LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het resultaat zal enigszins onvoorspelbaar zijn. Ik vermoed namelijk dat de grafiek van de onderste woofer geen scherpe resonantie laat zien vanwege interactie met de bovenste woofer. Als je de respons van de bovenste gaat veranderen, wordt misschien juist weer een scherpe resonantie van de onderste zichtbaar.

Heb je de curves van de woofers afzonderlijk opgemeten, waarbij je de woofer die je niet meet elektrisch kortsluit?

Filtertechnisch zal het niet heel eenvoudig zijn, ik denk dat het nog het best gaat indien je de woofers afzonderlijk aanstuurt en corrigeert.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De woofers zijn afzonderlijk gemeten.. De resonanties in de grafiek zijn dus onafhankelijk van elkaar. Er zit ook een scheidingswand tussen het U frame van de onderste en bovenste woofer.

De fases blijven toch hetzelfde van een woofer in een diep U frame en een woofer in ondiep U frame? De snellere afval van de bovendste is dan te compenseren door alleen wat meer te boosten lijkt mij. Een beetje zoals de ob3w van MartijnM dus. Of gaat dat niet lukken denk je?

Afzonderlijk aansturen zal niet kunnen jammergenoeg, behalve als ik mid-hoog passief doe.

Ideaal is het dan zeker om beide frames aan te passen. Optisch misschien ook het mooiste, maar ik twijfel over die optie vanwege de headroom die nodig is om tot 23 Hz te komen op 'elk' gewenst niveau. max lineaire SPL op 25Hz wordt dan 93dB en in room 99dB per speaker. MIsschien dat ik daar wel mee kan leven! :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dit is de respons van het onderste U frame. De bovendste woofer stond uit.

Wat me opvalt is dat de output in het laag toe neemt met meer demping! (glaswol) Eerder viel me dat niet zo op..

Ik besluit het onderste frame toch maar zo te laten. De resonantie is nog wel te meten, maar is compleet onhoorbaar bij sweeps als ik de speaker normaal neerzet.

Het bovendste frame ga ik dus wel aanpassen. Wie weet heb ik morgen een en ander klaar voor de metingen.
Bijlagen
respons U frame onder.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

En ik heb de aanpassing al gemaakt en gemeten!

Het is misschien niet mooier. Als ik het goed afwerk past het echter mooi in het geheel.

De resonantie concentreert zich nu op 300Hz ipv 220. 80Hz winst dus. Met een geplande xo van minimaal 96dB/octaaf op 210Hz heb ik op 300Hz dus al -40dB output. De resonantie lijkt mij in het ergste geval dus al niet meer hoorbaar. Ik kan op 300Hz ook op -60 of zelfs -140dB zitten als het nodig is. De grote filterhellingen die de deqx kan maken helpen dus enorm. Het ontwerp kan heel erg op de grens van acceptabel liggen voordat het een compromis wordt.

Een ander groot voordeel is dat de baffleresonanties niet aangesproken worden door de zware woofers.

Morgen verder met de andere speaker en dan maar weer plamuren schuren etc etc.. :twisted:
Bijlagen
PICT2589.JPG
PICT2588.JPG
reso bovendste U frame.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat ik niet zo goed begrijp, waarom wil je zo graag de bovenste woofer goed krijgen als je toch al last hebt van de onderste woofer resonantie (en deze niet eens hoort). Je doet nu namelijk wel een consessie wat betreft de maximale geluidsdruk in het uiterste laag.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp, waarom wil je zo graag de bovenste woofer goed krijgen als je toch al last hebt van de onderste woofer resonantie (en deze niet eens hoort). Je doet nu namelijk wel een consessie wat betreft de maximale geluidsdruk in het uiterste laag.
Jah dat weet ik.. Zonder demping in het onderste frame is het echter wel hoorbaar. De resonantie van het bovendste frame is lastiger te dempen vanwege zijn hogere q dan het onderste.

Ik probeer dus met de onderste woofer de output in het laag te houden. Misschien is dat wel een deel de compromis tussen output en resonanties. Voor het oog wil ik eigenlijk geen pritex zien in het bovenste frame. Daar moet de reso dus omhoog om buiten het bereik te vallen waar nog pritex nodig is. Op een of andere manier dempte de reso in het bovenste frame ook niet echt lekker met dempingsmateriaal. Ik denk dat hij daarvoor te sterk was.

De maximale output blijft opzich ook nog vrij hoog. Per speaker ligt die nog rond de 100dB op 25Hz (wel in-room geloof ik). Ik hoop dat laatste beetje kleuring zo weg te krijgen die ik meende te horen van de bovenste woofer.
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 14 jun 2008, 0:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, ik snap het, ik had het vermoeden dat het zoiets was maar wist het niet zeker vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zo! Alles staat klaar om opnieuw gegrond te worden! Het heeft 3 dagen schuren en plamuren gekost, maar het wordt nu lekker strak! Alles fouten en krommingen die ontstaan waren in het hout zijn weer gemaakt.

Na die extra laag grondverf en na het opnieuw schuren verf ik de kasten matzwart. Het front moet een mooie blanke laklaag krijgen. Niet van dat glimmende spul, maar mat-glans. ei-glans achtig.

Wel jammer dat de foto's weinig vooruitgang laten zien, aangezien er erg veel tijd in zit.

mvg,

Martijn
Bijlagen
PICT2595.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik blijf ze toch mooi vinden hoor! En idd, al die uren schuurwerk zien anderen er niet aan af, maar de kastenbouwers alhier leven met je mee :twisted:

V.w.b. eiglans, die traplak heb ik op mijn minivalon gezet, en is zéér prettig spul om mee te werken, en zéér stevig!

Jan
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Montana schreef:
Wel jammer dat de foto's weinig vooruitgang laten zien, aangezien er erg veel tijd in zit.
Wees gerust, het is zeker te zien dat je hier behoorlijk wat werk in hebt zitten :!:
Mooie tekinging heeft dat hout overigens.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Goed werk! Ik vind de speaker eigenlijk zelfs mooier geworden door het gat in het frame. Hij oogt nu minder massief.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik vind het een erg mooie speaker. Absoluut. Het is geen subtiele verschijning, maar die gaten in de zijkanten maken hem al stukken luchtiger en transparanter dan voorheen. Robuust, maar elegant. De visuele complexiteit wordt groter, waardoor het geheel er meer high-tech en doordacht ...bla bla bla... :lol:

(Transparant en luchtig worden door audiofielen vaak gebruikt om een geluidskwaliteit mee te karakteriseren, dat weet ik, maar ze zijn in mijn ogen veel beter geschikt om visuele kwaliteiten te omschrijven. Dus wees niet bang dat ik jou ga vertellen hoe het het geluid beinvloed, ik heb het over de esthetiek.) :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind hem er ook visueel op vooruitgegaan zo. :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bedankt voor de complimenten! Zelf moet ik er nog aan wennen. Het lijkt een beetje op een sumoworstelaar of ruimteschip. Misschien krijgen ze wel ooit een rol in een star wars film. De komende 4 jaar moet dit toch wel mijn ultieme speaker zijn, dus ik moet het er maar mee doen! :twisted:

Nu alles een kleurtje heeft gekregen oogt het wat luxer. Het is toch maar zijdeglans geworden. De verf is op de foto nog nat, dus hij gaat nog een fractie minder glimmen nog. Het front heeft nog geen laklaag. Volgende week alles opnieuw schuren en lakken.
Bijlagen
PICT2597.JPG
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Zo, dat ziet er fraai gelukt uit!
Ik vind dit een hele fraaie openbaffle speaker worden, die helemaal niet zo groot oogt!

Groeten, Geert
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat ziet er gelikt uit 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag weer alles geschuurd en gelakt. Het front heeft nu 10 lagen gekregen, waarbij ik om de 4 lagen alles weer fijn schuurde. Ik heb het zwart iets meer glanzend gemaakt, door er wat hoogglans bij te mengen.
Morgen doe ik er nog twee of drie lagen bij en dan is het grootste deel van de afwerking klaar.

Is het verstandig om met een polijstmachine en pasta aan de gang te gaan om de lak op het frame en front glad en strak te maken :?:
Bijlagen
PICT2605.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 28 jun 2008, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mijn ervaring, is dat je bij polijsten wel erg bling bling krijgt.
Ik weet niet of dat het gene is wat je wilt hebben.

Overigens is een polijst machine denk ik overdreven.

Met commandant en goede poetsdoeken (te koop bij halfords) kan je vrij goed polijsten.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Montana schreef:
Is het verstandig om met een polijstmachine en pasta aan de gang te gaan om de lak op het frame en front glad en strak te maken :?:
Niet voordat het front volledig vlak is en dus geen nerf meer heeft. :!:

Anders blijft de pasta in de nerf hangen en dan ben je goed fucked want dat krijg je er niet meer uit.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

thanks! Ik zal er rekening mee houden.

Gisteren stond het grof vuil buiten, dusss 8)

normaal 5 cm dempingsschuim en het gele 13cm dikke "dempingsschuim".

Als ik goed naar de structuur kijk lijkt het heel erg op elkaar. Het gele schuim is een fractie minder fijn. Ik ben nu aan het meten welke van de twee beter dempt. De eerste metingen stemmen positief in voor het gele schuim. Misschien moet ik nog wat combineren met Baf. Glaswol dempt ongelovelijk goed, maar dat spul is niet makkelijk in het gebruik.

Onder de 140Hz moet ik corrigeren voor de dipoolafval. Het 2.5dB bultje op 185Hz verwacht ik dus als hetgeen wat nog overblijft van de resonantie.
Bijlagen
PICT2609.JPG
grijs-geel en geen pritex.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Raar zeg dat de grijze schuim bijna niets lijkt te doen?

En hoe verklaar je meer laag output met het gele schuim?

(speaker ziet er ondertussen goed uit trouwens!)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb met beide schuimsoorten maar 1 wand bedekt, waarbij de mic steeds op dezelfde plek in het midden stond. Het gele schuim neemt gelijk 30% van het hele frame in beslag.

Ik denk dat je ziet zoals het is.. Een dun stukje schuim is niet genoeg om goed te dempen. Als ik alle wanden had bedekt zag het grijze pritex er op de meting een stuk beter uit.

Waarom de output in het laag toeneemt wil ik ook graag weten! :wink: Ik durf niet zeker te zeggen wat het kan zijn, maar ik ben er wel blij mee..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik weet nietr wat voor schuim dat gele is, maar houdt er rekening mee dat niet alle schuim goed werkt.

Ik heb ook eens verpakkings materiaal getest en datg werkte ook niet goed.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

b_force schreef:
Ik weet nietr wat voor schuim dat gele is, maar houdt er rekening mee dat niet alle schuim goed werkt.

Ik heb ook eens verpakkings materiaal getest en datg werkte ook niet goed.
Volgens de meting werkt het aardig! :wink:

Ik zal het eens vergelijken met glaswol, om een referentie te hebben. Dan is het inderdaad veelzeggender.

Als iemand kan zeggen waarom de output in het laag toeneemt met pritex, hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan heb je met dat spul geluk gehad :P

Ze gebruiken nog een ander spul in de bouw dat echt bizar werkt, ben even de naam kwijt, maar tis ig een stuk compacter dan bv Pritex.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”