LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

traagschuim misschien? Als het niet fijn is en een open strucuur heeft gebeurd er weinig.

Hier het vergelijk met glaswol. Als ik meer glaswol gebruik en het beter aanduw komt het misschien dichter bij elkaar. Ik bespaar me de moeite en ga gewoon hiermee aan de slag.
Bijlagen
glaswol-pritex.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Montana schreef:
Als iemand kan zeggen waarom de output in het laag toeneemt met pritex, hoor ik het graag!
Zou het zo kunnen zijn dat die output ook toeneemt als je de wand ietsje dichter naar de woofer toehaalt?

Dit zou je met een ingeklemde plank kunnen testen, of desnoods met een dik stuk karton. Als ook daarmee de output onderin toeneemt, wordt het wellicht veroorzaakt door een grotere luchtsnelheid naar achteren, wat in feite overeenkomt met een iets langere omweg naar de voorkant. Ik doe maar een gooi...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zou ik moeten uitproberen nog. Misschien dat een van de dipoolgoeroes er ook wat over gezegd hebben op hun site.

Nog een showfoto met drivers
Bijlagen
PICT2615.JPG
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Mooi!
Al zien die woofers er wel wat stoffig uit t.o.v. het glimmen van de rest, misschien moet je waar nog even met de stoffer over! ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Als iemand kan zeggen waarom de output in het laag toeneemt met pritex, hoor ik het graag!
Simpel, je dempt en vertraagt de backwave. Je gaat gewoon enigszins richting de gedempte U-frame en krijgt dus een pietsje cardioid gedrag erin.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Montana schreef:
Als iemand kan zeggen waarom de output in het laag toeneemt met pritex, hoor ik het graag!
Simpel, je dempt en vertraagt de backwave. Je gaat gewoon enigszins richting de gedempte U-frame en krijgt dus een pietsje cardioid gedrag erin.
Oke bedankt, daar dacht ik niet meer aan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

he martijn,je kunt ook polijsten met de hand :wink:
dan hou je de boel nog een beetje in de hand,en het gaat ook best snel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Heel mooi resultaat op die showfoto. Ik neem aan dat je de woofers nog wel met zwarte boutjes/schroeven gaat vastzetten?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Walt schreef:
Heel mooi resultaat op die showfoto. Ik neem aan dat je de woofers nog wel met zwarte boutjes/schroeven gaat vastzetten?

Groetjes Walter
Als alles definitief vastzit ga ik de inbusbouten van de woofers met een penseeltje zwart kleuren.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hier luister ik nu naar.. Welliswaar mono, omdat ik nog niet alle kabels heb. Het laag kan ik niet laten zien op de metin, omdat dat teveel beinvloed is door de kamer. Als ik het nog iets hoger afkap met de window zie ik dat het midhoog binnen 0.5dB gelijk loopt.

Het project komt bijna aan zijn eind! 8)

Morgen word het de hele dag finetunen! :twisted:

Op de andere foto is te zien dat ik vilt heb aangebracht aan de achterkant bij de mid en tweeter. Kousjes om de draadjes en om de accuton span ik speakerdoek. (moet nog vastgenaaid worden) Dit ter bescherming van de conus en van een afstand oogt het wel luxe. Accuton met hoofddoek!
Bijlagen
dipool respons snelfilter xo 210-1800 120-160dB.JPG
PICT2633.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De hele set is nu eindelijk in stereo aan het spelen. Ik heb nog een paar kleine wijzigingen gedaan aan het filter en vind het eerst goed zo. Aan de hand van meningen van anderen kan ik dan nog wat fine-tunen.

Mijn korte mening over de klank: Ik heb nog nooit een set gehoord die zo vrij van vervorming is en zo ongelovelijk hard kan zonder irritaties op te wekken. Het klankbeeld staat lekker ver in de ruimte. Er zullen vast nog een paar details zijn die te verbeteren zijn, maar die vallen vaak pas op na een tijd luisteren.

Het filter is nu zo ingesteld dat ik cross op 210 Hz met 120dB/octaaf en op 1800Hz met 168dB/octaaf. Het rendement van de deqx met de units samen zit nu op ongeveer 94dB/watt vanaf 40Hz tot 2kHz. Daaronder en boven zit het rendement iets lager en moet ik bij boosten.


"Mission Accomplished" 8)
Bijlagen
PICT2638.JPG
PICT2639.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 14 jul 2008, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat ziet er goed uit 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

arme arme huisgenootjes :P 8) :lol:
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Gefeliciteerd, dit ziet er, inclusief jou commentaar, indrukwekkend uit.

Ik heb echter wel een vraag bij de zeer stijle filterhellingen die je toepast en die mogelijk zijn met de DEQX. Hierdoor bereik je natuurlijk een prachtige scheiding tussen de frequentiegebieden die je toewijst aan de verschillende luidsprekers, maar tegelijkertijd geeft dit ook lange uitslingeringen in de tijd met frequenties rond het overnamegebied. Deze uitslingeringen treden bij de beide luidsprekers, die het van elkaar overnemen, in tegenfase op en dit moet elkaar vervolgens akoestisch compenseren. Dit gaat maar onder bepaalde luisterhoeken goed. Ik vraag me daarom af of deze hele stijle hellingen wel tot het optimale resultaat leiden? Hoor je verschillen als je de filterhellingen minder stijl kiest?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

GerardJ schreef:
Gefeliciteerd, dit ziet er, inclusief jou commentaar, indrukwekkend uit.

Ik heb echter wel een vraag bij de zeer stijle filterhellingen die je toepast en die mogelijk zijn met de DEQX. Hierdoor bereik je natuurlijk een prachtige scheiding tussen de frequentiegebieden die je toewijst aan de verschillende luidsprekers, maar tegelijkertijd geeft dit ook lange uitslingeringen in de tijd met frequenties rond het overnamegebied. Deze uitslingeringen treden bij de beide luidsprekers, die het van elkaar overnemen, in tegenfase op en dit moet elkaar vervolgens akoestisch compenseren. Dit gaat maar onder bepaalde luisterhoeken goed. Ik vraag me daarom af of deze hele stijle hellingen wel tot het optimale resultaat leiden? Hoor je verschillen als je de filterhellingen minder stijl kiest?
poeh technische vraag.

wb afstraalgedrag. Dat wordt mooier met steilere filterhellingen. Verder hoor ik geen verschil tussen een 24dB en een 96dB filterhelling. (Ik moet dan wel een ander xo punt pakken, omdat ik anders een resonantie van de tweeter ga horen op 1.4kHz)

De DEQX trekt de groupdelay en fase over de gehele bandbreedte gelijk. Ik moet er wat dieper induiken om te weten of ik dan nog een probleem zou hebben met uitslingeringen. Lijkt mij niet..
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Dat ziet er erg netjes uit, Martijn! Ik zou ze graag een keer in werkelijkheid willen bekijken/beluisteren.

Nog een vraagje over het rendement, hoe heb je dat precies bepaald?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Dat ziet er erg netjes uit, Martijn! Ik zou ze graag een keer in werkelijkheid willen bekijken/beluisteren.

Nog een vraagje over het rendement, hoe heb je dat precies bepaald?
Ik heb gekeken wat de deqx doet met de respons van de tweeter/mid/woofer om hem gelijk te krijgen aan de andere units.

De woofers hebben samen 102dB rendement vanaf zo een 180 a 200Hz. Ik demp de woofers 7 dB om ze mooi aan te laten sluiten.

Opzich is het ook niet echt interessant vind ik. Het is alleen relevant om te bekijken hoeveel vermogen ik nodig zou hebben.

(Ik heb trouwens een ander luidsprekersysteem als referentie gebruikt om een en ander te bepalen)

Je bent welkom hoor!
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Bij slappe filters krijg je overname tussen luidsprekers in het frequentiedomein: rond het overname gebied worden frequenties door twee luidsprekerunits weergegeven. Bij stijle filters wordt deze frequentie scheiding beter: iedere lunit zijn eigen frequentiegebied, maar daar staat tegenover dat beide luidsprekers langer uitslingeren in de tijd rond de overnamefrequentie.
Montana schreef:
wb afstraalgedrag. Dat wordt mooier met steilere filterhellingen.
Ja, dat is te verwachten. Elke frequentiecomponent komt uit zijn eigen luidsprekerunit, dus eigenlijk uit "een punt".
Montana schreef:
Verder hoor ik geen verschil tussen een 24dB en een 96dB filterhelling. (Ik moet dan wel een ander xo punt pakken, omdat ik anders een resonantie van de tweeter ga horen op 1.4kHz)
Kijk dat zijn nu van die mooie compromissen die je met DEQX kunt sluiten.

Montana schreef:
De DEQX trekt de groupdelay en fase over de gehele bandbreedte gelijk. Ik moet er wat dieper induiken om te weten of ik dan nog een probleem zou hebben met uitslingeringen. Lijkt mij niet..
Als je het niet hoort hoef je ook geen probleem te hebben.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Mocht ik een keer in de buurt komen, dan zal ik het je laten weten :)

Wat betreft het afstraalgedrag en de steile filterhellingen, off-axis in het horizontale vlak verwacht ik geen gekke dingen eigenlijk. De impulsresponsies voor het mid en hoog zullen wel wat slingering laten zien, als ze netjes optellen dan zullen deze uitslingereringen precies worden gecompenseerd.
http://www.acourate.com/Tutorial/AcourateCrossover.html

Dit gebeurt als
1. Het weglengteverschil tussen mid en hoog 0 is
2. Het afstraalgedrag sferisch is.

Omdat je op 2 kHz filtert is aan voorwaarde 2 nog wel voldaan (geen bundeling). Aan voorwaarde 1 wordt alleen voldaan in het horizontale vlak. Verticaal niet meer, dus als de demping van je vloer en plafond niet op orde is zou dat een verschil in klank kunnen geven. Verder is dit allemaal speculatie natuurlijk, ik geef geen harde getallen :)

Kun je die resonantie op 1.4 kHz niet wegregelen met de deqx, dan kun je lagere orde filterhellingen proberen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

"Mission Accomplished"
Gefeliciteerd dus. Zien er ook mooi uit. Mee naar Beetsterzwaag...?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zal ze niet naar een luisterdag meenemen ze zijn een beetje te groot voor transport, Sietse sorry! :wink:

Ja dat zou kunnen Bertor. Ik heb ook al met 24dB gefilterd en dan klinkt het ook goed, maar niet perse beter. Een lager xo punt, zoals nu 1800 Hz met een zeer hoog orde filter heeft dan mijn voorkeur. Is de DEQX niet uniek met fase lineaire filters? De groupdelay van de tweeter en mid vallen precies over elkaar heen. Of staat dat niet in verband met het uitslingergedrag? En hoe kan ik dat naslingergedrag anders meten?

Als er nu problemen zijn is dat nog de respons tussen 600- 1500 Hz. Ik heb van de muur vooral reflecties in die bandbreedte. Als ik de speaker in het midden van de kamer meet heb ik onder alle hoeken een gelijkwaardige curve, maar tegen de muur meet ik teveel energie rond 1kHz. Zal het maar gewoon weg equalizen denk ik. (Had ik maar een grotere kamer)
Bijlagen
GD.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 14 jul 2008, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Montana schreef:
Ik zal ze niet naar een luisterdag meenemen ze zijn een beetje te groot voor transport
ja ho eens even zeg :!: als dat een trend gaat worden, zo allemaal aan de grote OB speaker, de rest van t forum gek maken hoe fantiestas het klinkt, en dan niet mee willen nemen naar een luisterdag? ik denk dat ik de forum regels maar eens moet aanscherpen...


























:lol: :lol: :wink: :lol: :lol:

we vergeven t je als er lekkere appeltaart is als we met z'n allen bij je thuis langs komen :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

haha..

Ik neem wel wat anders leuks mee! :wink:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Henkjan schreef:
Montana schreef:
Ik zal ze niet naar een luisterdag meenemen ze zijn een beetje te groot voor transport
ja ho eens even zeg :!: als dat een trend gaat worden, zo allemaal aan de grote OB speaker, de rest van t forum gek maken hoe fantiestas het klinkt, en dan niet mee willen nemen naar een luisterdag? ik denk dat ik de forum regels maar eens moet aanscherpen...
LOL :lol:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Montana schreef:
Is de DEQX niet uniek met fase lineaire filters? De groupdelay van de tweeter en mid vallen precies over elkaar heen. Of staat dat niet in verband met het uitslingergedrag? En hoe kan ik dat naslingergedrag anders meten?
Is niet uniek voor de DEQX, fase-lineaire filters zitten ook in mijn crossover. Punt is wel dat het mij wat meer moeite kost om ze te maken :)
Het na- en voorslingergedrag zou je moeten kunnen zien in de impulsresponsie van het mid en hoog afzonderlijk. Als je daar niks geks ziet zou ik me geen zorgen maken.
Montana schreef:
Als er nu problemen zijn is dat nog de respons tussen 600- 1500 Hz. Ik heb van de muur vooral reflecties in die bandbreedte. Als ik de speaker in het midden van de kamer meet heb ik onder alle hoeken een gelijkwaardige curve, maar tegen de muur meet ik teveel energie rond 1kHz. Zal het maar gewoon weg equalizen denk ik. (Had ik maar een grotere kamer)
Hmm, ja kleine kamer, praat me er niet van... Vooral de breedte (of het gebrak daaraan) is een probleem eigenlijk. Ook hier geldt weer, kijk naar je impulsresponsie voor reflecties, misschien kun je er wat aan doen met demping of diffusie op de muur. Heeft de DEQX nog veel mogelijkheden qua room-correctie? Een milde correctie van het mid-hoog zou het geheel precies in balans kunnen brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”