MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goed om te horen dat het allemaal zo voorspoedig verloopt!! Zou het graag eens horen aanschouwen.

Ik ben niet bang dat het hiermee stopt. Jeroen kennende blijft ie gewoon doortweaken, ook al is het goed. Mark my words :twisted:

Maar goed dat na al het werk dat je erin hebt gestopt het resultaat ernaar is! Felicitas!!

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je Jan!

Even off-topic, hoe gaat het met je eigen project? Hopelijk toch niet teveel ellende met ziek zijn enzo?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hehe, nadat mijn vrouw goed ziek is geweest ben toevallig wel ff korstondig ziek geweest van de week ja, maar sta weer op de benen. Tsja, de derde zoon brengt een hoop met zich mee. Daarom het zelfbouwen ff op een klein pitje. Het laatste wat ik heb gedaan is het uitproberen met het werken van mal/kopieerfrees om zo de neo's en de al130's mooi in het mdf te gaan frezen. Echter dit schoot niet echt op, moet hier nog wat handigheid in krijgen. Is een kwestie van een een keertje wat tijd weer krijgen. Zit ook nog op de filterspulletjes van Roland te wachten om een proeffiltertje te maken. Stiekum aan het denken over de ZBA Breda 4 enzo......

Overigens wel veel tijd om te luisteren naar mijn set, en ben er nog steeds erg tevreden mee :D Nu wat gedoe met het filmgeluid enzo (zie ander draadje). Enfin, ik zie dat jij zo langzamerhand jou eigen project aan het afwerken gaat. Tegen de tijd dat je tegen de muren oploopt van zelfbouwverveling mag je je lusten botvieren op mijn drivertjes als je wil hahahaha

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, ik heb voorlopig nog genoeg te doen, maar als je zover bent dan lever die drivertjes maar af. Wel in een kastje of op een plankje graag. :lol:
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Ik kan rapporteren dat het heerlijk klinkt! :D :D :D :D

...

Gisteravond had ik na een half uur luisteren al het idee, inblikken die handel en niet meer aankomen!
Jeroen, fraai dat je zo tevreden bent na al je inspanningen. Maar ik heb je nog niet zolang geleden ook horen zeggen dat je helemaal tevreden was met je toenmalige systeem, dus .... ik geloof zeker niet dat je het hierbij gaat laten maar eerder dat je blijft tweaken en verder proberen; en dat houdt het ook leuk/interessant/spannend.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Staat het idee nogsteeds om na positieve berichten over cardioide laag het ontwerp aan te passen of is het nu klaar? :)

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou, Marieke vindt het wel mooi zo en ik vind het niet super belangrijk om het laag verder te laten doorlopen. De test van Gerard moet erg overtuigend zijn wil ik het hier thuis erdoor willen drammen om een doos achter de onderste woofer te plaatsen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Nou, Marieke vindt het wel mooi zo en ik vind het niet super belangrijk om het laag verder te laten doorlopen. De test van Gerard moet erg overtuigend zijn wil ik het hier thuis erdoor willen drammen om een doos achter de onderste woofer te plaatsen.
Ik dacht dat tony er toendertijd ook mee bezig was. Uiteindelijk was het geen succes tov een U frame, omdat de nadelen van een gesloten box te groot waren. Wie weet trekt Gerard andere conclusies! :)

In mijn ontwerp zou ik het trouwens heel mooi kunnen integreren, omdat de basis van het U frame voor een perfecte afstemming zorgt wanneer ik de onderste woofer gesloten maak.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ach, voor die onderste octaaf kan je toch nog altijd eens een dikke sub als salontafel vermommen 8)

maar ik wordt toch wel steeds nieuwsgieriger naar zo'n OB systeem... (niet dat ik dat hier door de welstandscommissie krijg)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ben ik dan de enige die er niet raar van zou opkijken als Jeroen met deze speaker zonder onrust 5 jaar speelt? Naja... misschien nog 's een Dayton er in, maar dan is 't toch echt wel klaar 8) .

Zware subs zijn macho btw. :idea:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zou me niets verbazen hoor. net zo min als het me zou verbazen als er over niet al te lange tijd toch weer een nieuw project van Jeroen ontstaat. er zijn meer ruimtes in een huis dan alleen de woonkamer toch?

Martijn M schreef:
Zware subs zijn macho btw. :idea:
ja goed he :!: dat is weer helemaal in hoor. de metro-man is zooo 2005 weet je :wink: :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nog even op zoek geweest naar wat het nieuwe filteren heeft opgeleverd, met in acht nemen van 4pi naar 2pi overgang.

Het bovenste plaatje geeft een indruk van hoe mijn speaker nu ongeveer zal meten opgesteld in de vrije ruimte, zonder vloer eronder, in een anechoïsche meetruimte. Let even niet op de curve boven 600Hz want bij deze curves is de middentoner onder een verticale hoek van 25 graden gemeten en is de tweeter respons weggelaten.

Het onderste plaatje geeft weer wat er gebeurt als ik de woofers 6dB omhoog schuif. Dit was hoe ik eerst altijd mijn filters deed en het dan vlak trok. Je ziet dat dan in het huidige filter er 0,7dB lift tussen 100 en 200Hz zit vergeleken met mijn oude manier van filtering. Dit zal het voornaamste deel van de verklaring zijn van het verkrijgen van de juiste hoeveelheid warmte in het geluid. In mijn eerdere open baffle systemen kwam ik in dat gebied net wat te kort. Je kunt dat wel proberen recht te trekken door de woofers nog harder te laten spelen, op zoek naar die warmte, maar dan heb je weer teveel bas. Het blijft dan gehoormatig niet helemaal kloppen.
Bijlagen
actief2_free_space_level_match.jpg
actief2_free_space.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier een animatie van de drie grafieken.
Bijlagen
actief2.gif
actief2.gif (350.02 KiB) 2242 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb gisteren de AL130 en AMT2340 opnieuw gemeten, onder een hoek van 7,5graden en aangestuurd door de actieve filters en UcD180 versterker. Daarmee de hele keten dus opgemeten. Op basis van die metingen heb ik het passieve filter nog iets kunnen verfijnen.

De basis van het filter is eenvoudig, een 3de orde laagdoorlaat en een 2de orde hoogdoorlaatfilter. Toch is het nogal complex geworden, het bevat in totaal vier notch filters:
- In het laagdoorlaatfilter pakt de ene notch de resonantie van de backwave van de AL130 aan op 1650Hz. Het resulteert in een zeer schone waterval.
- De andere notch in het laagdoorlaatfilter zet het opbreken op 8000Hz meer dan 40dB onder referentieniveau.
- In het hoogdoorlaatfilter pakt de ene notch de resonantie van de AMT aan op 1200Hz. De andere notch is om het oplopende hoog te compenseren. Dit haalt alle eventuele scherpte weg en laat de tweeter zeer zuiver klinken zonder enige vorm van hardheid. Ik sluit me helemaal aan bij de recensie van Bernd Timmermans over deze tweeter.

Bij het luisteren heb ik inmiddels gemerkt dat het laag een tikkie meer moet hebben dan de zuiver vlakke afstemming. Dat betekent een subtiele tilt-functie, die is meegenomen in het passieve filter door de tweeter iets zachter te laten spelen. De weerstand van 22ohm over de AL130 maakte het mogelijk om mijn mooie foliespoelen van 0,68mH en 0,22mH weer in te zetten, die ik nog over had van het 'mijn ultieme monitor' project. Zonder die weerstand kwam ik op waardes van 0,82mH en 0,27mH.

Als je goed kijkt zie je in de figuur de 4de orde Linkwitz-Riley doelcurves (dun blauw en donkergeel).
Bijlagen
filter1.2.jpg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zie je wel, ik wist dat er nog wel wat ging komen :P
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik heb gisteren de AL130 en AMT2340 opnieuw gemeten, onder een hoek van 7,5graden en aangestuurd door de actieve filters en UcD180 versterker. Daarmee de hele keten dus opgemeten. Op basis van die metingen heb ik het passieve filter nog iets kunnen verfijnen.
Waarom een hoek van 7.5 graden? Draai je de speakers nu minder ver in?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Nog even op zoek geweest naar wat het nieuwe filteren heeft opgeleverd, met in acht nemen van 4pi naar 2pi overgang.

Het bovenste plaatje geeft een indruk van hoe mijn speaker nu ongeveer zal meten opgesteld in de vrije ruimte, zonder vloer eronder, in een anechoïsche meetruimte. Let even niet op de curve boven 600Hz want bij deze curves is de middentoner onder een verticale hoek van 25 graden gemeten en is de tweeter respons weggelaten.

Het onderste plaatje geeft weer wat er gebeurt als ik de woofers 6dB omhoog schuif. Dit was hoe ik eerst altijd mijn filters deed en het dan vlak trok. Je ziet dat dan in het huidige filter er 0,7dB lift tussen 100 en 200Hz zit vergeleken met mijn oude manier van filtering. Dit zal het voornaamste deel van de verklaring zijn van het verkrijgen van de juiste hoeveelheid warmte in het geluid. In mijn eerdere open baffle systemen kwam ik in dat gebied net wat te kort. Je kunt dat wel proberen recht te trekken door de woofers nog harder te laten spelen, op zoek naar die warmte, maar dan heb je weer teveel bas. Het blijft dan gehoormatig niet helemaal kloppen.
Volgens mij verplaats je met je oude methode ook het kantelpunt van 230 naar 270 Hz. Klopt het dat je bij je oude filter de een hoogdoorlaat voor het mid gebruikte met een hoge kwaliteitsfactor om het dipoolafval wat te compenseren? En gebruik je nu een shelving filter om hetzelfde te bereiken? Misschien dat deze twee effecten samen het verschil in warmte kunnen verklaren? Blijft lastige materie, echt snappen doe ik het niet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
jeroen_d schreef:
Ik heb gisteren de AL130 en AMT2340 opnieuw gemeten, onder een hoek van 7,5graden en aangestuurd door de actieve filters en UcD180 versterker. Daarmee de hele keten dus opgemeten. Op basis van die metingen heb ik het passieve filter nog iets kunnen verfijnen.
Waarom een hoek van 7.5 graden? Draai je de speakers nu minder ver in?
Het is meer dat ik feitelijk die 15 graden niet haal, dan moet ik ze bijna recht naar voren laten wijzen. Ik stel ze het liefst zo op dat de zijkant precies richting mijn centermeubel wijst, dus met het 90 graden dipool minimum om reflecties tegen het meubel te voorkomen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
Zie je wel, ik wist dat er nog wel wat ging komen :P
Dat was niet moeilijk te voorspellen. Ik had dit laatste stukje fijnafstemming al aangekondigd op de vorige bladzijde, als reactie op een opmerking van jou over 'de volgende tweak'. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
jeroen_d schreef:
Nog even op zoek geweest naar wat het nieuwe filteren heeft opgeleverd, met in acht nemen van 4pi naar 2pi overgang.

Het bovenste plaatje geeft een indruk van hoe mijn speaker nu ongeveer zal meten opgesteld in de vrije ruimte, zonder vloer eronder, in een anechoïsche meetruimte. Let even niet op de curve boven 600Hz want bij deze curves is de middentoner onder een verticale hoek van 25 graden gemeten en is de tweeter respons weggelaten.

Het onderste plaatje geeft weer wat er gebeurt als ik de woofers 6dB omhoog schuif. Dit was hoe ik eerst altijd mijn filters deed en het dan vlak trok. Je ziet dat dan in het huidige filter er 0,7dB lift tussen 100 en 200Hz zit vergeleken met mijn oude manier van filtering. Dit zal het voornaamste deel van de verklaring zijn van het verkrijgen van de juiste hoeveelheid warmte in het geluid. In mijn eerdere open baffle systemen kwam ik in dat gebied net wat te kort. Je kunt dat wel proberen recht te trekken door de woofers nog harder te laten spelen, op zoek naar die warmte, maar dan heb je weer teveel bas. Het blijft dan gehoormatig niet helemaal kloppen.
Volgens mij verplaats je met je oude methode ook het kantelpunt van 230 naar 270 Hz.
Net andersom. Omdat ik de woofers gewoon in de simulatie vlak liet aansluiten en ze in de praktijk 6dB minder gain moest geven verplaatste ik het kantelpunt akoestisch juist omlaag.
Klopt het dat je bij je oude filter de een hoogdoorlaat voor het mid gebruikte met een hoge kwaliteitsfactor om het dipoolafval wat te compenseren? En gebruik je nu een shelving filter om hetzelfde te bereiken? Misschien dat deze twee effecten samen het verschil in warmte kunnen verklaren? Blijft lastige materie, echt snappen doe ik het niet.
De Q-factor is nu zelfs hoger, het was in het vorige filter vooral een diepe notch waarmee ik meteen de dipoolafval compenseerde. Dit is op zich niet zo relevant als het akoestisch resultaat een lage Q-factor heeft. Ik heb in dit filter een actieve shelving lowpass gebruikt omdat dat beter is voor het rendement. In het vorige filter moest ik het hele gebied vanaf 1000Hz zo'n 6dB dempen in het passieve filter.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Net andersom. Omdat ik de woofers gewoon in de simulatie vlak liet aansluiten en ze in de praktijk 6dB minder gain moest geven verplaatste ik het kantelpunt akoestisch juist omlaag.
Ah, zo.

Ik heb wel heel benieuwd hoe de respons van de woofers is op je luisterplek. Jouw kamer is meen ik iets van 100 m2? Ik vind de respons in mijn kamer al aardig netjes en ik ben benieuwd of de respons in grote kamers nog beter is en waar de verschillen precies zitten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

100m2? Dat zou ik wel willen! Nee, hij bestaat uit 2 delen, een deel van 6,5x5meter en een eet/computerhoek van 4x3meter. Totale diepte dus 8meter. De speakers staan voor de wand van 6,5meter.

Ik zal eens een meting doen vanavond.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Even een update over het filter. In eerste instantie een grote teleurstelling, er was een bepaalde hardheid over de klank gekomen. Hoe kan dat nu, hoe kan dat nu. Wel, ipv de 0,33ohm weerstand voor de notch van de AMT2340 had ik er een 3,3ohm exemplaar ingestopt! Kreun. Dat betekende trouwens nog steeds een niveau van 15dB onder ref voor die resonantie op 1200Hz. Maar het hoorbare effect was breedbandig en klonk niet als een resonantie. Heel vreemd. Afijn, juiste weerstand erin en dat gaf gehoormatig een zucht van verlichting.

Daarna heb ik het top-end nog iets bijgesteld. In plaats van een vlak lopende respons op 7,5 graden heb ik het vlak lopend op 0 graden gemaakt. Hierdoor loopt het uiterste hoog op 7,5 graden ietsje af. Gehoormatig geeft dit meer warmte en losheid aan het geluid. Je hoort de AMT nu niet meer als zodanig, dus het effect is niet spectaculair. Maar dat krijg je altijd als de drivers goed geintegreerd zijn, dan verdwijnt laag/mid/hoog. Op de een of andere manier vind ik dit trouwens met open baffle veel gemakkelijker te bereiken. Heeft vast te maken met de uniformiteit van het afstraalgedrag.

Het laag had ik al 2dB extra gegeven en het hoog heeft nu dus 1dB verzwakking met aflopend top-end als je de speakers ietsje naar buiten draait. Over het gehaal kom ik daarmee toch weer uit op de 2dB/dec tilt van mijn vorige project. Omdat dit op deze wijze al eenvoudig gerealiseerd is hoef ik ook niets meer aan het actieve filter te veranderen.

Dus nu gewoon lekker luisteren en op een gegeven moment het hele zaakje netjes afwerken. Tegen die tijd komen wel weer nieuwe foto's. :)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Ik heb afgelopen weekend deze uiteenzetting van John Kreskovsky nog eens gelezen. Ik trek de conclusie dat ook voor de tweeter de baffle zo smal mogelijk moet zijn, omdat anders de power respons gaat stijgen naar +3dB. Als de baffle zeer smal is, compenseert de bundeling van de tweeter dit nog enigszins. Als de baffle te breed is, zit de bundeling te hoog (of eigenlijk de stijging in power respons te laag).
Toch is jouw baffle bovenaan nog vrij breed, meen ik? Geeft dit gehoormatig geen problemen met een te dik aangezet hoog? Daar had ik namelijk zelf wel last van toen ik de curve van mijn Neo3 PDR had rechtgetrokken. Deze staat bij mij overigens gewoon bovenop de baffle gemonteerd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je bent welkom om te komen luisteren en je mag me ook een tip geven hoe ik de baffle nog smaller kan maken dan dat de tweeter zelf breed is. :wink: Want dat is wat ik nu heb gedaan, de baffle is aan de bovenkant slechts 6,6cm terwijl de tweeter 6,5cm breed is.

Maar nog even technisch inhoudelijk: John K. heeft op zich gelijk. Alleen het doet er in de praktijk niet meer toe. Het afstraalgedrag is nu dik in orde tot zo'n 3-4kHz. Wat daarboven gebeurt is niet meer zo relevant, als de kamer niet keihard is. Je meet dan op de luisterplek juist een aflopende power response, reflecties worden voldoende gedempt en er is dus geen sprake van dik aangezet hoog.

Ik ben vergeten gisteren die meting op de luisterplek te doen, zal ik vanavond alsnog doen.
Gesloten