MOB3W - mijn open baffle drieweg
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ivo, ik zal er eens over nadenken, om die stickers eraf te halen.
Ik heb nog wat mooiere foto's geschoten voor mijn website en zojuist het testfilter van een exemplaar afgebouwd, waarvan ook een foto dus voodooless wordt op zijn wenken bediend. Verder geen nieuws, ik ga gewoon eerst eens luisteren. Ik zie wel wanneer ik tijd heb om uitgebreid alles nog eens na te meten en eventuele kleine wijzigingen door te voeren, voordat ik nog een paar onderdelen voor het definitieve filter bestel (gebruikmakend van het kortingsaanbod van Roland.
)
Ik heb nog wat mooiere foto's geschoten voor mijn website en zojuist het testfilter van een exemplaar afgebouwd, waarvan ook een foto dus voodooless wordt op zijn wenken bediend. Verder geen nieuws, ik ga gewoon eerst eens luisteren. Ik zie wel wanneer ik tijd heb om uitgebreid alles nog eens na te meten en eventuele kleine wijzigingen door te voeren, voordat ik nog een paar onderdelen voor het definitieve filter bestel (gebruikmakend van het kortingsaanbod van Roland.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik doelde eigenlijk meer op het audiotechnische gedeelte i.p.v het visuelejeroen_d schreef:zojuist het testfilter van een exemplaar afgebouwd, waarvan ook een foto dus voodooless wordt op zijn wenken bediend.
We zullen wel snel genoeg van je horen of het goed uitpakt of niet
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Denk dat het lakdraad is, zelfde als op spoelen gebruikt wordt. Dit is al geisoleerd.Hondasnl schreef:Jeroen, dat ziet er heel robuust, degelijk en netjes uit zeg!!
Het filter, ben je niet bang dat ooit later de onderlinge bedrading elkaar gaan raken?
Ik zou er wat isolatie tussen doen.
Of is het een proefopstelling.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik had al bedacht dat als dit zou gebeuren dat ik het zou kunnen vullen ergens mee. Maar geen probleem, de deksel ligt er zelfs los bovenop voorlopig.
Hondasnl, het gaat inderdaad gewoon om spoeldraad die van zichzelf al geisoleerd is.
Ik kom later nog met beschrijving van de klank. Ik moet nog een klein beetje tunen. Dan loop ik denk ik tegen mijn voorlopige grens van ervaring aan. Vooral vanwege het bijzondere afstraalgedrag van de tweeter weet ik niet hoe ik deze nog beter zou moeten laten klinken. Ook weet ik niet goed hoe of het nog beter kan, ik ben nu al erg tevreden. Ik vermoed dat ik in de loop der (lange) tijd af en toe nog een kleine filterwijziging zal doen.
Hondasnl, het gaat inderdaad gewoon om spoeldraad die van zichzelf al geisoleerd is.
Ik kom later nog met beschrijving van de klank. Ik moet nog een klein beetje tunen. Dan loop ik denk ik tegen mijn voorlopige grens van ervaring aan. Vooral vanwege het bijzondere afstraalgedrag van de tweeter weet ik niet hoe ik deze nog beter zou moeten laten klinken. Ook weet ik niet goed hoe of het nog beter kan, ik ben nu al erg tevreden. Ik vermoed dat ik in de loop der (lange) tijd af en toe nog een kleine filterwijziging zal doen.
Het filter is voorlopig klaar, ik ben uiterst tevreden. Rest mij te zeggen dat ik, na een sterke intensivering van deze hobby 6 jaar geleden, met intensief klussen en zoeken naar het systeem dat voor mij ideaal is, nu toch echt denk voorlopig onder de pannen te zijn. Vanaf nu gaan de audio centjes dus uitsluitend in het aanschaffen van muziek zitten.
Ik zal voor de verandering niet nog eens met filtersimulaties komen, maar binnenkort wat meetresultaten opnemen. In tegenstelling tot het prototype met de NEO3 als tweeter is de afstemming nu volledig vlak. Geen tiltfunctie nodig om het systeem tonaal in balans te krijgen.
Ik heb vanavond wat luisteraars gehad (geen forumleden maar wel audiofanaten) en wat ze het eerste opviel was het evenwicht in de klank. Later komt dan de verbazing over het detail in combinatie met dit evenwicht en het geluidsbeeld dat de speaker in mijn huiskamer neerzet. Meer kan en wil ik eigenlijk niet reviewen over mijn eigen systeem, dat moeten anderen maar doen die bij me langskomen. Hopelijk steek ik nog wat op van opbouwende kritiek om toch nog ergens een puntje op de i te kunnen zetten.
Ik zal voor de verandering niet nog eens met filtersimulaties komen, maar binnenkort wat meetresultaten opnemen. In tegenstelling tot het prototype met de NEO3 als tweeter is de afstemming nu volledig vlak. Geen tiltfunctie nodig om het systeem tonaal in balans te krijgen.
Ik heb vanavond wat luisteraars gehad (geen forumleden maar wel audiofanaten) en wat ze het eerste opviel was het evenwicht in de klank. Later komt dan de verbazing over het detail in combinatie met dit evenwicht en het geluidsbeeld dat de speaker in mijn huiskamer neerzet. Meer kan en wil ik eigenlijk niet reviewen over mijn eigen systeem, dat moeten anderen maar doen die bij me langskomen. Hopelijk steek ik nog wat op van opbouwende kritiek om toch nog ergens een puntje op de i te kunnen zetten.
Het is mooi geworden, wel een klein speakertje. Ben wel benieuwd naar de gemeten polarresponse. Grappig dat je dure compenenten gebruikt, dit terwijl je tests anders uitwijzen. Je had het geld beter in muziek kunnen stekenjeroen_d schreef:Ik kom later nog met beschrijving van de klank. Ik moet nog een klein beetje tunen. Dan loop ik denk ik tegen mijn voorlopige grens van ervaring aan. Vooral vanwege het bijzondere afstraalgedrag van de tweeter weet ik niet hoe ik deze nog beter zou moeten laten klinken. Ook weet ik niet goed hoe of het nog beter kan, ik ben nu al erg tevreden. Ik vermoed dat ik in de loop der (lange) tijd af en toe nog een kleine filterwijziging zal doen.
Ik vind zelf deze AMT een lastige tweeter om goed te krijgen met een 18 dB x-over < 3 kHz vond ik het nog steeds wat stressed klinken. Terwijl je van een air-motion verwacht dat het wel moet lukken door het forse stralend oppervlak (een ER4 kan je makkelijk < 2kHz gebruiken). Met een steiler filter op 2500 Hz vond ik het qua timbre wat te koel klinken. Door het steiler afvallen was de Q naar mijn smaak te hoog en was de "knie" in de transferfunctie wel erg scherp.
Mijn ervaring is dat de tweeter boven de 3 kHz echt laat horen wat ie kan, en dan is de tweeter qua resolutie een van de beste die ik gehoord heb. Ook maakt de bundeling van de tweeter het lastig om de powerresponse evenwichtig te krijgen. Dat zal in een openbaffle wellicht beter gaan, omdat je de tweeter als dipool gebruikt.
Zelf denk ik dat je filter wat overengineerd is. Ik zou kijken of je de curve niet wat kan verleggen en dan wat minder compensatie nodig hebt.
Ik had dit spul allemaal nog liggen, heb niets aangeschaft behalve de 1.2mH spoel en zoals je ziet heb ik hiervoor geen duur exemplaar gekocht. Feitelijk bestaat het filter uit een ratjetoe aan componenten.nlmb schreef:Grappig dat je dure compenenten gebruikt, dit terwijl je tests anders uitwijzen. Je had het geld beter in muziek kunnen steken.
Ik herken dit niet. Zoals ik heb aangegeven, ik heb de tweeter luider gezet dan dat ik normaal doe. Zelfs in vergelijking met een dome tweeter. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een tweeter minder stressed horen klinken. Ik heb zelf niet met de ER4 gewerkt, dus het vergelijk dat jij hebt gedaan heb ik niet kunnen doen.Ik vind zelf deze AMT een lastige tweeter om goed te krijgen met een 18 dB x-over < 3 kHz vond ik het nog steeds wat stressed klinken. Terwijl je van een air-motion verwacht dat het wel moet lukken door het forse stralend oppervlak (een ER4 kan je makkelijk < 2kHz gebruiken). Met een steiler filter op 2500 Hz vond ik het qua timbre wat te koel klinken. Door het steiler afvallen was de Q naar mijn smaak te hoog en was de "knie" in de transferfunctie wel erg scherp.
Door de dipool toepassing is het zelfs zo dat als je gaat staan, je net zo weinig hoog verliest als bij een normaal systeem met een dome tweeter.Mijn ervaring is dat de tweeter boven de 3 kHz echt laat horen wat ie kan, en dan is de tweeter qua resolutie een van de beste die ik gehoord heb. Ook maakt de bundeling van de tweeter het lastig om de powerresponse evenwichtig te krijgen. Dat zal in een openbaffle wellicht beter gaan, omdat je de tweeter als dipool gebruikt.
Dit zou dan weer leiden tot extra compensatie van de middentoner. De speaker klinkt nu aan de achterkant hetzelfde als aan de voorkant, ik kan ze zonder probleem omdraaien (heb ik geprobeerdZelf denk ik dat je filter wat overengineerd is. Ik zou kijken of je de curve niet wat kan verleggen en dan wat minder compensatie nodig hebt.
Ik wil je graag uitnodigen om te komen luisteren, het is denk ik leuker om over de klank te discussiëren IRL. Nu discussiëren we over de AMT2340 terwijl we hem waarschijnlijk in een volstrekt verschillend luidsprekerconcept hebben toegepast.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 30 jun 2008, 16:03, 3 keer totaal gewijzigd.
