MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

jeroen_d schreef:
Daarvoor gebruik ik een 'ideaal' curve.
Bedankt! Zoiets wilde ik ook maken, maar het leek erop dat het een functie uit het programma zelf was.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Ziet er weer fraai uit Jeroen, met een mooie lineaalrechte karakteristiek voor het hoog =D>.

Gezien het prijsverschil met de AMT zou ik nu heel benieuwd zijn naar hoe goed de NEO3 gaat klinken als deze net zo recht wordt afgefilterd: is het lineair of niet-linear gedrag dat het verschil maakt?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nog een klein puntje om een mini capje weg te krijgen.

Ipv van de mini notch die je gebruikt, zou je ook het kleine capje weg kunnen laten en een heel klein spoeltje in serie met de 15uF cap kunnen nemen.

Weer wat minder caps in de signaal weg :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GerardJ schreef:
Ziet er weer fraai uit Jeroen, met een mooie lineaalrechte karakteristiek voor het hoog =D>.

Gezien het prijsverschil met de AMT zou ik nu heel benieuwd zijn naar hoe goed de NEO3 gaat klinken als deze net zo recht wordt afgefilterd: is het lineair of niet-linear gedrag dat het verschil maakt?
Geen flauw idee. In ieder geval is het wel zo dat, als ik de NEO net zo lineair wil krijgen, het filter zeer complex wordt. Dan zou je eigenlijk voor digitale EQ moeten gaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Nog een klein puntje om een mini capje weg te krijgen.

Ipv van de mini notch die je gebruikt, zou je ook het kleine capje weg kunnen laten en een heel klein spoeltje in serie met de 15uF cap kunnen nemen.

Weer wat minder caps in de signaal weg :)
Dat zou inderdaad ook goed werken, maar ik zie niet zo'n probleem in dat minicapje. Hij zit feitelijk niet in de signaalweg op een niveau van 40dB onder dat van de tweeter.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het was ook een verbetering met een groot knipoog :wink: :)

capje is maar klein en doet idd zijn werk op een freq gebied dat niet heel erg boeiend is.

Desalniettemin is het toch handig om te weten, wie weet waar het zinnig voor is :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het prototype filter is nu bijna klaar, ook het actieve gedeelte. Zie hieronder het elektronica snoepgoed.
Bijlagen
actief4.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Jeroen`s CandyStore :lol:

Maar even `n vraagje van `n leek:is dit nu voor beide kanalen of slechts voor een..... :?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Altijd erg mooi die blokjes :)

Maareh, moet je die opampjes niet ook lokaal nog even ontkoppelen met wat kleinere elko's?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

CarloPJB schreef:
Jeroen`s CandyStore :lol:

Maar even `n vraagje van `n leek:is dit nu voor beide kanalen of slechts voor een..... :?
Dit is een kanaal.
voodooless schreef:
Altijd erg mooi die blokjes :)

Maareh, moet je die opampjes niet ook lokaal nog even ontkoppelen met wat kleinere elko's?
Nee, een 47nF MKT direct op de opamp pinnen is voldoende om zeker te zijn van stabiliteit. Links op de print zit een voedingsfilter met 470uF elco's, met daaraan parallel 2x2,2uF MKT en 47nF MKT met zo kort mogelijke verbindingen. Zo krijg je een condensator die tot hoogfrequent ontkoppelt en voldoende lokale buffering biedt, ze worden aangestuurd via een ferriet bead spoeltje.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kan rapporteren dat het heerlijk klinkt! :D :D :D :D

Wat nu precies de truuk was, steilere filterhellingen of voor het eerst echt goed rekening houden met de overgang van 4pi-ruimte naar 2pi-ruimte in het laag, weet ik niet*. Het zal wel de combinatie zijn. In ieder geval loont het om gebruik te maken van de jarenlange ervaring van Linkwitz en de relatie die hij heeft gelegd tussen systeemontwerp en luistertesten. Dat betekent, gewoon ontwerpen zoals hij aangeeft behalve dat je de overgang tussen mid en hoog echt niet actief hoeft te doen. Zelfs de overgang laag/midden zou passief kunnen maar het zal erg moeilijk zijn om de curves die ik actief realiseer ook passief voor elkaar te krijgen. Actief voor het laag en midden voorkomt in ieder geval dat je zo'n 6dB rendement moet dissiperen in het scheidingsfilter.

Ik zal binnenkort de units nog eens nameten, met het actieve filter in werking, om de laatste puntjes op de i te zetten voor het passieve filter. Of er nog wat te verbeteren valt weet ik niet. Gisteravond had ik na een half uur luisteren al het idee, inblikken die handel en niet meer aankomen! 8)



*Voor wie niet weet wat ik bedoel, voor de midden en hoge frequenties stralen de units af in een volledige ruimte, voor de lage frequenties in een halve ruimte. Zie deze plaatjes van de site van John Kreskovsky. Linkwitz heeft vastgesteld dat het gehoormatig voor een dipool belangrijker is om hiermee rekening te houden dan voor een monopool. Voor zijn monopool Pluto systeem hoefde hij maar 2dB te corrigeren, voor zijn dipool Orion systeem moest hij de volledige 6dB corrigeren. De dipool ondervindt dus gehoormatig meer versterking in het laag van de vloer dan een monopool en moet daar meer worden verzwakt. Dit is natuurlijk erg gunstig omdat de woofers dan minder hard hoeven te werken. Zie onderaan de bladzijde van deze link: http://www.linkwitzlab.com/frontiers_5.htm#U
AfbeeldingAfbeelding
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

jeroen_d schreef:
Ik kan rapporteren dat het heerlijk klinkt! :D :D :D :D
Mooi om te horen... er zit natuurlijk ook veel werk in de fijnafstemming van het filter :) .
jeroen_d schreef:
Voor zijn monopool Pluto systeem hoefde hij maar 2dB te corrigeren, voor zijn dipool Orion systeem moest hij de volledige 6dB corrigeren. De dipool ondervindt dus gehoormatig meer versterking in het laag van de vloer dan een monopool en moet daar meer worden verzwakt.
Is dit niet rechtstreeks een gevolg van het feit dat de "woofer" van de Pluto verder van de vloer af zit dan de woofers van de Orion?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ronkel schreef:
jeroen_d schreef:
Ik kan rapporteren dat het heerlijk klinkt! :D :D :D :D
Mooi om te horen... er zit natuurlijk ook veel werk in de fijnafstemming van het filter :) .
Het aardige is dat het 'first time right' is. Dus uitsluitend op basis van metingen en filter engineering tot een gehoormatig uitstekend resultaat gekomen zonder allerlei iteraties met luistertesten. :D
jeroen_d schreef:
Voor zijn monopool Pluto systeem hoefde hij maar 2dB te corrigeren, voor zijn dipool Orion systeem moest hij de volledige 6dB corrigeren. De dipool ondervindt dus gehoormatig meer versterking in het laag van de vloer dan een monopool en moet daar meer worden verzwakt.
Is dit niet rechtstreeks een gevolg van het feit dat de "woofer" van de Pluto verder van de vloer af zit dan de woofers van de Orion?
Nee, de midwoofer zit ongeveer even ver van de vloer af als die van de Orion. Dat betekent dat de overgang van 4pi naar 2pi op ongeveer dezelfde frequentie zal plaatsvinden. Beneden 100Hz krijgen beide systemen dezelfde boost van 6dB. Voor de dipool moet je deze met -6dB tot 0 terugbrengen, voor de monopool met -2dB tot +4dB. Dit komt ontzettend goed overeen met de praktijkervaring van alle boxenbouwers wat betreft de gehoormatig beste bafflestep compensatie. Die komt in de regel uit op 4dB in plaats van 6 dB, hetgeen precies weer overeenkomt met 4dB boost in het laag.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooi zeg! :D

Dat snoepplankje is dat alleen het actieve filter? Aangezien ik geen grote componenten en elco's zie?
Voor het eerst dat ik iemand en actief en passief zie filteren. Je kan natuurlijk ook beide voordelen combineren 8)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Gisteravond had ik na een half uur luisteren al het idee, inblikken die handel en niet meer aankomen! Cool
Heb ik nog steeds last van. :D
Gefeliciteerd Jeroen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik kan rapporteren dat het heerlijk klinkt! :D :D :D :D

Wat nu precies de truuk was, steilere filterhellingen of voor het eerst echt goed rekening houden met de overgang van 4pi-ruimte naar 2pi-ruimte in het laag, weet ik niet*. Het zal wel de combinatie zijn.
Gefeliciteerd! Ik vind het heel erg leuk en leerzaam om te zien dat je tot dit resultaat komt met de juiste metingen en een goed doordacht filterontwerp.

Je systeem miste de natuurlijke warmte van de Orion. Is deze nu wel aanwezig? viewtopic.php?p=116345#116345
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
Je systeem miste de natuurlijke warmte van de Orion. Is deze nu wel aanwezig? viewtopic.php?p=116345#116345
Ja, dat is het mooie, die is er nu wel.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jeroen, kun je dat laatste verklaren?

Is dat de nieuwe tweeter, of het herdesign van het actieve filter, of iets anders?

In ieder geval mooi dat het de eerste keer in de roos is :D

'T is nu wachten op de volgende tweak die het nog beter gaat maken natuurlijk :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
Jeroen, kun je dat laatste verklaren?
jeroen_d schreef:
Wat nu precies de truuk was, steilere filterhellingen of voor het eerst echt goed rekening houden met de overgang van 4pi-ruimte naar 2pi-ruimte in het laag, weet ik niet.
Is dat de nieuwe tweeter, of het herdesign van het actieve filter, of iets anders?
De nieuwe tweeter staat op zichzelf voor een verbetering van het hoog, dat nu wat mij betreft de Orion voorbij streeft.
In ieder geval mooi dat het de eerste keer in de roos is :D

'T is nu wachten op de volgende tweak die het nog beter gaat maken natuurlijk :twisted:
Volgende tweak? Zoals ik al schreef, hooguit puntjes op de i na nieuwe metingen voor het passieve filter. En dan eventueel een monopool van de onderste woofer maken. Dit is nog steeds onderwerp van discussie thuis. Maar dit moet snel ophouden en een definitief besluit genomen. We zijn het beiden zat om tegen een onafgewerkte speaker aan te kijken.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Wat nu precies de truuk was, steilere filterhellingen of voor het eerst echt goed rekening houden met de overgang van 4pi-ruimte naar 2pi-ruimte in het laag, weet ik niet.
Overheengelezen :oops: .
Volgende tweak? Zoals ik al schreef, hooguit puntjes op de i na nieuwe metingen voor het passieve filter. En dan eventueel een monopool van de onderste woofer maken. Dit is nog steeds onderwerp van discussie thuis. Maar dit moet snel ophouden en een definitief besluit genomen. We zijn het beiden zat om tegen een onafgewerkte speaker aan te kijken.


:lol: En dan maar hopen dat er niet nog iets mooiers bedacht wordt om het allemaal nog beter te maken. Volgens mij hebben mensen wel al vaker geroepen dat het klaar was, om vervolgens enige tijd later gewoon weer vrolijk verder te gaan :D

Wie weet wat er nog te wachten staat...

... maar tot die tijd: geniet er vooral van!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
:lol: En dan maar hopen dat er niet nog iets mooiers bedacht wordt om het allemaal nog beter te maken. Volgens mij hebben mensen wel al vaker geroepen dat het klaar was, om vervolgens enige tijd later gewoon weer vrolijk verder te gaan :D
Ja, daar hoor ik zeker bij! :lol:

Maar de kans daarop is nu toch wel heel klein geworden. De hobby verdwijnt niet natuurlijk, genoeg te doen hier op ZBA en achter de schermen 'in real life'.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hobbien stopt natuurlijk nooit.
Het gaat nmlk nogal om het uitgangs punt van het ontwerp.

Dit was zeker een ontwerp om het maximale er uit te halen.
Verzin een ander streven en je kan daar weer mee aan te slag :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Wie weet wat er nog te wachten staat...
eeeuh...hum.... :D
Een openbaffle TL..?.. =D>.. \:D/
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Wat ik me nog afvraag is: hoe heb je de respons van de tweeter zo mooi gekregen?
Volgens The Edge heeft een ribbon op een smalle baffle altijd een scherpe dip tussen 5 en 10 kHz. Door de vorm te veranderen verandert de dip wel, maar hij gaat niet weg. Ook een soortgelijke vorm als jouw baffle helpt niet veel.
In mijn proefmodelletje met een Neo3 PDR is ie ook aanwezig, vrij storend en niet makkelijk weg te filteren. Jouw filter lijkt vrij simpel en toch heb je een vlakke respons...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij mij komt dat er helemaal niet uit met The Edge. Er is hooguit een 2dB dipje bij 4-5kHz on-axis dat op 10 graden (zie plaatje) al bijna verdwenen is en op 15 graden helemaal.
Bijlagen
AMT_the_edge.jpg
Gesloten