Bouwverslag Paper Hatt's
Moderator: Beheerdersteam
Bouwverslag Paper Hatt's
Hallo,
Na het oriënteren naar nieuwe luidsprekers, het afwegen van diverse technieken, afmetingen e.d. kwam ik eerst uit transmisslielijn bandtweeter zuilen. Toen de rook om mijn hoofd verdween kwam ik op het idee om de elektuur nog eens open te slaan en direct werd ik weer verliefd op de Paper Hatt's. Dit hemelse ontwerp ontwerp van Tony Gee distancieert zich vooral van de andere boekenplank luidsprekers in het filter. Dit filter bevat namelijk geen condensator! Dit resulteert in minder kleuring van het geluidsbeeld.
Ik heb het ontwerp lichtelijk gemodificeert. Bij het ontwerp van Tony Gee word 18 milimeter massief hout gebruik voor de afwerking. Ik zal rond de 10 milimeter gaan gebruiken. Ik had 14 milimeter laminaat gekocht maar thuis gekomen merkte ik op dat er aan de onderkant gleuven zaten. Dus moest ik alles onder 45 graden zagen of er met de vlaktediktebank een stukje afsnoepen. Ik heb voor de laatste oplossing gekozen aangezien ik niet genoeg ervaring, techniek en/of deskundigheid heb om het netjes af te werken onder 45 graden.
Genoeg tekst! Dit vraagt om afbeeldingen!
Na het oriënteren naar nieuwe luidsprekers, het afwegen van diverse technieken, afmetingen e.d. kwam ik eerst uit transmisslielijn bandtweeter zuilen. Toen de rook om mijn hoofd verdween kwam ik op het idee om de elektuur nog eens open te slaan en direct werd ik weer verliefd op de Paper Hatt's. Dit hemelse ontwerp ontwerp van Tony Gee distancieert zich vooral van de andere boekenplank luidsprekers in het filter. Dit filter bevat namelijk geen condensator! Dit resulteert in minder kleuring van het geluidsbeeld.
Ik heb het ontwerp lichtelijk gemodificeert. Bij het ontwerp van Tony Gee word 18 milimeter massief hout gebruik voor de afwerking. Ik zal rond de 10 milimeter gaan gebruiken. Ik had 14 milimeter laminaat gekocht maar thuis gekomen merkte ik op dat er aan de onderkant gleuven zaten. Dus moest ik alles onder 45 graden zagen of er met de vlaktediktebank een stukje afsnoepen. Ik heb voor de laatste oplossing gekozen aangezien ik niet genoeg ervaring, techniek en/of deskundigheid heb om het netjes af te werken onder 45 graden.
Genoeg tekst! Dit vraagt om afbeeldingen!
Re: Bouwverslag Paper Hatt's
Inderdaad een filter zonder condensator... geeft minder kleuringFokko schreef:Dit filter bevat namelijk geen condensator! Dit resulteert in minder kleuring van het geluidsbeeld.
ook weerstanden verdenk ik ervan het geluid te beinvloeden
maar een passief filter is een noodzakelijk kwaad
daarom klinken breedbanders vaak ook zo lekker ...
ehm muzikaal
Het meer musikaal (Definitie musikaal ?) klinken van een breedbander is denk ik niet het gevolg van het ontbreken van een condensator. Maar meer omdat je geen akoestische kortsluiting kan maken tussen verschillende luidsprekers. Alhoewel, wat ik heb begrepen spelen condensatoren ook een beetje met de fase.
De bestellingen zijn elke dagen geleden de deur uit gegaan naar Caps & Coils en BMM-Electronics. Bij Caps & Coils wacht ik nogsteeds op levering. En bij BMM-Electronics zijn de woofers niet op vooraad, deze worden de 24e verwacht.
De behuizingen zijn bijna helemaal klaar alleen op de achterkant moet het eiken er nog op en moet de bassreflex poort en nog even worden gezet.
Daarnaast zit ik nog met de afwerking. Graag zou ik alle kanten een beetje af willen ronden met de frees. Dit betekent wel dat de baffle van form verandert ten opzichte van het orginele ontwerp. Kan iemand mij vertellen in hoeverre dit impact zal hebben op de geluidskwaliteit ?
De bestellingen zijn elke dagen geleden de deur uit gegaan naar Caps & Coils en BMM-Electronics. Bij Caps & Coils wacht ik nogsteeds op levering. En bij BMM-Electronics zijn de woofers niet op vooraad, deze worden de 24e verwacht.
De behuizingen zijn bijna helemaal klaar alleen op de achterkant moet het eiken er nog op en moet de bassreflex poort en nog even worden gezet.
Daarnaast zit ik nog met de afwerking. Graag zou ik alle kanten een beetje af willen ronden met de frees. Dit betekent wel dat de baffle van form verandert ten opzichte van het orginele ontwerp. Kan iemand mij vertellen in hoeverre dit impact zal hebben op de geluidskwaliteit ?
Spoelen doen net zoveel met de fase als condensators.Fokko schreef:Alhoewel, wat ik heb begrepen spelen condensatoren ook een beetje met de fase.
Ik heb dit type filter in het verleden ook gebruikt. Het klinkt erg lekker. Om de belastbaarheid te verhogen heb ik ook ge-experimenteerd met een 22uF condensator in serie met de weerstand. Dit klonk enigszins anders, maar het was voor mij onmogelijk om een voorkeur uit te spreken.
Los daarvan, de Hatt is een erg fijn ontwerp, sowieso aan te bevelen!
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Ha, dat vermoeden had ik al een beetje...Fokko schreef:
Ben zelf zeer tevreden over de woofer, ben ook benieuwd hoe deze het doet met deze Seas-tweeter. Als ze af zijn even een vergelijkend warenonderzoek doen?
Lijkt me leuk! Ben wel benieuwd hoe ze tegenoverelkaar presteren.
Zoals het nu lijkt ga ik morgenavond de achterkant eroplijmen.
Ik heb zaterdag de onderdelen van Caps & Coils met de post mogen ontvangen. Wat zijn die 1.5mH spoelen joekels zeg! Wat een gewicht! Nu nog wachten op de drivers. Deze komen zoals het nu lijkt aan het eind van week 17.
Zoals het nu lijkt ga ik morgenavond de achterkant eroplijmen.
Ik heb zaterdag de onderdelen van Caps & Coils met de post mogen ontvangen. Wat zijn die 1.5mH spoelen joekels zeg! Wat een gewicht! Nu nog wachten op de drivers. Deze komen zoals het nu lijkt aan het eind van week 17.
Ik heb nog even een vraagje, zou het filter misschien ook om te bouwen zijn naar een bi-amp modelletje ?
Ik heb weinig kaas gegeten van filters, misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb het filter toegevoegd als bijlage. Vrij simpel, maar ik weet niet wat ik wel of niet mag scheiden.
Alvast bedankt!
Ik heb weinig kaas gegeten van filters, misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb het filter toegevoegd als bijlage. Vrij simpel, maar ik weet niet wat ik wel of niet mag scheiden.
Alvast bedankt!
- Bijlagen
-
- Filter Paper Hatt
- filter.png (7.17 KiB) 4080 keer bekeken
Volgens mij kan dat met een seriefilter nietFokko schreef:Ik heb nog even een vraagje, zou het filter misschien ook om te bouwen zijn naar een bi-amp modelletje ?
Ik heb weinig kaas gegeten van filters, misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb het filter toegevoegd als bijlage. Vrij simpel, maar ik weet niet wat ik wel of niet mag scheiden.
Alvast bedankt!
Fokko,Fokko schreef:Duidelijk! Bedankt voor de reacties.
Binnenkort even wat epoxy aanmaken voor het vastzetten van het filter
Dat goedje wordt echt pis en pisheet, de rook komt er dan echt vanaf!
Waardoor je componenten eventueel onherstelbaar kunnen beschadigen.
Hallo Marcus,
Bedankt voor je reactie.
Ik had het al eerder gelezen in het topic van de bouw van je luidsprekers waarbij je een ruimte vol wou gieten met epoxy voor het creëren van massa als ik met het juist herinner.
Het idee van het vastzetten van het filter met epoxy kwam oorspronkelijk van m'n vader maar toen ik hem erna vroeg zei dat het hem nooit is opgevallen dat het warmte produceerde. Toevallig moet m'n vader binnenkort nog een stukje dek van z'n boot vastzetten met epoxy dan zullen we het even in de gaten houden hoe warm of heet het word.
Laat ik nu ook even van de kans gebruik maken om mijn groots respect uit te spreken over de bouw van de OakLoOdin. De precisie, oog voor detail en het geduld wat jij kunt opbrengen is volgens mij een helaas weinig voorkomend goed op de dag van vandaag. Hulde!
Bedankt voor je reactie.
Ik had het al eerder gelezen in het topic van de bouw van je luidsprekers waarbij je een ruimte vol wou gieten met epoxy voor het creëren van massa als ik met het juist herinner.
Het idee van het vastzetten van het filter met epoxy kwam oorspronkelijk van m'n vader maar toen ik hem erna vroeg zei dat het hem nooit is opgevallen dat het warmte produceerde. Toevallig moet m'n vader binnenkort nog een stukje dek van z'n boot vastzetten met epoxy dan zullen we het even in de gaten houden hoe warm of heet het word.
Laat ik nu ook even van de kans gebruik maken om mijn groots respect uit te spreken over de bouw van de OakLoOdin. De precisie, oog voor detail en het geduld wat jij kunt opbrengen is volgens mij een helaas weinig voorkomend goed op de dag van vandaag. Hulde!
Heb er toen niets aan gedaan.
Ik zou het lekker laten zitten.
Bovendien moet je als je het gaat weghalen de beschermkap losnemen.
Ik weet niet hoe deze vastzit maar ik zou er niet aan beginnen.
Positioneer je driver zo dat het het minst opvalt.
Orientatie van de boutgaten kun je wellicht nog kiezen, onder 45 graden of in het hart.
Ik zou het lekker laten zitten.
Bovendien moet je als je het gaat weghalen de beschermkap losnemen.
Ik weet niet hoe deze vastzit maar ik zou er niet aan beginnen.
Positioneer je driver zo dat het het minst opvalt.
Orientatie van de boutgaten kun je wellicht nog kiezen, onder 45 graden of in het hart.
Wat dat betrefd zijn we dan ECHTE techneuten hetgeen er op het werk ook vanzelfsprekend wordt toegepast, zo denk ik er ook overrichard schreef:Bij een compromisloos systeem zet je ze onder 45 graden.Hondasnl schreef:Orientatie van de boutgaten kun je wellicht nog kiezen, onder 45 graden of in het hart.
