Ik heb onder aanmoediging van Martijn M gisteren uitgebreid de gelegenheid gehad om naar de Orion te luisteren.
Bij het luisteren merkte ik dat ik steeds meer koos voor de moeilijkste CD's, de Orion daagde daar gewoon toe uit.
Conclusie: het mooiste systeem dat ik ooit gehoord heb! Werkelijk fantastisch. Ik zou hem bijna zelf gaan maken...
Waar sta ik nu zelf met mijn prototype open baffle midhoog take 3 (zie
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=50)? Wel, zelfs nog wat meer precisie in de ruimtelijke afbeelding, zuiverder en helderder hoog terwijl het niet scherper was. De grote MAAR van mijn systeem is dat het minder warm klinkt, niet zomaar warm maar natuurlijke warmte. Het is heel moeilijk te omschrijven, je moet de Orion gehoord hebben om te weten hoe natuurlijk een luidspreker kan klinken. Maar goed, dat wordt de uitdaging. Ik vermoed dat de precisie in de ruimtelijke afbeelding en nog meer rust/gladheid in het hoog van mijn systeem komt door de smallere baffle. Ik hoop dat als het me lukt in mijn systeem de warmte van de Orion aan te brengen, dat het geen trade/off wordt met deze goede eigenschappen in afbeelding.
Er zijn denk ik veel mensen die denken dat Linkwitz vooral een man van de cijfertjes en metingen is. Je kunt je niet meer vergissen. Het is duidelijk dat hij vanaf het begin is bezig geweest met intensief luisteren naar live muziek en te zoeken naar de relatie tussen meten en goed klinken. Ik weet zeker dat de Orion niet vlak meet. Daarentegen klinken de instrumenten en stemmen levensecht. Hier zit een 'lifetime' ervaring in, in dit systeem.
De Orion eigenaar vertelde me dat hij eens een bezoeker had gehad, die ervan overtuigd was dat hij naar een buizenversterker luisterde. Nee hoor. Nou, dan moet het een hele goede klasse A versterker zijn. Nee hoor. Gewoon een hele serie opamps in het analoge filter met een goede, maar niet bijzondere, klasse B versterker (ATI). Maar ik kan me het wel voorstellen, dat die bezoeker in de war raakte.
O, nog het verschil met de OB3W: die neigt qua warmte meer naar de Orion, maar heeft onrustiger en wat scherper hoog. Dit zit hem denk ik niet in de NEO (gezien mijn eigen systeem), maar in de baffle en het filter. Beide zaken ga ik samen met Martijn M nog wat proberen te optimaliseren. Er is momenteel nog een andere OB3W bouwer met wie ik mailcorrespondentie heb en die aan het onderzoeken is in hoeverre de baffle van de OB3W nog verder kan worden geoptimaliseerd in het onderdrukken van paneelresonanties.
P.S. de aanvulling van de OB3W bij Martijn M met de Montana subs is behoorlijk indrukwekkend. Op 16 maart zullen de luisteraars de OB3W on steroïds kunnen beluisteren.