MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Ik denk dat je materiaal een maximale mechanische demping moet hebben en dat vervolgens de massa zo laag mogelijk moet zijn. Minder massa betekent een hogere eerste resonantie. Een gemiddeld stukje muziek lijkt sterk op pink noise. Hoe hoger de resonantie hoe minder excitatie door het muzieksignaal. Dit is puur theorie, ik heb geen praktijkervaring.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Update weer. Voorlopig even met dubbelzijdig plakband en rubberfolie. De folie is 0,8mm, het hardboard 3,2mm, samen mooi 4mm. Samen met 2 platen van 8mm MDF is de totale dikte van het bovendeel nu 20mm. Het systeem is nu klaar voor de eerste metingen.
Bijlagen
bekleding8.jpg
bekleding7.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ben benieuwd naar de metingen Jeroen. Maak je het trouwens nog zo dat je er ooit nog bij kan met het frontje erop, of verlijm je het later voor de afwerking?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben erg benieuwd wat je straks van de mundorf vindt in vergelijking met de neo. :wink: Als de vervorming geen rol speelt zou het niet mogen uitmaken welke van de twee je gebruikt, aangezien de respons vrij vergelijkbaar is..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
Ben benieuwd naar de metingen Jeroen. Maak je het trouwens nog zo dat je er ooit nog bij kan met het frontje erop, of verlijm je het later voor de afwerking?
Weet ik nog niet, als het goed werkt is de huidige constructie erg aantrekkelijk.

Ik heb er flink wat testtonen op losgelaten, de baffle geeft geen krimp. Het topje trilt het hardst bij 40Hz en lager, maar feitelijk mag dat geen naam hebben. Het trilt maar een beetje meer dan de rest van de baffle, dit op een niveau dat de woofers hoorbaar vervormen. Dopplervervorming is totaal niet aan de orde.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Voorlopig even met dubbelzijdig plakband en rubberfolie. De folie is 0,8mm, het hardboard 3,2mm, samen mooi 4mm. Samen met 2 platen van 8mm MDF is de totale dikte van het bovendeel nu 20mm. Het systeem is nu klaar voor de eerste metingen.
Prachtig Jeroen!
Hoe houdt de afdekplaat zich met deze eenvoudige bevestiging bij volle belasting van de dipool bas? Gaat deze trillen door de grote drukvariaties van de woofers?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, hij trilt niet erger dan de rest. Het is dus gewoon meetrillen, geen resoneren of ratelen. Dubbelzijdig plakband plakt erg goed, de voorplaat is erg licht en het rubber dempt. Het is wel grappig, 20Hz hoor je niet zo goed, zeker niet bij dipool, maar je ziet helemaal niets gebeuren behalve dat de woofers nogal beginnen flapperen en te vervormen bij volle uitsturing. Wat je dan wel hoort is 40Hz, flinke K2 harmonische vervorming.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ga eerst het passief filter ontwerpen voor het midden en hoog. Daarvoor heb ik vanavond de metingen gedaan. Voor mensen die eerder dit soort metingen van mij hebben gezien niet veel nieuws. Ik heb gemeten on-axis en onder hoeken van 15, 30, 45 en 60 graden. Voor de AL130 is nog een meting precies opzij van de baffle gedaan (op 90 graden dus, oranje).
Bijlagen
AMT2340_dispersion.jpg
AL130_dispersion.jpg
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Alweer een open baffle :D En ook nog weer zo massief, is zeker goed bevallen die vorige (zonde dat je hem verkocht!).

Bij welke frequentie ga je crossen dan? 2 a 3kHz?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeoren = open baffle :lol:

Overigens is een freq van 2 a 3kHz nogal logisch.
Een NOGAL standaard gebied om te crossen 8) :lol: :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik verwacht het beste afstraalgedrag te krijgen als de scheidingsfrequentie ligt tussen 2 en 2,5 kHz. Ik ga dus eens simuleren met 2000, 2200 en 2500 Hz als scheidingsfrequentie. Opschalend vanuit de Orion van Linkwitz (8" W22 tov mijn 5" AL130) zou 2500Hz nog heel goed moeten kunnen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
Alweer een open baffle :D
Nog steed toch ? :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Ik verwacht het beste afstraalgedrag te krijgen als de scheidingsfrequentie ligt tussen 2 en 2,5 kHz. Ik ga dus eens simuleren met 2000, 2200 en 2500 Hz als scheidingsfrequentie. Opschalend vanuit de Orion van Linkwitz (8" W22 tov mijn 5" AL130) zou 2500Hz nog heel goed moeten kunnen.
Vanaf 5 khz loopt de curve van de AL130 al een beetje op, om vanaf iets van 7 khz flink te gaan ringen. Zou je dan qua crossover niet liever in de buurt van 2 khz blijven? Ik neem aan dat de Mundorf dat prima aan kan?
Anders zie ik een voordeel van de Neo t.o.v. de Mundorf :lol: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De W22 en AL130 schalen wat dat betreft ook heel goed. De W22 ringt op 4800Hz, de AL130 op 8000Hz. Beide hebben een oplopende curve richting deze resonantie.

Ik luister nu naar een ongefilterde AL130. Het is opvallend hoe weinig storend de resonantie op 8000Hz is. Natuurlijk is het geen kwalitatief goed hoog, maar het klinkt niet metalig of zo. Wat dat betreft zijn resonanties in de buurt van 4000Hz denk ik veel vervelender.

Bottom line, gewoon proberen, naast het simuleren uiteraard ook uitgebreide luistertesten, luisteren is uiteindelijk waar het om gaat.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Tuurlijk, het is het waard om het te proberen.
Ik zou de schaling van de Orion echter niet doortrekken op die manier: 1440 hz is een compromis tussen belastbaarheid van de tweeter en het gedrag van de W22. Als de Millennium probleemloos nog een stuk lager had gekund, dan denk ik dat Linkwitz 'm nog lager had ingezet.

De Visaton Concorde die ik heb gehad crosst de AL130 op 2,5 khz. Die klonk gewoon scherp bij sommige stukken muziek.
Op 2 khz klinkt de AL130 uitstekend en zonder enige scherpte. Ik verwacht daarom dus dat een hoger overnamepunt niet veel zal brengen.
Maar zoals ik al zei, het is natuurlijk het proberen waard.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind je niet consequent redeneren nu. Je verwacht geen verbetering van de AMT2340, omdat de vervorming van de NEO3 al laag genoeg is. Tegelijkertijd hecht je enorm belang aan het opbreken van de AL130, wat gemakkelijk te controleren is met een notch. De vervorming die dan resulteert bij een goed filter is nauwelijks verschillend bij wisselen op 2000 of 2500Hz. Ik denk dat je negatieve ervaring met de Visaton Concorde aan heel andere zaken lag dan de overnamefrequentie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dat zou kunnen. Ik ging er van uit dat de scherpte aan de hoge overnamefrequentie lag, maar dat weet ik inderdaad niet zeker.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

De Mundorf kan je in mijn ervaring beter >2500 Hz inzetten, als je lager crossed vond ik de tweeter wat stressed/ hard klinken.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
De Mundorf kan je in mijn ervaring beter >2500 Hz inzetten, als je lager crossed vond ik de tweeter wat stressed/ hard klinken.
Misschien had je toen de resonantie op 1,3kHz niet onderdrukt? Toen ik dat deed was hij gewoon vanaf 1,9/2kHz inzetbaar, zonder hoorbare scherpte.

mvg,

Martijn
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Montana schreef:
nlmb schreef:
De Mundorf kan je in mijn ervaring beter >2500 Hz inzetten, als je lager crossed vond ik de tweeter wat stressed/ hard klinken.
Misschien had je toen de resonantie op 1,3kHz niet onderdrukt? Toen ik dat deed was hij gewoon vanaf 1,9/2kHz inzetbaar, zonder hoorbare scherpte.

mvg,

Martijn
Transfer curve was prima, mijn bevindingen worden trouwens bevestigd door Stig Erik Tangen (http://memweb.newsguy.com/~stigerik/)

Het is lastig onder worden te brengen, de tweeter klinkt niet scherp (valt immers buiten de as al redelijk snel af), laat ik het kunstmatig en onnatuurlijk noemen. Dit is iets wat de Eton ER4 en de Heil air motions niet doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kom vooralsnog gewoon weer uit op 2000Hz, ik wil er daarbij op wijzen dat ik verder niet in ga op ervaringen van anderen die de tweeter niet in dipool setting gebruiken.

Het afstraalgedrag blijkt bij overnamefrequenties van 2200 en 2500Hz hetzelfde te zijn, maar ik krijg de mooiste respons bij 2000Hz. Daar vullen de respons van AL130 en AMT2340 elkaar het mooiste aan. Het blijkt dat ze dan ook perfect akoestisch zijn uitgelijnd. Als target curve heb ik 4de orde Linkwitz-Riley genomen en dat leidde meteen tot voldoende fasegelijkheid. Het filter is niet echt simpel geworden, maar heeft geen vervelende componentwaarden. Beneden 1000Hz zal verder vlak trekken moeten gebeuren in het actieve filter.
Bijlagen
filter1.jpg
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 06 mar 2008, 0:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat zijn idd een hoop componentjes zo.

Waarom trouwens geen zuigkring ipv sperkring ?
(ga ik overigens toepassen bij de B110, de impedanite blijft met een zuigkring nog mooi rond de 4ohm hangen. Scheelt weer wat caps in de signaal weg)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is een goed idee, had ik nog niet geprobeerd. Ik heb het schema aangepast, op het gevaar af dat je post dan niet meer begrepen wordt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mjah het viel me laatst al op dat je eigenlijk altijd een sperkring toepast.

Vaak klopt het ook dat je impedantie nogal laag wordt, maar soms met een beetje schuiven krijg je toch prima resultaten :)

Wellicht is dat ook toe te passen bij de tweeter.

(nu kunnen we ook niet meer de vergelijking zien tussen die twee :wink: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vaak valt zo'n zuigkring nogal ongelukkig uit qua componentwaarden. In dit geval staat er een flinke weerstand mee in serie en heeft hij geen vervelend effect op de impedantie. Voor de tweeter gaat het niet, een zuigkring werkt alleen als je hem via een voldoende impedantie aanstuurt. De impedantie van de 10uF condensator is minimaal in het gebied waar de zuigkring dan zou moeten werken.
Gesloten