Mooi werk Edo. Maar ik had ze natuurlijk al gezien op DDIY_2005
Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jep, nu nog het liefst 2 meter meer uit elkaar....haha...jeroen_d schreef:Meer breedte en diepte in het beeld, instrumenten staan losser van elkaar.
Mooi werk Edo. Maar ik had ze natuurlijk al gezien op DDIY_2005
Misschien demo op de DDIY2006 (!) met Isis, alhoewel....mezelf kennende is er volgend jaar vast wel weer aan ander project...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jep, serie. (zie pagina 14)weidok(1) schreef:Nieuwsgierig hoe het filter eruit gaat zien serie of niet...
Als Tony ze nog heeft staan kunnen we ze misschien een keer bij elkaar brengen....Eens kijken wat voor verschillen er zijn.weidok(2) schreef:Wat ik mij afvraag; hoe klinkt ie in vergelijking
met de Optimo van Geenius ook met Scan Speak units
maar dan een 2 weg TL...![]()
Hier loopt al een topic over Joost heeft ze ookEdo schreef:[Als Tony ze nog heeft staan kunnen we ze misschien een keer bij elkaar brengen....Eens kijken wat voor verschillen er zijn.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ght=optimo
Mooi .. filter buiten de kast hou ik vanEdo schreef:Joost heb ik al een tijdje niet meer gezien hier op het forum, maar zou ook kunnen. Eerst even op vakantie en daarna eens kijken.
Ondertussen filterkast 1 in de lijmklemmen gezet. Even lunchen en op naar kastje 2...
en een doorzichtig plaatje erboven op....???
Heb ze ook wel helemaal doorzichtig gezien echt gaaf..
goeie dagen alvast
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Thanks, volgende week lekker in de zon...even weg van de drukte.

Vanavond nog wat metingen gedaan, en kleine aanpassing gedaan.
De weerstand van 3,3 Ohm in serie met de tweeter zou wat lager kunnen en zo ook gedaan. eerst 2,2 Ohm, toen 1 Ohm, en uiteinelijk geheel verdwenen, 0 Ohm geworden dus. Metingen geven nog wat vlakker resultaat en gehoorsmatig klinkt het geheel iets frisser. Twee luisteraars hier hadden hetzelfde. Totaal geen kennis van elektronica en ik zat af en toe wat te rommelen achter de kast aan het filter. Toen deze twee luisteraars opeens zoiets hadden van "jep...dit klinkt in balans" zat er dus 0 Ohm tussen...grappig.

Vanavond nog wat metingen gedaan, en kleine aanpassing gedaan.
De weerstand van 3,3 Ohm in serie met de tweeter zou wat lager kunnen en zo ook gedaan. eerst 2,2 Ohm, toen 1 Ohm, en uiteinelijk geheel verdwenen, 0 Ohm geworden dus. Metingen geven nog wat vlakker resultaat en gehoorsmatig klinkt het geheel iets frisser. Twee luisteraars hier hadden hetzelfde. Totaal geen kennis van elektronica en ik zat af en toe wat te rommelen achter de kast aan het filter. Toen deze twee luisteraars opeens zoiets hadden van "jep...dit klinkt in balans" zat er dus 0 Ohm tussen...grappig.
Laatst gewijzigd door Edo op di 17 mei 2005, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Tuurlijk gaan we dat doen. Kan nog wel even gaan duren alleen. Eerst even vakantie en dan opzoek naar het juiste fineer.Dinobe schreef:Zou het mogelijk om van het het fineerwerk gedetailleerde foto's te maken?

Eens langs in Arnhem of Amsterdam.
In Arnhem is dat http://www.af.nl/
In Amsterdam is (de iets minder bekende) http://www.fijnhout.nl/
Da's jammer, was wel nieuwsgierig.Geenius schreef:Helaas, ze hebben al een nieuwe eigenaar.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Tsja, koffer was sneller ingepakt dan verwacht dus ik had nog wat verloren uurtjes. Zonnetje scheen lekker dus toch even kijken hoe het stand. Vanmorgen even strook fineer gekocht voor het filter.Tuurlijk gaan we dat doen. Kan nog wel even gaan duren alleen. Eerst even vakantie en dan opzoek naar het juiste fineer.Dinobe schreef:Zou het mogelijk om van het het fineerwerk gedetailleerde foto's te maken?
Details volgen nog. Bij het volgende filter (en de speaker) zal ik uitleg geven (with pictures) hoe ik het doe. Nu eerst maar even deze:
Zoals ik al zei, heerlijk zonnetje. Lijm lekker snel droog.
Beide delen (kast en fineer) ingesmeerd met witte houtlijm. Even laten drogen, op z'n plek geplaatst en met de strijkbout warm gemaakt, aandrukken en aanrollen voila...vast...volgende paneel.

Dan parketlak erover, uurtje wachten, nog een laag, nog uurtje wachten, volgende laag en na een uurtje de laatste laag.

P.s. het kleurverschil komt doordat de bovenste twee foto's in de zon met net opgebrachte lak zijn, vandaar dat deze glimmen en wat "roder"van kleur zijn.
De onderse foto's zijn realistischer. Droog, beetje mat en gewoon de eiken kleur.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kwestie van goed lijmen en schuren. Vooral niet te snel willen.
Platen fineer 1mm groter gemaakt dan de benodigde oppervlakte, goed aandrukken (m.b.v. strijkijzer en roller), dan met schuurblokje en vrij fijn schuurpapier schuren maar....
Als laatste het randje heel licht onder een hoekje schuren, dus ongeveer 45 graden schuren.

Dun laklaagje erop in de naadjes en als het nog een beetje nat is (de lak) beetje opschuren. Hierdoor komt het eiken-stof in de kleine naadjes en vult alles mooi op met dezelfde kleur van het hout.
Bij nog wat schuur en lakwerk zie je er vrij weinig meer van (al zeg ik hetzelf).
Platen fineer 1mm groter gemaakt dan de benodigde oppervlakte, goed aandrukken (m.b.v. strijkijzer en roller), dan met schuurblokje en vrij fijn schuurpapier schuren maar....
Als laatste het randje heel licht onder een hoekje schuren, dus ongeveer 45 graden schuren.

Dun laklaagje erop in de naadjes en als het nog een beetje nat is (de lak) beetje opschuren. Hierdoor komt het eiken-stof in de kleine naadjes en vult alles mooi op met dezelfde kleur van het hout.
Bij nog wat schuur en lakwerk zie je er vrij weinig meer van (al zeg ik hetzelf).
Goeie tip, thanxEdo schreef:Dun laklaagje erop in de naadjes en als het nog een beetje nat is (de lak) beetje opschuren. Hierdoor komt het eiken-stof in de kleine naadjes en vult alles mooi op met dezelfde kleur van het hout.
Bij nog wat schuur en lakwerk zie je er vrij weinig meer van (al zeg ik hetzelf).
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hé Jeroen,
Ja het lijkt allemaal heel simpel. Helaas is het niet zo simpel. Ik gebruik de filters dan ook als "test-case" voor het grote werk. Ik heb al aardig wat fineer gebruikt en dat merk ik. Eerste paar keer dat ik dit deed was een ramp. Bobbels, stukjes eraf, scheef, verkeerde lijm, te snel willen....
Maar ik zal, zoals ik beloofd heb, bij het volgende filter een uitgebreide fotoreportage maken met commentaar. Denk aan een nieuw topic. Altijd handig.
Ja het lijkt allemaal heel simpel. Helaas is het niet zo simpel. Ik gebruik de filters dan ook als "test-case" voor het grote werk. Ik heb al aardig wat fineer gebruikt en dat merk ik. Eerste paar keer dat ik dit deed was een ramp. Bobbels, stukjes eraf, scheef, verkeerde lijm, te snel willen....
Maar ik zal, zoals ik beloofd heb, bij het volgende filter een uitgebreide fotoreportage maken met commentaar. Denk aan een nieuw topic. Altijd handig.
Ziet er super uit zeg!
Dat vond ik ook, kreeg net ff het id om mijn boxen toch te fineren, aangezien ik dat wel erg mooi vind. Maar als je het zelf doet, vooral de eerste keer, zal het idd wel tegenvallen.
Ik zou miss wel eens een stukje kunnen proberen op een plankje mdf, en als dit bevalt zou ik de boxen ermee kunnen fineren.
Maar waarom heb je 2 aparte kastjes gemaakt voor het filter Edo? Om het filter makkelijk te kunnen veranderen?
Groeten, Jurian
Dat vond ik ook, kreeg net ff het id om mijn boxen toch te fineren, aangezien ik dat wel erg mooi vind. Maar als je het zelf doet, vooral de eerste keer, zal het idd wel tegenvallen.
Ik zou miss wel eens een stukje kunnen proberen op een plankje mdf, en als dit bevalt zou ik de boxen ermee kunnen fineren.
Maar waarom heb je 2 aparte kastjes gemaakt voor het filter Edo? Om het filter makkelijk te kunnen veranderen?
Groeten, Jurian


