Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

asterduc schreef:
Wat bedoel je met de hoorn dicht maken?
<knip>

De wooferkast zelf heeft binnen een open structuur en de 2 schelpen worden eveneens met polyestermatten op bepaalde plaatsen met elkaar verbonden om een stabieler geheel te bekomen.

Het staat nog niet vast hoe de mal gemaakt gaat worden. Frank werkt meestal met vacuüm, maar ik vrees dat het voor die enkele exemplaren niet gaat lonen om een dergelijk gecompliceerde mal te gaan maken.

<knip>

Voor dit nautilus project heb ik Frank voorgesteld om extra stijfheid en massa toe te voegen omdat de 18W met zijn 45 liter inhoud toch vrij laag gaat afgesteld worden (-3db onder de 30 Hz). In Frank's collectie heb ik een soort keramiek gevonden op basis van polymeer. Dat leek me zeer geschikt om als binnenwand te gebruiken.

De buitenzijde bestaat uit een 5mm opgebouwd met geweven polyestermatten.
Bij vacuüm methode krijg je een hoger soortelijke gewicht en grotere stijfheid. Gezien jou beschrijving van Frank's vaardigheden en technische mogelijkheden, al of niet thuis, weet hij dit ook wel. Een polymeer dat eruitziet als keramiek .... met dezelfde akoestische eigenschappen :?: ... ben heel benieuwd wat dat is.

asterduc schreef:
rho schreef:
Ed, je bedoelt toch niet dat het slakkenhuis helemaal open blijft en binnen dus gewoon 1 groot volume blijft en geen opgerolde tunnelvorm mee krijgt?
Ja en nee.

We gaan eerst 4 kasten maken.
Twee daarvan zullen als reflex kast worden uitgevoerd, open dus, met hier een daar een tussenschot dat als bracing dient.
Voor de andere twee overweeg ik om de 'tunnels' dicht te lamineren om zodoende een TL te maken.
Tenminste, dat is het plan vandaag, maar dat kan morgen terug wijzigen :lol:

Ed.
De hoorn is dus niet zomaar dicht te lamineren, ik begreep gezien de vorm van de plug ook al niet hoe jullie dit wilden klaar spelen. De Br versie is dan dus een optische hoorn. De vorm zal ongetwijfeld de stijfheid enerzijds en interne reflecties anderzijds (gunstig?) beinvloeden, maar duidelijk een heel ander concept als zijn inspiratiebron.

De parameters van de 4 ohm 18w versie lijken iets geschikter voor een Tl. Het enorme volume in combinatie met de waarschijnlijk nogal lange pijp zou betekenen dat de uitgang nogal groot moet worden.
Heb je hier al aan gerekend?

Dan weer even heel offtopic voor Frank:
Dat wereld record van de vorige pagina gaat niet door ..... de dramatische redding is gisternacht door de Nieuw-Zeelandse Sar/marine gefilmd. Best wel sneu, in 21 dagen van Frankrijk naar Nieuw-Zeeland zeilen en dan je breekt je bakboord romp in tweeën......

/edit boot ligt op de kop ..... dus portside hull brak doormidden en zonk. De hoofdromp en stuurboord romp zitten nog aan de beams vast.
Laatst gewijzigd door ovni op di 19 feb 2008, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ovni schreef:
Een polymeer dat eruitziet als keramiek .... met dezelfde akoestische eigenschappen :?: ... ben heel benieuwd wat dat is.
ik gok op een composiet met keramische vulling
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
ovni schreef:
Een polymeer dat eruitziet als keramiek .... met dezelfde akoestische eigenschappen :?: ... ben heel benieuwd wat dat is.
ik gok op een composiet met keramische vulling
Yep!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ovni schreef:
De parameters van de 4 ohm 18w versie lijken iets geschikter voor een Tl. Het enorme volume in combinatie met de waarschijnlijk nogal lange pijp zou betekenen dat de uitgang nogal groot moet worden.
Heb je hier al aan gerekend?
Dat klopt Ovni,
als je een paar pagina's terugkijkt zul je dit verhaal ergens tegenkomen, met simulatie van de 4 ohmer!.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Om het linker en rechter deel van de mal te maken moet er een naad worden gekozen.
Op deze foto laat Frank zien hoe hij dat doet!

Die plaat gaat hij dan als mal gebruiken om de 'flens' te maken.
Bijlagen
Nautilus deelnaad.jpg
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

alle respect ed!
mvg
audioot
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

asterduc schreef:
maar dat doen we wel.

zoals reeds eerder gemeld gaan we een TL maken (dus de tunnel dicht lamineren) en een reflex. In de reflex versie dient de ronde vorm dan om de wanden te versterken en binnenin staande golven en backwave te verminderen.
Ahn, niet goed gelezen dan. Nu ben ik nog meer geïnteresseerd in de resultaten!

Veel succes nog.
Fre
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fredze schreef:
Nu ben ik nog meer geïnteresseerd in de resultaten!
join the club!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de eerste mal is klaar (voor de linker helft van de behuizing).
Frank ging vandaag liever Kiten, de andere 2 mallen zullen dan PAS volgende week klaar zijn. :roll: :lol:
Bijlagen
P2230029.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Frank ging vandaag liever Kiten, de andere 2 mallen zullen dan PAS volgende week klaar zijn. :roll: :lol:
Ik vind Frank nu al niet aardig! :wink: (dat is meer misplaatste jaloezie, denk ik) Zeker omdat hij na twee exemplaren de mal wil vernietigen :evil: Ik denk dat ik eens een hartig woordje met hem moet spreken !!.. :lol:

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ik denk dat ik eens een hartig woordje met hem moet spreken !!
dat kan, op de HEZB 2008!
Zal ik de datum aanpassen of wijzig jij je vliegtuigticket? :lol:
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Wanneer het de HEZB eigenlijk plaatsvinden dit jaar??

Kwestie van de vlaamse vleesindustrie tijdig de bestelling van de Cotes a l'os te kunnen doorgeven :) :)

Met jouw nieuwe bbq gaat dat een feest worden Ed!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

robbiedobbie schreef:
Met jouw nieuwe bbq gaat dat een feest worden Ed!
moet je dat nu al verklappen!! en wat heeft dat nu met de Nautilus te doen :roll:
hoedanook, HEZB wordt over negedacht. Vermoedelijk in juni en een volledige Cote à l' os voor iedereen.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
robbiedobbie schreef:
Met jouw nieuwe bbq gaat dat een feest worden Ed!
moet je dat nu al verklappen!! en wat heeft dat nu met de Nautilus te doen :roll:
hoedanook, HEZB wordt over negedacht. Vermoedelijk in juni en een volledige Cote à l' os voor iedereen.
Oepsie...

Had ik niet mogen zeggen dat we die nautilus-mallen gaan ombouwen tot Super-WEBER?

:roll: :roll: :roll:
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op wo 27 feb 2008, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

asterduc schreef:
robbiedobbie schreef:
Met jouw nieuwe bbq gaat dat een feest worden Ed!
moet je dat nu al verklappen!! en wat heeft dat nu met de Nautilus te doen :roll:
hoedanook, HEZB wordt over negedacht. Vermoedelijk in juni en een volledige Cote à l' os voor iedereen.
[off topic]

Ed,

Dat klinkt werkelijk te goed... Ik droom weg bij de gedachten aan zo'n op de tong smeltend stukje Vaux Blanc of Aberdeen Angus... Nog meer dan vorig jaar verheug ik me nu al. Mocht er nog een Weber nodig zijn, voor dit evenement laad ik hem in!

Nog meer voorpret:
In juni kan ik aan verse Zweedse havengarnalen komen...

[/off topic]
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het begint nu wel echt spannend te worden.

... en dit zijn Frank's woorden:
"Nu nog producrierijp maken en dan kunnen we kindjes maken."
Bijlagen
P2270034.jpg
P2270031.jpg
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

mischa72 op pagina 15 schreef:
Pure porno dit :shock: :shock: :shock:
Asterduc citeerde Frank toen hij schreef:

"Nu nog producrierijp maken en dan kunnen we kindjes maken."
Asterduc die een hele poos, 28 januari om precies te zijn, geleden schreef:
Wat de Nautilus niet gaat hebben in vergelijk met de Concaves heb je gisteren gehoord. Eindeloze dynamiek en drijvende bassen.
Deze Nautilus-achtige gaat daarentegen een BRAVE speaker worden.
Nee hoor Mischa, dit is wat Rouvoet bedoelde met 2.1; Hij wil dat Frank er nog een subje bij maakt.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

idd porno... nu met een fles wijn achter de kiezen: nog steeds gaaf!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En dan nu maar [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< dat je er morgen geen last van hebt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Joepie, slecht weer dit weekend.

Kiten zit er morgen zeker niet in Frank!!! en voor de Cat op zee is het te stormachtig :twisted:

Dat zal dan een weekendje polyesteren worden.

Ik zet de :shock: :shock: :shock: alvast klaar!
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

vigier schreef:
idd porno... nu met een fles wijn achter de kiezen: nog steeds gaaf!
Daarmee wordt alles wat minder mooi is vaak mooier ;)

Maar ook nuchter is dit echt een mooi projectje!
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

ja, ook nuchter ziet het er top uit...
En aangezien ik begrijp dat Ed morgen veel tijd heeft om met polyester aan de gang te gaan, heb ik zo het vermoeden dat er op korte termijn meer porno getoond gaat worden hier!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zijn jullie er klaar voor?

hier is de eerste, met het model ernaast.

en dit zijn Frank's woorden
"Amaai da was een zwaar bevalling. Dit is echt wel moeilijk!"
Bijlagen
P3010038.jpg
P3010037.jpg
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Prachtig vakwerk! Is het in 1 keer goed gegaan, zonder problemen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooi gedaan Ed, zie ik nu dat de schelp gewoon "hol" is en niet doorloopt als een TL ?

Of lijkt dat zo (of heb ik iets gemist ? :P )
Plaats reactie