 tweeter. Is ook een goede tweeter, maar is absoluut niet uniek in zijn soort.
Allemaal waar, maar deze zaken vormen niet direct aanleiding voor een andere keuze door asterduc.
Dus om het de beste woofer en tweeter te noemen, vind ik nogal een heftige uitspraak.
In welke post van wie heb je dit gelezen? Of bedoel je dat, als iemand dit zou beweren, dat het een heftige uitspraak zou zijn?
Maargoed, misschien vind jij het de beste woofer en tweeter, daar kan ik natuurlijk niet over oordelen. :)
Lijkt me onwaarschijnlijk, Rob gebruikt zelf andere drivers, bovendien heeft hij niets geschreven over wat hij de beste woofer en tweeter vindt.
Een slechte keuze is het sowieso niet :D
Dit maakt het des te begrijpelijker dat asterduc niet aan een compleet andere drivercombinatie begint, terwijl hij nu weet wat de huidige combi hem biedt.
Of bedoel je dat ik de beste woofer en mid moet noemen ?
Sja dat hangt bogal van de eisen af. In feit eheb je geen ideale speaker en heeft elk zijn eigen voors en tegens.
Ik bedoel enkel te zeggen dat er naast de SS mid nog meer evengoede/betere mids zijn,
Misschien bedoelde je dat wel, maar dat is niet wat je schreef. Jij schreef dat je met andere drivers een nog veel beter systeem kan maken en dat je het beste van alles zou pakken. De vraag van Rob is dan een inkoppertje: wat is het beste. En als hij die vraag stelt zie ik in je antwoord dat ook jij inziet dat je dat niet zomaar kan zeggen.
Waar bazeer je de stelling op dat speakers van een merk altijd goed integreren met elkaar ?
Dat stelt Rob helemaal niet. Hij beweert slechts dat niet elke drivercombinatie goed werkt en zegt helemaal niets over dat ze van hetzelfde merk moeten zijn.
Ik zie dus absoluut niet waarom je de zekerheid zou hebben als je bij een bepaald merk blijft.
Ik ook niet en of Rob dat vindt weet je niet, hij heeft dit in ieder geval niet geschreven. Maar zoals jij nu reageert, lijkt het alsof Rob dat wel zou hebben gedaan.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ok, dan was dast even een klein misverstand :P 8)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

misverstanden bedoel je 8)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
misverstanden bedoel je 8)
Ook goed :wink: :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ben veel onderweg geweest de laatste dagen, dat wil zeggen, veel tijd om na te denken en adviesen te verwerken.

Kijk,
- Tony wil een alu basunit inzetten, en terecht, en dan nog liefst met meer oppervlak.
- Marc geeft op dat ie zelf een vlakkere mid zou gebruiken, en ook hij zou voor een harder basunit membraan gaan.
- Jeroen waagt een duw naar een andere tweeter en ook de midunit zou ie dan nog op de plaat leggen, alles liefst dipool (maar dat laatste gaat niet door Jeroen [-X )
- zelf wil ik de Concave volledig hertekenen om hem eenvoudiger te fabriceren en ook reproduceerbaar te maken
- Rolph raadt af om weg te gaan van de 15M, maar ondersteund het idee van de aluwoofers, evenwel gekoppeld aan op maat gemaakte PM.

en Rob, ... die heeft mij vandaag overtuigd om eerst aan de SuperConcave te beginnen, gebruik makend van de adviesen die ik van iedereen heb gekregen.
En dat is precies wat ik ga doen.

Daarmee wordt deze Concave Mk2 tot nader order op hold gezet.
Mocht een handige Harry interesse hebben in een setje Concave zoals die van RobertJan, maar dan met enkele praktische wijzigingen en eenvoudig reproduceerbaar, dan kunnen we gezamelijk nog de Concave Mk2 opbouwen.
Mijn hoofdproject wordt nu dus een grotere broer, de SuperConcave.

Ik zal in de komende dagen hiervoor een nieuw topic openen.

Ed.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Bforce

Ik kan geen tabak maken van de antwoorde die je geeft op mijn vraag.
Dus nogmaals (zal het wat duidelijker stellen) noem jij Bforce nu hier eens wat de beste tweet mid en woofer is.

Rob
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rob, b_force heeft het al gelaten voor wat het is na mijn reactie. Laten we een eindeloze discussie proberen te vermijden, hij zag zelf al in dat het onmogelijk is de beste woofer en tweeter te noemen.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

om maar even terug de legendarische stok in het hoenderhok te gooien:
is ook een beetje offtopic,maar stel dat men de milestonespeakers in een concave zou stoppen:de idee is om minder demping te moeten gebruiken en meer drive te creeren.iemand een mening?
mvg
audioot
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audioot schreef:
stel dat men de milestonespeakers in een concave zou stoppen:de idee is om minder demping te moeten gebruiken en meer drive te creeren
de Milestone is de Milestone en de Concave is de Concave!
De driverkeuze is bij beide projecten een gevolg van een best-fit voor het beoogde princiepe.
Ik wil daarmee niet zeggen dat een Thiel unit niet werkt in een concave, maar bij de Milestone is aan andere zaken voorrang gegeven als bij de Concave, van die keuze maakt de best passende driver deel uit.

Marc gaat ook geen Milestone met papiermembraan willen bouwen vrees ik :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

heb vandaag nog wat zitten nadenken over de Concave Mk2.

De Concave is, voor mij althans, maar ik vermoed ook voor andere forumleden, een test- en leerproject geworden.

Dit doel zou ik met de Mk2 eigenlijk toch nog willen verder zetten.

Als we nu in tegenstelling tot mijn eerdere bedoeling, toch wel eens met prijsgunstigere drivers zouden gaan werken en die drivers zelf proberen te verbeteren. Zou daar iets inzitten?

Stel, we nemen de Seas Prestige drivers.

Volgens Rob en Marc is er een nieuwe alutweeter die ongehoord goed is. 'k heb zo'n licht vermoeden dat het de H1322 is. Mooie rechte weergave, loopt naar onder toe mooi door, groot membraan van 8cm², en dat alles voor 47 euro!

Als middentoner voel ik een sterke aantrekkingskracht voor de W150. Mooie rechte weergave, licht membraan, lage mechanische weerstand, mooie korf, goede ventilatie, relatief weinig bundeling na 2000 hz. Voor minder dan 60 euro niet verkeerd zou ik denken. De nieuwe ER15 met bamboestokjes :roll: spreekt ook aan, maar is toch minder vlak en Marc's voorkeur ging vooral naar een zeer vlakke middentoner!

Voor de basunits heeft Seas in hetzelfde rijtje de CA22 en CA22. Met 80 en 90 euro ook goed betaalbaar. Eventueel zou tweelmaal de CA22 kunnen worden gekozen waarbij één unit extra gecoat wordt voor de BR behuizing. Tony wil echter een hard membraan zien, de CA22 heeft een ontzettend licht membraan en dezelfde motor als de zwaardere alumembranen. Die moet dan wel te tweaken zijn dacht ik.

Tot slot is er nog het passief membraan. Dat heeft Seas ook, maar met 110 euro is dat onverantwoord duur in verhouding tot de andere units. Dan maar een derde woofer bijkopen en slopen na de membraanbehandelingstesten 8)

Eenzelfde mogelijkheid biedt ook Peerless aan met de Nomex / HDS reeks, maar persoonlijk denk ik dat de Seas een betere keuze is.

Eens kijken hoe 'de anderen' hierover denken!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het modificeren van drivers lijkt me compleet nutteloos. Elke uur tijd die je eraan besteed laat de prijs-kwaliteit enorm dalen. Liever 30 euro meer per unit en dan gelijk goed, als je het mij vraagt..

Waarom een vlakke middentoner?

Stel je weet dat diffractie optreedt boven 1khz. Dan is het toch prettig om een middentoner te hebben die een kleine hoeveelheid meer energie boven de 1kHz heeft! In de praktijk krijg je dan een situatie, waarbij de speaker recht meet. Een recht metende driver is volgens mij geen garantie voor een recht metende speaker.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo,

Volgens de 80/20 regel moet je inderdaad fors dieper in de buidel tasten voor drivers die maar nét iets beter zijn (voor 20% van de prijs heb je bij wijze 80% van de prestaties van de dure units).

Toch wanneer je zoveel tijd en moeite in de behuizing gaat steken als bij de Concave zou ik op de units niet bezuinigen. Immers als de kast af is gaat het dan toch weer kriebelen: zou het met die duurdere units dan toch nog iets beter zijn geweest?

Mijn moraal is altijd, besteed wat je verantwoord besteden kan, anders krijg je naderhand spijt. Voorbeeldje: ik kon kiezen tussen een 22uF Audyn en een 22uF Audyn Plus, de Plus was zeker 5x duurder dus voor de normale Audyn gekozen. Maar naderhand dan toch de vraag... wat zou die Plus nu gedaan hebben?... Voor die paar tientjes had ik gewoon gelijk die Plus moeten kiezen.

De vraag die je dus moet beantwoorden is of die Seas units nét zo goed zijn als bijv. de ScanSpeak. Alleen als je op die vraag zelf eerlijk 'ja' kunt antwoorden, zou ik de Seas aanschaffen.

Groeten Walter
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
Toch wanneer je zoveel tijd en moeite in de behuizing gaat steken als bij de Concave zou ik op de units niet bezuinigen
zo denk, of beter gezegd, dacht ik er ook over Walt,
Walt schreef:
De vraag die je dus moet beantwoorden is of die Seas units nét zo goed zijn als bijv. de ScanSpeak. Alleen als je op die vraag zelf eerlijk 'ja' kunt antwoorden, zou ik de Seas aanschaffen.
maar hoeveel scheelt het nu echt. Dat is een thema dat hier nu al frekwent naar voor is gekomen.
Ik denk dat dit een mooie kans is om dat eens op de proef te stellen.

Om nog terug te komen op je eerste opmerking:
Eens de tekening voor de behuizing klaar is, is het bouwen ervan niet meer werk als een andere kast.
Walt

Bericht door Walt »

Ik denk dat het bijna onmogelijk is om een antwoord te vinden op de vraag 'hoeveel scheelt het nu echt?'. Met andere speakers zal het anders klinken, dat zal op voorhand al wel duidelijk zijn.

Maar je zou inderdaad kunnen proberen om met de goedkopere units het geluid/de kwaliteit van de Concave MKI te halen, of zelfs te verbeteren.

Tevens zou ik allerhande meetgegevens naast elkaar leggen om te kijken of je daar voordelen kan bespeuren van de 'duurdere' drivers.

Tevens vraag ik me af welke componenten voor het filter je nu wil gaan gebruiken. Als je gaat voor betaalbaardere drivers zou het mijns inziens logisch zijn dit door te trekken naar de spoelen en condensators. Hiermee bedoel ik dat het mij niet gepast lijkt een 47 euro tweeter aan te sturen met een 100 euro Mundorf condensator... Of denk jij hier compleet anders over?

Groeten Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Volgens Rob en Marc is er een nieuwe alutweeter die ongehoord goed is. 'k heb zo'n licht vermoeden dat het de H1322 is. Mooie rechte weergave, loopt naar onder toe mooi door, groot membraan van 8cm², en dat alles voor 47 euro!
Ik weet niet of zij die bedoelen. Ik heb de H1283 gehoord in een project van Tony Gee en vond die tweeter echt heel mooi.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=103

Wat mid betreft, als je extreem vlak wilt zou je voor de L15RLY/P moeten gaan.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 29 jun 2008, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Het modificeren van drivers lijkt me compleet nutteloos. Liever 30 euro meer per unit en dan gelijk goed, als je het mij vraagt.
ik geef je niet volledig ongelijk Martijn, maar we spreken we hier alleen al voor de middentoner over 50 euro ipv 250 euro. Ik heb ooit met succes de opslingering van een KLV17 verbeterd met 15 minuten werk.
Montana schreef:
Waarom een vlakke middentoner?
Stel je weet dat diffractie optreedt boven 1khz. Dan is het toch prettig om een middentoner te hebben die een kleine hoeveelheid meer energie boven de 1kHz heeft!
een unit uitkiezen op diffractie lijkt me niet zo voor de hand liggend eigenlijk. De frontplaat meet 24 cm, de diffractie is minimaal door de onder 45° weglopende zijwanden. Dat geeft volgens mij slechts een klein (1db) dipje rond 3khz.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik zou verwachten dat dat lager in frequentie gebeurt.. 1dB'tje is toch weer 1dB'tje in dat geval. Als de respons te weinig energie tussen 1000-2000 Hz heeft ervaar ik het mid als te "hard"

Magoed dat is misschien speculeren. Het gaat inderdaad heel erg afhangen van de kast, maar hoeveel facetten je ook maakt je blijft het houden en zou dus een reden kunnen zijn om geen unit te kiezen die onder de difractiegrens meer energie heeft dan daarboven. Liever andersom. (Of je moet met een notch werken natuurlijk, of andere filtertrukjes toepassen om het te verdoezelen)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ik weet niet of zij die bedoelen. Ik heb de H1283 gehoord
ja, dat zou ook kunnen want er kwam het getal 22 in.
jeroen_d schreef:
Wat mid betreft, als je extreem vlak wilt zou je voor de L15RLY/P moeten gaan.
oei Jeroen, die L15 kan daar niet tegenop. Ik denk niet dat je de W150 hebt gezien. Dat is een plaatje van een curve. Kijk maar eens
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=124
En hij geeft ook genoeg output om met de 2 woofers mee te spelen. Ook niet onbelangrijk.
Bijlagen
W150.jpg
L15RLY.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Ik zou verwachten dat dat lager in frequentie gebeurt./quote]
Lambda is luchtsnelheid gedeeld door frekwentie.
Montana schreef:
1dB'tje is toch weer 1dB'tje in dat geval.
daar ben ik het niet zo mee eens Martijn. Elke midunit zweeft in dat gebied minstens rond 1 db. Daarbij is die 1db ook alleen perfect on-axis meetbaar.
Montana schreef:
je blijft het houden en zou dus een reden kunnen zijn om geen unit te kiezen die onder de difractiegrens meer energie heeft dan daarboven. Liever andersom
verwar jij hier niet met de baffele step. Dan ga ik akkoord met je stelling, maar dan net andersom.

Waar de baffle step bij de Concave optrad herinner ik mij niet meer. Daarvoor zouden we de near-field en afstandsmeting nogmaals over elkaar moeten leggen.
Mooi zou zijn dat die op 350 hz begon, dan gaat die bult van de W150 bij 150 hz dat mooi compenseren 8)

Raar eigenlijk, datzelfde verschijnsel zie je ook bij de M15CH002 terugkomen. Iemand een idee hoe dat komt?
Ik heb gelezen dat Seas zijn units meet in een enclosure in plaats van op een IEC baffle. Misschien dat ze voor deze unit en de M15CH002 een andere baffle hebben gebruikt?

Ed
Paul

Bericht door Paul »

Wat voor doel zou je bereikt hebben als het met veel goedkopere units bijna net zo goed klinkt? Op zich leuk, leerzaam enzovoort, maar het echte doel;

Een betere speaker dan de MK I heb je dan nog steeds niet, op naar die Superconcave dus :wink:
Walt

Bericht door Walt »

Precies, ik denk dat Paul het bij het rechte eind heeft met bovenstaande uitspraak.

superkast + superunits = super Concave

Groeten Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”