Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
Drivers
staat nog niet vast, maar in een eerste fase wordt gedacht aan de Scan units.
Scan Speak Revelator ringradiator R2904/700005
Scan Speak Revelator 15M/4531K00
Scan Speak 21W/8555-00
Scan Speak 21W/8555-0

Recent zijn ook de Seas Excells ter sprake gekomen.
Of een mix van de twee. :wink: Als ik een blanco papier had en ik moest een Concave Mk-II bedenken volgens een soortgelijk concept, dan zou ik de volgende drivers kiezen:

Seas T29CF002
Seas M15CH002
Scanspeak 22W8857T00
Scanspeak 22W8857T00

De tweeter vanwege zeer heerlijk transparante en schone weergave, ik moet er ook bij zeggen dat het gedeeltelijk smaak is. Ik ben niet zo weg van de R2904-7000. De mid kies ik vanwege de combinatie van warmte en detaillering en vanwege de open magneetvorm. De aluminium woofers omdat deze in mijn oren een betere doortekening geven dan de papieren 21W8555. Visueel vormen de tweeter en mid een mooie eenheid vanwege de Nextel coating en de glimmende ring en fase-plug. De twee woofers vormen ook weer een eenheid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ah! Nog iemand die een scanspeak/seas combi voorstelt. Ben benieuwd of asterduc dit nu serieus gaat overwegen. :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

natuurlijk dat ik dat serieus overweeg Jeroen :D

Die Seas mid-unit had mijn interesse reeds bij de aanvang van de concave 3 jaar terug. Toen hoorde ik berichten dat hij uit productie zou gaan en heb hem mede om de reden niet meer geselekteerd. De huidige M15CH002 vind ik een leuke speaker.
2 zaken die mij hier zeer aanstaan zijn:
- de smalle magneet. Dat maakt dat de luchtstroom achter het membraan vrij kan passeren
- het uitblijven van de kronkel rond 1000 hz, zoals die wel bij de Scan Speak aanwezig is.

Minder vind ik:
- het lagere rendement
- de open struktuur van de magneet (tenminste indien dat nog steeds zo is)

De SEAS tweeter die Tony opgeeft, daar heb ik geen ervaring mee. Kan ik niets over zeggen, maar als jullie daar zo sterk achter staan wil ik die graag als kandidaat nemen.

Tony, de Alu woofers van ScanSpeak kan ik minder vrede mee nemen. Niet dat dit een slechte keuze zou zijn, maar ze 'passen' minder in het Concave concept vind ik.
- rendement. Ligt toch wel wat onder de OEM woofers die ik nu heb gebruikt.
- de roll-off is steiler waardoor ze minder efficient zijn in het gebied dat ze werkelijk moeten presteren
- in een BR - CL combinatie zou de 22W8857T00 aan de 22W8851T00 moeten gekoppeld worden, die dan weer een ander membraanmateriaal heeft.
- en last but not least. Ten opzichte van de 21W8555-00 ligt zijn -3db punt, rendement in acht genomen, 10 hz hoger!

Ik heb lang gezocht en geëxperimenteerd met deze bascombinatie en ben daar tot op heden zeer gelukkig mee. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet beter kan en ik ook niet open sta voor wijziging. Maar deze combinatie van drive, diepgang, growl, dynamiek, en dat alles uit een relatief kleine kast is de bas zoals ik hem graag hoor. Jij als bassist hebt het laag gehoord. Wat was jouw mening? even in beschouwing genomen dat er geen demping in zat (die is er nu wel in geplaatst).

Een andere reden om de bassectie ongewijzigd te laten is het feit dat een groot deel van het concave ontwerp kan behouden blijven.

Simulaties:
Mk2_BR_vergelijk SS units: geeft de Reflex afstelling weer van de door Tony voorgestelde Alu Scan Speak (zwart) en de in de Concave toegepaste 21W8555-00 (blauw). Let wel op, de zwarte zit in een 40l kast, de blauwe 50l.

Mk2_CL_vergelijk SS units: hetzelfde verhaal hier. Ditmaal is de 21W8555-01 de woofer die in de concave zit (14l kast).

Mk2_MD_vergelijk SS vs SEAS: minder relevant om deze units te vergelijken naar TS parameters, maar hier is het rendementsverschil duidelijk. Aangezien er bij de mid een serieweerstand in het huidige Concave filter zit, zou dit misschien geen probleem zijn.
Bijlagen
Mk2_MD_vergelijk SS vs SEAS.PNG
Mk2_CL_vergelijk SS units.PNG
Mk2_BR_vergelijk SS units.PNG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt gelijk dat de mid een laag rendement heeft. Wellicht is dat geen probleem, kijk even in hoeverre je de scanspeak mid nu getemperd had qua rendement door middel van serieweerstand.
Ook is misschien de open structuur geen probleem, ik zou verwachten dat SEAS een back-cup meelevert om deze te beschermen. Maar daar weet CarloPJB vast antwoord op, die heeft deze mid al aangeschaft.
Walt

Bericht door Walt »

Het lijkt mij juist dat je die open structuur wilt behouden, om op die manier de laagst mogelijke mechanische verliezen te hebben...?

Groetjes Walter
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Is de nieuwe 15cm Illuminator mid niet iets?

http://www.tymphany.com/15wu-8741t00

Waarom is de nieuwe 6600 van scanspeak trouwens niet beter dan de excel tweeter? Bij zaph staan nu beide modellen en ik zou de 6600 toch als de betere zien. Scheelt ook aardig qua prijs trouwens.

Een combi met de 15WU en de 6600 met een xo op 1800Hz lijkt mij erg mooi, als scanspeak hun naam ook met de 15WU kan waarmaken. Als hun rendementsopgave 105dB/100watt is is dat wellicht toch te laag. Het is wel preliminary data.

Tegen de tijd dat de kasten in een volgend stadium zitten is die mid al uit denk ik! :wink:
Rudy

Bericht door Rudy »

Als je wilt kan je de mid eens lenen als je er twijfels over hebt, daar ik hem niet voor de winter zal nodig hebben.

Maar ik moet er wel al bijzeggen dat dat euveltje op 1kHz wel degelijk ook hier aanwezig is hoor. ( en de desbetreffende K2 en K3 )

Rendementsproblemen zul je trouwens niet zo snel hebben, of je moet de unit gaan inzetten op de plek waar je nog wat baffle compensate moet doen, maar dan kom je er met geen enkele mid vrees ik. Je rendement word trouwens met 1 a 2 dB omhoog geduwd in een 3weg dankzij de overlappende units.

Dat gezegd hebbende ben ik dus NIET onder de indruk van die unit, de distortie is groter dan zen voorganger, en dan nog lastiger inzetbaar ook, dat en het feit dat het optisch verschil tussen nextel en geen nextel een rampzalig zicht is ...

mvg Rudy

/edit
bij nader inzien vergeten te melden welke unit, de M15CH002 uiteraard
/edit
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het lijkt er trouwens op bij die excel units dat het opbreken voor vervorming zorgt lager gelegen in frequentie. Het opbreken lijkt een soort van derde harmonische te veroorzaken. Misschien dat dit weggaat na een notch?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Is de nieuwe 15cm Illuminator mid niet iets?

Waarom is de nieuwe 6600 van scanspeak trouwens niet beter dan de excel tweeter?

Tegen de tijd dat de kasten in een volgend stadium zitten is die mid al uit denk ik! :wink:
De Illuminator zou wel eens kunnen verrassen, zowel positief als negatief :? met de bas driver ben ik echter niet veel.

De 6600 is niet slecht, verre van, maar ik heb hem nu al een paar keer in de plaats gezet van de ringradiator en hij kon mij eerlijk gezegd niet echt bekoren, hoe mooi ik hem meettechnisch en optisch vind en hoe graag ik hem ook zou willen gebruiken. De laatste keer heb ik het filter zoveel mogelijk op hem proberen afstellen, maar nog steeds gaf hij mij niet de klank die ik verwachtte.

En die kasten gaan heus wel klaar zijn, zelfs voordat de 'gewone' Illuminators te koop gaan zijn, hoor! :twisted:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ed

Er zijn nu drie versies van de 6600 uitgekomen. De laatste versie van dit jaar is weer compleet anders. Die van 2 jaar geleden is bijv niet beter dan de excel en verschilt weinig van de HDS.

Het is wel positief om te zien dat een merk probeert een product te verbeteren.
Laatst gewijzigd door Martijn H op wo 25 jun 2008, 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rudy schreef:
Dat gezegd hebbende ben ik dus NIET onder de indruk van die unit, de distortie is groter dan zen voorganger, en dan nog lastiger inzetbaar ook, dat en het feit dat het optisch verschil tussen nextel en geen nextel een rampzalig zicht is ...
hmm, de keuze gaat niet eenvoudig zijn. De M15CH001 zomaar effe uitproberen zit er bij de concave niet echt in aangezien heel de kastvorm van de middentoonbehuizing op de magneet moet worden afgesteld.

Datzelfde geldt ook voor gelijk welke andere midunit trouwens.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Je hebt gelijk dat de mid een laag rendement heeft. Wellicht is dat geen probleem, kijk even in hoeverre je de scanspeak mid nu getemperd had qua rendement door middel van serieweerstand.
dat zal ik eens simuleren!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens mij stelde ik die woofers voor het laag ook al voor ?
Ook oa in het topic van Menno, maar die vond het wat prijzig worden :P

De combi met die specifieke SS laag-woofers met een Seas mid lijkt me zeer goed.

Mar de M15CH002 laag rendement ?

Als ik naar de site kijk is hij dik 88,5dB, met passief filter je dat altijd nog iets omhoog.

Denk dat je daar absoluut geen zorgen om hoeft te maken.

De tweeter kun je volledig naar keuze doen, qua specs ontlopen die elkaar niet zo heel erg veel.
Seas, SS, Accuton, allemaal leuk :P

Over het algemeen zijn er niet echt bandtweeter met echt goede specs, op die Mundorf na dan, maar is eigenlijk geen bandtweeter.
Laatst gewijzigd door b_force op do 26 jun 2008, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Jeroen, heb net de simulatie gedaan. De serieweerstand haalt de mid 2 db terug (licht afhankelijk van het type filter dat wordt gebruikt). Als ik de beide werkopgave bekijk zit er ruim 3db tussen. Op basis van TS parameters berekend BoxCalc eveneens een verschil van 3 db. Het zou uiteindelijk wel net lukken denk ik, maar dat zal toch minder flexibiliteit geven als met de SS15M.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Jeroen, heb net de simulatie gedaan. De serieweerstand haalt de mid 2 db terug (licht afhankelijk van het type filter dat wordt gebruikt). Als ik de beide werkopgave bekijk zit er ruim 3db tussen. Op basis van TS parameters berekend BoxCalc eveneens een verschil van 3 db. Het zou uiteindelijk wel net lukken denk ik, maar dat zal toch minder flexibiliteit geven als met de SS15M.
Dus in theorie zou je de SEAS mid zonder weerstanden kunnen aansturen, altijd leuk. En sluit je de woofers en de tweeter daar omheen. :wink:
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
..........Tony, de Alu woofers van ScanSpeak kan ik minder vrede mee nemen. Niet dat dit een slechte keuze zou zijn, maar ze 'passen' minder in het Concave concept vind ik.
- rendement. Ligt toch wel wat onder de OEM woofers die ik nu heb gebruikt.
- de roll-off is steiler waardoor ze minder efficient zijn in het gebied dat ze werkelijk moeten presteren
- in een BR - CL combinatie zou de 22W8857T00 aan de 22W8851T00 moeten gekoppeld worden, die dan weer een ander membraanmateriaal heeft.
- en last but not least. Ten opzichte van de 21W8555-00 ligt zijn -3db punt, rendement in acht genomen, 10 hz hoger!

Ik heb lang gezocht en geëxperimenteerd met deze bascombinatie en ben daar tot op heden zeer gelukkig mee. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet beter kan en ik ook niet open sta voor wijziging. Maar deze combinatie van drive, diepgang, growl, dynamiek, en dat alles uit een relatief kleine kast is de bas zoals ik hem graag hoor. Jij als bassist hebt het laag gehoord. Wat was jouw mening? even in beschouwing genomen dat er geen demping in zat (die is er nu wel in geplaatst).

Een andere reden om de bassectie ongewijzigd te laten is het feit dat een groot deel van het concave ontwerp kan behouden blijven.
Een verschil in rendement is er niet tussen de 21W8555-01 en de 22W8857T-00. Ik heb een simulatie gedraaid in 90 bas-reflex (twee parallel) en beide kun je over elkaar leggen. 8) Er is in de simulatie geen rekening gehouden met de baffle-step, dus je moet bij beide er een decibelletje of 5 van aftrekken, dan kom je uit op circa 88dB / 2,83V. Sluit weer mooi aan op de M15CH002 mid. :twisted:
Ik verwacht meer strakheid en punch van de 22W8857T-00 vanwege de stijvere aluminium konus, maar ook vanwege de 30% kleinere Cms. De 22W is minder slap opgehangen.

In een BR - CL combinatie zou ik gewoon 2x de 22W8857T00 nemen en niet twee verschillende konusmaterialen, dat "voegt" inderdaad niet lekker.

Persoonlijk zou ik de 21W8555-00 zo ie zo niet gebruiken, de 01-versie (sterkere magneet) is al lastig strak te krijgen, de 00-versie helemaal. Ik speel momenteel met een 21W8555-01 in een 45 liter basreflex kast en vind hem toch nog te wollig, ongeacht hoe ik hem filter. Dat karakter herkende ik bij jouw speakers terug. Ik als bassist zoek in een speaker ook diepgang, drive en dynamiek maar wat ik ook belangrijk vind is fysieke aanwezigheid. Mijn nieuwe systeem krijgt dan ook een enkele 15" woofer.

Even een bassiten vraag: wat voor speaker gebruik je voor je bas-installatie? Ik gebruik zelf een 15" + een 18" beide in basreflex. Ik heb 4x 10" gehad, 2x 12", maar pas vanaf 15" was er voor mijn smaak die "fysieke aanwezigheid".
Bijlagen
Memory SPL.gif
Memory SPL.gif (11.58 KiB) 4131 keer bekeken
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

asterduc schreef:
De SEAS tweeter (Seas T29CF002 Crescendo) die Tony opgeeft, daar heb ik geen ervaring mee. Kan ik niets over zeggen, maar als jullie daar zo sterk achter staan wil ik die graag als kandidaat nemen.
Heb je de systemen van CarloPJB dan nog nooit beluisterd. Als dat zo is, heb je (erg) veel gemist..... Misschien toch eens doen dan.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Tony, je maakt het me niet eenvoudig! :)

Heb er nog wat over liggen nadenken en alle voor / nadelen tegen elkaar zitten afwegen.
Zelf was ik niet ontevreden met het huidige laag, maar als het beter en strakker kan, why not, natuurlijk doe je wel wat diepgang cadeau, ... en de prijs gaat in totaal met 400 euro omhoog.

Voorlopig ben ik geneigd om de huidige laag-toestand te behouden. Reden: diepgang, prijs en de zekerheid dat het 'werkt en niet verkeerd klinkt'. Maar, het kan nog steeds wijzigen :?

De optie met de Alu Scan's hou ik in gedachte voor de SuperConcave. Daarbij dacht ik aan 2 x 26W8867 met d'appolito 15cm mid. Maar da's voor een ander topic.

Wat ik zelf als baskast gebruik(te)?
Repetitie 4x Vvifa car speaker met hoorntweeter. Vlak vanaf 27 hz. Studio: 2 x Vifa W26 met Vifa tweeter (en hoorn ervoor)
Optreden: 2x15" Fame crescendo + 2x12 Fame Crescendo + 1 Beyma Bullet.

Ed
Laatst gewijzigd door asterduc op do 26 jun 2008, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

asterduc schreef:
Ach Ed,
Als Tony het nu niet doet, doe je het zelf wel in de bouw en afstemperiode door jezelf helemaal plat te meten :D :D :D

Groetjes,
Mischa
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Hans Nootdorp schreef:
asterduc schreef:
De SEAS tweeter (Seas T29CF002 Crescendo) die Tony opgeeft, daar heb ik geen ervaring mee. Kan ik niets over zeggen, maar als jullie daar zo sterk achter staan wil ik die graag als kandidaat nemen.
Heb je de systemen van CarloPJB dan nog nooit beluisterd. Als dat zo is, heb je (erg) veel gemist..... Misschien toch eens doen dan.
Je bent altijd welkom :wink:
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:

Heb er nog wat over liggen nadenken en alle voor / nadelen tegen elkaar zitten afwegen.
Zelf was ik niet ontevreden met het huidige laag, maar als het beter en strakker kan, why not, natuurlijk doe je wel wat diepgang cadeau, ... en de prijs gaat in totaal met 400 euro omhoog.

Voorlopig ben ik geneigd om de huidige laag-toestand te behouden. Reden: diepgang, prijs en de zekerheid dat het 'werkt en niet verkeerd klinkt'. Maar, het kan nog steeds wijzigen :?
Misschien ligt het ook aan mijn drang om telkens weer iets nieuws te proberen, als ik de ene woofer heb gehad, op naar de volgende. Maar het brengt natuurlijk wel weer extra werk met zich mee.
De optie met de Alu Scan's hou ik in gedachte voor de SuperConcave. Daarbij dacht ik aan 2 x 26W8867 met d'appolito 15cm mid. Maar da's voor een ander topic.
.......of meteen 4x?

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Wat ik zelf als baskast gebruik(te)?
Repetitie 4x Vifa car speaker met hoorntweeter. Vlak vanaf 27 hz. Studio: 2 x Vifa W26 met Vifa tweeter (en hoorn ervoor)
Optreden: 2x15" Fame crescendo + 2x12 Fame Crescendo + 1 Beyma Bullet.

Ed
Misschien zoek jij dus het studio geluid van de bas en ik het live geluid. :) Dit is mijn set (gebruik ik ook voor contrabas): Celestion HF-50 + Ciare 15.00Ndw1 voor repetities en kleine gigs aangevuld met een Ciare 18.00Ndw voor grotere ruimtes of als het harder moet. De woofers zijn gekozen vanwege de hoge Bl, hoge Qms en lage Rms. Systeembereik ongeveer 45Hz - 15kHz.

Afbeelding
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
.......of meteen 4x?
Afbeelding
hee, die had ik nog niet gezien. Dit is zowat het idee ja.
Bij deze x-5 zitten ze wel in een CB en zijn actief geboost in het laag.
Anyway, dat is voor later. Eerst de Mk2 maar eens afmaken.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik heb vandaag bevestigd gekregen dat de ScanSpeak 15cm mid unit er komt in de Illuminator serie. Dat wordt dan de 15MU. Gaat nog wel een half jaartje duren en hij gaat duur zijn! Ik ben benieuwd.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

How about de prachtige Morel tweeters zoals de ET338 en de Supreme series en mooie Eton woofers?

Ik vind het apart dat Morel tweeters zo weinig worden toegepast op het forum terwijl een SS6600 wordt aangeprezen om zijn lage vervormingscijfers en goede klank. De Morel MDT-33 van 30 jaar oud maakt echter gehakt van bovenstaande ScanSpeak voor de halve prijs.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Interficior schreef:
De Morel MDT-33 van 30 jaar oud maakt echter gehakt van bovenstaande ScanSpeak voor de halve prijs.
oei, da's sterke praat, Camiel!
Nu, je weet dat ik jouw systeem met de Eton tweeter ontzettend heb geprezen en ik geloof ook in de kwaliteiten van de Morel tweeter.
Hoedanook, er moeten keuzes gemaakt worden en die ontstaan uit een combinatie van verschillende faktoren. Als dat niet zo was hadden alle projekten dezelfde units. Beetje het KEF verhaal van vroeger.

Voor de Concave denk ik dat, ondanks de geweldige en goed onderbouwde voorstellen om vreemd te gaan, de units toch zullen behouden blijven, en dit om de eenvoudige reden dat de som van alle delen een mooi geheel vormde in het Concave eindresultaat.

Als de plannen lopen zoals verwacht dan komt er straks een SuperConcave en, jaja, een CompactConcave. Kijk, daar moet vanaf 'nul' begonnen worden, misschien is die Morel daar wel op zijn plaats! Wordt vervolgd ...

Voor de Mk2, voorlopig althans, ... hou ik het bij de toegepaste Scan Speak units. De prijs voor deze drivers is voor het concept dik in orde en in balans met het eindresultaat. Daar zijn geloof ik, de meesten het wel over eens.

Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”