LTP 3weg Dipool - 'Machistas'
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Zou het zo kunnen zijn dat die output ook toeneemt als je de wand ietsje dichter naar de woofer toehaalt?Montana schreef:Als iemand kan zeggen waarom de output in het laag toeneemt met pritex, hoor ik het graag!
Dit zou je met een ingeklemde plank kunnen testen, of desnoods met een dik stuk karton. Als ook daarmee de output onderin toeneemt, wordt het wellicht veroorzaakt door een grotere luchtsnelheid naar achteren, wat in feite overeenkomt met een iets langere omweg naar de voorkant. Ik doe maar een gooi...
Oke bedankt, daar dacht ik niet meer aan.jeroen_d schreef:Simpel, je dempt en vertraagt de backwave. Je gaat gewoon enigszins richting de gedempte U-frame en krijgt dus een pietsje cardioid gedrag erin.Montana schreef:Als iemand kan zeggen waarom de output in het laag toeneemt met pritex, hoor ik het graag!
Hier luister ik nu naar.. Welliswaar mono, omdat ik nog niet alle kabels heb. Het laag kan ik niet laten zien op de metin, omdat dat teveel beinvloed is door de kamer. Als ik het nog iets hoger afkap met de window zie ik dat het midhoog binnen 0.5dB gelijk loopt.
Het project komt bijna aan zijn eind!
Morgen word het de hele dag finetunen!
Op de andere foto is te zien dat ik vilt heb aangebracht aan de achterkant bij de mid en tweeter. Kousjes om de draadjes en om de accuton span ik speakerdoek. (moet nog vastgenaaid worden) Dit ter bescherming van de conus en van een afstand oogt het wel luxe. Accuton met hoofddoek!
Het project komt bijna aan zijn eind!
Morgen word het de hele dag finetunen!
Op de andere foto is te zien dat ik vilt heb aangebracht aan de achterkant bij de mid en tweeter. Kousjes om de draadjes en om de accuton span ik speakerdoek. (moet nog vastgenaaid worden) Dit ter bescherming van de conus en van een afstand oogt het wel luxe. Accuton met hoofddoek!
De hele set is nu eindelijk in stereo aan het spelen. Ik heb nog een paar kleine wijzigingen gedaan aan het filter en vind het eerst goed zo. Aan de hand van meningen van anderen kan ik dan nog wat fine-tunen.
Mijn korte mening over de klank: Ik heb nog nooit een set gehoord die zo vrij van vervorming is en zo ongelovelijk hard kan zonder irritaties op te wekken. Het klankbeeld staat lekker ver in de ruimte. Er zullen vast nog een paar details zijn die te verbeteren zijn, maar die vallen vaak pas op na een tijd luisteren.
Het filter is nu zo ingesteld dat ik cross op 210 Hz met 120dB/octaaf en op 1800Hz met 168dB/octaaf. Het rendement van de deqx met de units samen zit nu op ongeveer 94dB/watt vanaf 40Hz tot 2kHz. Daaronder en boven zit het rendement iets lager en moet ik bij boosten.
"Mission Accomplished"
Mijn korte mening over de klank: Ik heb nog nooit een set gehoord die zo vrij van vervorming is en zo ongelovelijk hard kan zonder irritaties op te wekken. Het klankbeeld staat lekker ver in de ruimte. Er zullen vast nog een paar details zijn die te verbeteren zijn, maar die vallen vaak pas op na een tijd luisteren.
Het filter is nu zo ingesteld dat ik cross op 210 Hz met 120dB/octaaf en op 1800Hz met 168dB/octaaf. Het rendement van de deqx met de units samen zit nu op ongeveer 94dB/watt vanaf 40Hz tot 2kHz. Daaronder en boven zit het rendement iets lager en moet ik bij boosten.
"Mission Accomplished"
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 14 jul 2008, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gefeliciteerd, dit ziet er, inclusief jou commentaar, indrukwekkend uit.
Ik heb echter wel een vraag bij de zeer stijle filterhellingen die je toepast en die mogelijk zijn met de DEQX. Hierdoor bereik je natuurlijk een prachtige scheiding tussen de frequentiegebieden die je toewijst aan de verschillende luidsprekers, maar tegelijkertijd geeft dit ook lange uitslingeringen in de tijd met frequenties rond het overnamegebied. Deze uitslingeringen treden bij de beide luidsprekers, die het van elkaar overnemen, in tegenfase op en dit moet elkaar vervolgens akoestisch compenseren. Dit gaat maar onder bepaalde luisterhoeken goed. Ik vraag me daarom af of deze hele stijle hellingen wel tot het optimale resultaat leiden? Hoor je verschillen als je de filterhellingen minder stijl kiest?
Ik heb echter wel een vraag bij de zeer stijle filterhellingen die je toepast en die mogelijk zijn met de DEQX. Hierdoor bereik je natuurlijk een prachtige scheiding tussen de frequentiegebieden die je toewijst aan de verschillende luidsprekers, maar tegelijkertijd geeft dit ook lange uitslingeringen in de tijd met frequenties rond het overnamegebied. Deze uitslingeringen treden bij de beide luidsprekers, die het van elkaar overnemen, in tegenfase op en dit moet elkaar vervolgens akoestisch compenseren. Dit gaat maar onder bepaalde luisterhoeken goed. Ik vraag me daarom af of deze hele stijle hellingen wel tot het optimale resultaat leiden? Hoor je verschillen als je de filterhellingen minder stijl kiest?
poeh technische vraag.GerardJ schreef:Gefeliciteerd, dit ziet er, inclusief jou commentaar, indrukwekkend uit.
Ik heb echter wel een vraag bij de zeer stijle filterhellingen die je toepast en die mogelijk zijn met de DEQX. Hierdoor bereik je natuurlijk een prachtige scheiding tussen de frequentiegebieden die je toewijst aan de verschillende luidsprekers, maar tegelijkertijd geeft dit ook lange uitslingeringen in de tijd met frequenties rond het overnamegebied. Deze uitslingeringen treden bij de beide luidsprekers, die het van elkaar overnemen, in tegenfase op en dit moet elkaar vervolgens akoestisch compenseren. Dit gaat maar onder bepaalde luisterhoeken goed. Ik vraag me daarom af of deze hele stijle hellingen wel tot het optimale resultaat leiden? Hoor je verschillen als je de filterhellingen minder stijl kiest?
wb afstraalgedrag. Dat wordt mooier met steilere filterhellingen. Verder hoor ik geen verschil tussen een 24dB en een 96dB filterhelling. (Ik moet dan wel een ander xo punt pakken, omdat ik anders een resonantie van de tweeter ga horen op 1.4kHz)
De DEQX trekt de groupdelay en fase over de gehele bandbreedte gelijk. Ik moet er wat dieper induiken om te weten of ik dan nog een probleem zou hebben met uitslingeringen. Lijkt mij niet..
Ik heb gekeken wat de deqx doet met de respons van de tweeter/mid/woofer om hem gelijk te krijgen aan de andere units.bertor schreef:Dat ziet er erg netjes uit, Martijn! Ik zou ze graag een keer in werkelijkheid willen bekijken/beluisteren.
Nog een vraagje over het rendement, hoe heb je dat precies bepaald?
De woofers hebben samen 102dB rendement vanaf zo een 180 a 200Hz. Ik demp de woofers 7 dB om ze mooi aan te laten sluiten.
Opzich is het ook niet echt interessant vind ik. Het is alleen relevant om te bekijken hoeveel vermogen ik nodig zou hebben.
(Ik heb trouwens een ander luidsprekersysteem als referentie gebruikt om een en ander te bepalen)
Je bent welkom hoor!
Bij slappe filters krijg je overname tussen luidsprekers in het frequentiedomein: rond het overname gebied worden frequenties door twee luidsprekerunits weergegeven. Bij stijle filters wordt deze frequentie scheiding beter: iedere lunit zijn eigen frequentiegebied, maar daar staat tegenover dat beide luidsprekers langer uitslingeren in de tijd rond de overnamefrequentie.
Ja, dat is te verwachten. Elke frequentiecomponent komt uit zijn eigen luidsprekerunit, dus eigenlijk uit "een punt".Montana schreef:wb afstraalgedrag. Dat wordt mooier met steilere filterhellingen.
Kijk dat zijn nu van die mooie compromissen die je met DEQX kunt sluiten.Montana schreef:Verder hoor ik geen verschil tussen een 24dB en een 96dB filterhelling. (Ik moet dan wel een ander xo punt pakken, omdat ik anders een resonantie van de tweeter ga horen op 1.4kHz)
Als je het niet hoort hoef je ook geen probleem te hebben.Montana schreef:De DEQX trekt de groupdelay en fase over de gehele bandbreedte gelijk. Ik moet er wat dieper induiken om te weten of ik dan nog een probleem zou hebben met uitslingeringen. Lijkt mij niet..
Mocht ik een keer in de buurt komen, dan zal ik het je laten weten 
Wat betreft het afstraalgedrag en de steile filterhellingen, off-axis in het horizontale vlak verwacht ik geen gekke dingen eigenlijk. De impulsresponsies voor het mid en hoog zullen wel wat slingering laten zien, als ze netjes optellen dan zullen deze uitslingereringen precies worden gecompenseerd.
http://www.acourate.com/Tutorial/AcourateCrossover.html
Dit gebeurt als
1. Het weglengteverschil tussen mid en hoog 0 is
2. Het afstraalgedrag sferisch is.
Omdat je op 2 kHz filtert is aan voorwaarde 2 nog wel voldaan (geen bundeling). Aan voorwaarde 1 wordt alleen voldaan in het horizontale vlak. Verticaal niet meer, dus als de demping van je vloer en plafond niet op orde is zou dat een verschil in klank kunnen geven. Verder is dit allemaal speculatie natuurlijk, ik geef geen harde getallen
Kun je die resonantie op 1.4 kHz niet wegregelen met de deqx, dan kun je lagere orde filterhellingen proberen.
Wat betreft het afstraalgedrag en de steile filterhellingen, off-axis in het horizontale vlak verwacht ik geen gekke dingen eigenlijk. De impulsresponsies voor het mid en hoog zullen wel wat slingering laten zien, als ze netjes optellen dan zullen deze uitslingereringen precies worden gecompenseerd.
http://www.acourate.com/Tutorial/AcourateCrossover.html
Dit gebeurt als
1. Het weglengteverschil tussen mid en hoog 0 is
2. Het afstraalgedrag sferisch is.
Omdat je op 2 kHz filtert is aan voorwaarde 2 nog wel voldaan (geen bundeling). Aan voorwaarde 1 wordt alleen voldaan in het horizontale vlak. Verticaal niet meer, dus als de demping van je vloer en plafond niet op orde is zou dat een verschil in klank kunnen geven. Verder is dit allemaal speculatie natuurlijk, ik geef geen harde getallen
Kun je die resonantie op 1.4 kHz niet wegregelen met de deqx, dan kun je lagere orde filterhellingen proberen.
Ik zal ze niet naar een luisterdag meenemen ze zijn een beetje te groot voor transport, Sietse sorry!
Ja dat zou kunnen Bertor. Ik heb ook al met 24dB gefilterd en dan klinkt het ook goed, maar niet perse beter. Een lager xo punt, zoals nu 1800 Hz met een zeer hoog orde filter heeft dan mijn voorkeur. Is de DEQX niet uniek met fase lineaire filters? De groupdelay van de tweeter en mid vallen precies over elkaar heen. Of staat dat niet in verband met het uitslingergedrag? En hoe kan ik dat naslingergedrag anders meten?
Als er nu problemen zijn is dat nog de respons tussen 600- 1500 Hz. Ik heb van de muur vooral reflecties in die bandbreedte. Als ik de speaker in het midden van de kamer meet heb ik onder alle hoeken een gelijkwaardige curve, maar tegen de muur meet ik teveel energie rond 1kHz. Zal het maar gewoon weg equalizen denk ik. (Had ik maar een grotere kamer)
Ja dat zou kunnen Bertor. Ik heb ook al met 24dB gefilterd en dan klinkt het ook goed, maar niet perse beter. Een lager xo punt, zoals nu 1800 Hz met een zeer hoog orde filter heeft dan mijn voorkeur. Is de DEQX niet uniek met fase lineaire filters? De groupdelay van de tweeter en mid vallen precies over elkaar heen. Of staat dat niet in verband met het uitslingergedrag? En hoe kan ik dat naslingergedrag anders meten?
Als er nu problemen zijn is dat nog de respons tussen 600- 1500 Hz. Ik heb van de muur vooral reflecties in die bandbreedte. Als ik de speaker in het midden van de kamer meet heb ik onder alle hoeken een gelijkwaardige curve, maar tegen de muur meet ik teveel energie rond 1kHz. Zal het maar gewoon weg equalizen denk ik. (Had ik maar een grotere kamer)
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 14 jul 2008, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ja ho eens even zegMontana schreef:Ik zal ze niet naar een luisterdag meenemen ze zijn een beetje te groot voor transport
we vergeven t je als er lekkere appeltaart is als we met z'n allen bij je thuis langs komen
LOLHenkjan schreef:ja ho eens even zegMontana schreef:Ik zal ze niet naar een luisterdag meenemen ze zijn een beetje te groot voor transportals dat een trend gaat worden, zo allemaal aan de grote OB speaker, de rest van t forum gek maken hoe fantiestas het klinkt, en dan niet mee willen nemen naar een luisterdag? ik denk dat ik de forum regels maar eens moet aanscherpen...
Is niet uniek voor de DEQX, fase-lineaire filters zitten ook in mijn crossover. Punt is wel dat het mij wat meer moeite kost om ze te makenMontana schreef:Is de DEQX niet uniek met fase lineaire filters? De groupdelay van de tweeter en mid vallen precies over elkaar heen. Of staat dat niet in verband met het uitslingergedrag? En hoe kan ik dat naslingergedrag anders meten?
Het na- en voorslingergedrag zou je moeten kunnen zien in de impulsresponsie van het mid en hoog afzonderlijk. Als je daar niks geks ziet zou ik me geen zorgen maken.
Hmm, ja kleine kamer, praat me er niet van... Vooral de breedte (of het gebrak daaraan) is een probleem eigenlijk. Ook hier geldt weer, kijk naar je impulsresponsie voor reflecties, misschien kun je er wat aan doen met demping of diffusie op de muur. Heeft de DEQX nog veel mogelijkheden qua room-correctie? Een milde correctie van het mid-hoog zou het geheel precies in balans kunnen brengen.Montana schreef:Als er nu problemen zijn is dat nog de respons tussen 600- 1500 Hz. Ik heb van de muur vooral reflecties in die bandbreedte. Als ik de speaker in het midden van de kamer meet heb ik onder alle hoeken een gelijkwaardige curve, maar tegen de muur meet ik teveel energie rond 1kHz. Zal het maar gewoon weg equalizen denk ik. (Had ik maar een grotere kamer)
