MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat bedoel je precies dre? Lijm is toch lijm, wat maakt het uit als het uit een pistool komt?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de lijm van een lijmpistool wordt weer zacht als je het weer warm maakt,kit niet dus kan je later alles weer op een redelijk normale manier los krijgen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14142
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Inderdaad, die lijm uit een lijmpistool kun je ook vrij gemakkelijk (ook in koude toestand) van de componenten afkrijgen (beetje peuter werkje) zonder dat deze beschadigen. Wel zo gemakkelijk dus.

Wat ik wel eens heb meegemaakt is dat de lijm uit zo'n lijmpistool niet zo goed tegen schokken kan. Zo ging ik eens een kastje verplaatsen en zette hem wat hard neer. Hoor ik 'tok', was er een zeer zware luchtspoel los komen zetten. De lijm had het hier niet gehouden. Maar ja, er had natuurlijk ook een schroef doorheen moeten zitten vanwege het gewicht van de spoel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Inderdaad, die lijm uit een lijmpistool kun je ook vrij gemakkelijk (ook in koude toestand) van de componenten afkrijgen (beetje peuter werkje) zonder dat deze beschadigen.
niet altijd... weerstanden kunnen dan kapot gaan :oops:
jeroen_d schreef:
kan ik heel gemakkelijk eventueel nog wat veranderen aan het filter.
jajaja, daar worden de 1e mods al aangekondigd :wink: :twisted: :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14142
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hmm ja, maar weerstanden zijn gelukkig niet zo duur. Dus die kan je dan eventueel nieuw kopen. Maar bijv. een dikke Audyn plus van 30 euro, dat is dan toch wel mooi als die herbruikbaar is.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, ik begrijp nu dat het om de kit voor de filtercomponenten ging. Ik doelde ook op de standaard montagekit, die gele. Die kan je inderdaad met wat warmte weer gemakkelijk loskrijgen.

@Henkjan, ik ga nog wat spelen met de tilt-functie. Die dacht ik eerst actief te gaan doen met behulp van een extra opamp circuit, maar dan moet ik weer gaan rommelen aan de filterprint. Het past nu allemaal precies in mijn UcD-versterkerkast. Daarom heb ik besloten om de tilt-functie in het filter 'in te bakken', hiervoor moet ik waarschijnlijk zowel componentwaarden in het actiefve als in het passieve filter veranderen. Zal nog wel wat gepuzzel opleveren. Maar als MOB3W straks mooi gespoten is, kan ik niet wachten om hem weer aan te sluiten met de laatste filterversie. Het is best wel behelpen nu zonder open baffle in de huiskamer, je mist gewoon een extra dimensie.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Maar als MOB3W straks mooi gespoten is, kan ik niet wachten om hem weer aan te sluiten met de laatste filterversie. Het is best wel behelpen nu zonder open baffle in de huiskamer, je mist gewoon een extra dimensie.
Je mag best langskomen om naar mijn planken te luisteren als je het niet meer vol kan houden! :twisted: (ik zie ook erg op tegen het afwerken)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zal ik tezijnertijd zeker doen, maar ik doe nu even weinig luisterbezoekjes. Het moet af!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

filter componenten kan je ook heel gemakkelijk moet GOEDE tie-wraps vastzetten. Gaat geen kant op, is wel demontabel :)
Desnoods met nog een laagje foam/doek/tochtband/whatever dat zacht is, er tussen.

(goedkope prul tie-wraps trek je zo kapot)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Tie-wraps and plakvilt...

Heb ik ook zeer goede herinneringen aan over gehouden :D .

download.php?id=4210
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is ook een heel fraaie oplossing natuurlijk, dank voor de tips!

Ondertussen begint het steeds meer ergens op te lijken met MOB3W.
Bijlagen
bekleding14.jpg
bekleding13.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Om nog even een indruk te geven van de grootte, zo op de black&decker lijkt het heel wat, maar naast de fiets van Anouk zie je dat een open baffle 3-weg heel bescheiden van formaat kan zijn. Dit ondanks 2 30cm woofers.
Bijlagen
MOB3W-tje.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, een kleintje zelfs!! :shock: :shock:
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Prachtig gedaan
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Jeroen! Ziet er lekker stevig, zwaar en degelijk uit.
Lekkere dikke baffle !
Is ook wel nodig, gezien de mooie grote woofers.
Die moet je goed in de klem hebben :D .
Waanzinnig project!

Ben zeer benieuwd hoe zo'n systeem klinkt.
Tot nu toe enkel maar dichte kasten beluistert.

Wellicht zijn ze nog eens te beluisteren en ben ik van de party \:D/ .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb wel eens gedacht, misschien moeten we een keer een goed gecontroleerde open baffle instuif houden. Genoeg projecten inmiddels hier op het forum om zoiets te organiseren.

Goed gecontroleerd, daarmee bedoel ik dat er zo min mogelijk geklooi is met zo weinig mogelijk risico op beschadiging van de zorgvuldig afgewerkte bouwsels.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Groot gelijk Jeroen.
Gaan slepen met je eigen gemaakte project... daar ben ik in eerste instantie ook niet voor te porren.
Maar als er mensen zijn die veel belangstelling hebben, dan kunnen ze bij mij gewoon thuis komen luisteren op afspraak.

Dan weten we waar we over praten, nietwaar?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

vervoeren blijft altijd lastig.

Beste is om dan alle drivers echt uit de kast te halen en de kasten goed in te pakken.

Liefst vervoeren in auto die daar groot genoeg voor is.

Al met al een flinke klus dus :P

Maar ik kan je wel vertellen dat ik van de partij ben, en ik hoop tegen die tijd een OBtje te hebben met de XG18 ipv de AL130. Kunnen we die ook eens 1 op 1 vergelijken :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als ik ooit eens langskom samen met 'de Orion-eigenaar' kan ik de OB3W wel meenemen. Een één op één vergelijk lijkt me wel interessant.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ondertussen heb ik deze week elke avond enkele uurtjes gewerkt. Het kost veel tijd om geen fouten te maken en alles precies op maat te zagen en te frezen. Ik ben best wel tevreden over het resultaat nu! :D
Bijlagen
bekleding16.jpg
bekleding15.jpg
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 18 apr 2008, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

=D> \:D/
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aansluiting op de versterkers zal gaan via een 8-polige Neutrik Speakon connector. Het afdekplaatje is via klittenband bevestigd straks en afneembaar terwijl de connector blijft zitten. De kabel gaat straks met een boog de bovenkant van een plint in, wel zo gemakkelijk als we met de stofzuiger aan de gang gaan. De plek is bepaald door Marieke, die wilde de connector niet aan de andere kant van het plaatje, zodat de speaker een staart zou krijgen. :lol:
Bijlagen
bekleding17.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

De plek is bepaald door Marieke, die wilde de connector niet aan de andere kant van het plaatje, zodat de speaker een staart zou krijgen.
daar ga je geen ruzie over maken :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

dre schreef:
De plek is bepaald door Marieke, die wilde de connector niet aan de andere kant van het plaatje, zodat de speaker een staart zou krijgen.
daar ga je geen ruzie over maken :wink:
uhm.. Een ware kunstenaar zal zich niet laten beïnvloeden! :wink:

(blijft wel een handige oplossing)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

uhm.. Een ware kunstenaar zal zich niet laten beïnvloeden!
dan ben jij daar nog niet geweest :twisted:
Gesloten