Tannoy Sandringham SE

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarom doe je niks met een 8" Fostex of zo. Een lekkere breedbander, hoef je je ook geen zorgen te maken over een filter.

Meer iets als dit:

Afbeelding

Dit is dan wel een kopie uit een reactie uit een topic van mezelf, maar ik vond het hier ook wel passen. Ik heb de kleine variant hiervan bij GeertM42 mogen beluisteren en vond die heel indrukwekkend, ook in het laag !

Mischa
rho

Bericht door rho »

Het afstraalgedrag van een breedbander is niet echt ideaal voor in een leefruimte. Daar heb je ook graag mooi geluid als je niet precies in de sweet spot zit.
Een coax presteert hier veel beter.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mee eens rho. Maar dat hoeft dan niet per sé een coax te zijn hoor.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

rho schreef:
Het afstraalgedrag van een breedbander is niet echt ideaal voor in een leefruimte. Daar heb je ook graag mooi geluid als je niet precies in de sweet spot zit. Een coax presteert hier veel beter.
Klopt, ik had even geen rekening gehouden met jouw toepassing :oops: .

Groeten,
Mischa
rho

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
Mee eens rho. Maar dat hoeft dan niet per sé een coax te zijn hoor.
Hoe bedoel je?
Dat bij een gewone 2-weg dat aspect ook prima in orde is, is me duidelijk.
Maar de keuze voor een coax is er niet enkel gekomen door dat afstraalgedrag in het hoog, eerder door het (weer) eens willen werken met iets dat erg op een puntbron lijkt. ...en gewoon omdat ik zin heb om eens met een coax te werken. :D

Een breedbander had een goeie optie geweest als het om nieuwe speakers voor de luisterruimte zou gaan. (daar komen waarschijnlijk wel eens ooit Fostex BLH's te staan ;) )
rho

Bericht door rho »

Ondertussen zijn de plannen weer wat gewijzigd.
De wens om een coax te gebruiken blijft, maar de aanvulling met een sub is denk ik toch noodzakelijk om het gewenste resultaat te bekomen.

Het idee is dus om de coax redelijk breedbandig te laten werken en het laag aan te vullen met een 8" aktieve woofer die mee in de zuil zit ingewerkt.
Een Visaton TIW 200 SX per kant moet het voor wat filmpjes wel doen.

Het uiterlijk gaat evenzeer heel klassiek zijn zoals de Tannoys. De drivers beiden aan de voorkant.

Volgens de beschrijving van de LadyLike Sub in HH2/2007 zou die TIW 200 XS toch zeer degelijk moeten presteren in een volume dat best wel in een nog betrekkelijk slanke vloerstaander te gieten valt.
Probleem is dat de grbuikte Hypex module te breed is voor hetgeen ik voor ogen heb. (en kwijt kan)
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

das inderdaad geen vieze speaker :shock:

Afbeelding
weidok

Bericht door weidok »

rho schreef:
De wens om een coax te gebruiken blijft, maar de aanvulling met een sub is denk ik toch noodzakelijk om het gewenste resultaat te bekomen.

Het idee is dus om de coax redelijk breedbandig te laten werken en het laag aan te vullen met een 8" aktieve woofer die mee in de zuil zit ingewerkt.

Het uiterlijk gaat evenzeer heel klassiek zijn zoals de Tannoys. De drivers beiden aan de voorkant.

Volgens de beschrijving van de LadyLike Sub in HH2/2007 zou die TIW 200 XS toch zeer degelijk moeten presteren in een volume dat best wel in een nog betrekkelijk slanke vloerstaander te gieten valt.
Probleem is dat de grbuikte Hypex module te breed is voor hetgeen ik voor ogen heb. (en kwijt kan)
Misschien is dit wat

Hawthorne Audio Silver Iris drivers :)

test
http://www.tnt-audio.com/casse/ha_si_part1_e.html

leverancier
http://www.hawthorneaudio.com/index.html
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
dan doe je die toch gewoon in een eigen kistje, makkelijk uit t zich te plaatsen en tijdens het inregelen ff draaien en je kan makkleijk bij alle knoppen
rho

Bericht door rho »

weidok schreef:
rho schreef:

Misschien is dit wat

Hawthorne Audio Silver Iris drivers :)

test
http://www.tnt-audio.com/casse/ha_si_part1_e.html

leverancier
http://www.hawthorneaudio.com/index.html
Minstens 10". Dan wordt ie te breed.
rho

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:
dan doe je die toch gewoon in een eigen kistje, makkelijk uit t zich te plaatsen en tijdens het inregelen ff draaien en je kan makkleijk bij alle knoppen
Ik had graag 1 amp per woofer zodat ik volledig stereo blijf spelen.
Een 2 kanaals met een apparte EQ is misschien een optie. Daar moet ik nog eens over nadenken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
..... 10". Dan wordt ie te breed.
een mooie 7" dan maar? 8)
rho

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:
..... 10". Dan wordt ie te breed.
een mooie 7" dan maar? 8)
Liefst. Of een 8" mag ook, maar de short list bestaat tot nu toe enkel uit 7" speakers. (met een 8" woofer voor het laag.)
rho

Bericht door rho »

Zou het eigenlijk uitmaken of ik de woofer aan de voor of achterkant zet als ik 'm maar tot zo'n 100Hz zou inzetten?
rho

Bericht door rho »

Ik ben ondertussen een stel Tannoy 2046 tegengekomen op een 2de hands site.
Veel informatie is er niet over te vinden. Blijkbaar werden ze o.a. in een near-field monitor gebruikt.

Nu hoop ik dan er hier iemand is die er wat meer over kan vertellen.
Een stel T/S parameters zou heel erg leuk zijn natuurlijk.
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Probeer het is via deze site:

http://www.hilberink.nl/

veel Tannoy info
rho

Bericht door rho »

Er staat 1 ontwerpje op met die 2046 DC, maar die heeft gewoon het orrigineel aangehouden en een fraaier uiterlijk gegeven.
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Ik had verder niet gekeken wist alleen dat er veel tannoy info te vinden was, helaas.
Yannick

Bericht door Yannick »

Part Nummertje 297-462 @ Partsexpress?

Misschien ook niet verkeerd?
Bijlagen
297-462L.jpg
rho

Bericht door rho »

Ik had verder niet gekeken wist alleen dat er veel tannoy info te vinden was, helaas.
Oh, maar het is een interessante link hoor. Ik heb even een vraagje achter gelaten op hun forum. Redelijk wat kans dat daar wat nuttige info van komt.
Laatst gewijzigd door rho op wo 26 mar 2008, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Yannick schreef:
Part Nummertje 297-462 @ Partsexpress?

Misschien ook niet verkeerd?
die kende ik al, maar die spreek me eigenlijk niet echt aan.
Ik heb er ook nog nooit iemand iets mee weten doen .... hoewel.... 4-weg heeft 'm ooit gebruikt geloof ik.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

rho schreef:
.... hoewel.... 4-weg heeft 'm ooit gebruikt geloof ik.
Was dat niet de HiVi S1?

Afbeelding
rho

Bericht door rho »

Volgens mij had ie vorige keer in Breda beide drivers bij. Ik weet niet meer met welke hij aan het experimenteren was.
rho

Bericht door rho »

Ondertussen zijn de Visaton TIW200XS woofertjes in mijn bezit. Die gaan dus voor het laag gebruikt worden. Ze worden aktief aangestuurd.

Ik zoek daar dus de juiste versterker voor. Bedoeling is om ze stereo aan te sturen. Elke woofer dus zijn eigen versterker(-kanaal).
Dat wil dus zeggen dat ik ofwel een 2-weg versterker ofwel 2 plate amps ga gebruiken.
Voorlopig oriënteer ik me op de plate-amps omdat die al voorzien zijn van een x-over en boost. Prijs kwaliteit zijn die in veel gevallen ook beter dan een 2-kanaals versterker + actief filter.
De opties die ik tot nu toe overweeg:
- Hypex DS 2.0
- Monacor SAM-2
- Conrad 150W Toch vrees ik dat deze wat weinig vermogen heeft. De woofers hebben geen al te hoog rendement.

Heeft er nog iemand een goede optie?

De zoektocht naar de meest geschikte coax is ook al even bezig. Het is geen gemakkelijke taak om een 17cm coax te vinden met een zwarte conus, die in een gesloten kistje past dat maximum 15L (echt wel het aller uiterste!!!! dus liefst een stuk kleiner) groot is en die dan tot zo'n 100Hz mee speelt.
Tot nu toe ben ik de volgende exemplaren tegen gekomen:
- TangBand W6-1530SA
- PHL X17-1240 TWX Die heeft een hoog rendement. Misschien niet optimaal om met die Visaton woofer te combineren?
- ASE 17 CN 225/8-XT Vifa laag-mid, met Vifa XT ringradiator

Ook voor de coax zoek ik nog alternatieven.
sevenup

Bericht door sevenup »

rho schreef:
Ondertussen zijn de Visaton TIW200XS woofertjes in mijn bezit. Die gaan dus voor het laag gebruikt worden. Ze worden aktief aangestuurd.

Ik zoek daar dus de juiste versterker voor. Bedoeling is om ze stereo aan te sturen. Elke woofer dus zijn eigen versterker(-kanaal).
Dat wil dus zeggen dat ik ofwel een 2-weg versterker ofwel 2 plate amps ga gebruiken.
Voorlopig oriënteer ik me op de plate-amps omdat die al voorzien zijn van een x-over en boost. Prijs kwaliteit zijn die in veel gevallen ook beter dan een 2-kanaals versterker + actief filter.
De opties die ik tot nu toe overweeg:
- Hypex DS 2.0
- Monacor SAM-2
- Conrad 150W Toch vrees ik dat deze wat weinig vermogen heeft. De woofers hebben geen al te hoog rendement.

Heeft er nog iemand een goede optie?

De zoektocht naar de meest geschikte coax is ook al even bezig. Het is geen gemakkelijke taak om een 17cm coax te vinden met een zwarte conus, die in een gesloten kistje past dat maximum 15L (echt wel het aller uiterste!!!! dus liefst een stuk kleiner) groot is en die dan tot zo'n 100Hz mee speelt.
Tot nu toe ben ik de volgende exemplaren tegen gekomen:
- TangBand W6-1530SA
- PHL X17-1240 TWX Die heeft een hoog rendement. Misschien niet optimaal om met die Visaton woofer te combineren?
- ASE 17 CN 225/8-XT Vifa laag-mid, met Vifa XT ringradiator

Ook voor de coax zoek ik nog alternatieven.
Als versterker misschien deze?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”