Bouwverslag Paper Hatt's

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bouwverslag Paper Hatt's

Bericht door Fokko »

Hallo,

Na het oriënteren naar nieuwe luidsprekers, het afwegen van diverse technieken, afmetingen e.d. kwam ik eerst uit transmisslielijn bandtweeter zuilen. Toen de rook om mijn hoofd verdween kwam ik op het idee om de elektuur nog eens open te slaan en direct werd ik weer verliefd op de Paper Hatt's. Dit hemelse ontwerp ontwerp van Tony Gee distancieert zich vooral van de andere boekenplank luidsprekers in het filter. Dit filter bevat namelijk geen condensator! Dit resulteert in minder kleuring van het geluidsbeeld.

Ik heb het ontwerp lichtelijk gemodificeert. Bij het ontwerp van Tony Gee word 18 milimeter massief hout gebruik voor de afwerking. Ik zal rond de 10 milimeter gaan gebruiken. Ik had 14 milimeter laminaat gekocht maar thuis gekomen merkte ik op dat er aan de onderkant gleuven zaten. Dus moest ik alles onder 45 graden zagen of er met de vlaktediktebank een stukje afsnoepen. Ik heb voor de laatste oplossing gekozen aangezien ik niet genoeg ervaring, techniek en/of deskundigheid heb om het netjes af te werken onder 45 graden.

Genoeg tekst! Dit vraagt om afbeeldingen!
Bijlagen
De zaag met een stukje eiken.
De zaag met een stukje eiken.
De zaagtafel
De zaagtafel
De MDF binnenkant
De MDF binnenkant
De MDF Binnenkant
De MDF Binnenkant
Stapeltje eiken.
Stapeltje eiken.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Bouwverslag Paper Hatt's

Bericht door weidok »

Fokko schreef:
Dit filter bevat namelijk geen condensator! Dit resulteert in minder kleuring van het geluidsbeeld.
Inderdaad een filter zonder condensator... geeft minder kleuring

ook weerstanden verdenk ik ervan het geluid te beinvloeden :)

maar een passief filter is een noodzakelijk kwaad :)

daarom klinken breedbanders vaak ook zo lekker ...

ehm muzikaal :roll:
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Het meer musikaal (Definitie musikaal ?) klinken van een breedbander is denk ik niet het gevolg van het ontbreken van een condensator. Maar meer omdat je geen akoestische kortsluiting kan maken tussen verschillende luidsprekers. Alhoewel, wat ik heb begrepen spelen condensatoren ook een beetje met de fase.

De bestellingen zijn elke dagen geleden de deur uit gegaan naar Caps & Coils en BMM-Electronics. Bij Caps & Coils wacht ik nogsteeds op levering. En bij BMM-Electronics zijn de woofers niet op vooraad, deze worden de 24e verwacht.

De behuizingen zijn bijna helemaal klaar alleen op de achterkant moet het eiken er nog op en moet de bassreflex poort en nog even worden gezet.

Daarnaast zit ik nog met de afwerking. Graag zou ik alle kanten een beetje af willen ronden met de frees. Dit betekent wel dat de baffle van form verandert ten opzichte van het orginele ontwerp. Kan iemand mij vertellen in hoeverre dit impact zal hebben op de geluidskwaliteit ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Fokko schreef:
Alhoewel, wat ik heb begrepen spelen condensatoren ook een beetje met de fase.
Spoelen doen net zoveel met de fase als condensators.

Ik heb dit type filter in het verleden ook gebruikt. Het klinkt erg lekker. Om de belastbaarheid te verhogen heb ik ook ge-experimenteerd met een 22uF condensator in serie met de weerstand. Dit klonk enigszins anders, maar het was voor mij onmogelijk om een voorkeur uit te spreken.

Los daarvan, de Hatt is een erg fijn ontwerp, sowieso aan te bevelen!
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

welke units zitten er eigenlijk in de Paper Hatt?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Fokko schreef:
Ha, dat vermoeden had ik al een beetje...:) Kwam namelijk de term Paper Hatt al tegen in een simulatie die Tony voor mij had gemaakt voor mijn IenieMienie's.

Ben zelf zeer tevreden over de woofer, ben ook benieuwd hoe deze het doet met deze Seas-tweeter. Als ze af zijn even een vergelijkend warenonderzoek doen?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Lijkt me leuk! Ben wel benieuwd hoe ze tegenoverelkaar presteren.

Zoals het nu lijkt ga ik morgenavond de achterkant eroplijmen.

Ik heb zaterdag de onderdelen van Caps & Coils met de post mogen ontvangen. Wat zijn die 1.5mH spoelen joekels zeg! Wat een gewicht! Nu nog wachten op de drivers. Deze komen zoals het nu lijkt aan het eind van week 17.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Vandaag de filters inelkaar gezet. Ik ga ze met epoxy op de vloer van de behuizing lijmen in dezelfde volgorde als op de foto. Volgens mij moet dat geen problemen opleveren.

Volgende week ontvang ik mijn luidsprekers. Dan kunnen we weer verder :)
Bijlagen
Filter
Filter
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb nog even een vraagje, zou het filter misschien ook om te bouwen zijn naar een bi-amp modelletje ?

Ik heb weinig kaas gegeten van filters, misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb het filter toegevoegd als bijlage. Vrij simpel, maar ik weet niet wat ik wel of niet mag scheiden.

Alvast bedankt!
Bijlagen
Filter Paper Hatt
Filter Paper Hatt
filter.png (7.17 KiB) 4082 keer bekeken
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Fokko schreef:
Ik heb nog even een vraagje, zou het filter misschien ook om te bouwen zijn naar een bi-amp modelletje ?

Ik heb weinig kaas gegeten van filters, misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb het filter toegevoegd als bijlage. Vrij simpel, maar ik weet niet wat ik wel of niet mag scheiden.

Alvast bedankt!
Volgens mij kan dat met een seriefilter niet :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Inderdaad, dit is een seriefilter en daarbij is het niet mogelijk om hoog en laag van elkaar te ontkoppelen.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Duidelijk! Bedankt voor de reacties.

Binnenkort even wat epoxy aanmaken voor het vastzetten van het filter :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Fokko schreef:
Duidelijk! Bedankt voor de reacties.

Binnenkort even wat epoxy aanmaken voor het vastzetten van het filter :)
Fokko, :!: ik weet niet wat voor type epoxy je gaat gebruiken maar kijk uit als je een te dikke laag in 1 keer giet.
Dat goedje wordt echt pis en pisheet, de rook komt er dan echt vanaf!
Waardoor je componenten eventueel onherstelbaar kunnen beschadigen.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Hallo Marcus,

Bedankt voor je reactie.
Ik had het al eerder gelezen in het topic van de bouw van je luidsprekers waarbij je een ruimte vol wou gieten met epoxy voor het creëren van massa als ik met het juist herinner.

Het idee van het vastzetten van het filter met epoxy kwam oorspronkelijk van m'n vader maar toen ik hem erna vroeg zei dat het hem nooit is opgevallen dat het warmte produceerde. Toevallig moet m'n vader binnenkort nog een stukje dek van z'n boot vastzetten met epoxy dan zullen we het even in de gaten houden hoe warm of heet het word.

Laat ik nu ook even van de kans gebruik maken om mijn groots respect uit te spreken over de bouw van de OakLoOdin. De precisie, oog voor detail en het geduld wat jij kunt opbrengen is volgens mij een helaas weinig voorkomend goed op de dag van vandaag. Hulde!
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Eindelijk :D

Ik heb vandaag mijn luidsprekers binnen gekregen. Alles netjes en goed verpakt e.d. Maar nu viel het mij op dat het oppervlak van de tweeters lichtelijk gekrast zijn. Bij eentje is het niet zo erg, bij de andere is het vrij extreem. Is dit normaal ? En heeft het invloed op de prestaties ?
Bijlagen
DSCF1128.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dat is niet zo mooi Fokko :? .
Bij mij zouden ze niet door de keuring heen komen en direct retour afzender gaan.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar :?: .

Of het invloed heeft op het geluid, wellicht niet.

Heb je al betaald?

Garantiekwesti !
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Hallo Marcus,

Bedankt voor je reactie.

Het komt weg bij een webwinkel. Dus heb ik het al betaald. Zal morgen even een telefoontje doen. Even kijken wat hun antwoord daarop is.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik zit nog even die ene spoel te bewonderen (kwijl) wat een knijter is dat.
Dan kijk ik even heen en weer naar die gele marker en de spoel.

Mooi spul!!!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Fokko, ik zit nog eens even te kijken naar je tweeter.
De detailfoto is erg duidelijk maar zijn het geen lijmresten o.i.d.?

Kan voorkomen, heb ik ook wel eens meegemaakt.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Marcus, het lijkt wel verdacht veel op lijmresten, op de foto lijkt het meer dat het "erop" ligt. Ook zit het nog wat bij de randen.

Wat heb jij hiermee toen gedaan :?:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Heb er toen niets aan gedaan.
Ik zou het lekker laten zitten.
Bovendien moet je als je het gaat weghalen de beschermkap losnemen.
Ik weet niet hoe deze vastzit maar ik zou er niet aan beginnen.

Positioneer je driver zo dat het het minst opvalt.
Orientatie van de boutgaten kun je wellicht nog kiezen, onder 45 graden of in het hart.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Hondasnl schreef:
Orientatie van de boutgaten kun je wellicht nog kiezen, onder 45 graden of in het hart.
Bij een compromisloos systeem zet je ze onder 45 graden.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

richard schreef:
Hondasnl schreef:
Orientatie van de boutgaten kun je wellicht nog kiezen, onder 45 graden of in het hart.
Bij een compromisloos systeem zet je ze onder 45 graden.
Wat dat betrefd zijn we dan ECHTE techneuten hetgeen er op het werk ook vanzelfsprekend wordt toegepast, zo denk ik er ook over :wink: .
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Even wat foto's van wat vorderingen. Het heeft een tijdje stil gestaan.

Ik zit alleen nog met een vraagje. Is het een probleem dat de kleine spoel ongeveer 5-10 cm van de magneet van de woofer afzit ?
Bijlagen
DSCF1394.JPG
DSCF1393.JPG
DSCF1392.JPG
DSCF1391.JPG
DSCF1390.JPG
Gesloten