Tannoy Sandringham SE

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rho

Tannoy Sandringham SE

Bericht door rho »

Ik liet net een foto van een Tannoy Sandringham SE aan m'n vriendin zien.
Haar reactie: "Dat zijn wel de mooiste speakers die ik de laatste tijd gezien heb!" (ze heeft iets met Engelse meubels ;) )

Nu is dat natuurlijk wel de kans van m'n leven om zo'n soort speaker te bouwen. Een echte aankopen is me ruim te duur!

Zijn er bouwplannen voor zulke speakers en zijn er alternatieve units die gebruikt kunnen worden?

Het hoeft niet perfect de Sandringham te zijn, maar een ontwerp met een coax of dual concentric die zowat dezelfde prestaties neerzet en in een gelijkaardige kast past zou interessant zijn.
Het gaat 'm dus om de looks voor m'n vriendin en om de prestaties voor mij.

Zijn zulke Tannoy Dual Concentric drivers eigenlijk los te koop?

't Is niet zeker of ik ze ooit ga bouwen, maar ik ben me al een hele tijd aan het orrienteren naar een nieuw project om te bouwen ter opwaardering van de set in de woonkamer.

Laatste opmerking van de wederhelft: "Maar eerst moet die garage af!"
En ben net begonnen aan het tekenen van een plan. :?
Ik heb dus nog wel even tijd. :wink: :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Of de Tannoy drivers los te koop zijn (nieuw) weet ik niet, je ziet wel eens op marktplaats de grotere concentric van 15" voorbij komen. Goedkoop zijn deze units in ieder geval niet, zijn echte collectors items.

Echter voor goede coaxiale units hoef je niet perse Tannoy te hebben. Bijvoorbeeld de professionele fabrikant B&C maakt deze ook. De Sandringham is 8" als ik het goed heb. Je zou dan eens kunnen kijken naar de B&C 8cx21. Deze unit is zeer voordelig geprijst bij bijvoorbeeld www.speakerstore.nl.

(deze unit is min of meer gelijk aan de veel duurdere 8" van Hi-Level welke een tijd lang in de HobbyHifi stonden als advertentie. Tevens had de HobbyHifi een ontwerp ermee namelijk de 'Hypo 8 Horn', een hyberbolische hoorn in een kast van ongeveer 105x27x45cm. Deze hoorn heb ik eens gebouwd met de B&C driver en het was verbazend wat erop deze manier uit een enkele 8" is te halen qua laag).

Mijn ervaring met deze 8" B&C coax is dat er zeker 'muziek' uit is te halen, echter het hoog zal nooit zo mooi worden als een goede softdome etc. De units kunnen wel goed de ervaring van een 'live performance' neerzetten. Qua filtering is het hoog niet zo makkelijk omdat je hier vaak zal moeten corrigeren vanwege het piek en dal karakter van de weergave dat zo ongeveer bij elke coax naar voren komt in het hoog.

Ik zou nu zelf (zeker als je voor een reflex kast wil gaan) kijken naar een grotere coaxiaal unit van bijv. B&C, Beyma, 18sound, P-Audio etc. van bijvoorbeeld 12" of 15" diameter. Op deze manier is het eenvoudigere een indrukwekkende laagweergave eruit te halen. De kast moet dan wel vrij groot zijn.

Groeten Walter
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik zie de drivers soms wel eens 2e hands worden aangeboden. Helaas zijn de filters van deze drivers uiterst complex. Ook zal de prijs niet meevallen; mij is er ooit bij een tannoydealer verteld dat de tweeter vervaardigd is uit massief goud.

Vooral de drivers waarbij er geen stofkapje zit voor de tweeter mogen er visueel er ook zeker zijn :)
rho

Bericht door rho »

Walt schreef:
Of de Tannoy drivers los te koop zijn (nieuw) weet ik niet, je ziet wel eens op marktplaats de grotere concentric van 15" voorbij komen. Goedkoop zijn deze units in ieder geval niet, zijn echte collectors items.

Echter voor goede coaxiale units hoef je niet perse Tannoy te hebben. Bijvoorbeeld de professionele fabrikant B&C maakt deze ook. De Sandringham is 8" als ik het goed heb. Je zou dan eens kunnen kijken naar de B&C 8cx21. Deze unit is zeer voordelig geprijst bij bijvoorbeeld www.speakerstore.nl.

(deze unit is min of meer gelijk aan de veel duurdere 8" van Hi-Level welke een tijd lang in de HobbyHifi stonden als advertentie. Tevens had de HobbyHifi een ontwerp ermee namelijk de 'Hypo 8 Horn', een hyberbolische hoorn in een kast van ongeveer 105x27x45cm. Deze hoorn heb ik eens gebouwd met de B&C driver en het was verbazend wat erop deze manier uit een enkele 8" is te halen qua laag).

Mijn ervaring met deze 8" B&C coax is dat er zeker 'muziek' uit is te halen, echter het hoog zal nooit zo mooi worden als een goede softdome etc. De units kunnen wel goed de ervaring van een 'live performance' neerzetten. Qua filtering is het hoog niet zo makkelijk omdat je hier vaak zal moeten corrigeren vanwege het piek en dal karakter van de weergave dat zo ongeveer bij elke coax naar voren komt in het hoog.

Ik zou nu zelf (zeker als je voor een reflex kast wil gaan) kijken naar een grotere coaxiaal unit van bijv. B&C, Beyma, 18sound, P-Audio etc. van bijvoorbeeld 12" of 15" diameter. Op deze manier is het eenvoudigere een indrukwekkende laagweergave eruit te halen. De kast moet dan wel vrij groot zijn.

Groeten Walter
Het is nu juist het punt dat de drivers in de Sandringham 8" units zijn dat de speaker zo interessant maakt. Ik heb namelijk geen plaats voor een grotere speaker.

Het hoeft niet persé een BR te zijn. Een hoorn mag best.

Het principe dat Tannoy toepast lijkt me erg interessant. Ze gebruiken een hoornmond aan weerszijde van de unit, over de volledige hoogte.

Een driver die me wel interesseert is b.v. de PHL X17-1240 TWX. Dat is geen 8" maar het is een coax met een dome-tweeter en laat hele mooie metingen zien.
Zou zoeits in zo'n soort "Tannoy-hoorn-type-behuizing" passen? (de vraag is dus eigenlijk: welke parameters bepalen of een driver zou presteren in een BLH?)

Een coax ala B&C is ook wel interessant. Het probleem is dan inderdaad het hoog. Daarom dat ik ook geen FR overweeg. (afstraalgedrag in het hoog past niet in dit project.)
Zou je wat meer info over jouw B&C-project kunnen geven?

De drivers van Jim Thiel lijken me ook wel in het rijtje te passen. De prijs is minder aantrekkelijk, maar misschien valt dat toch te overwegen. En daar is van bewezen dat ie in een hoorn past. (De SC3 toch)
rho

Bericht door rho »

Fokko schreef:
Ik zie de drivers soms wel eens 2e hands worden aangeboden. Helaas zijn de filters van deze drivers uiterst complex. Ook zal de prijs niet meevallen; mij is er ooit bij een tannoydealer verteld dat de tweeter vervaardigd is uit massief goud.

Vooral de drivers waarbij er geen stofkapje zit voor de tweeter mogen er visueel er ook zeker zijn :)
Een tweeter uit massief goed is geen goed idee.
Een tweeter moet namelijk uiterst licht zijn, en dat is goud alles behalve. :wink:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik vond het idd ook al twijfelachtig :wink:

Verkopers praat dus; 51mm (2.00") with aluminium alloy dome, Alnico magnet system with Pepperpot Waveguide™
rho

Bericht door rho »

Fokko schreef:
Ik vond het idd ook al twijfelachtig :wink:

Verkopers praat dus; 51mm (2.00") with aluminium alloy dome, Alnico magnet system with Pepperpot Waveguide™
Dat lijkt me veel realistischer. :)

Die PHL past dus wel in een hoorn blijkbaar: Linkje naar hele dure speaker :)
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

wat dacht je van de nieuwe Tangband coaxiaal? daar is een TQWT ontwerp voor wat je prima in cottage stijl zou kunnen uitvoeren
rho

Bericht door rho »

Als dat niet interessant is zeg!
De prijs valt ook best mee. De curve die in de datasheet staat vind ik eigenlijk wel "verdacht" vlak. :? Zeker voor een ongefilterde coax.

Heb je ook metingen van de TL?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Rho,

Zie hier: viewtopic.php?t=2697&highlight=tannoy

(Btw van Benco nooit meer wart gehoord.)
Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

rho schreef:
Als dat niet interessant is zeg!
De prijs valt ook best mee. De curve die in de datasheet staat vind ik eigenlijk wel "verdacht" vlak. :? Zeker voor een ongefilterde coax.

Heb je ook metingen van de TL?
ik vermoed dat de meting wel met een filter gedaan zal zijn....

metingen van die TL moet ik achteraan bij de ontwerper (zal ff duren want ik stap als ik dit geschreven heb in de auto voor een weekje vakantie)
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Zit toch een filter opgebouwd?
rho

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
Hallo Rho,

Zie hier: viewtopic.php?t=2697&highlight=tannoy

(Btw van Benco nooit meer wart gehoord.)
Interessant.
Heb je al een idee wat ze nu moeten gaan kosten? :wink:

Ze hebben dus ongeveer 25 liter nodig volgend de PDF.

Als je de TS-parameters hebt valt er misschien wel een TL ofzo voor te ontwerpen.
rho

Bericht door rho »

Martijn v schreef:
Zit toch een filter opgebouwd?
Ohja? Daar is toch nergens sprake van.
Denk je dat dat het filter is dat je daar in de datasheet ziet? Zou kunnen.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat moet het ding anders met een printplaat? Vreemd genoeg staat er wel bij dat de speaker zonder filter geleverd wordt...
Martijn v

Bericht door Martijn v »

De kleine broertjes n.l. de W4-937SF en de W5-938SC worden met geleverd (volgens de tang band site), dit viel mij ook pas op toen ik de printplaat zag.
rho

Bericht door rho »

Juoigâ, kan jij duidelijkheid brengen?
Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

tuurlijk....
Bijlagen
>1000 woorden  :-)
>1000 woorden :-)
rho

Bericht door rho »

Aha, geen filter dus.

Heb je een idee over hoe ze dan tot die vlakke curve komen in de datasheet? (afmetingen baffle en test-filter?)
Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

ik probeer meetgegevens voor je te vinden...

btw: een ander forumlid kan mogelijk binnenkort wat praktijkervaringen over de W6-1530 vertellen... er gaat vandaag een paartje naar hem toe
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik ben heel benieuwd naar luisterindrukken...
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Die Sandringham ziet er overigens niet uit als één van de Tannoy hoorns, meer als een Onken-achtige basreflex. Daar werkt Tannoy ook veel mee bij hun high end coaxialen. Om zelf te bouwen zijn die veel makkelijker. Een Tannoy Autograph is niet iets dat je even in een weekendje in elkaar klust. Zo'n ding laat een Klipsch hoorn er simpel uitzien. :shock:

Maar zo'n Onken-achtige basreflex kun je zelf wel berekenen en in elkaar schroeven.
nlmb

Bericht door nlmb »

rho schreef:
Aha, geen filter dus.

Heb je een idee over hoe ze dan tot die vlakke curve komen in de datasheet? (afmetingen baffle en test-filter?)
TB gebruikt altijd een bizarre schaalverdeling dan is elke unit bijna vlak.
rho

Bericht door rho »

Whoohoow...pc is gerepareerd!!

Ondertussen ben ik nog steeds benieuwd naar de ervaringen met die TB. :D
Boerenterprise

Bericht door Boerenterprise »

Ik ook......

Chris
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”