Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het vaak ook mooier klinken als ze wat rechter naar voren staan. Meer breedte en diepte in het beeld, instrumenten staan losser van elkaar.

Mooi werk Edo. Maar ik had ze natuurlijk al gezien op DDIY_2005 :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Meer breedte en diepte in het beeld, instrumenten staan losser van elkaar.

Mooi werk Edo. Maar ik had ze natuurlijk al gezien op DDIY_2005 :)
Jep, nu nog het liefst 2 meter meer uit elkaar....haha...
Misschien demo op de DDIY2006 (!) met Isis, alhoewel....mezelf kennende is er volgend jaar vast wel weer aan ander project...Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Dat is al een hele mooie tweeweggerd Edo..
Nieuwsgierig hoe het filter eruit gaat zien serie of niet...
Wat ik mij afvraag hoe klinkt ie in vergelijking
met de Optimo van Geenius ook met Scan Speak units
maar dan een 2 weg TL... :?: :?:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok(1) schreef:
Nieuwsgierig hoe het filter eruit gaat zien serie of niet...
Jep, serie. (zie pagina 14)

weidok(2) schreef:
Wat ik mij afvraag; hoe klinkt ie in vergelijking
met de Optimo van Geenius ook met Scan Speak units
maar dan een 2 weg TL... :?: :?:
Als Tony ze nog heeft staan kunnen we ze misschien een keer bij elkaar brengen....Eens kijken wat voor verschillen er zijn.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
[Als Tony ze nog heeft staan kunnen we ze misschien een keer bij elkaar brengen....Eens kijken wat voor verschillen er zijn.
Hier loopt al een topic over Joost heeft ze ook

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ght=optimo
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Joost heb ik al een tijdje niet meer gezien hier op het forum, maar zou ook kunnen. Eerst even op vakantie en daarna eens kijken.

Ondertussen filterkast 1 in de lijmklemmen gezet. Even lunchen en op naar kastje 2...

Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Joost heb ik al een tijdje niet meer gezien hier op het forum, maar zou ook kunnen. Eerst even op vakantie en daarna eens kijken.

Ondertussen filterkast 1 in de lijmklemmen gezet. Even lunchen en op naar kastje 2...
Mooi .. filter buiten de kast hou ik van :o :o

en een doorzichtig plaatje erboven op....???


Heb ze ook wel helemaal doorzichtig gezien echt gaaf..

goeie dagen alvast
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks, volgende week lekker in de zon...even weg van de drukte.
Afbeelding

Vanavond nog wat metingen gedaan, en kleine aanpassing gedaan.
De weerstand van 3,3 Ohm in serie met de tweeter zou wat lager kunnen en zo ook gedaan. eerst 2,2 Ohm, toen 1 Ohm, en uiteinelijk geheel verdwenen, 0 Ohm geworden dus. Metingen geven nog wat vlakker resultaat en gehoorsmatig klinkt het geheel iets frisser. Twee luisteraars hier hadden hetzelfde. Totaal geen kennis van elektronica en ik zat af en toe wat te rommelen achter de kast aan het filter. Toen deze twee luisteraars opeens zoiets hadden van "jep...dit klinkt in balans" zat er dus 0 Ohm tussen...grappig.
Laatst gewijzigd door Edo op di 17 mei 2005, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
en een doorzichtig plaatje erboven op....???
Ehm, nee...geen doorzichtig plaatje maar geheel dicht. Hij krijgt dezelfde kleur als de speaker zelf, dus eikenhout fineer erover.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En waarschijnlijk even het laatste hobby-dingetje voor m'n vakantie....de filterkasten zijn klaar om gefineerd te gaan worden.

Afbeelding Afbeelding

Bij het andere filter zitten de terminals aan de andere kant. Spiegelbeeld van elkaar dus.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zie ik nou een leuk vloermatje voor de deur liggen, zo eentje die zich zelf kan verplaatsen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, da's Dirk, kat nummer 2. Had hem beter Garfield kunnen noemen. Erg groot, altijd honger, slaapt de hele dag.... :roll:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Als Tony ze nog heeft staan kunnen we ze misschien een keer bij elkaar brengen....Eens kijken wat voor verschillen er zijn.
Helaas, ze hebben al een nieuwe eigenaar. :)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Prachtig werk Edo !

Zou het mogelijk om van het het fineerwerk gedetailleerde foto's te maken?

Het zou een mooie "manual" vormen als ik mijn sub wil fineren. :oops:

En niet enkel voor mij denk ik...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dinobe schreef:
Zou het mogelijk om van het het fineerwerk gedetailleerde foto's te maken?
Tuurlijk gaan we dat doen. Kan nog wel even gaan duren alleen. Eerst even vakantie en dan opzoek naar het juiste fineer.
Afbeelding

Eens langs in Arnhem of Amsterdam.
In Arnhem is dat http://www.af.nl/
In Amsterdam is (de iets minder bekende) http://www.fijnhout.nl/
Geenius schreef:
Helaas, ze hebben al een nieuwe eigenaar. :)
Da's jammer, was wel nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dinobe schreef:
Zou het mogelijk om van het het fineerwerk gedetailleerde foto's te maken?
Tuurlijk gaan we dat doen. Kan nog wel even gaan duren alleen. Eerst even vakantie en dan opzoek naar het juiste fineer.
Tsja, koffer was sneller ingepakt dan verwacht dus ik had nog wat verloren uurtjes. Zonnetje scheen lekker dus toch even kijken hoe het stand. Vanmorgen even strook fineer gekocht voor het filter.

Details volgen nog. Bij het volgende filter (en de speaker) zal ik uitleg geven (with pictures) hoe ik het doe. Nu eerst maar even deze:

Zoals ik al zei, heerlijk zonnetje. Lijm lekker snel droog.
Beide delen (kast en fineer) ingesmeerd met witte houtlijm. Even laten drogen, op z'n plek geplaatst en met de strijkbout warm gemaakt, aandrukken en aanrollen voila...vast...volgende paneel.

Afbeelding Afbeelding

Dan parketlak erover, uurtje wachten, nog een laag, nog uurtje wachten, volgende laag en na een uurtje de laatste laag.


Afbeelding Afbeelding


P.s. het kleurverschil komt doordat de bovenste twee foto's in de zon met net opgebrachte lak zijn, vandaar dat deze glimmen en wat "roder"van kleur zijn.
De onderse foto's zijn realistischer. Droog, beetje mat en gewoon de eiken kleur.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ziet er rete strak uit Edo, hoe heb je de hoeken zo strak op elkaar aan laten sluiten :?:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kwestie van goed lijmen en schuren. Vooral niet te snel willen.
Platen fineer 1mm groter gemaakt dan de benodigde oppervlakte, goed aandrukken (m.b.v. strijkijzer en roller), dan met schuurblokje en vrij fijn schuurpapier schuren maar....
Als laatste het randje heel licht onder een hoekje schuren, dus ongeveer 45 graden schuren.

Afbeelding

Dun laklaagje erop in de naadjes en als het nog een beetje nat is (de lak) beetje opschuren. Hierdoor komt het eiken-stof in de kleine naadjes en vult alles mooi op met dezelfde kleur van het hout.
Bij nog wat schuur en lakwerk zie je er vrij weinig meer van (al zeg ik hetzelf).
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Edo schreef:
Dun laklaagje erop in de naadjes en als het nog een beetje nat is (de lak) beetje opschuren. Hierdoor komt het eiken-stof in de kleine naadjes en vult alles mooi op met dezelfde kleur van het hout.
Bij nog wat schuur en lakwerk zie je er vrij weinig meer van (al zeg ik hetzelf).
Goeie tip, thanx :!:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kleine aanvulling. Dat van die lak en dan schuren zodat het stof in de groef komt werkt alleen als je blanke lak gebruikt en daarna met blake lak het geheel aflakt. Ga je nog kleurlak gebruiken krijg je kleurverschil, dus let daar op als je deze methode gebruikt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Fantastisch Edo!,

Ik kijk er al naar uit dat je het geheel uitlegt!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het is dat ik niks van eiken moet hebben, maar het ziet er echt prachtig mooi uit :) Erg nette afwerking Edo!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Edo,

Zoals jij het brengt lijkt het erg simpel. Dat terwijl er erg moeilijk over fineren wordt gedaan. Ik denk dat ik het voor mijn nieuwe monitor ook maar eens ga proberen. Mooi beuken zoals ik al een aantal meubelen heb.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hé Jeroen,

Ja het lijkt allemaal heel simpel. Helaas is het niet zo simpel. Ik gebruik de filters dan ook als "test-case" voor het grote werk. Ik heb al aardig wat fineer gebruikt en dat merk ik. Eerste paar keer dat ik dit deed was een ramp. Bobbels, stukjes eraf, scheef, verkeerde lijm, te snel willen....
Maar ik zal, zoals ik beloofd heb, bij het volgende filter een uitgebreide fotoreportage maken met commentaar. Denk aan een nieuw topic. Altijd handig.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ziet er super uit zeg!

Dat vond ik ook, kreeg net ff het id om mijn boxen toch te fineren, aangezien ik dat wel erg mooi vind. Maar als je het zelf doet, vooral de eerste keer, zal het idd wel tegenvallen.

Ik zou miss wel eens een stukje kunnen proberen op een plankje mdf, en als dit bevalt zou ik de boxen ermee kunnen fineren.

Maar waarom heb je 2 aparte kastjes gemaakt voor het filter Edo? Om het filter makkelijk te kunnen veranderen?

Groeten, Jurian
Gesloten