Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
DAT ziet er echt heel indrukwekkend UIt!!!!!
Wat ziet dat er professioneel uitgevoerd uit zeg!
Is dit echt alleen hobby of zijn jullie (Ed en Frank) ook commercieel met product ontwikkeling bezig?
Wat zijn de kosten aan materiaal zo langzamerhand geworden? Die blokken schuim schijnen ook wel prijzig te zijn.
Polyester, glasvezel , spuitplamuur, schuurpapier, gasmaskerfilters etc. tikt toch al snel aan zou je zeggen.
Ik heb namelijk wel eens een rondje door de Poly-service. Voor je het weet geef je daar 100 den eurie s uit!
Success met de laatste loodjes!
Wat ziet dat er professioneel uitgevoerd uit zeg!
Is dit echt alleen hobby of zijn jullie (Ed en Frank) ook commercieel met product ontwikkeling bezig?
Wat zijn de kosten aan materiaal zo langzamerhand geworden? Die blokken schuim schijnen ook wel prijzig te zijn.
Polyester, glasvezel , spuitplamuur, schuurpapier, gasmaskerfilters etc. tikt toch al snel aan zou je zeggen.
Ik heb namelijk wel eens een rondje door de Poly-service. Voor je het weet geef je daar 100 den eurie s uit!
Success met de laatste loodjes!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Kostprijs van het meteriaal is Peanuts.
Het is de tijd die je erin steekt.
Voor het ruwe deel ben je gelijk 12 uur per kast bezig.
Aan materiaal heb je goed gerekend, dat is zo'n 100 euro.
Als Frank die in opdracht moet maken zit je dan op zo'n 600 euro per kast.
Daarvoor krijg je dan de ruwe kast. Die moet hier en daar nog bijgewerkt worden (bramen verwijderen, kleine gaatjes opvullen, passing voor de units ruimen. Daar ben je toch ook wel zo'n ganse dag mee zoet.
Dan moet ie spuitklaar gemaakt worden, dus spuitplamuur erop en de laatste onnauwkeurigheden en krasjes eruit halen.
De voet komt er ook nog bij. Dat kan een mdf bakje of iets dergelijks zijn.
Bedrading erin, reflex buis voorzien, filter eronder.
Totaal ben je dan kwijt voor een setje:
1200 euro ruwbouw
1200 euro units
200 euro filters
100 euro kleinmateriaal
? afwerken en fijnschuren
? euro lakkerij
Het is de tijd die je erin steekt.
Voor het ruwe deel ben je gelijk 12 uur per kast bezig.
Aan materiaal heb je goed gerekend, dat is zo'n 100 euro.
Als Frank die in opdracht moet maken zit je dan op zo'n 600 euro per kast.
Daarvoor krijg je dan de ruwe kast. Die moet hier en daar nog bijgewerkt worden (bramen verwijderen, kleine gaatjes opvullen, passing voor de units ruimen. Daar ben je toch ook wel zo'n ganse dag mee zoet.
Dan moet ie spuitklaar gemaakt worden, dus spuitplamuur erop en de laatste onnauwkeurigheden en krasjes eruit halen.
De voet komt er ook nog bij. Dat kan een mdf bakje of iets dergelijks zijn.
Bedrading erin, reflex buis voorzien, filter eronder.
Totaal ben je dan kwijt voor een setje:
1200 euro ruwbouw
1200 euro units
200 euro filters
100 euro kleinmateriaal
? afwerken en fijnschuren
? euro lakkerij
Tja, ik denk dat met het voorbereiden en laten spuiten zo weer 500 euro verder bent! Dat zou betekenen dat dat je al snel zo'n 3700 euro moet gaan rekenen. Vind ik nog niet veel, heeft frank dan zijn mallen en mal prototype er ook met een paar re-producties er uit?
Dan nog niet meegerekent filter ontwikkelingskosten en prototyping ontwikkelings kosten. De design kosten qua vorm waren voor B&W.
niet gek dat dit al snel meer dan 15.000 euro moet kosten in de winkel.
Is dit vanuit professionele of hobby kwaliteiten ontstaan? Jullie zouden zo een prototypings bedrijf kunnen beginnen.
Dan nog niet meegerekent filter ontwikkelingskosten en prototyping ontwikkelings kosten. De design kosten qua vorm waren voor B&W.
niet gek dat dit al snel meer dan 15.000 euro moet kosten in de winkel.
Is dit vanuit professionele of hobby kwaliteiten ontstaan? Jullie zouden zo een prototypings bedrijf kunnen beginnen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
nee, is ook niet de bedoeling aangezien dat dit uit eigen interesse is ontstaan. Eigenlijk was het meer een challenge. Aan tekenwerk alleen al steekt er meer als een volle week werk in!Meeks schreef:heeft frank dan zijn mallen en mal prototype er ook met een paar re-producties er uit?
Het frezen van het model was dacht ik 850 euro.
Het bewerken en afwerken van het model nog eens een paar volle dagen.
Het bouwen en coaten van de negatiefmal nog een paar dagen.
Tja, als je al die kosten gaat samentellen kun je jezelf afvragen of het wel loont.
Voor Frank is het zoals ik reeds zei, een challenge, en eigenlijk doet ie wel meer van dit soort gekke dingen.
Ik heb even gemist waar de reflex poort nou precies zit. Waar zit hij precies?asterduc schreef:laag is geen probleem.
Hier de impedantie en near-field meting van de basunit met reflexpoort (zonder filter).
Als ik het goed zie in de impedantie curve heb je nog wel wat reflecties in de kast op 130-260-390 Hz etc, de kleine piekjes die ik nog zie bij de frequenties lijken me daarop te duiden.
Groeten,
Tom
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Tom,WMC schreef:Als ik het goed zie in de impedantie curve heb je nog wel wat reflecties in de kast op 130-260-390 Hz etc, de kleine piekjes die ik nog zie bij de frequenties lijken me daarop te duiden.
die impedantiemeting ga ik morgen opnieuw doen, dan wel met Clio, want ik twijfel aan de juistheid van de huidige meting.
Heb nml net een gewone weerstand gemeten en die curve was alles behalve recht.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
haha,vigier schreef:En wat nu als deze straks lekkerder klinkt dan de Concaves??
die vraag stelde ik me ook al Joris.
Het zijn 2 verschillende concepten, 2 verschillende speakers.
Mijn vrouw zat gisteren mee in de studio een filmpje te kijken zei "die schelpen zouden hier anders ook niet slecht staan".
De Concave is anders. Volwassener, meer power, meer dynamiek.
De schelpen spelen fijner, gaan iets dieper (en schijnbaar ook hoger!!!) maar ze zijn ook wat speelser en hebben minder 'drive' als de Concave.
Mijn persoonlijke keuze gaat daarom naar de Concave, zeker op de Thel blokken. Het maakt niet uit welke muziek je speelt, ook niet op welk volume je dat doet.
De schelpen zijn, voor zover ik ze nu heb getest, iets selectiever. Een ruige blues en live jazz vind ie minder lekker als highend parels en lounge. Die laatste brengt hij dan ook met finesse en binnen een aanvaardbaar geluidsniveau.
Enne euh, een subwoofer gaat hiet af als een gieter naast de schelpen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
zondagnamiddag is voor mij dikwijls meetdag.
Vandaag is dat niet anders.
dit is de opstelling.
Microfoon tussen tweeter en midunit, op 60 cm afstand.
LMS meting vanaf de frekwentie dat de eerste reflectiegolf aan de microfoon komt.
De favoriete kussens op de vloer zijn om de eerste reflectiegolf wat af te vlakken. Daardoor kan ook een meting genomen worden vanaf een lagere frekwentie. Die is dan niet 100% representatief, maar het geeft wel een idee van hoe het verloop eruit ziet.
De frekwentiecurve is bijna binnen 1db vlak met een bewuste oploop van het hoog. Dit heb ik gedaan omdat de schelpen perfect haaks gaan worden opgesteld. Off-axis (op de luisterpositie dus) trekt de curve dan mooi recht. Die curve heb ik gemeten maar de data kan ik om één of andere reden niet van de Clio PC halen.
Getoonde curve is dan ook on-axis.
Vandaag is dat niet anders.
dit is de opstelling.
Microfoon tussen tweeter en midunit, op 60 cm afstand.
LMS meting vanaf de frekwentie dat de eerste reflectiegolf aan de microfoon komt.
De favoriete kussens op de vloer zijn om de eerste reflectiegolf wat af te vlakken. Daardoor kan ook een meting genomen worden vanaf een lagere frekwentie. Die is dan niet 100% representatief, maar het geeft wel een idee van hoe het verloop eruit ziet.
De frekwentiecurve is bijna binnen 1db vlak met een bewuste oploop van het hoog. Dit heb ik gedaan omdat de schelpen perfect haaks gaan worden opgesteld. Off-axis (op de luisterpositie dus) trekt de curve dan mooi recht. Die curve heb ik gemeten maar de data kan ik om één of andere reden niet van de Clio PC halen.
Getoonde curve is dan ook on-axis.
-
snikkeltje
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09
