Ik ben niet bang dat het hiermee stopt. Jeroen kennende blijft ie gewoon doortweaken, ook al is het goed. Mark my words
Maar goed dat na al het werk dat je erin hebt gestopt het resultaat ernaar is! Felicitas!!
Jan
Moderator: Beheerdersteam
Jeroen, fraai dat je zo tevreden bent na al je inspanningen. Maar ik heb je nog niet zolang geleden ook horen zeggen dat je helemaal tevreden was met je toenmalige systeem, dus .... ik geloof zeker niet dat je het hierbij gaat laten maar eerder dat je blijft tweaken en verder proberen; en dat houdt het ook leuk/interessant/spannend.jeroen_d schreef:Ik kan rapporteren dat het heerlijk klinkt!![]()
![]()
![]()
...
Gisteravond had ik na een half uur luisteren al het idee, inblikken die handel en niet meer aankomen!
Ik dacht dat tony er toendertijd ook mee bezig was. Uiteindelijk was het geen succes tov een U frame, omdat de nadelen van een gesloten box te groot waren. Wie weet trekt Gerard andere conclusies!jeroen_d schreef:Nou, Marieke vindt het wel mooi zo en ik vind het niet super belangrijk om het laag verder te laten doorlopen. De test van Gerard moet erg overtuigend zijn wil ik het hier thuis erdoor willen drammen om een doos achter de onderste woofer te plaatsen.
ja goed heMartijn M schreef:Zware subs zijn macho btw.
Waarom een hoek van 7.5 graden? Draai je de speakers nu minder ver in?jeroen_d schreef:Ik heb gisteren de AL130 en AMT2340 opnieuw gemeten, onder een hoek van 7,5graden en aangestuurd door de actieve filters en UcD180 versterker. Daarmee de hele keten dus opgemeten. Op basis van die metingen heb ik het passieve filter nog iets kunnen verfijnen.
Volgens mij verplaats je met je oude methode ook het kantelpunt van 230 naar 270 Hz. Klopt het dat je bij je oude filter de een hoogdoorlaat voor het mid gebruikte met een hoge kwaliteitsfactor om het dipoolafval wat te compenseren? En gebruik je nu een shelving filter om hetzelfde te bereiken? Misschien dat deze twee effecten samen het verschil in warmte kunnen verklaren? Blijft lastige materie, echt snappen doe ik het niet.jeroen_d schreef:Nog even op zoek geweest naar wat het nieuwe filteren heeft opgeleverd, met in acht nemen van 4pi naar 2pi overgang.
Het bovenste plaatje geeft een indruk van hoe mijn speaker nu ongeveer zal meten opgesteld in de vrije ruimte, zonder vloer eronder, in een anechoïsche meetruimte. Let even niet op de curve boven 600Hz want bij deze curves is de middentoner onder een verticale hoek van 25 graden gemeten en is de tweeter respons weggelaten.
Het onderste plaatje geeft weer wat er gebeurt als ik de woofers 6dB omhoog schuif. Dit was hoe ik eerst altijd mijn filters deed en het dan vlak trok. Je ziet dat dan in het huidige filter er 0,7dB lift tussen 100 en 200Hz zit vergeleken met mijn oude manier van filtering. Dit zal het voornaamste deel van de verklaring zijn van het verkrijgen van de juiste hoeveelheid warmte in het geluid. In mijn eerdere open baffle systemen kwam ik in dat gebied net wat te kort. Je kunt dat wel proberen recht te trekken door de woofers nog harder te laten spelen, op zoek naar die warmte, maar dan heb je weer teveel bas. Het blijft dan gehoormatig niet helemaal kloppen.
Het is meer dat ik feitelijk die 15 graden niet haal, dan moet ik ze bijna recht naar voren laten wijzen. Ik stel ze het liefst zo op dat de zijkant precies richting mijn centermeubel wijst, dus met het 90 graden dipool minimum om reflecties tegen het meubel te voorkomen.bertor schreef:Waarom een hoek van 7.5 graden? Draai je de speakers nu minder ver in?jeroen_d schreef:Ik heb gisteren de AL130 en AMT2340 opnieuw gemeten, onder een hoek van 7,5graden en aangestuurd door de actieve filters en UcD180 versterker. Daarmee de hele keten dus opgemeten. Op basis van die metingen heb ik het passieve filter nog iets kunnen verfijnen.
Net andersom. Omdat ik de woofers gewoon in de simulatie vlak liet aansluiten en ze in de praktijk 6dB minder gain moest geven verplaatste ik het kantelpunt akoestisch juist omlaag.bertor schreef:Volgens mij verplaats je met je oude methode ook het kantelpunt van 230 naar 270 Hz.jeroen_d schreef:Nog even op zoek geweest naar wat het nieuwe filteren heeft opgeleverd, met in acht nemen van 4pi naar 2pi overgang.
Het bovenste plaatje geeft een indruk van hoe mijn speaker nu ongeveer zal meten opgesteld in de vrije ruimte, zonder vloer eronder, in een anechoïsche meetruimte. Let even niet op de curve boven 600Hz want bij deze curves is de middentoner onder een verticale hoek van 25 graden gemeten en is de tweeter respons weggelaten.
Het onderste plaatje geeft weer wat er gebeurt als ik de woofers 6dB omhoog schuif. Dit was hoe ik eerst altijd mijn filters deed en het dan vlak trok. Je ziet dat dan in het huidige filter er 0,7dB lift tussen 100 en 200Hz zit vergeleken met mijn oude manier van filtering. Dit zal het voornaamste deel van de verklaring zijn van het verkrijgen van de juiste hoeveelheid warmte in het geluid. In mijn eerdere open baffle systemen kwam ik in dat gebied net wat te kort. Je kunt dat wel proberen recht te trekken door de woofers nog harder te laten spelen, op zoek naar die warmte, maar dan heb je weer teveel bas. Het blijft dan gehoormatig niet helemaal kloppen.
De Q-factor is nu zelfs hoger, het was in het vorige filter vooral een diepe notch waarmee ik meteen de dipoolafval compenseerde. Dit is op zich niet zo relevant als het akoestisch resultaat een lage Q-factor heeft. Ik heb in dit filter een actieve shelving lowpass gebruikt omdat dat beter is voor het rendement. In het vorige filter moest ik het hele gebied vanaf 1000Hz zo'n 6dB dempen in het passieve filter.Klopt het dat je bij je oude filter de een hoogdoorlaat voor het mid gebruikte met een hoge kwaliteitsfactor om het dipoolafval wat te compenseren? En gebruik je nu een shelving filter om hetzelfde te bereiken? Misschien dat deze twee effecten samen het verschil in warmte kunnen verklaren? Blijft lastige materie, echt snappen doe ik het niet.
Ah, zo.jeroen_d schreef:Net andersom. Omdat ik de woofers gewoon in de simulatie vlak liet aansluiten en ze in de praktijk 6dB minder gain moest geven verplaatste ik het kantelpunt akoestisch juist omlaag.