Filter 2-Weg Luidspreker SEAS 27TTFC & SEAS W171EX-XP

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
willem
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 jun 2008, 22:58

Filter 2-Weg Luidspreker SEAS 27TTFC & SEAS W171EX-XP

Bericht door willem »

Hallo,

Ik ben bezig met een tweeweg kast met passieve radiator.

Volume Box: Netto 12 L
Tweeter: Seas 27TFFC
Woofer: Seas W171EX-XP
PR: Seas SP17R

Hieronder de specificaties van de drivers en een plaatje van het filter dat ik in gedachten heb.

De gedachte hierachter is:
Tweeter corrigeren voor impedantie (C3 & R1)
Woofer corrigeren voor impedantie (C5 & R4)
De tweeter dempen voor SPL verschil middels L-Pad (R2 & R3)
Een 3rd order Butterworth highpass op 2600 Hz (C1 & C2 & L1)
Een 3rd order Butterworth lowpass op 2600 Hz (L2 & L4 & C4)

Mijn 2 vragen zijn:
Zitten de L-pad en de impedantie correctie van de tweeter in de goede volgorde of moeten ze worden omgedraaid?

Aangezien het mijn eerste filter is, zouden de kenners er misschien eens kritisch naar willen kijken?

HARTELIJK DANK VOOR IEDERE HULP!

Afbeelding

Afbeelding[/list]
Bijlagen
Driver Parameters.JPG
Crossover.JPG
willem
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 jun 2008, 22:58

Bericht door willem »

Iemand die me kan helpen?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb je ook een plotje van de frequentie respons ?

dat verteld ietsjes meer nmlk
willem
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 jun 2008, 22:58

Bericht door willem »

Hoi b-force,

Bedankt voor je antwoord. Helaas heb ik alleen van de tweeter een frequency response en dan nog alleen van de fabrikant zelf. De woofer is weinig geproduceerd, daar heb ik helaas geen responsiecurve van.

Willem
Bijlagen
Datasheet h0881 27tffc (KT28F) - TWEETER.pdf
(95.82 KiB) 189 keer gedownload
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De gekozen waardes gaan uit van theoretisch ideale drivers met een volledig vlakke SPL-curve. Dat geeft met name bij de woofer een verre van ideaal verloop omdat er geen rekening wordt gehouden met de baffle-step. Je kunt dus een flinke bult verwachten bij de overname frequentie en de speaker zal wat "dun" klinken.
Bijlagen
ScreenShot002.jpg
willem
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 jun 2008, 22:58

Bericht door willem »

Hoi Geenius,

Is de baffle-step niet afhankelijk van de afmetingen van de kast? Hoe heb je ie SPL curve berekend? Heb jij wel een resposniecurve van de woofer?

Zou jij ook nog een correctie voor die baffle step in het filter verwerken?

Bedankt voor je hulp!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

willem schreef:
Hoi Geenius,

Is de baffle-step niet afhankelijk van de afmetingen van de kast? Hoe heb je ie SPL curve berekend? Heb jij wel een resposniecurve van de woofer?

Zou jij ook nog een correctie voor die baffle step in het filter verwerken?

Bedankt voor je hulp!
De baffle-step is inderdaad afhankelijk van de breedte van de kast en ligt bij een standaard 2-weg altijd precies in het middengebied, ergens tussen de 500-800Hz. Voor een goeie simulatie moet ook de akoestische centra van de drivers bekend zijn.

De simulatie die ik gedaan heb is maar een globale benadering, ik heb de curves van de tweeter maar van de woofer heb ik een andere gepakt die ik had liggen en die redelijk in de buurt komt, de WP180-XP-COAX. Die is op de ophanging na vrijwel identiek. Als je het helemaal perfect wilt doen, dan moet je jouw drivers meten in jouw kasten en die dan gebruiken in de simulatie software. Maar mijn simulatie geeft in ieder geval een globale indruk van wat er gebeurt.

In de praktijk wordt de baffle-step gecorrigeerd door de basspoel groter te kiezen dan volgens de formules het geval zou zijn.
willem
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 jun 2008, 22:58

Bericht door willem »

Hoi Tony,

Inmiddels heb ik door dat ik wat te theoretisch bezig ben met simpele formules. Ga me nu dus maar eens beraden op meten en simuleren zoals je hebt aangeraden. Gezien mijn kennis van zaken zal dit wel wat tijdsinvestering kosten.

Hartelijk dank voor je hulp zover!

Willem
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”