Tannoy Sandringham SE

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarom doe je niks met een 8" Fostex of zo. Een lekkere breedbander, hoef je je ook geen zorgen te maken over een filter.

Meer iets als dit:

Afbeelding

Dit is dan wel een kopie uit een reactie uit een topic van mezelf, maar ik vond het hier ook wel passen. Ik heb de kleine variant hiervan bij GeertM42 mogen beluisteren en vond die heel indrukwekkend, ook in het laag !

Mischa
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het afstraalgedrag van een breedbander is niet echt ideaal voor in een leefruimte. Daar heb je ook graag mooi geluid als je niet precies in de sweet spot zit.
Een coax presteert hier veel beter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Mee eens rho. Maar dat hoeft dan niet per sé een coax te zijn hoor.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

rho schreef:
Het afstraalgedrag van een breedbander is niet echt ideaal voor in een leefruimte. Daar heb je ook graag mooi geluid als je niet precies in de sweet spot zit. Een coax presteert hier veel beter.
Klopt, ik had even geen rekening gehouden met jouw toepassing :oops: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
Mee eens rho. Maar dat hoeft dan niet per sé een coax te zijn hoor.
Hoe bedoel je?
Dat bij een gewone 2-weg dat aspect ook prima in orde is, is me duidelijk.
Maar de keuze voor een coax is er niet enkel gekomen door dat afstraalgedrag in het hoog, eerder door het (weer) eens willen werken met iets dat erg op een puntbron lijkt. ...en gewoon omdat ik zin heb om eens met een coax te werken. :D

Een breedbander had een goeie optie geweest als het om nieuwe speakers voor de luisterruimte zou gaan. (daar komen waarschijnlijk wel eens ooit Fostex BLH's te staan ;) )
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ondertussen zijn de plannen weer wat gewijzigd.
De wens om een coax te gebruiken blijft, maar de aanvulling met een sub is denk ik toch noodzakelijk om het gewenste resultaat te bekomen.

Het idee is dus om de coax redelijk breedbandig te laten werken en het laag aan te vullen met een 8" aktieve woofer die mee in de zuil zit ingewerkt.
Een Visaton TIW 200 SX per kant moet het voor wat filmpjes wel doen.

Het uiterlijk gaat evenzeer heel klassiek zijn zoals de Tannoys. De drivers beiden aan de voorkant.

Volgens de beschrijving van de LadyLike Sub in HH2/2007 zou die TIW 200 XS toch zeer degelijk moeten presteren in een volume dat best wel in een nog betrekkelijk slanke vloerstaander te gieten valt.
Probleem is dat de grbuikte Hypex module te breed is voor hetgeen ik voor ogen heb. (en kwijt kan)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Bericht door MechanicalAnimal »

das inderdaad geen vieze speaker :shock:

Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

rho schreef:
Ondertussen zijn de plannen weer wat gewijzigd.
De wens om een coax te gebruiken blijft, maar de aanvulling met een sub is denk ik toch noodzakelijk om het gewenste resultaat te bekomen.

Het idee is dus om de coax redelijk breedbandig te laten werken en het laag aan te vullen met een 8" aktieve woofer die mee in de zuil zit ingewerkt.
Een Visaton TIW 200 SX per kant moet het voor wat filmpjes wel doen.

Het uiterlijk gaat evenzeer heel klassiek zijn zoals de Tannoys. De drivers beiden aan de voorkant.

Volgens de beschrijving van de LadyLike Sub in HH2/2007 zou die TIW 200 XS toch zeer degelijk moeten presteren in een volume dat best wel in een nog betrekkelijk slanke vloerstaander te gieten valt.
Probleem is dat de grbuikte Hypex module te breed is voor hetgeen ik voor ogen heb. (en kwijt kan)
Misschien is dit wat

Hawthorne Audio Silver Iris drivers :)


test
http://www.tnt-audio.com/casse/ha_si_part1_e.html

leverancier
http://www.hawthorneaudio.com/index.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Probleem is dat de grbuikte Hypex module te breed is voor hetgeen ik voor ogen heb. (en kwijt kan)
dan doe je die toch gewoon in een eigen kistje, makkelijk uit t zich te plaatsen en tijdens het inregelen ff draaien en je kan makkleijk bij alle knoppen
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

weidok schreef:
rho schreef:
Ondertussen zijn de plannen weer wat gewijzigd.
De wens om een coax te gebruiken blijft, maar de aanvulling met een sub is denk ik toch noodzakelijk om het gewenste resultaat te bekomen.

Het idee is dus om de coax redelijk breedbandig te laten werken en het laag aan te vullen met een 8" aktieve woofer die mee in de zuil zit ingewerkt.
Een Visaton TIW 200 SX per kant moet het voor wat filmpjes wel doen.

Het uiterlijk gaat evenzeer heel klassiek zijn zoals de Tannoys. De drivers beiden aan de voorkant.

Volgens de beschrijving van de LadyLike Sub in HH2/2007 zou die TIW 200 XS toch zeer degelijk moeten presteren in een volume dat best wel in een nog betrekkelijk slanke vloerstaander te gieten valt.
Probleem is dat de grbuikte Hypex module te breed is voor hetgeen ik voor ogen heb. (en kwijt kan)
Misschien is dit wat

Hawthorne Audio Silver Iris drivers :)


test
http://www.tnt-audio.com/casse/ha_si_part1_e.html

leverancier
http://www.hawthorneaudio.com/index.html
Minstens 10". Dan wordt ie te breed.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:
Probleem is dat de grbuikte Hypex module te breed is voor hetgeen ik voor ogen heb. (en kwijt kan)
dan doe je die toch gewoon in een eigen kistje, makkelijk uit t zich te plaatsen en tijdens het inregelen ff draaien en je kan makkleijk bij alle knoppen
Ik had graag 1 amp per woofer zodat ik volledig stereo blijf spelen.
Een 2 kanaals met een apparte EQ is misschien een optie. Daar moet ik nog eens over nadenken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
..... 10". Dan wordt ie te breed.
een mooie 7" dan maar? 8)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:
..... 10". Dan wordt ie te breed.
een mooie 7" dan maar? 8)
Liefst. Of een 8" mag ook, maar de short list bestaat tot nu toe enkel uit 7" speakers. (met een 8" woofer voor het laag.)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zou het eigenlijk uitmaken of ik de woofer aan de voor of achterkant zet als ik 'm maar tot zo'n 100Hz zou inzetten?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik ben ondertussen een stel Tannoy 2046 tegengekomen op een 2de hands site.
Veel informatie is er niet over te vinden. Blijkbaar werden ze o.a. in een near-field monitor gebruikt.

Nu hoop ik dan er hier iemand is die er wat meer over kan vertellen.
Een stel T/S parameters zou heel erg leuk zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Probeer het is via deze site:

http://www.hilberink.nl/

veel Tannoy info
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Er staat 1 ontwerpje op met die 2046 DC, maar die heeft gewoon het orrigineel aangehouden en een fraaier uiterlijk gegeven.
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Ik had verder niet gekeken wist alleen dat er veel tannoy info te vinden was, helaas.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Part Nummertje 297-462 @ Partsexpress?

Misschien ook niet verkeerd?
Bijlagen
297-462L.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik had verder niet gekeken wist alleen dat er veel tannoy info te vinden was, helaas.
Oh, maar het is een interessante link hoor. Ik heb even een vraagje achter gelaten op hun forum. Redelijk wat kans dat daar wat nuttige info van komt.
Laatst gewijzigd door rho op wo 26 mar 2008, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Yannick schreef:
Part Nummertje 297-462 @ Partsexpress?

Misschien ook niet verkeerd?
die kende ik al, maar die spreek me eigenlijk niet echt aan.
Ik heb er ook nog nooit iemand iets mee weten doen .... hoewel.... 4-weg heeft 'm ooit gebruikt geloof ik.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho schreef:
.... hoewel.... 4-weg heeft 'm ooit gebruikt geloof ik.
Was dat niet de HiVi S1?

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Volgens mij had ie vorige keer in Breda beide drivers bij. Ik weet niet meer met welke hij aan het experimenteren was.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ondertussen zijn de Visaton TIW200XS woofertjes in mijn bezit. Die gaan dus voor het laag gebruikt worden. Ze worden aktief aangestuurd.

Ik zoek daar dus de juiste versterker voor. Bedoeling is om ze stereo aan te sturen. Elke woofer dus zijn eigen versterker(-kanaal).
Dat wil dus zeggen dat ik ofwel een 2-weg versterker ofwel 2 plate amps ga gebruiken.
Voorlopig oriënteer ik me op de plate-amps omdat die al voorzien zijn van een x-over en boost. Prijs kwaliteit zijn die in veel gevallen ook beter dan een 2-kanaals versterker + actief filter.
De opties die ik tot nu toe overweeg:
- Hypex DS 2.0
- Monacor SAM-2
- Conrad 150W Toch vrees ik dat deze wat weinig vermogen heeft. De woofers hebben geen al te hoog rendement.

Heeft er nog iemand een goede optie?

De zoektocht naar de meest geschikte coax is ook al even bezig. Het is geen gemakkelijke taak om een 17cm coax te vinden met een zwarte conus, die in een gesloten kistje past dat maximum 15L (echt wel het aller uiterste!!!! dus liefst een stuk kleiner) groot is en die dan tot zo'n 100Hz mee speelt.
Tot nu toe ben ik de volgende exemplaren tegen gekomen:
- TangBand W6-1530SA
- PHL X17-1240 TWX Die heeft een hoog rendement. Misschien niet optimaal om met die Visaton woofer te combineren?
- ASE 17 CN 225/8-XT Vifa laag-mid, met Vifa XT ringradiator

Ook voor de coax zoek ik nog alternatieven.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

rho schreef:
Ondertussen zijn de Visaton TIW200XS woofertjes in mijn bezit. Die gaan dus voor het laag gebruikt worden. Ze worden aktief aangestuurd.

Ik zoek daar dus de juiste versterker voor. Bedoeling is om ze stereo aan te sturen. Elke woofer dus zijn eigen versterker(-kanaal).
Dat wil dus zeggen dat ik ofwel een 2-weg versterker ofwel 2 plate amps ga gebruiken.
Voorlopig oriënteer ik me op de plate-amps omdat die al voorzien zijn van een x-over en boost. Prijs kwaliteit zijn die in veel gevallen ook beter dan een 2-kanaals versterker + actief filter.
De opties die ik tot nu toe overweeg:
- Hypex DS 2.0
- Monacor SAM-2
- Conrad 150W Toch vrees ik dat deze wat weinig vermogen heeft. De woofers hebben geen al te hoog rendement.

Heeft er nog iemand een goede optie?

De zoektocht naar de meest geschikte coax is ook al even bezig. Het is geen gemakkelijke taak om een 17cm coax te vinden met een zwarte conus, die in een gesloten kistje past dat maximum 15L (echt wel het aller uiterste!!!! dus liefst een stuk kleiner) groot is en die dan tot zo'n 100Hz mee speelt.
Tot nu toe ben ik de volgende exemplaren tegen gekomen:
- TangBand W6-1530SA
- PHL X17-1240 TWX Die heeft een hoog rendement. Misschien niet optimaal om met die Visaton woofer te combineren?
- ASE 17 CN 225/8-XT Vifa laag-mid, met Vifa XT ringradiator

Ook voor de coax zoek ik nog alternatieven.
Als versterker misschien deze?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”