Bij vacuüm methode krijg je een hoger soortelijke gewicht en grotere stijfheid. Gezien jou beschrijving van Frank's vaardigheden en technische mogelijkheden, al of niet thuis, weet hij dit ook wel. Een polymeer dat eruitziet als keramiek .... met dezelfde akoestische eigenschappenasterduc schreef:Wat bedoel je met de hoorn dicht maken?
<knip>
De wooferkast zelf heeft binnen een open structuur en de 2 schelpen worden eveneens met polyestermatten op bepaalde plaatsen met elkaar verbonden om een stabieler geheel te bekomen.
Het staat nog niet vast hoe de mal gemaakt gaat worden. Frank werkt meestal met vacuüm, maar ik vrees dat het voor die enkele exemplaren niet gaat lonen om een dergelijk gecompliceerde mal te gaan maken.
<knip>
Voor dit nautilus project heb ik Frank voorgesteld om extra stijfheid en massa toe te voegen omdat de 18W met zijn 45 liter inhoud toch vrij laag gaat afgesteld worden (-3db onder de 30 Hz). In Frank's collectie heb ik een soort keramiek gevonden op basis van polymeer. Dat leek me zeer geschikt om als binnenwand te gebruiken.
De buitenzijde bestaat uit een 5mm opgebouwd met geweven polyestermatten.
De hoorn is dus niet zomaar dicht te lamineren, ik begreep gezien de vorm van de plug ook al niet hoe jullie dit wilden klaar spelen. De Br versie is dan dus een optische hoorn. De vorm zal ongetwijfeld de stijfheid enerzijds en interne reflecties anderzijds (gunstig?) beinvloeden, maar duidelijk een heel ander concept als zijn inspiratiebron.asterduc schreef:Ja en nee.rho schreef:Ed, je bedoelt toch niet dat het slakkenhuis helemaal open blijft en binnen dus gewoon 1 groot volume blijft en geen opgerolde tunnelvorm mee krijgt?
We gaan eerst 4 kasten maken.
Twee daarvan zullen als reflex kast worden uitgevoerd, open dus, met hier een daar een tussenschot dat als bracing dient.
Voor de andere twee overweeg ik om de 'tunnels' dicht te lamineren om zodoende een TL te maken.
Tenminste, dat is het plan vandaag, maar dat kan morgen terug wijzigen![]()
Ed.
De parameters van de 4 ohm 18w versie lijken iets geschikter voor een Tl. Het enorme volume in combinatie met de waarschijnlijk nogal lange pijp zou betekenen dat de uitgang nogal groot moet worden.
Heb je hier al aan gerekend?
Dan weer even heel offtopic voor Frank:
Dat wereld record van de vorige pagina gaat niet door ..... de dramatische redding is gisternacht door de Nieuw-Zeelandse Sar/marine gefilmd. Best wel sneu, in 21 dagen van Frankrijk naar Nieuw-Zeeland zeilen en dan je breekt je bakboord romp in tweeën......
/edit boot ligt op de kop ..... dus portside hull brak doormidden en zonk. De hoofdromp en stuurboord romp zitten nog aan de beams vast.