natuurlijk dat ik dat serieus overweeg Jeroen
Die Seas mid-unit had mijn interesse reeds bij de aanvang van de concave 3 jaar terug. Toen hoorde ik berichten dat hij uit productie zou gaan en heb hem mede om de reden niet meer geselekteerd. De huidige M15CH002 vind ik een leuke speaker.
2 zaken die mij hier zeer aanstaan zijn:
- de smalle magneet. Dat maakt dat de luchtstroom achter het membraan vrij kan passeren
- het uitblijven van de kronkel rond 1000 hz, zoals die wel bij de Scan Speak aanwezig is.
Minder vind ik:
- het lagere rendement
- de open struktuur van de magneet (tenminste indien dat nog steeds zo is)
De SEAS tweeter die Tony opgeeft, daar heb ik geen ervaring mee. Kan ik niets over zeggen, maar als jullie daar zo sterk achter staan wil ik die graag als kandidaat nemen.
Tony, de Alu woofers van ScanSpeak kan ik minder vrede mee nemen. Niet dat dit een slechte keuze zou zijn, maar ze 'passen' minder in het Concave concept vind ik.
- rendement. Ligt toch wel wat onder de OEM woofers die ik nu heb gebruikt.
- de roll-off is steiler waardoor ze minder efficient zijn in het gebied dat ze werkelijk moeten presteren
- in een BR - CL combinatie zou de 22W8857T00 aan de 22W8851T00 moeten gekoppeld worden, die dan weer een ander membraanmateriaal heeft.
- en last but not least. Ten opzichte van de 21W8555-00 ligt zijn -3db punt, rendement in acht genomen, 10 hz hoger!
Ik heb lang gezocht en geëxperimenteerd met deze bascombinatie en ben daar tot op heden zeer gelukkig mee. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet beter kan en ik ook niet open sta voor wijziging. Maar deze combinatie van drive, diepgang, growl, dynamiek, en dat alles uit een relatief kleine kast is de bas zoals ik hem graag hoor. Jij als bassist hebt het laag gehoord. Wat was jouw mening? even in beschouwing genomen dat er geen demping in zat (die is er nu wel in geplaatst).
Een andere reden om de bassectie ongewijzigd te laten is het feit dat een groot deel van het concave ontwerp kan behouden blijven.
Simulaties:
Mk2_BR_vergelijk SS units: geeft de Reflex afstelling weer van de door Tony voorgestelde Alu Scan Speak (zwart) en de in de Concave toegepaste 21W8555-00 (blauw). Let wel op, de zwarte zit in een 40l kast, de blauwe 50l.
Mk2_CL_vergelijk SS units: hetzelfde verhaal hier. Ditmaal is de 21W8555-01 de woofer die in de concave zit (14l kast).
Mk2_MD_vergelijk SS vs SEAS: minder relevant om deze units te vergelijken naar TS parameters, maar hier is het rendementsverschil duidelijk. Aangezien er bij de mid een serieweerstand in het huidige Concave filter zit, zou dit misschien geen probleem zijn.