Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

Megamooi! Doe mij eens een setje? :)
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

DAT ziet er echt heel indrukwekkend UIt!!!!!
Wat ziet dat er professioneel uitgevoerd uit zeg!

Is dit echt alleen hobby of zijn jullie (Ed en Frank) ook commercieel met product ontwikkeling bezig?

Wat zijn de kosten aan materiaal zo langzamerhand geworden? Die blokken schuim schijnen ook wel prijzig te zijn.

Polyester, glasvezel , spuitplamuur, schuurpapier, gasmaskerfilters etc. tikt toch al snel aan zou je zeggen.
Ik heb namelijk wel eens een rondje door de Poly-service. Voor je het weet geef je daar 100 den eurie s uit!

Success met de laatste loodjes!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Kostprijs van het meteriaal is Peanuts.
Het is de tijd die je erin steekt.

Voor het ruwe deel ben je gelijk 12 uur per kast bezig.
Aan materiaal heb je goed gerekend, dat is zo'n 100 euro.
Als Frank die in opdracht moet maken zit je dan op zo'n 600 euro per kast.

Daarvoor krijg je dan de ruwe kast. Die moet hier en daar nog bijgewerkt worden (bramen verwijderen, kleine gaatjes opvullen, passing voor de units ruimen. Daar ben je toch ook wel zo'n ganse dag mee zoet.

Dan moet ie spuitklaar gemaakt worden, dus spuitplamuur erop en de laatste onnauwkeurigheden en krasjes eruit halen.

De voet komt er ook nog bij. Dat kan een mdf bakje of iets dergelijks zijn.

Bedrading erin, reflex buis voorzien, filter eronder.

Totaal ben je dan kwijt voor een setje:
1200 euro ruwbouw
1200 euro units
200 euro filters
100 euro kleinmateriaal
? afwerken en fijnschuren
? euro lakkerij
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

Tja, ik denk dat met het voorbereiden en laten spuiten zo weer 500 euro verder bent! Dat zou betekenen dat dat je al snel zo'n 3700 euro moet gaan rekenen. Vind ik nog niet veel, heeft frank dan zijn mallen en mal prototype er ook met een paar re-producties er uit?

Dan nog niet meegerekent filter ontwikkelingskosten en prototyping ontwikkelings kosten. De design kosten qua vorm waren voor B&W.

niet gek dat dit al snel meer dan 15.000 euro moet kosten in de winkel.

Is dit vanuit professionele of hobby kwaliteiten ontstaan? Jullie zouden zo een prototypings bedrijf kunnen beginnen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Meeks schreef:
heeft frank dan zijn mallen en mal prototype er ook met een paar re-producties er uit?
nee, is ook niet de bedoeling aangezien dat dit uit eigen interesse is ontstaan. Eigenlijk was het meer een challenge. Aan tekenwerk alleen al steekt er meer als een volle week werk in!
Het frezen van het model was dacht ik 850 euro.
Het bewerken en afwerken van het model nog eens een paar volle dagen.
Het bouwen en coaten van de negatiefmal nog een paar dagen.

Tja, als je al die kosten gaat samentellen kun je jezelf afvragen of het wel loont.
Voor Frank is het zoals ik reeds zei, een challenge, en eigenlijk doet ie wel meer van dit soort gekke dingen.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi asterduc,
ik wil jullie niet te veel bewieroken maar dit vind ik geen gekke dingen maar puur vakwerk
chapeau :roll:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dit weekend gaat de reflex buis erin en gebeuren de eerste filterpogingen.
Bijlagen
P3140046.jpg
P3140047.jpg
P3140048.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

:shock:









(meer heb ik niet te zeggen)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Goeiemoggel!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

WOW !!!! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Da´s lekker wakker worden.

Zeer mooi resultaat. Als de metingen uiteindelijk net zo goed zijn als het uiterlijk....... Misschien toch een optie een kleine productie op te zetten?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er echt prachtig uit. Complimenten. =D> =D>
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en dit is nu de Frank zie!
Bijlagen
HPIM2198 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

laag is geen probleem.
Hier de impedantie en near-field meting van de basunit met reflexpoort (zonder filter).
Bijlagen
Pacific testexemplaar 2 - basunit.PNG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi hoor! Hoe hebben jullie nu de nautilus op de vloerplaat gemonteerd?

Jan
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

asterduc schreef:
laag is geen probleem.
Hier de impedantie en near-field meting van de basunit met reflexpoort (zonder filter).
Ik heb even gemist waar de reflex poort nou precies zit. Waar zit hij precies?

Als ik het goed zie in de impedantie curve heb je nog wel wat reflecties in de kast op 130-260-390 Hz etc, de kleine piekjes die ik nog zie bij de frequenties lijken me daarop te duiden.

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens mij kwam de BR aan de achterkant, helemaal onderaan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de reflex poort komt onderaan in de sokkel uit.
De sokkel zal op soundcare spikes geplaatst worden waardoor de lucht onderaan de sokkel naar buiten komt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
Als ik het goed zie in de impedantie curve heb je nog wel wat reflecties in de kast op 130-260-390 Hz etc, de kleine piekjes die ik nog zie bij de frequenties lijken me daarop te duiden.
Tom,
die impedantiemeting ga ik morgen opnieuw doen, dan wel met Clio, want ik twijfel aan de juistheid van de huidige meting.
Heb nml net een gewone weerstand gemeten en die curve was alles behalve recht.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het eerste testresultaat.
Dit volstaat om hem te laten inspelen.

... en het klinkt nu al heel lekker.
Bijlagen
HPIM2203 [800x600].JPG
Pacific testexemplaar 02 filter 01.PNG
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Met een open Thel blok op de achtergrond ;)

Is echt fantastisch om te zien die Nautilussen!!! Wow...
En wat nu als deze straks lekkerder klinkt dan de Concaves??
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vigier schreef:
En wat nu als deze straks lekkerder klinkt dan de Concaves??
haha,
die vraag stelde ik me ook al Joris.
Het zijn 2 verschillende concepten, 2 verschillende speakers.

Mijn vrouw zat gisteren mee in de studio een filmpje te kijken zei "die schelpen zouden hier anders ook niet slecht staan".

De Concave is anders. Volwassener, meer power, meer dynamiek.

De schelpen spelen fijner, gaan iets dieper (en schijnbaar ook hoger!!!) maar ze zijn ook wat speelser en hebben minder 'drive' als de Concave.

Mijn persoonlijke keuze gaat daarom naar de Concave, zeker op de Thel blokken. Het maakt niet uit welke muziek je speelt, ook niet op welk volume je dat doet.
De schelpen zijn, voor zover ik ze nu heb getest, iets selectiever. Een ruige blues en live jazz vind ie minder lekker als highend parels en lounge. Die laatste brengt hij dan ook met finesse en binnen een aanvaardbaar geluidsniveau.

Enne euh, een subwoofer gaat hiet af als een gieter naast de schelpen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zondagnamiddag is voor mij dikwijls meetdag.
Vandaag is dat niet anders.

dit is de opstelling.
Microfoon tussen tweeter en midunit, op 60 cm afstand.

LMS meting vanaf de frekwentie dat de eerste reflectiegolf aan de microfoon komt.
De favoriete kussens op de vloer zijn om de eerste reflectiegolf wat af te vlakken. Daardoor kan ook een meting genomen worden vanaf een lagere frekwentie. Die is dan niet 100% representatief, maar het geeft wel een idee van hoe het verloop eruit ziet.

De frekwentiecurve is bijna binnen 1db vlak met een bewuste oploop van het hoog. Dit heb ik gedaan omdat de schelpen perfect haaks gaan worden opgesteld. Off-axis (op de luisterpositie dus) trekt de curve dan mooi recht. Die curve heb ik gemeten maar de data kan ik om één of andere reden niet van de Clio PC halen.
Getoonde curve is dan ook on-axis.
Bijlagen
HPIM2206 [800x600].JPG
Pacific frekwentie versie 01.PNG
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

:shock: :shock: :shock: :shock:

Potverdikke jongens wat gaaf!
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

I know what I want for Christmas!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Deze had ik gisteren nog vergeten te posten.

Waterval van de baskast, zonder filter.
eveneens frekwentiecurve van basdriver en reflex poort, zonder filter.

Op de waterval is een resonantie bij 650 herkenbaar.
Bijlagen
Nautilus resonantie op 650 hz.PNG
Nautilus Bas en Poort zonder filter.PNG
Plaats reactie