LTP 3weg Dipool - 'Machistas'
Moderator: Beheerdersteam
Het resultaat zal enigszins onvoorspelbaar zijn. Ik vermoed namelijk dat de grafiek van de onderste woofer geen scherpe resonantie laat zien vanwege interactie met de bovenste woofer. Als je de respons van de bovenste gaat veranderen, wordt misschien juist weer een scherpe resonantie van de onderste zichtbaar.
Heb je de curves van de woofers afzonderlijk opgemeten, waarbij je de woofer die je niet meet elektrisch kortsluit?
Filtertechnisch zal het niet heel eenvoudig zijn, ik denk dat het nog het best gaat indien je de woofers afzonderlijk aanstuurt en corrigeert.
Heb je de curves van de woofers afzonderlijk opgemeten, waarbij je de woofer die je niet meet elektrisch kortsluit?
Filtertechnisch zal het niet heel eenvoudig zijn, ik denk dat het nog het best gaat indien je de woofers afzonderlijk aanstuurt en corrigeert.
De woofers zijn afzonderlijk gemeten.. De resonanties in de grafiek zijn dus onafhankelijk van elkaar. Er zit ook een scheidingswand tussen het U frame van de onderste en bovenste woofer.
De fases blijven toch hetzelfde van een woofer in een diep U frame en een woofer in ondiep U frame? De snellere afval van de bovendste is dan te compenseren door alleen wat meer te boosten lijkt mij. Een beetje zoals de ob3w van MartijnM dus. Of gaat dat niet lukken denk je?
Afzonderlijk aansturen zal niet kunnen jammergenoeg, behalve als ik mid-hoog passief doe.
Ideaal is het dan zeker om beide frames aan te passen. Optisch misschien ook het mooiste, maar ik twijfel over die optie vanwege de headroom die nodig is om tot 23 Hz te komen op 'elk' gewenst niveau. max lineaire SPL op 25Hz wordt dan 93dB en in room 99dB per speaker. MIsschien dat ik daar wel mee kan leven!
De fases blijven toch hetzelfde van een woofer in een diep U frame en een woofer in ondiep U frame? De snellere afval van de bovendste is dan te compenseren door alleen wat meer te boosten lijkt mij. Een beetje zoals de ob3w van MartijnM dus. Of gaat dat niet lukken denk je?
Afzonderlijk aansturen zal niet kunnen jammergenoeg, behalve als ik mid-hoog passief doe.
Ideaal is het dan zeker om beide frames aan te passen. Optisch misschien ook het mooiste, maar ik twijfel over die optie vanwege de headroom die nodig is om tot 23 Hz te komen op 'elk' gewenst niveau. max lineaire SPL op 25Hz wordt dan 93dB en in room 99dB per speaker. MIsschien dat ik daar wel mee kan leven!
Dit is de respons van het onderste U frame. De bovendste woofer stond uit.
Wat me opvalt is dat de output in het laag toe neemt met meer demping! (glaswol) Eerder viel me dat niet zo op..
Ik besluit het onderste frame toch maar zo te laten. De resonantie is nog wel te meten, maar is compleet onhoorbaar bij sweeps als ik de speaker normaal neerzet.
Het bovendste frame ga ik dus wel aanpassen. Wie weet heb ik morgen een en ander klaar voor de metingen.
Wat me opvalt is dat de output in het laag toe neemt met meer demping! (glaswol) Eerder viel me dat niet zo op..
Ik besluit het onderste frame toch maar zo te laten. De resonantie is nog wel te meten, maar is compleet onhoorbaar bij sweeps als ik de speaker normaal neerzet.
Het bovendste frame ga ik dus wel aanpassen. Wie weet heb ik morgen een en ander klaar voor de metingen.
En ik heb de aanpassing al gemaakt en gemeten!
Het is misschien niet mooier. Als ik het goed afwerk past het echter mooi in het geheel.
De resonantie concentreert zich nu op 300Hz ipv 220. 80Hz winst dus. Met een geplande xo van minimaal 96dB/octaaf op 210Hz heb ik op 300Hz dus al -40dB output. De resonantie lijkt mij in het ergste geval dus al niet meer hoorbaar. Ik kan op 300Hz ook op -60 of zelfs -140dB zitten als het nodig is. De grote filterhellingen die de deqx kan maken helpen dus enorm. Het ontwerp kan heel erg op de grens van acceptabel liggen voordat het een compromis wordt.
Een ander groot voordeel is dat de baffleresonanties niet aangesproken worden door de zware woofers.
Morgen verder met de andere speaker en dan maar weer plamuren schuren etc etc..
Het is misschien niet mooier. Als ik het goed afwerk past het echter mooi in het geheel.
De resonantie concentreert zich nu op 300Hz ipv 220. 80Hz winst dus. Met een geplande xo van minimaal 96dB/octaaf op 210Hz heb ik op 300Hz dus al -40dB output. De resonantie lijkt mij in het ergste geval dus al niet meer hoorbaar. Ik kan op 300Hz ook op -60 of zelfs -140dB zitten als het nodig is. De grote filterhellingen die de deqx kan maken helpen dus enorm. Het ontwerp kan heel erg op de grens van acceptabel liggen voordat het een compromis wordt.
Een ander groot voordeel is dat de baffleresonanties niet aangesproken worden door de zware woofers.
Morgen verder met de andere speaker en dan maar weer plamuren schuren etc etc..
Jah dat weet ik.. Zonder demping in het onderste frame is het echter wel hoorbaar. De resonantie van het bovendste frame is lastiger te dempen vanwege zijn hogere q dan het onderste.jeroen_d schreef:Wat ik niet zo goed begrijp, waarom wil je zo graag de bovenste woofer goed krijgen als je toch al last hebt van de onderste woofer resonantie (en deze niet eens hoort). Je doet nu namelijk wel een consessie wat betreft de maximale geluidsdruk in het uiterste laag.
Ik probeer dus met de onderste woofer de output in het laag te houden. Misschien is dat wel een deel de compromis tussen output en resonanties. Voor het oog wil ik eigenlijk geen pritex zien in het bovenste frame. Daar moet de reso dus omhoog om buiten het bereik te vallen waar nog pritex nodig is. Op een of andere manier dempte de reso in het bovenste frame ook niet echt lekker met dempingsmateriaal. Ik denk dat hij daarvoor te sterk was.
De maximale output blijft opzich ook nog vrij hoog. Per speaker ligt die nog rond de 100dB op 25Hz (wel in-room geloof ik). Ik hoop dat laatste beetje kleuring zo weg te krijgen die ik meende te horen van de bovenste woofer.
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 14 jun 2008, 0:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Zo! Alles staat klaar om opnieuw gegrond te worden! Het heeft 3 dagen schuren en plamuren gekost, maar het wordt nu lekker strak! Alles fouten en krommingen die ontstaan waren in het hout zijn weer gemaakt.
Na die extra laag grondverf en na het opnieuw schuren verf ik de kasten matzwart. Het front moet een mooie blanke laklaag krijgen. Niet van dat glimmende spul, maar mat-glans. ei-glans achtig.
Wel jammer dat de foto's weinig vooruitgang laten zien, aangezien er erg veel tijd in zit.
mvg,
Martijn
Na die extra laag grondverf en na het opnieuw schuren verf ik de kasten matzwart. Het front moet een mooie blanke laklaag krijgen. Niet van dat glimmende spul, maar mat-glans. ei-glans achtig.
Wel jammer dat de foto's weinig vooruitgang laten zien, aangezien er erg veel tijd in zit.
mvg,
Martijn
Ik vind het een erg mooie speaker. Absoluut. Het is geen subtiele verschijning, maar die gaten in de zijkanten maken hem al stukken luchtiger en transparanter dan voorheen. Robuust, maar elegant. De visuele complexiteit wordt groter, waardoor het geheel er meer high-tech en doordacht ...bla bla bla...
(Transparant en luchtig worden door audiofielen vaak gebruikt om een geluidskwaliteit mee te karakteriseren, dat weet ik, maar ze zijn in mijn ogen veel beter geschikt om visuele kwaliteiten te omschrijven. Dus wees niet bang dat ik jou ga vertellen hoe het het geluid beinvloed, ik heb het over de esthetiek.)
(Transparant en luchtig worden door audiofielen vaak gebruikt om een geluidskwaliteit mee te karakteriseren, dat weet ik, maar ze zijn in mijn ogen veel beter geschikt om visuele kwaliteiten te omschrijven. Dus wees niet bang dat ik jou ga vertellen hoe het het geluid beinvloed, ik heb het over de esthetiek.)
Bedankt voor de complimenten! Zelf moet ik er nog aan wennen. Het lijkt een beetje op een sumoworstelaar of ruimteschip. Misschien krijgen ze wel ooit een rol in een star wars film. De komende 4 jaar moet dit toch wel mijn ultieme speaker zijn, dus ik moet het er maar mee doen!
Nu alles een kleurtje heeft gekregen oogt het wat luxer. Het is toch maar zijdeglans geworden. De verf is op de foto nog nat, dus hij gaat nog een fractie minder glimmen nog. Het front heeft nog geen laklaag. Volgende week alles opnieuw schuren en lakken.
Nu alles een kleurtje heeft gekregen oogt het wat luxer. Het is toch maar zijdeglans geworden. De verf is op de foto nog nat, dus hij gaat nog een fractie minder glimmen nog. Het front heeft nog geen laklaag. Volgende week alles opnieuw schuren en lakken.
Vandaag weer alles geschuurd en gelakt. Het front heeft nu 10 lagen gekregen, waarbij ik om de 4 lagen alles weer fijn schuurde. Ik heb het zwart iets meer glanzend gemaakt, door er wat hoogglans bij te mengen.
Morgen doe ik er nog twee of drie lagen bij en dan is het grootste deel van de afwerking klaar.
Is het verstandig om met een polijstmachine en pasta aan de gang te gaan om de lak op het frame en front glad en strak te maken
Morgen doe ik er nog twee of drie lagen bij en dan is het grootste deel van de afwerking klaar.
Is het verstandig om met een polijstmachine en pasta aan de gang te gaan om de lak op het frame en front glad en strak te maken
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 28 jun 2008, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Niet voordat het front volledig vlak is en dus geen nerf meer heeft.Montana schreef:Is het verstandig om met een polijstmachine en pasta aan de gang te gaan om de lak op het frame en front glad en strak te maken
Anders blijft de pasta in de nerf hangen en dan ben je goed fucked want dat krijg je er niet meer uit.
thanks! Ik zal er rekening mee houden.
Gisteren stond het grof vuil buiten, dusss
normaal 5 cm dempingsschuim en het gele 13cm dikke "dempingsschuim".
Als ik goed naar de structuur kijk lijkt het heel erg op elkaar. Het gele schuim is een fractie minder fijn. Ik ben nu aan het meten welke van de twee beter dempt. De eerste metingen stemmen positief in voor het gele schuim. Misschien moet ik nog wat combineren met Baf. Glaswol dempt ongelovelijk goed, maar dat spul is niet makkelijk in het gebruik.
Onder de 140Hz moet ik corrigeren voor de dipoolafval. Het 2.5dB bultje op 185Hz verwacht ik dus als hetgeen wat nog overblijft van de resonantie.
Gisteren stond het grof vuil buiten, dusss
normaal 5 cm dempingsschuim en het gele 13cm dikke "dempingsschuim".
Als ik goed naar de structuur kijk lijkt het heel erg op elkaar. Het gele schuim is een fractie minder fijn. Ik ben nu aan het meten welke van de twee beter dempt. De eerste metingen stemmen positief in voor het gele schuim. Misschien moet ik nog wat combineren met Baf. Glaswol dempt ongelovelijk goed, maar dat spul is niet makkelijk in het gebruik.
Onder de 140Hz moet ik corrigeren voor de dipoolafval. Het 2.5dB bultje op 185Hz verwacht ik dus als hetgeen wat nog overblijft van de resonantie.
Ik heb met beide schuimsoorten maar 1 wand bedekt, waarbij de mic steeds op dezelfde plek in het midden stond. Het gele schuim neemt gelijk 30% van het hele frame in beslag.
Ik denk dat je ziet zoals het is.. Een dun stukje schuim is niet genoeg om goed te dempen. Als ik alle wanden had bedekt zag het grijze pritex er op de meting een stuk beter uit.
Waarom de output in het laag toeneemt wil ik ook graag weten!
Ik durf niet zeker te zeggen wat het kan zijn, maar ik ben er wel blij mee..
Ik denk dat je ziet zoals het is.. Een dun stukje schuim is niet genoeg om goed te dempen. Als ik alle wanden had bedekt zag het grijze pritex er op de meting een stuk beter uit.
Waarom de output in het laag toeneemt wil ik ook graag weten!
Volgens de meting werkt het aardig!b_force schreef:Ik weet nietr wat voor schuim dat gele is, maar houdt er rekening mee dat niet alle schuim goed werkt.
Ik heb ook eens verpakkings materiaal getest en datg werkte ook niet goed.
Ik zal het eens vergelijken met glaswol, om een referentie te hebben. Dan is het inderdaad veelzeggender.
Als iemand kan zeggen waarom de output in het laag toeneemt met pritex, hoor ik het graag!

