MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bedankt voor het aanbod! Als ik niks kan vinden hou ik me aanbevolen! :)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

GerardJ schreef:
Ziet er fraai uit. Zeker een luidspreker met een hoog WAAUW-gehalte. =D>
Precies! Het ziet er erg goed uit en zeer netjes afgewerkt. Het ontwerp is niet zo mijn ding, maar volgens mij past ie inderdaad perfect bij het audio/video meubel en de woonkamer.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Ben je niet bang dat de kabel tegen de woofers aan gaat klapperen, nu je ze zo dicht er langs haalt?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

eindelijk een plaatje van de achterzijde 8)
ziet er keurig uit.
de wartels van de speakon pluggen zullen vandaag bij je aankomen,en dan kan het feest beginnen :wink:
ben benieuwd hoe erg je het geluid gemist hebt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

WMC schreef:
Ben je niet bang dat de kabel tegen de woofers aan gaat klapperen, nu je ze zo dicht er langs haalt?
Dat valt erg mee, de luchtstroom krijgt er geen grip op en de kast trilt nauwelijks.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Da's afwerking van hoog niveau! Erg nette speaker, Jeroen. Erg Form Follows Function, naar mijn smaak nèt iets te eenvoudig, maar op zich houd ik daar wel van. Geen fratsen, dat scheelt 8) .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik weet 1 ding:in het echt zijn ze prachtig!!!
vooral de overgang van de woofers naar de mid zijn een pracht stukje design 8)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Schitterend. Ik zou persoonlijk wel de etiketten van de magneten af willen hebben, voor de maximale strakheid.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Bedankt voor de aanmoedigingen!

Pfff, behoorlijk wat werk om de bekabeling netjes te maken.
Zeer mooi eindresultaat geworden!

Voor de kenner is wel te zien dat Dre hier de nodige uurtjes aan bezig is geweest om het e.e.a. zo mooi strak te krijgen :shock:
tino
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 apr 2006, 14:14
Locatie: noordwijk

Bericht door tino »

ze zijn erg mooi geworden maar ik ben ook blij dat dre nu weer een beetje tijd voor mij kan vrij maken met het geluid zit het wel goed vond ik toen we ze bij dre aan het luisteren waren maar ik heb niet zulke goede oren als jij jeroen maar wel heel veel plezier er mee gr tino
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mooie afwerking jeroen :D

Al nieuws over het aangepaste filter?

Voor de liefhebber: Snakeskin krijg je ook bij Farnell of bij AE-europe (eerstgenoemde heeft meer keuze en is goedkoper ;) ).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ivo, ik zal er eens over nadenken, om die stickers eraf te halen.

Ik heb nog wat mooiere foto's geschoten voor mijn website en zojuist het testfilter van een exemplaar afgebouwd, waarvan ook een foto dus voodooless wordt op zijn wenken bediend. Verder geen nieuws, ik ga gewoon eerst eens luisteren. Ik zie wel wanneer ik tijd heb om uitgebreid alles nog eens na te meten en eventuele kleine wijzigingen door te voeren, voordat ik nog een paar onderdelen voor het definitieve filter bestel (gebruikmakend van het kortingsaanbod van Roland. :D )
Bijlagen
testfilter.jpg
gespoten2.jpg
gespoten1.jpg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
zojuist het testfilter van een exemplaar afgebouwd, waarvan ook een foto dus voodooless wordt op zijn wenken bediend.
Ik doelde eigenlijk meer op het audiotechnische gedeelte i.p.v het visuele ;) Maar voorlopig voldoet dit wel denk ik :P

We zullen wel snel genoeg van je horen of het goed uitpakt of niet :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, audiotechnisch, at your service. Het laagdoorlaatfilter staat al op de vorige bladzijde. Hieronder dan het hoogdoorlaatfilter, nog iets oplopend hoog om het bundelen van de tweeter wat te compenseren. Tunen gaat waarschijnlijk gebeuren met variaties in de RLC-notch en de serieweerstand.
Bijlagen
hoogdoorlaat.jpg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Thanks! Nu je oren nog hun werk laten doen :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nog een fotootje, de service van dre ging zover dat de Neutrik Speakon connector in dezelfde kleur is gespoten. :D
Bijlagen
gespoten3.jpg
gespoten3.jpg (21.05 KiB) 2738 keer bekeken
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Nog een fotootje, de service van dre ging zover dat de Neutrik Speakon connector in dezelfde kleur is gespoten. :D

Het zijn juist die kleine details die het helemaal af maken :o
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nu ik de pluggen zo zie :shock:
dat ga ik bij mezelf ook zo doen 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Jeroen, dat ziet er heel robuust, degelijk en netjes uit zeg!!

Het filter, ben je niet bang dat ooit later de onderlinge bedrading elkaar gaan raken?
Ik zou er wat isolatie tussen doen.
Of is het een proefopstelling.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Hondasnl schreef:
Jeroen, dat ziet er heel robuust, degelijk en netjes uit zeg!!

Het filter, ben je niet bang dat ooit later de onderlinge bedrading elkaar gaan raken?
Ik zou er wat isolatie tussen doen.
Of is het een proefopstelling.
Denk dat het lakdraad is, zelfde als op spoelen gebruikt wordt. Dit is al geisoleerd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ander vraagje:

Heb je geen problemen met die holle ruimte van het filter? Ik kan me voorstellen dat het daar zou kunnen resoneren, zeker omdat de deksel zo dun is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik had al bedacht dat als dit zou gebeuren dat ik het zou kunnen vullen ergens mee. Maar geen probleem, de deksel ligt er zelfs los bovenop voorlopig.

Hondasnl, het gaat inderdaad gewoon om spoeldraad die van zichzelf al geisoleerd is.

Ik kom later nog met beschrijving van de klank. Ik moet nog een klein beetje tunen. Dan loop ik denk ik tegen mijn voorlopige grens van ervaring aan. Vooral vanwege het bijzondere afstraalgedrag van de tweeter weet ik niet hoe ik deze nog beter zou moeten laten klinken. Ook weet ik niet goed hoe of het nog beter kan, ik ben nu al erg tevreden. Ik vermoed dat ik in de loop der (lange) tijd af en toe nog een kleine filterwijziging zal doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het filter is voorlopig klaar, ik ben uiterst tevreden. Rest mij te zeggen dat ik, na een sterke intensivering van deze hobby 6 jaar geleden, met intensief klussen en zoeken naar het systeem dat voor mij ideaal is, nu toch echt denk voorlopig onder de pannen te zijn. Vanaf nu gaan de audio centjes dus uitsluitend in het aanschaffen van muziek zitten.

Ik zal voor de verandering niet nog eens met filtersimulaties komen, maar binnenkort wat meetresultaten opnemen. In tegenstelling tot het prototype met de NEO3 als tweeter is de afstemming nu volledig vlak. Geen tiltfunctie nodig om het systeem tonaal in balans te krijgen.

Ik heb vanavond wat luisteraars gehad (geen forumleden maar wel audiofanaten) en wat ze het eerste opviel was het evenwicht in de klank. Later komt dan de verbazing over het detail in combinatie met dit evenwicht en het geluidsbeeld dat de speaker in mijn huiskamer neerzet. Meer kan en wil ik eigenlijk niet reviewen over mijn eigen systeem, dat moeten anderen maar doen die bij me langskomen. Hopelijk steek ik nog wat op van opbouwende kritiek om toch nog ergens een puntje op de i te kunnen zetten.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Ik kom later nog met beschrijving van de klank. Ik moet nog een klein beetje tunen. Dan loop ik denk ik tegen mijn voorlopige grens van ervaring aan. Vooral vanwege het bijzondere afstraalgedrag van de tweeter weet ik niet hoe ik deze nog beter zou moeten laten klinken. Ook weet ik niet goed hoe of het nog beter kan, ik ben nu al erg tevreden. Ik vermoed dat ik in de loop der (lange) tijd af en toe nog een kleine filterwijziging zal doen.
Het is mooi geworden, wel een klein speakertje. Ben wel benieuwd naar de gemeten polarresponse. Grappig dat je dure compenenten gebruikt, dit terwijl je tests anders uitwijzen. Je had het geld beter in muziek kunnen steken :).

Ik vind zelf deze AMT een lastige tweeter om goed te krijgen met een 18 dB x-over < 3 kHz vond ik het nog steeds wat stressed klinken. Terwijl je van een air-motion verwacht dat het wel moet lukken door het forse stralend oppervlak (een ER4 kan je makkelijk < 2kHz gebruiken). Met een steiler filter op 2500 Hz vond ik het qua timbre wat te koel klinken. Door het steiler afvallen was de Q naar mijn smaak te hoog en was de "knie" in de transferfunctie wel erg scherp.

Mijn ervaring is dat de tweeter boven de 3 kHz echt laat horen wat ie kan, en dan is de tweeter qua resolutie een van de beste die ik gehoord heb. Ook maakt de bundeling van de tweeter het lastig om de powerresponse evenwichtig te krijgen. Dat zal in een openbaffle wellicht beter gaan, omdat je de tweeter als dipool gebruikt.

Zelf denk ik dat je filter wat overengineerd is. Ik zou kijken of je de curve niet wat kan verleggen en dan wat minder compensatie nodig hebt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

nlmb schreef:
Grappig dat je dure compenenten gebruikt, dit terwijl je tests anders uitwijzen. Je had het geld beter in muziek kunnen steken :).
Ik had dit spul allemaal nog liggen, heb niets aangeschaft behalve de 1.2mH spoel en zoals je ziet heb ik hiervoor geen duur exemplaar gekocht. Feitelijk bestaat het filter uit een ratjetoe aan componenten.
Ik vind zelf deze AMT een lastige tweeter om goed te krijgen met een 18 dB x-over < 3 kHz vond ik het nog steeds wat stressed klinken. Terwijl je van een air-motion verwacht dat het wel moet lukken door het forse stralend oppervlak (een ER4 kan je makkelijk < 2kHz gebruiken). Met een steiler filter op 2500 Hz vond ik het qua timbre wat te koel klinken. Door het steiler afvallen was de Q naar mijn smaak te hoog en was de "knie" in de transferfunctie wel erg scherp.
Ik herken dit niet. Zoals ik heb aangegeven, ik heb de tweeter luider gezet dan dat ik normaal doe. Zelfs in vergelijking met een dome tweeter. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een tweeter minder stressed horen klinken. Ik heb zelf niet met de ER4 gewerkt, dus het vergelijk dat jij hebt gedaan heb ik niet kunnen doen.
Mijn ervaring is dat de tweeter boven de 3 kHz echt laat horen wat ie kan, en dan is de tweeter qua resolutie een van de beste die ik gehoord heb. Ook maakt de bundeling van de tweeter het lastig om de powerresponse evenwichtig te krijgen. Dat zal in een openbaffle wellicht beter gaan, omdat je de tweeter als dipool gebruikt.
Door de dipool toepassing is het zelfs zo dat als je gaat staan, je net zo weinig hoog verliest als bij een normaal systeem met een dome tweeter.
Zelf denk ik dat je filter wat overengineerd is. Ik zou kijken of je de curve niet wat kan verleggen en dan wat minder compensatie nodig hebt.
Dit zou dan weer leiden tot extra compensatie van de middentoner. De speaker klinkt nu aan de achterkant hetzelfde als aan de voorkant, ik kan ze zonder probleem omdraaien (heb ik geprobeerd :lol: ).

Ik wil je graag uitnodigen om te komen luisteren, het is denk ik leuker om over de klank te discussiëren IRL. Nu discussiëren we over de AMT2340 terwijl we hem waarschijnlijk in een volstrekt verschillend luidsprekerconcept hebben toegepast.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 30 jun 2008, 16:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Gesloten